اشتراک ویژه ورود / ثبت نام

معرفی و خلاصه کتاب ثروتمندترین مرد بابل اثر جورج ساموئل کلاسون

معرفی و خلاصه کتاب ثروتمندترین مرد بابل اثر جورج ساموئل کلاسون

تاریخ انتشار: ۴ بهمن ۱۴۰۱

همانطور که از نام کتاب ثروتمندترین مرد بابل مشخص است این کتاب بخشی از تاریخ شهر باستانی بابل را روایت میکند. بابل صدها سال پیش، ثروتمند ترین شهر جهان بوده است چراکه مردمانش ارزش پول را می دانستند.

در تاریخ ذکر شده است که در سال ۵۳۹ قبل از میلاد کوروش بزرگ، بابل ثروتمندترین شهر غرب آسیا را فتح کرد. بابلی ها اقتصاددان های باهوشی بودند، که قوانین ساده ای برای جمع کردن، حفظ کردن و سرمایه گذاری جهت افزایش پول میدانستند.

بسیاری از افراد فکر می کنند قوانین پول با گذشت زمان تغییر می کند. اما این تصور کامل اشتباه است چراکه اصول هوش مالی همیشه یکی است و این بازارهای مالی هستند که تغییر می کنند.

در دنیای امروزی نظریات بسیار زیادی برای ثروتمند شدن وجود دارد که بعضی از آنها مفید و برخی ایراداتی دارند.

در کتاب ثروتمند ترین مرد بابل که جزو پر فروش ترین کتاب ها در حوزه ثروت می باشد اصول بسیار فوق العاده ارزشمند، کلیدی و البته ساده ای گفته شده است. اصولی که با دانستن آنها، از راحت بدست آمدن ثروت تعجب خواهید کرد.

بسیاری از افراد در مسیر ثروتمند شدن به دنبال راه های عجیب و غریب می باشند. این کتاب به صورت داستانی و با محتوایی قوی ارائه شده است.

کتاب راهنماهای ارزشمندی برای رفع ایرادات، کمبود ها و مشکلات مالی ارائه می کند که بسیار جالب توجه است. 

پس از منتشر شدن، این کتاب توسط بانک ها، بیمه، و سایر شرکت های سرمایه گذاری مورد استقبال قرار گرفت و توسط آنها در مقیاس وسیع توزیع یافت. بنابراین میلیون ها نفر با “جورج ساموئل کلاسون” نویسنده کتاب آشنا شدند و دریافتند که رفع مشکلات مالی کار بسیار دشواری نیست.

در این بخش از معرفی کتاب قصد داریم خلاصه ای از کتاب ثروتمندترین مرد بابل را برای شما ارائه دهیم، پس با ما در ادامه در سایت جادوی باور همراه باشید.

آشنایی با کتاب ثروتمندترین مرد بابل

شهر باستانی بابل (سال 539 قبل از میلاد کوروش بزرگ)

آقای کلاسون کتاب ثروتمندترین مرد بابل (The Richest Man in Babylon) را بر اساس تحقیقاتی که بر روی سبک زندگی مردم بابل باستان و ثروتمندی آنها انجام داد، در سال ۱۹۲۶ میلادی (۱۳۰۵ شمسی) نوشته است.

در واقع این کتاب برنامه ای برای موفقیت مالی ارائه می دهد که از دیرباز استفاده می شده است و به هیچ زمان و مکانی محدود نیست.

برخلاف تصور عموم هوش مالی اصلا چیز پیچیده و سختی نیست.

این کتاب الهام بخش بسیاری از افراد موفق جهان از جمله رابرت کیوساکی و دونالد ترامپ بوده است.

عده ای بر این باور هستند که باید به سرعت ثروتمند شد در صورتی که اینگونه نیست. همانند رژیم غذایی، ثروتمند شدن فعالیت اختیاری، پیوسته، هوشمندانه و نیازمند زمان است.

نمیتوان با چند ماه رژیم گرفتن انتظار نتیجه مطلوب و البته باقی ماندن نتیجه تا همیشه را داشت.

تصور کنید که نقشه گنجی به شما داده شده است اگر شما در خواندن علائم نقشه اشتباه کنید و یا به آن علائم و اصول پایبند نباشید از محل گنج دور خواهید شد.

ثروتمند شدن نیازمند پایبند بودن به اصول بسیار مهم و حیاتی است. در این کتاب از پس انداز کردن به عنوان اولین اصل یاد شده است. در واقع این کتاب پاسخ ساده و دقیقی به سوال چگونه پولدار شویم؟ میدهد.

با وجودیکه به نظر می رسد توصیه های کتاب قدیمی می باشد ولی برای تمام زمان ها و برای تمام افرادی که با مسائل مالی درگیرند قابل اجرا می باشد.

حضرت علی(ع) می فرمایند:

با صاحبان تجارت هم نشینی داشته باشید زیرا که آنها در چند ساعت تجربه های چندین ساله خود را به شما منتقل می کنند.

درباره نویسنده کتاب ثروتمندترین مرد بابل – جورج ساموئل کلاسون

جورج ساموئل کلاسون درباره نویسنده کتاب ثروتمندترین مرد بابل

آقای جورج ساموئل کلاسون (George Samuel Clason) که نویسنده و سرمایه گذار آمریکایی بود در سال ۱۸۷۴میلادی  (۱۲۵۲ شمسی) در شهر لوئیزیانا متولد شد.

در دانشگاه نبراسکا تحصیل کرد و مدتی را نیز در خدمت ارتش بود.

پس از آن دو شرکت تاسیس نمود که یکی در زمینه نقشه راه های آمریکا و دیگری در زمینه انتشارات بود.

او در سال ۱۹۲۶ میلادی (۱۳۰۴ شمسی) کتاب ثروتمندترین مرد بابل را منتشر کرد که از همان ابتدا با فروش بالایی مواجه شد.

بسیاری این سوال را مطرح می کردند که چرا ساموئل از بابل برای نوشتن کتابش استفاده کرده است؟ دو دلیل در جواب آنها می توان عنوان کرد:

اول اینکه در روزگار باستان بابل نماد عظمت و ثروت بوده است و تمام مردم آن ثروتمند بوده اند.

دلیل دوم اینکه آقای کلاسون در تحقیقات زیادی که انجام داده بود چند لوح گلی بدست آورده بود که مربوط به شهر بابل قدیم بوده و خاطرات جوان بدهکار و روش های پرداخت آنها روی آن حک شده بود. آقای کلاسون پس از مطالعه این لوح ها به نتیجه ای رسید:

امروزه پول با همان قوانین شش هزار سال پیش اداره می شود. پول برای افرادی فراوان می شود که این قوانین ساده را بدانند و البته که آنها را به کار بگیرند.

این اثر برجسته با وجود گذشت حدود یک قرن در کشورهای مختلف همچنان تجدید چاپ می شود.

جورج کلاسون در ۷ آوریل ۱۹۷۵ میلادی (۱۸ فروردین ۱۳۵۴ شمسی) درگذشت و در کالیفرنیای آمریکا به خاک سپرده شد.

اکنون پس از آشنایی با نویسنده و معرفی اولیه کتاب و دلیل استفاده از بابل در این کتاب بهتر است درس هایی که در متن کتاب وجود دارد را بیاموزیم.

خلاصه کتاب ثروتمندترین مرد بابل

این کتاب در قالب داستان های بسیار خواندنی و ساده، ۷ اصل ساده پول، ۵ قانون طلا و بسیاری نکات کوچک و بزرگ را عنوان کرده است.

آغاز داستان کتاب از جایی است که دو مرد که نام آنها های بن سی و کوبی بوده است برای کشف راز ثروتمند شدن به دنبال مردی به نام آرکاد که در بابل به عنوان ثروتمندترین مرد شناخته شده است می روند و طالب راز ثروتمند شدن می شوند.

در داستان اول و دوم همانطور که ذکر شد دو دوست نزد آکارد رفتند تا راز ثروتمند شدن را به آنها بیاموزد.

آکارد علت فقر آن دو را توجه نکردن به قوانین ثروت اندوزی عنوان کرد. نظریه آکارد بر آن بود که ثروت از آنجا که توانایی انسان را برای داشتن چیزهایی که می خواهد بالا می برد باعث آرامش جسم و روح می شود.

علم و زمان پیش نیاز های اصلی ثروتمند شدن می باشند که باید آنها را فرا گرفت.

زمان را که همه در اختیار دارند و باید در نظر داشت که بسیار ارزشمند است و نباید آن را بیهوده تلف کرد. کسب دانش و مهارت و آگاهی افزایش سطح درآمد را به دنبال دارد.

پس باید با کسب دانش و در طول زمان بتوان به خواسته های خود رسید، هیچ چیز یک شبه اتفاق نمی افتد و نیاز به تکامل دارد.

آکارد در ابتدا کتیبه نویس بوده و شرایط بسیار نامساعدی داشته است که با یکی از ثروتمندان آشنا شده و راه و روش ثروتمندی را از او می آموزد.

مرد ثروتمند شهر باستانی بابل

اصول کسب ثروت آکارد:

یکی از مهم ترین اصولی که او یاد گرفت این بود که سهمی از درآمد خود دارد و آن سهم نباید کمتر از ده درصد درآمد باشد، سپس باید با به کار انداختن پول های پس انداز شده پول را به طور مضاعف زیاد کرد.

البته آکارد در تجربه اول خود با شکست مواجه می شود چرا که پس انداز یک ساله خود را برای خرید جواهری می دهد ولی به دلیل بی تجربگی به او شیشه می دهند و به این ترتیب پس انداز یک سال اش را از دست می دهد و تجربه اعتماد نکردن به افراد بی تجربه را می آموزد و به سه اصل اساسی ثروتمند شدن پی می برد:

  • با مبلغی کمتر از درآمدت زندگی کن
  • از صاحبان علم و تجربه راهنمایی بگیر
  • اندوخته خودت را به خدمت بگیر

هفت راه برای پر کردن کیسه های خالی:

در داستان سوم این کتاب قوانین هفتگانه ای را ارائه می دهد که باید این قوانین را آموخت و عمل کرد تا بتوان ثروت را به کیسه های خود آورد.

  • پس انداز کنید: از هر ۱۰ سکه فقط ۹ سکه را خرج کنید بعد از زمان کوتاهی کیسه شما سنگین می شود.
  • مخارج خود را کنترل کنید: بیش از نیاز خود خرج نکنید و مطابق با بودجه زندگی تان این کار را انجام دهید.
  • سرمایه گذاری کنید: مبلغی را که پس انداز کرده اید به کار بیندازید تا بتوانید درآمد تولید کنید. درآمدی که از پس اندازها حاصل می شود شما را ثروتمند می کند.
  • سرمایه خود را حفظ کنید: باید طوری سرمایه گذاری کنید که علاوه بر سود بردن، اصل سرمایه محفوظ بماند، برای رسیدن به این اصل مشورت با افراد با تجربه ضرورت دارد.
  • پشتوانه خود را محکم کنید: مسکن که اولین نیاز اساسی است را تهیه کنید و سپس با خیال راحت ادامه دهید.
  • آینده نگری داشته باشید: هر چقدر هم که پر درآمد هستید بیمه کردن خود و افراد خانواده تان را فراموش نکنید و به فکر پیری و آتیه خود و خانواده تان باشید.
  • دانش خود را به روز رسانی کنید: با پرورش مهارت و مطالعه بر عقل و دانش خود بیفزایید.

بخت و اقبال

تی هارو اکر | اسرار ذهن میلیونر یا ثروتمند | دوبله فارسی

داستان چهارم به تاثیر بخت و اقبال بر زندگی افراد اشاره دارد. بین کاهنان معبد و آکارد مجادله ای بر سر اینکه بخت و اقبال تاثیر زیادی بر موفقیت افراد دارد در می گیرد، ولی آکارد همچنان نظرش بر این بود که پولهایی که از این طریق به دست می آیند ارزش همیشگی را برای افراد ایجاد نمی کنند. اما در تمام مشاغل همیشه فرصت هایی وجود دارد که با استفاده از آنها می توان سود خوبی را به جیب زد، در واقع بخت و اقبال به سراغ کسانی که از فرصت ها استفاده می کنند می رود.

پنج قانون طلا:

در داستان پنجم، ۵ قانون طلایی وجود دارد. آکارد این پنج قانون را بر لوحی نوشته و به پسر خود داده تا پس از بدست آوردن تجربه بتواند اداره امور پدر را به عهده بگیرد.

پنج قانون طلایی عبارت اند از:

  • پول و ثروت جذب کسانی می شود که آن را پس انداز می کنند (حداقل یک دهم) و به این صورت مدام بیشتر می شود.
  • پول برای کسایی که سرمایه گذاری می کنند و در راه سودآور کار می کنند چند برابر می شود.
  • پول برای کسانی که آن را به انسان های عاقل می سپارند می ماند.
  • پول از دست کسانی که آن را به کاری که با آن آشنا نیستند میزنند لیز خواهد خورد.
  • به فکر یک شبه ثروتمند شدن نباشید زیرا در این صورت به سرعت بی پول می شوید.

اگر از این قانون ها پیروی کنید نه تنها به ثروت می رسید بلکه می توانید از نابودی آنچه بدست آورده اید محافظت کنید.

داستان ششم:

داستان ششم درباره محاسن و معایب وام دادن به دیگران می باشد.

اینکه زمانی باید به کسی وام داد که از بازپرداخت آن مطمئن بود، اگر وام گیرنده نتواند به درستی از پول استفاده کند آن را از بین می برد و نمی تواند آن را به موقع پس دهد.

بنابراین برای اینکه سرمایه خود را به سرعت چندین برابر کنید نباید به دنبال راه های واهی بروید و باعث از دست رفتن اصل سرمایه خود بشوید.

داستان هفتم:

در این داستان بحث محافظت در پیش است.

بابل ثروتمند به وسیله دیوارهایی بلند از غارت دشمنان خود در امان بوده است که این مثال نمادی از نیاز انسان به محافظت است.

بیمه، حساب های پس انداز، سرمایه گذاری های مطمئن مانند دیواری می توانند شما را در برابر حوادث غیر منتظره حفظ کنند.

داستان هشت و نه:

داستان های هشتم و نهم راهکارهایی برای پرداخت بدهی را عنوان می کنند. اینکه فرد بدهکار با تلاش فراوان و اراده مصمم باید راهی برای پرداخت بدهی های خود پیدا کند.

موضوع داستان آخر “کار، کلید موفقیت است” را بیان می کند.

درباره برده  ای که با تلاش و کار فراوان و پس انداز ابتدا خود را آزاد کرده و سپس با راهکارهای بالا به فرد ثروتمندی تبدیل شده است سخن می گوید.

در بخش پایانی کتاب به بررسی شهر ثروتمند بابل می پردازد.

شهری که بدون داشتن منابع طبیعی مانند جنگل و معدن و با اتکا به نیروهای انسانی توانسته بود ثروت های عظیمی را برای خود جمع آوری کند.

چکیده ای از جملات برتر کتاب ثروتمندترین مرد بابل

کتیبه ای متعلق به شهر باستانی بابل

  • قوانین راجع به پول بدون تغییر و مطمئن هستند.
  • برای داشتن کیف پول همیشه پر، باید درآمد ثابت داشت.
  • دلیل اینکه بسیاری از مردم پولدار نمی شوند این است که اصلا به دنبال آن نیستند.
  • قبل از خرج کردن اول برای خودتان کوهی از طلا بسازید.
  • برای معاشرت و مشورت خود افرادی را انتخاب کنید که با پول آشنا باشند.
  • باید دانش و مهارت های پولسازی خود را بالا ببرید.
  • هنگام دادن قرض به دیگران از آنها در قبال پولی که می دهید ضمانت بگیرید.
  • زمانی می توانید ثروتمند شوید که بتوانید بخشی از درآمد خود را ذخیره کنید.
  • از پس انداز به آن حدی استفاده نکنید که لذت زندگی را از شما دور کند و در لحظه زندگی کنید و از آن لذت ببرید.
  • در سرمایه گذاری هایی که سودی برای پول شما پرداخت نمی شود وارد نشوید.
  • برای رسیدن به موفقیت های بالاتر از به تاخیر انداختن کارها بپرهیزید.
  • یکی از راه های رسیدن به موفقیت داشتن برنامه و نظم شخصی می باشد، همیشه در کارهای خود برنامه داشته باشید.
  • در مسیر کار و تلاش، دوستانی که طرفدار سخت کوشی و موفقیت هستند جذب شما می شوند.
  • برای جذب پول هوشمندانه کار کنید.

سخن آخر

کتاب ثروتمندترین مرد بابل درباره موفقیت فردی است، یعنی هر کس بتواند با تلاش و مهارت خود به هدف هایی که دارد دست پیدا کند، آمادگی کافی داشتن کلید موفقیت ماست.

این کتاب برای رفع کمبودها و مشکلات مالی می باشد و راهنمای خوبی برای درک مسائل مالی است و هدف آن ایجاد کردن بینشی در افراد و علاقه مندان موفقیت برای رسیدن به ثروت و نگه داری از آن ثروت می باشد.

ایده های این کتاب در ابتدا به صورت جزوه های مدیریت مالی و سپس در قالب این کتاب جمع آوری و چاپ شده اند.

به دلیلی که اصول کتاب از بی زمانی پیروی می کند یعنی برای هر مقطعی از تاریخ قابل استفاده است و تازگی خود را دارد، کارایی و شهرت خود را تا کنون در زمینه کسب ثروت از دست نداده است.

قوانین مالی در این کتاب به روشنی بیان شده است، تفاوت این کتاب با سایر کتاب ها که فقط توصیه هایی در جهت مثبت اندیشی دارند ارائه راهکارهای ساده و عملی می باشد.

اگر می خواهید به طور رضایت بخشی به ثروت برسید علاوه بر داشتن دانش مالی باید در مورد نعمت و فراوانی نیز شناخت زیادی را بدست بیاوید.

خواندن کتاب ثروتمندترین مرد بابل به دلیل داستانی بودن و ساده نویسی کار بسیار آسانی است. اگر شما هم تمایل برای دانستن راه های ایجاد ثروت و ثروتمند شدن را دارید مطالعه این کتاب را به شما پیشنهاد می کنم.

دیدگاه‌ها

3 پاسخ به “معرفی و خلاصه کتاب ثروتمندترین مرد بابل اثر جورج ساموئل کلاسون”

  1. کاربر 25777 گفت:

    به نظرم کتاب جالبی هست ولی یکم توصیه هاش قدیمیه متد جدید چیزهای جدید میخاد

  2. کاربر 7764 گفت:

    سلام کل مقاله یک طرف و ان جمله ای که از امام علی علیه السلام اشاره کردید یک طرف واقعا ممنونم خیلی در باور های من تاثیر گذار بود

  3. کاربر 22845 گفت:

    کتاب ثروتمند ترین مرد بابل مهم ترین و طلایی ترین نکات و قوانین ثروت را در ساده ترین و بهترین شکل بیان میکنه
    خیلی کتاب ارزشمندیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2015 © تمامی حقوق این سایت متعلق به جادوی باور است.
Whatsapp
phone