اشتراک ویژه ورود / ثبت نام

خلاصه کتاب سه دقیقه در قیامت، تجربه زندگی پس از مرگ

خلاصه کتاب سه دقیقه در قیامت، تجربه زندگی پس از مرگ

تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۴۰۱

کتاب سه دقیقه در قیامت یکی دیگر از آثار پر طرفدار و تاثیر گذار از انتشارات شهید ابراهیم هادی می باشد. این کتاب را می توان در دسته کتاب های رمان دینی قرار داد که خاطرات یکی از مدافعان حرم را بازگو میکند.

کتاب سه دقیقه در قیامت پس از منتشر شدن زیر ذره بین قرار گرفت و بسیاری از منتقدین ادبی و منتقدان دینی روی آن کار کردند.

در این بخش از معرفی کتاب قصد داریم به بررسی کتاب سه دقیقه در قیامت بپردازیم پس در ادامه با ما در سایت جادوی باور همراه باشید.

مشخصات کلی کتاب سه دقیقه در قیامت

کتاب سه دقیقه در قیامت در سال ۱۳۹۸ توسط انتشارات گروه فرهنگی شهید ابراهیم هادی در ۱۲۰ صفحه منتشر شده است. سه دقیقه در قیامت در دو فصل با عناوین روایت تجربه نزدیک به مرگ و ورود به عالمی دگر نگاشته شده است.

این اثر ارزشمند دارای یک ویژگی شاخص و ممتاز می باشد که باعث می شود آن را در دسته کتاب های مذهبی قرار دهیم. این ویژگی این است که در پایان هر فصل کتاب یا عنوان و بحث بعد از ذکر خاطره، آیه‌ ای از قرآن یا حدیث و روایتی معتبر و مرتبط با واقعه آورده شده است.

مروری بر محتوای کتاب سه دقیقه در قیامت

سرباز مدافع از حرم زینب کبری

این کتاب بیان خاطره از زبان یک راوی (اول شخص) است. در مقدمه کتاب سه دقیقه در قیامت می خوانیم:

«سال ۱۳۹۶ طی سفری به اصفهان به این سوژه برای کتاب بر خوردیم. در اصفهان از یکی از فرماندهان سپاه که دوست عزیز ما بود، شنیدم که ماجرای عجیبی برای یکی از همکارانشان اتفاق افتاده است. او میگفت: این همکار ما از مدافعین حرم و جانبازان دفاع از حرم زینب کبری می باشد.

او در طی یک عمل جراحی، برای مدت ۳ دقیقه مرگ را تجربه می کند و  از دنیا می ‌رود. سپس با کمک کادر پزشکی و دادن شوک در اتاق عمل، مجددا به زندگی بر می‌گردد. اما در همین ۳ دقیقه، شاهد چیزهایی بوده  که درک آن برای افراد عادی ممکن نیست! این فرد تجربه گر این خاطرات را برای ما و چند نفر از رفقای صمیمی دیگرش، تعریف کرد، اما نمی‌خواست این ماجرایش خیلی پخش شود.

همچنین این دوست عزیز گفت که، از زمانی که این اتفاق برای این شخص افتاده است و از آن سوی زندگی برگشته، اخلاق و رفتار او فوق العاده بهتر شده است!

پس از شنیدن این حرف ها بسیار مشتاق دیدن این شخص شدم. خواستار تلفن تماس این شخص از دوستمان شدم و آن را گرفتم. پس از چندین بار تلاش و زنگ زدن بالاخره گوشی را برداشت. این کتاب پیش روی شما نتیجه چندین بار مصاحبه و چند سفر و دیدار با این فرد تجربه گر است.»

شرط انتشار کتاب سه دقیقه در قیامت

یکی از شروط این فرد برای چاپ خاطراتش این بود که نام و نشانی این شخص افشا نشود.

سپس در ادامه مقدمه درباره ی دیگر تجربه های نزدیک به مرگ (NDE) و ویژگی ‌های علمی همه آن ها گفته شده است.

این وضعیت در علم هم به حالتی تلقی می ‌شود که در آن فرد برای چند لحظه مرگ را تجربه می‌کند.  سپس مجددا به زندگی باز می‌گردد. به چندین مورد از این اتفاق که در جهان رخ داده است اشاره خواهیم کرد. سپس در فصل اول نکات مشترک همه این تجربه ها که افراد نقل کرده‌اند، بیان می شود.

تجربه های مشترک نزدیک به مرگ

قبرستان

  • آگاه شدن به مردن خود (تماشای جسم خود از یک فاصله)
  • آرامش مطلق و نداشتن هیچ دردی (احساس تسکین آنی دردها)
  • احساس خروج روح از بدن (خارج شدن از جسم و نگاه کردن به آن از ارتفاعی بالا)
  • تجربه گذشتن از تونل یا انتقال به مکانی دیگر (احساس گذر از یک تونل یا گذرگاه تاریک که در انتهای آن نوری درخشان است)
  • مشاهده افراد نورانی (ملاقات با افراد ناشناس نورانی و یا درگذشتگان آشنا)
  • مشاهده موجود نورانی برتر (برخی افراد موجودی نورانی و برتر را می‌بینند که گذشته‌شان را به یادشان می‌آورد و می‌خواهند که کنار آن موجود بمانند ولی نمی‌‎توانند)
  • مرور کردن زندگی خود از کودکی تا مرگ (تمام زندگی فرد مانند یک فیلم از برابر چشمانش گذر می‌کنند و بابت ناراحتی‌هایی که ایجاد کرده افسوس می‌خورد)
  • عروج کردن سریع به آسمان (از مدار زمین خارج شده و از میان ستارگان می‌گذرند)
  • خودداری از بازگشتن به زندگی (این تجربه برای اکثر افراد چنان لذت‌بخش است که نمی‌خواهند آن را ترک کنند)
  • متفاوت بودن فضا و زمان (ممکن است در طول چند ثانیه هزاران اتفاق بیفتد)

فصل اول کتاب سه دقیقه در قیامت

آکادمیِ غلبه بر خود از رابین شارما

داستان از دوران نوجوانی تجربه گر آغاز می شود. او پسری مذهبی در خانواده ‌ای مذهبی بوده است. که بیشتر ساعات زندگی خود را در مسجد و هیئت می‌ گذراند.

او در هفده سالگی اش از خدا آرزوی مرگ می‌کند. تا قبل از آلوده شدن به گناه و وابسته شدن به تعلقات دنیوی، پاک از این دنیا برود.

اما یک شب عزرائیل به خواب او می آید و می‌گوید که هنوز زمان مرگش فرا نرسیده است. سال های زیادی از آن زمان می‌گذرد. او اکنون در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مشغول است. وی برای ماموریتی در سال ۱۳۹۰ به شمال غرب کشور اعزام می شود.

در آن ماموریت چشمانش آسیب می‌ بینند، به گونه ای که هیچ معالجه ‌ای پاسخگو نمی باشد. پس از گذشت سه سال در نهایت تشخیص داده می ‌شود که یک غده‌ در پشت چشم او و چسبیده به مغزش وجود دارد. از نظر پزشکان تنها راه چاره تن دادن به عملی بسیار سخت با درصد موفقیت کم است.

ورود به دنیای پس از مرگ

در طول عمل سخت، ناگهان احساس مرگ (سبکی و آرامش) می‌کند. از جسم خود خارج شده و می تواند جسم خود را ببیند. در آن شرایط متوجه می شود که می‌ تواند افکار افراد را بشنود. حتی آدم های پشت دیوار را ببیند. او عزرائیل را در همان ظاهر که سال ها پیش به خواب او آمده بود، می بیند. با همراهی دیگر بستگان و آشنایان که فوت کرده اند، تا بیابان برزخ پیاده روی می کند.

در آن مکان است که کتاب اعمالش را به دستش می ‌دهند. این کتاب هر صفحه اش پر شده با تمامی اعمال، نیات و رفتارها از آغاز زندگی تا زمان مرگ او، حتی کوچک ترینشان با جزئیات دقیق است.

در ابتدا از دیدن اعمال ‌پسندیده و مثبت اش که تعدادشان نیز زیاد است خوشحال می‌ شود. اما رفته رفته هر چه جلوتر می‌ رود می بیند که بسیاری از اعمال مثبتش در ازای گناهان کوچکی مانند تمسخر، غیبت، یا نیات ناخالص و … از دست رفته است.

البته برعکس این موارد نیز صادق بوده، مثلا کمک به یک پیرمرد در سفر کربلا، موجب شده بود که پنج سال از گناهان او بخشیده شود.

اعمال و وقایعی که در سه دقیقه تجربه کرده است…

بیابان برزخ

فرد تجربه گر از تاثیر موارد مختلفی همچون حق‌الناس، صدقه، نماز و… بر کتاب اعمالش توضیح می ‌دهد.

در نهایت زمانی که از کتاب اعمال خود نا امید می‌ گردد، از حضرت زهرا (سلام الله علیها) طلب شفاعت می‌کند تا به دنیا بازگردد.  نتیجه، ایشان درخواست او را اجابت کردند.

در همین لحظه احساس کرده است که زیر پایش خالی می شود و سقوط می‌کند. در این لحظه پزشکان موفق به احیای او می‌ شوند. او پس از به هوش آمدن متوجه می ‌شود برخی افراد را که در عالم برزخ دیده بود و فکر می کرد مرده‌اند، هنوز زنده‌ اند.

مفسران می گویند که این واقعه بدین معناست که در آن عالم برخی موارد آینده را هم می توان مشاهده کرد. تا مدتی پس از به هوش آمدن، تاثیراتی از آن واقعه رویش مانده بود.

مثلا می توانست باطن افراد را ببیند، ذکر خدا را بشنود  و… را احساس کند. به همین علت تا مدت ها می‌ خواهد که تنها باشد.

ترسناک‌ترین اثر باقی مانده از این تجربه برایش این بوده که، تا سال ‌ها بعد وقتی به قبرستان می ‌رفت صداهای وحشتناکی از قبور می ‌شنیده است.

در آخر کتاب بیان می‌کند که تمامی دوستانش که شهادت ‌شان را در آن تجربه دیده بود یکی‌ یکی شهید شده اند.  خودش نیز هم‌چنان در آرزوی شهادت است.

سخن پایانی

کتاب سه دقیقه در قیامت داستانی کوتاه، ساده، روان، بی ‌ابهام و بسیار تاثیرگذار است.  

این کتاب به گونه ای نوشته شده که حتی اگر فردی چندان مذهبی نباشد و آن را بخواند، توصیفات راوی آن را شدیدا درگیر خود می کند و فرد خواننده را به تفکر وا می دارد. با نظر سنجی بین خوانندگان این کتاب دیده شده که این کتاب ممکن است تا حدودی بر زندگی روزمره آن ها‌ اثر بگذارد.

دیدگاه‌ها

2 پاسخ به “خلاصه کتاب سه دقیقه در قیامت، تجربه زندگی پس از مرگ”

  1. قاسم کرمشاهی گفت:

    السلام علیک یا ایتها الصدیقه الشهیده 🇵🇸🖤🇮🇷💔😭یاصاجب الزمان

  2. ناشناس گفت:

    این کتاب رو امروز دوستی این متاب رو به من معرفی کرد و همین امروز همشو خوندم و به سه نتیجه جالب رسیدم:
    ۱- در این کتاب حق الناس رعایت نشده. حروفش به طرز عجیبی بزرگ نوشته شده تا تعداد صفحاتش زیاد نشون داده بشه.
    ۲- همه مطالب کتاب دروغ نحضه
    ۳- اعتقاد پیدا کردم که اصلا اون دنیایی وجود نداره.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2015 © تمامی حقوق این سایت متعلق به جادوی باور است.
Whatsapp
phone