عید سعید غدیر خم مبارک، با کد ghadir از 25 درصد تخفیف بهرمند شوید.

اشتراک ویژه ورود / ثبت نام

آموزش مقابله با فومو (fomo) یا ترس از دست دادن عزیزان، رابطه، شغل و…

آموزش مقابله با فومو (fomo) یا ترس از دست دادن عزیزان، رابطه، شغل و...

تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۳

فومو (fomo) یا همان ترس از دست دادن عزیزان، روابط، شغل و… یک اختلال رایج و شایع در میان افراد مختلف جامعه می باشد. در واقع این اختلال ریشه در استرس و اضطراب دارد. 

اختلالی که پیشتر از آن نام برده شد، باعث می شود تا شما ریسک پذیری کمتری داشته باشید و احتیاط را شرط اول کارتان قرار دهید. در این صورت فرصت ها یکی پس از

دیگری از دست می روند چراکه شما بخاطر حفاظت از آنچه که دارید به سمت چیز دیگری نمی روید.

به صورت کلی باید جهت درمان ترس از دست دادن یا همان اختلال فومو (fomo) به مشاور یا روانشناس مراجعه فرمایید تا با بررسی دقیق ضمیر ناخودآگاه تان علت ایجاد این اختلال را پیدا کند. سپس راه درمانی مناسب را به شما ارائه دهد.

در ادامه این بخش از سایت جادوی باور قصد داریم چند راه حل کلی ولی موثر را برای مقابله با ترس از دست دادن یا فومو به شما معرفی نماییم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

ترس از دست دادن یا فومو (fomo) چیست؟

ترس از دست دادن یا فومو (fomo) چیست؟

ترس از دست دادن یا همان فومو در دسته اختلال های اضطراب اجتماعی قرار می گیرد. اگر چنین احساسی را در درون خود دارید احتمالا ریشه آن به کودکی تان بازمی گردد.

البته که ترس از دست دادن همیشه برای آنچه که دارید رخ نمی دهد گاها ممکن است با دیدن خوشی و لبخند دیگران، ثروت یا هر چیز دیگری حسادت در درون شما شکل بگیرید. آنگاه است که عزت نفس تان کم کم به سمت نابودی می رود.

این مورد می تواند برای هر چیزی که فکر می کند رخ دهد از دیدن یک لبخند ساده دیگران تا خرید یک خانه لوکس در منطقه ای گران قیمت.

احساس حسادت در این موارد با کمی درماندگی و ضعف همراه است. در اکثر موارد نیز سایر افراد این احساس شما را که سعی در قایم کردن آن دارید را متوجه می شوند. چراکه عمیقا وجود شما را در بر گرفته است.

اگر بخواهیم کمی به این مشکل ریشه ای نگاه کنیم متوجه می شویم که فرد مدام به این فکر می کند که چرا من به چنین چیزی دست نیافتم؟ چرا زندگی من بدین گونه نیست و…

نشانه های ترس از دست دادن

تا بحال شده است که به فوت یکی از بستگان یا افراد نزدیک تان فکر کنید و مدام غصه بخورید؟ البته که یک یا دوبار در ماه ممکن است این فکر به سراغ هر فردی بیاید.

شرایط نیز ممکن است این افکار را در ذهن هر فرد سالمی بکارد. فردی که یکی از عزیزانش در بیمارستان در دست جراحی باشد یا موارد مشابه، طبیعی است که به وفات فکر کند و غصه بخورد.

اما اگر بدون هیچ دلیل خاصی و به صورت مداوم فردی به چنین مواردی فکر کند میتوانیم بگوییم که او به اختلال ترس از دست دادن دچار است.

احساس اینکه چرا دیگران انقدر کم با من تماس میگیرند یا چرا به خانه من نمی آیند نیز میتواند یکی از نشانه های اختلال ترس از دست دادن باشد. در واقع احساس نیاز به دیگران بابت تماس یا ملاقات از نشانه های واضح این اختلال می باشد.

مادری که به تازگی فرزندش ازدواج کرده است احتمالا برای مدتی به این اختلال در ارتباط با فرزند خود دچار شود. وی مدام تصور میکند که فرزند اش توسط همسری که اختیار کرده است از او گرفته می شود.

در اوایل ازدواج نیز بخاطر تازگی و هیجان زندگی متاهلی ممکن است که فرزند کمتر به مادرش سر بزند و بیشتر تمرکز اش را بر روی زندگی خود بگذارد. این اتفاق باعث افزایش این اختلال در مادر یا پدر می شود.

در پی بیشتر شدن این ترس در والدین، ممکن است که آنها رفتارهای عجیبی از خود به نمایش بگذارند. طلاق یا دور شدن بیشتر از والدین نیز پیامد این رفتارها خواهد بود.

حسادت و عدم تمرکز در زندگی نیز از دیگر نشانه های مهم ترس از دست دادن می باشد.

دیگر نشانه های احتمالی که می تواند به صورت مکمل کمک به تشخیص این ترس در وجود فردی شوند عبارت اند از: 

  • عدم تمرکز
  • واکنش‌های هیجانی شدید
  • ریسک پذیری

علت شکل گیری ترس از دست دادن

علت شکل گیری ترس از دست دادن

نداشتن امنیت کافی از مهم ترین علت هایی است که باعث می شود شما به ترس از دست دادن یا اختلال فومو (fomo) دچار شوید. البته این مورد ریشه در بچگی شما دارد تقریبا ریشه تمامی اختلال های از این قبیل به تجربیات کودکی شما بازمیگردد.

فوت یکی از والدین یا افراد نزدیک تان در کودکی، دوری یا منع استفاده از اسباب بازی ها و یا اشیایی که در کودکی بسیار به آنها علاقمند بوده اید و موارد مشابه نمونه هایی واقعی از نداشتن امنیت کافی در کودکی می باشد.

جدایی والدین یا مدام سرکار بودن والدین نیز می تواند احساس ترس از دست دادن را در بزرگسالی برای آن کودک به ارمغان بیاورد. البته اگر در جدایی والدین، کودک طرد شود یا احساس اضافه بودن نماید یا حس کند که کانون گرم خانواده را از دست داده است به این اختلال دچار خواهد شد در غیر اینصورت او با مشکلی مواجه نخواهد شد.

به طور کلی اتفاقاتی که باعث شود فردی در کودکی چیزی که عمیقا به آن دلبسته بوده است را از دست دهد احتمالا در بزرگسالی این اختلال را تجربه خواهد کرد.

دلبستگی به فضای مجازی و مشاهده زندگی بدون مشکل دیگران نیز میتواند این باعث شکل گیری این اختلال در هر سن و سالی شود.

پیشنهاد می کنیم تا حد ممکن از فضای مجازی و رصد زندگی دیگران دست بکشید.

نکاتی که هیچکس به شما نمی گوید!

دوره پولسازی کن هوندا – (Money EQ) آزادی مالی به سبک ژاپنی

فردی که تحت فشار مالی زیادی قرار دارد طبیعی است که استرس اخراج شدن در کارش را هنگامی که مرتکب کار اشتباهی می شود داشته باشد.

اگر والدین یا عزیز، فردی در بیمارستان باشد طبیعی است که وی ترس فوت آن عزیز را داشته باشد.

رابطه ای که دارای تنش های بسیار زیاد باشد طبیعی است که هر دو طرف ترس خراب شدن رابطه را داشته باشند.

در گاهی موارد باید قبول کنید که ترس از دست دادن درست است و ارتباطی به اختلال و موارد مشابه ندارد.

اما اگر فکر های بیهوده مدام در ذهن شما پرسه می زنند قطعا برای درمان ترس از دست دادن باید به روانشناس مراجعه فرمایید.

در نظر داشته باشید طبق تعاریف قوانین طبیعی جهان به هر چیزی که فکر کنید آن مورد برای شما اتفاق خواهد افتاد. این دقیقا اصل مهمی در قانون جذب می باشد.

موردی که پیش تر گفته شد یکی از اصول دقیق جهان هستی می باشد. باور ها و افکار شما واقعیت تان را می سازند.

پس تا جایی که می تواند به بهبود و بهتر شدن فکر کنید تا از دست دادن، حتی اگر در شرایطی هستید که مدام افکار منفی به سمت تان می آید.

با ارسال انرژی مثبت به سمت کائنات، اتفاقات مثبت نیز دریافت خواهید کرد.

درمان ترس از دست دادن یا اختلال فومو

درمان ترس از دست دادن یا اختلال فومو

در نظر داشته باشید بهترین راه درمانی برای ترس از دست دادن یا اختلال فومو مراجعه به روانپزشک می باشد. در ادامه همین بخش راه هایی جهت درمان اختلال فومو به شما معرفی خواهیم کرد که احتمالا بتواند شرایط شما را بهبود ببخشد.

۱. در لحظه زندگی کنید

زندگی کردن در لحظه یکی از بهترین راه های درمانی برای اختلال فومو می باشد.

فکر کردن به گذشته یا آینده را به کل فراموش کنید. سعی کنید از لحظه حال لذت ببرید. هرگاه غم یا اندوه به سراغ شما آمد از تمرین ۶۸ ثانیه تضاد استر هیکس استفاده نمایید.

۲. پاکسازی به روش

هواپونوپونو

تمرین هواپونوپونو یکی از قدرتمند ترین راه های تخیله افکار منفی از ذهن می باشد. 

همچنین باید متذکر شد که این تمرین بسیار ساده است. تنها برای کارکردن این تمرین باید باور های تان را تقویت نمایید.

هرچه باور شما نسبت به این تمرین بیشتر باشد، بیشتر بر روی شما تاثیر خواهد گذاشت.

خطاب به خداوند یا روح الهی مدام چهار عبارت: دوستت دارم، متاسفم، لطفا مرا ببخش، سپاسگزارم را تکرار نمایید.

دکتر جو ویتالی در ارتباط با قوانین این تمرین می گوید: تقصیر شما نیست اما مسئولیتش با شماست.

اصل مهم تمرین هواپونوپونو این است که قبول کنید مسبب تمامی اتفاقات دنیا شما هستید، از جنگ های جهانی تا تصادف همسایه و زمین خوردن فردی در آفریقا…

حال که این موضوع را قبول کنید با چهار عبارتی که پیش تر گفته شد آن را بهبود ببخشید.

شاید این موضوع برای شما کمی عجیب باشد ولی ذهن ناخودآگاه تان به راحتی به آن ایمان خواهد آورد اگر معجزات آن را ببیند.

۳. دفتر خاطرات

اتفاقات مثبت زندگی تان را در دفترچه ای یادداشت کنید. 

هر آنچه که خداوند متعال به شما داده است را بنویسید و هر لحظه که تصور کردید احساس خوبی ندارید آن دفتر را مطالعه نمایید.

به طور مثال می توانید در آن دفتر بنویسید: خدایا شکرت که بدن سالمی به من داده ای، بابت نعمت هایی که داده ای سپاسگذارم. ممنونم ازت بابت اینکه توانایی خواندن و نوشتن دارم میتوانم ببینم و احساس کنم.

همچنین اتفاقات مثبت زندگی را هم در دفترتان یادداشت نمایید.

سخن آخر

توجه داشته باشید برای درمان ترس از دست دادن ایجاد احساس مثبت و در لحظه زندگی کردن مهم ترین اصل است. با پاکسازی هواپونوپونو نیز این مورد در شما بهبود پیدا خواهد کرد.

ممنونم از اینکه تا انتهای این مقاله همراه ما بودید. در صورتی که سوالی دارید یا قصد اشتراک گذاری تجربیات تان را دارید میتوانید از بخش نظرات استفاده نمایید.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2015 © تمامی حقوق این سایت متعلق به جادوی باور است.
Whatsapp
phone