اشتراک ویژه ورود / ثبت نام

زندگینامه بیتا دریاباری کارآفرین و خیر ایرانی + عکس

زندگینامه بیتا دریاباری کارآفرین و خیر ایرانی + عکس

تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۴۰۱

بیتا دریاباری (bita daryabari) یکی از موفق ترین کارآفرینان، دانشمندان کامپیوتر و نیکوکاران ایرانی است که با اهدا ۱.۵ میلیون دلار به دانشگاه معتبر کالیفرنیا واقع در آمریکا، در جهت توسعه دوره های زبان فارسی و ادبیات فارسی، نقش به سزایی در گسترش فراگیری ادبیات فارسی در آمریکا را داشته است.

او به واسطه بنیان گذاری مرکز برابری پارس، جوایزی متعددی را کسب کرده است. خانم دریاباری خدمات بسیاری برای گسترش برنامه های ایران شناسی در دانشگاه های استنفورد و کمبریج داشته است که حمایت مالی بخش کوچکی از این خدمات می باشد.

در این بخش از زندگینامه افراد موفق قصد داریم بیوگرافی خانم بیتا دریاباری را مورد بررسی قرار دهیم پس در ادامه با ما در سایت جادوی باور همراه باشید.

تولد و کودکی بیتا دریاباری

بیتا دریاباری در ۶ آوریل ۱۹۶۹ میلادی (۱۷ فروردین ۱۳۴۸ شمسی) در تهران چشم به جهان گشود. پدرش مرتضی در آن زمان دندانپزشک بود و مادرش آذرمیدخت نام داشت و در آن زمان به خانه داری مشغول بود.

اوایل انقلاب اسلامی که بیتا دریاباری ۱۶ سال سن داشت، به دلایلی از حجاب امتناع می کرد و همچنین این مخالفت ها به خانه هم کشیده می شد.

بنابراین پدر و مادرش دختر خود را به شهر میزوری واقع در آمریکا فرستادند تا با خاله اش زندگی کنند و آزادی عمل داشته باشد. خاله بیتا دریاباری در میزوری، او را برای تحصیل به دانشگاه ایالتی کالیفرنیا فرستاد تا در رشته علوم کامپیوتر تحصیل کند.

به طور دقیق تر بیتا دریاباری در دانشگاه ایست بی (East Bay) که یک دانشگاه عمومی و غیر مذهبی است و از زیر مجموعه دانشگاه ایالتی کالیفرنیا می باشد به تحصیلات خود ادامه داد.

بیتا دریاباری

تحصیلات و ورود به بازار کار

بیتا دریاباری در رشته علوم کامپیوتر مدرک کارشناسی خود را از دانشگاه ایالتی کالیفرنیا در ایست بی اخذ کرد و برای ادامه تحصیل در رشته مخابرات، به داشنگاه گلدن گیت رفت و مدرک کارشناسی ارشد خود را از این دانشگاه اخذ کرد.

بیتا دریاباری پس از این که مدرک کارشناسی خود در رشته مخابرات اخذ کرد، فورا در صنعت مخابرات مشغول به کار شد. او در کار خود موفق بود و چندین مرتبه ارتقا شغلی یافت.

زندگی شخصی بیتا دریاباری

بیتا دریاباری و امید کردستانی

در سال ۱۹۹۱ میلادی (۱۳۷۰ شمسی) با امید کردستانی آشنا می شود و این دو کمی بعد در همین سال با یکدیگر ازدواج می کنند.

امید کردستانی یکی از بیزینس من های ایرانی آمریکایی است که از اعضای هیئت مدیره توئیتر بوده است و به مقام ریاست اجرایی هیئت مدیره توییتر نیز منصوب شده است. اما قبل از کار در توییتر، او مدیر ارشد کسب و کار های گوگل بوده است.

این زوج تا سال ها با یکدیگر زندگی می کنند اما با ارتقا شغلی امید کردستانی به مدیر ارشد گوگل، آقای کردستانی شیفته ی جیزل هیسکاک می شود و در سال ۲۰۰۸ میلادی (۱۳۸۷ شمسی) به همراه همسر جدیدش به لندن سفر می کند.

اما ثمره این ازدواج ناموفق، یک دختر به نام میشا و یک پسر به نام میلان می باشد که با مادر خود زندگی می کنند. به دلیل قوانین حاکم بر آمریکا، پس از طلاق این زوج، بخش اعظمی از دارایی های امید کردستانی به همسر سابق خود واگذار می شود تا بیتا دریاباری در گوگل سهام دار شود.

در سال ۲۰۰۹ میلادی (۱۳۸۸ شمسی) بیتا دریاباری یک سال پس از طلاقش، با رادیولوژیستی ایرانی آمریکایی به نام رضا ملک دوست ازدواج می کند. این زوج عروسی مجللی را برپا کردند به گونه ای که خولیو ایگلسیاس که از برترین خوانندگان اسپانیایی است، در این عروسی مراسم باشکوهی را اجرا کرده است.

این زوج پس از ۷ سال زندگی مشترک در سال ۲۰۱۶ میلادی (۱۳۹۵ شمسی) از یکدیگر جدا می شوند. ثمره این ازدواج یک پسر است که با پدرش زندگی می کند.

در سال ۲۰۱۸ میلادی (۱۳۹۷ شمسی) بیتا دریاباری با شاهکار بینش پژوه که خواننده، شاعر و ترانه سرا است، ازدواج می کند. شاهکار بینش پژوه در سال ۱۳۵۱ شمسی به دنیا آمده است و مدرک دکترای برنامه ریزی شهری را در کارنامه خود دارد.

خیریه و اقدامات بیتا دریاباری

بیتا دریاباری و شاهکار بینش پژوه

بیتا دریاباری تا اکنون کمک های شایانی را به ایرانیان مهاجر، مقیم و یا پناهنده در آمریکا کرده است که همه این کمک ها در فعالیت های هنری و فرهنگ ایرانی خلاصه شده است.

او در سال ۲۰۰۸ میلادی (۱۳۸۷ شمسی) یکی از مهم ترین اقدامات خود را انجام داد. تاسیس جایزه ای به نام “بیتا” در مرکز مطالعات ایرانشناسی دانشگاه استنفورد آمریکا که به بزرگان فرهنگ، ادب و هنر ایران در همین دانشگاه اهدا می شود.

بیتا دریاباری در موزه انگلستان، از برگزاری نمایشگاه شاه عباس در لندن حمایت کرده است.

بیتا دریاباری با استفاده از نفوذش در دانشگاه استنفورد، از استادانی که به صورت تمام وقت در رشته ادبیات فارسی تدریس می کنند حمایت مالی کرده است. او همچنین بستری فراهم کرده است تا استادان به جز فضای کلاس، کنفرانس و همایش هایی را در سالن های این دانشگاه برگزار کنند تا بتوانند به بهترین دانشجو ها و فارغ التحصیلان جوایزی از جمله بیتا را اهدا شود.

این همایش ها همگی به واسطه حضور و نفوذ ایشان در دانشگاه استنفورد امکان پذیر شده است.

۱۷ قانون موفقیت از ناپلئون هیل ، ۶۶۰ دقیقه (۱۹۵۴ شیکاگو)

بیتا دریاباری در دانشکده پمبروک در دانشگاه کمبریج واقع در انگلستان، ۲ میلیون دلار بودجه به بخش اثر شاهنامه از حکیم ابوالقاسم فردوسی تعلق داد. او در این دانشگاه در سخنرانی اولیه خود، از اهمیت ادبیات، میراث فرهنگی و ادبی ایرانیان از دیرباز تا اکنون اشاره کرده است.

بیتا دریاباری در سال ۲۰۱۰ میلادی (۱۳۸۹ شمسی) با ایجاد بنیانی به نام “مرکز برابری پارس” از افراد ایرانی الاصل که افراد مهاجر و پناهنده را تشکیل می دهد، حمایت کرد.

او در سال ۲۰۱۵ میلادی (۱۳۹۴ شمسی) ساختمانی به نام دریاباری احداث کرد تا خانواده های ایرانی برای تامین نیاز های خانگی و شغلی به این ساختمان که به نام “دفتر همیاری ایرانیان” نیز شناخته می شود، مراجعه کنند.

بیتا دریاباری  با توجه به کمک و حمایات مالی که در دانشگاه کالیفرنیا برکلی و کالیفرنیا دیویس کرده بود، توانست به نام خود کرسی های استادی را در رشته های مطالعات ایران و مطالعات فارسی بنا کند. او به دانشگاه کالیفرنیا برکلی ۵ میلیون دلار، به دانشگاه استنفورد ۶.۵ میلیون دلار و به دانشگاه کالیفرنیا دیویس ۱.۵ میلیون دلار با عنوان فوق واگذار گرد.

جوایز افتخاری

بیتا دریاباری

  •  بیتا دریاباری در سال ۲۰۱۰ میلادی (۱۳۸۹ شمسی) کسب عنوان برترین نیکوکار سال از طرف اتحاد روابط عمومی ایرانیان آمریکایی (PAAIA/ Public Affairs Alliance of Iranian Americans)
  • کسب تقدیر نامه از طرف معتبر ترین تقدیر نامه جایزه خدمات عمومی سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۱ میلادی (۱۳۹۰ شمسی)
  • کسب مدال افتخار جایزه الیس در جزیره الیس در سال ۲۰۱۲ میلادی (۱۳۹۱ شمسی)
  • جایزه الیس از طرف انجمن افتخارات الیس به افرادی که احترام، حفظ تنوع فرهنگی و پرورش تساهل بین قومیت ها را پاس می دارند، تعلق می گیرد. 
  • بیتا دریاباری از طرف شورای امور جهانی در سال ۲۰۱۵ میلادی (۱۳۹ شمسی) مورد افتخار و تقدیر قرار گرفت.
  • کسب مدرک دکترای افتخاری در سال ۲۰۱۸ میلادی (۱۳۹۷ شمسی) از دانشگاه گلدن گیت

دیدگاه‌ها

9 پاسخ به “زندگینامه بیتا دریاباری کارآفرین و خیر ایرانی + عکس”

  1. رضا صادقی گفت:

    درود بیکران بر ایشان که وجودشان مایه افتخار است
    و آرزو دارم همیشه سلامت و دلشان به همراه خانواده شاد باشد و درود بر پدر و مادرشان که چنین فرزند و بانوعی پر افتخار دارند

    رضا صادقیرضا صادقی
  2. Afi گفت:

    در امریکا و بعضی از کشورهای دیگه شما پولی که قرار هست بابت مالیات پرداخت کنید تا ۶۰٪ میتونید به خیریه بدید یا به مرکز فرهنگی. پس اینها کار خاصی نکردن و در ضمن اینها هم کردستانی و دریاباری هردوشون برای گروهای دیگه کار می‌کندکه دل در گروه ایران ندارند.

    AfiAfi
  3. وحید گفت:

    Mr.vb
    این خانم ثروتش رو از هر کجا که آورده اصلا مهم نیست و قضاوت دیگران کار ما نیست…
    چیزی که مهمه اینه که به فرهنگ و تاریخ ایران افتخار میکنه و تلاش میکنه تا این فرهنگ غنی رو به تمام دنیا نشون بده.
    درود به شرفت بانو

    وحیدوحید
  4. مرگن قدیمی گفت:

    خیلی از این آدمها پول دارن ولی دله خرج کردن شو ندارن حالا از هرجا که درآورده باشند مهم این که دلشون داره
    افتخار میکنم به ایرانی بودنش از هرچی مرد مردتره👏👏👏

    مرگن قدیمیمرگن قدیمی
  5. پ ن گفت:

    خوب این فرد، مثل پولدارهای ایرانی دیگر میتونست همه پول و سرمایه اش را برای خودش خرج کنه و بخشش هم نمیکرد…
    اینطوری از دیدگاه ابلهانه شما فرد خوبی بود…

    پ نپ ن
  6. هستی بغدادی گفت:

    موفقیت این خانم تنها در ازدواج با امید کردستانی بود ، وگرنه خودش چه کار کرده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    بین پولدار ترین زنان دنیا ، ۵ تای اول یا بهشون ارث رسیده یا طلاق گرفته ان و همگی هم شده ان مجسمه موفقیت!!!!!!!!!!!!!!!!

    هستی بغدادیهستی بغدادی
  7. کاربر از خرم دره زنجان گفت:

    سلام با آرزوی موفقیت روز افزون تر، بعضی وقتا بعضی شرایطی پیش میاد که بایستی پذیرفت که ما نمیتونیم برای شخصی نظرمونو بگیم چرا که در اون شرایط قرار نگرفته ایم ، برای همه ایرانیان آرزوی موفقیت داریم

    کاربر از خرم دره زنجانکاربر از خرم دره زنجان
  8. کاربر 25777 گفت:

    حیف شد ایکاش امید کردستانی و بیتا همچنان کنار هم بودن و پله های موفقیت رو با هم طی میکردن اینطوری برای ما ایرانیها لذت بخشتر بود با این حال نظر شخصیم اینه که پولهایی که بیتا اینطوری بذل و بخشش میکنه همگی از قبل طلاقش از امید کردستانیه

  9. آرمین صادقی گفت:

    آقای امید کردستانی تاثیر بسیار زیادی بر روی زندگی خانم بیتا دریاباری گذاشتند.
    بنظرم تا حدود زیادی ایشون موفقیتش رو مدیون آقای کردستانی هستند.

    آرمین صادقیآرمین صادقی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2015 © تمامی حقوق این سایت متعلق به جادوی باور است.
Whatsapp
phone