اشتراک ویژه ورود / ثبت نام

زندگینامه شاهکار بینش پژوه خواننده ایرانی

زندگینامه شاهکار بینش پژوه خواننده ایرانی

تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۴۰۱

شاهکار بینش پژوه یکی از برجسته ترین و بهترین خوانندگان ایرانی است که اقامت آمریکا را دارد. او علاوه بر خوانندگی، شاعر و ترانه سرای آهنگای خود را نیز انجام می دهد.

از تحصیلات وی، می توان به مدرک دکتری در رشته برنامه ریزی شهری و فوق لیسانس جغرافیای اقتصادی اشاره کرد.

او به واسطه ازدواج با بیتا دریاباری (از برترین حامیان شعر، ادب و ادبیات فارسی در آمریکا) توجه رسانه های ایرانی و خارجی زیادی را به خود جلب کرده است.

شاهکار بینش پژوه در زمینه های شعر نویسی نیز چندین کتاب را نگارش کرده است که کافه نادری و دست هایت را دوست دارم از برجسته ترین آثار وی می باشند.

وی همچنین چندین آلبوم را در سبک رپ و پاپ و پاپ – کلاسیک ساخته است که آلبوم اسکناس از شاخص ترین آنان می باشد. از شاهکار بینش پژوه به عنوان بزرگترین نماینده ایران در ارکستر سمفونیک جهان یاد می شود.

در این بخش از زندگینامه افراد موفق قصد داریم بیوگرافی شاهکار بینش پژوه را مورد بررسی قرار دهیم پس در ادامه با ما در سایت جادوی باور همراه باشید.

تولد و شروع خوانندگی شاهکار بینش پژوه

آندره آ بوچلی و شاهکار بینش پژوه

شاهکار بینش پژوه (Shahkar Bineshpajooh) در ۲۲ آذر ۱۳۵۱ شمسی (۱۳ دسامبر ۱۹۷۲ میلادی) در تهران چشم به جهان گشود. او از کودکی به موسیقی علاقه داشت به طوری که چندین ساز را به طور همزمان می نواخت.

این علاقه باعث شد تا پس از یادگیری ساز جاز یا درام، در سن ۲۲ سالگی، مجوز برگزاری کنسرت را از وزارت ارشاد اسلامی کسب کند.

او در این کنسرت بیشتر از ساز گیتار برای نواختن استفاده می نمود. اما شاهکار بینش پژوه رشته جغرافیای اقتصاد را برای تحصیل انتخاب کرد که در نهایت در سال ۱۳۷۵ شمسی، مدرک کارشناسی ارشد خود را اخذ نمود.

اما او به واسطه حضور در کنسرت موسیقی فیوژن که در سال ۱۹۹۵ میلادی (اواخر ۱۳۷۴ شمسی) در خارج از کشور برگزار شده بود، ممنوع الاجرا شد.

او علاوه بر نواختن، قصد داشت تا با ترانه سرایی شانس خود را در خوانندگی امتحان کند. او در سن ۲۴ سالگی و در سال ۱۳۷۵ شمسی از آغاز خود در این حرفه خبر داد.

شاهکار بینش پژوه در سال ۱۳۷۶ شمسی با انتشار آلبومی به نام “بانوی مشرق زمین”، یکی از بهترین آلبوم خود را ساخت.

او در زمان ممنوع الاجرایی اش در کنسرت ها، با تحصیل در رشته برنامه ریزی شهری، مدرک دکتری خود را در این رشته در سال ۱۳۸۱ شمسی (۲۰۰۲ میلادی) اخذ کرد. او چند ماه بعد کتابی با مضمون ترانه با نام “کافه نادری” را منتشر کرد.

اوج دوران خوانندگی

شاهکار بینش پژوه در کنسرت اش

شاهکار بینش پژوه آلبوم اسکانس را در سال ۱۳۸۳ شمسی (۲۰۰۴ میلادی) ضبط کرد.

این آلبوم در سبک رپ به صورت تلفیقی است که با مضمون طنز با موضوع اختلاق طبقاتی در جامعه ساخته شد. از این آلبوم به عنوان اولین آلبوم با سبک رپ که دارای مجوز است، یاد می شود.

اما در یک سال بعد، با انتشار دو اثر سیاسی که یک کتاب با نام “سیاسی نیستم” و یک آلبوم به نام “عالیجناب”، این آثار توسط وزارت ارشاد توقیف و از انتشار آن جلوگیری شد.

شاهکار بینش پژوه اما بیکار ننشست و قصد داشت تا به فعالیت های خود ادامه دهد، بدین منظور با ساخت و انتشار آلبومی به نام “ادبیات امثال دیگری” به نوعی فعالیت خود را در سال ۱۳۸۵ شمسی ادامه داد.

در همین سال با کتابی به نام “تبار انسان ها” را نگارش  کرد که این اثر نیز توقیف گردید. لازم به ذکر می باشد که آلبوم ادبیات امثال دیگری، متشکل از ۲۳ آهنگ بود که ۶ مورد از آنان مورد تایید وزارت ارشاد قرار گرفتند و مابقی آنان رد شدند.

سفر به کشور های اروپا

شاهکار بینش پژوه برای ادامه فعالیت های موسیقاییش، ایران را محدود می دانست و از این رو تصمیم گرفت برای ساخت آلبوم جدیدش که “شاهکار” نام داشت، در سال ۲۰۰۷ میلادی (اواخر ۱۳۸۵ شمسی) به پاریس سفر کرد.

پس از بازگشت از فرانسه، او برای اجرای دو قطعه از آثارش که “کنار من بخواب” و “کوه هیست” نام داشتند، به ایروان سفر کرد. سپس در ارکستر فیلارمونیک که در ارمنستان برگزار می شد، این دو قطعه را اجرا کرد.

پس از اجرای این مراسم، آقای بینش پژوه مستقیما به تهران سفر کرد و به نزد استاد شهرداد روحانی رفت.

استاد روحانی که خود از نوازندگان برتر ویالون و پیانو و همچنین رهبر ارکستر در ارکستر سمفونیک تهران می باشد، با مشاوره ها و کمک هایی که شاهکار بینش پژوه کرد، باعث شد تا در سال ۱۳۹۰ شمسی دو قطعه به نام های “هوای اسق” و “حالا تو خوبی” را ضبط و اجرا کنند.

او در سال اواخر سال ۱۳۹۱ شمسی ایران را برای همیشه ترک کرد تا در خارج از کشور به فعالیت های موسیقایی خود بپردازد.

زندگی سیاسی شاهکار بینش پژوه

شاهکار بینش پژوه در سال ۱۳۸۸ شمسی با انتشار آهنگی به نام سر اومد زمستون، که برای حمایت از میر حسین موسوی ساخته شده بود، حاشیه ساز شد.

او به واسطه ساخت ترانه هایی برای علیرضا عصار که از برترین نوازندگان پیانو است، در بین مردم محبوب شد ولی در همان زمان به کشور های اروپایی سفر کرد.

آقای بینش پژوه معتقد است که چندین اثر او توسط شادمهر عقیلی، خواننده و آهنگساز ایرانی مقیم آمریکا، دزدیده شده است که حتی اسمی از وی نبرده شد.

زندگی شخصی

شاهکار بینش پژوه و همسرش بیتا دریاباری

شاهکار بینش پژوه که در زندگی با همسر سابقش موفق نبوده است، در سال ۲۰۱۸ میلادی (۱۳۹۷ شمسی) با بیتا دریاباری که از رهبران و حامیان ادبیات فارسی در آمریکا است، ازدواج کرد.

آثار شاهکار بینش پژوه

شاهکار بینش پژوه ۴ آلبوم را در ایران ساخته است که لیست آن به صورت زیر می باشد:

  • بانوی شرقی در سال ۱۳۷۹ شمسی
  • اسکناس در سال ۱۳۸۳ شمسی
  • ادبیاتی دیگر در سال ۱۳۸۵ شمسی
  • کافه ستاره در سال ۱۳۹۰ شمسی

از کتاب های ایشان میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کافه نادری
  • دست هایت را دوست می دارم
  • ادبیاتی دیگر
  • اسکناس

وی همچنین ترجمه برخی از آثار بزرگ مانند:

  • کتاب آقای نخست وزیر (نویسنده: برتولت برشت)
  • کتاب ابدیت یک بوسه (نویسنده: پابلو نرودا)

را نیز به زبان پارسی ترجمه کرده است.

دیدگاه‌ها

5 پاسخ به “زندگینامه شاهکار بینش پژوه خواننده ایرانی”

  1. یعقوب محمدصالحی گفت:

    شاهکار فتوشاپ هست فقط

  2. ع.سعادت گفت:

    صدای فوق‌العاده‌ای دارد و با وجود این که کم کار نیست نمیدانم چرا در میان عموم مردم شناخته شده نیستند.

  3. ناهید گفت:

    خواننده ای خوش صدا با ترانه های بسیار زیبا مخصوصا ترانه به تو چه

  4. علی حیدری گفت:

    یهویی مثل قارچ سر درآورده تا دیروز کسی نمیشناختش یه دلقکی که نتیجه دلارهای پهلوی هست

  5. ممنون از این مطلب کاربردی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2015 © تمامی حقوق این سایت متعلق به جادوی باور است.
Whatsapp
phone