اشتراک ویژه ورود / ثبت نام

بابک فردوسی کیست؟ بیوگرافی مهندس ایرانی تبار ناسا

بابک فردوسی کیست؟ بیوگرافی مهندس ایرانی تبار ناسا

تاریخ انتشار: ۲۵ فروردین ۱۴۰۱

بابک فردوسی یکی از مهندسین پیشتاز ایرانی در ناساست که دارای ملیتی ایرانی – آمریکایی می باشد.

پدر او ایرانی و مادرش در آمریکا بزرگ شده است. پدر و مادر او در دانشگاه با هم آشنا شدند و چندی بعد از تولد بابک، آنها به منطقه خلیج سانفرانسیسکو نقل مکان کردند.

آن ها تا سن ۱۱ سالگی بابک، در منطقه خلیج سانفرانسیسکو زندگی می کردند و سپس در سال ۱۹۹۱ به ژاپن و شهر توکیو نقل مکان نمودند. زندگی چندین ساله بابک در ژاپن موجب شده که او هم ژاپن و هم آمریکا را خانه خود بداند. جالب تر آن است که بابک در زمینه ورزش طرفدار تیم های ورزشی هر دو کشور باشد.

برای درس خواندن در توکیو، به مدرسه آمریکایی های ژاپن می رفت. معلم ریاضی او در دوره راهنمایی و دبیر شیمی او در مقطع متوسطه، در زندگی او بسیار تاثیرگذار بودند. به شکلی که بابک از این دو استاد خود به عنوان الگوی زندگی اش نام می برد.

بابک تمام دوران نوجوانی خود، مشغول تماشای فیلم های علمی و تخیلی بخصوص پیشتازان فضا بود. 

بابک فردوسی در فیلادلفیا در ایالت پنسیلوانیا ایالت متحده در ۷ نوامبر ۱۹۷۹ میلادی (۱۶ آبان ۱۳۵۸ شمسی) به دنیا آمد. در سال ۱۹۹۷ بابک فردوسی موفق شد وارد دانشگاه واشنگتن شود. بابک از دوران طفولیت علاقه بسیار زیادی به فضا داشت و آرزویش این بود که یک روز به فضا برسد، به همین دلیل به ادامه تحصیل در رشته هوافضا پرداخت.

پس از اینکه دانشگاه را به پایان رسانید به تیم تحقیقاتی هانس جورج دهملت پیوست، هانس جورج دهملت یکی از برندگان جایزه نوبل است. در سال ۲۰۰۱ بابک به موسسه تکنولوژی ماساچوست mit پیوست. او به فعالیت خود تا سال ۲۰۰۳ در موسسه تکنولوژی ماساچوست mit ادامه داد.

پس از ترک موسسه تکنولوژی ماساچوست، بابک به عنوان مهندس در لابراتوار پیشرانه جت ناسا در قسمت آزمایشگاه مشغول به کار شد. او در پروژه مریخ نوردی یکی از اعضای آن بود. 

در این بخش از سایت جادوی باور قصد داریم زندگینامه بابک فردوسی را به طور کامل مورد بررسی قرار دهیم پس در ادامه با ما همراه باشید.

بابک فردوسی مهندس ایرانی تبار ناسا

بابک فردوسی مهندس ایرانی تبار ناسا

بابک فردوسی (Bobak Ferdowsi) مهندس ایرانی تبار ناسا پس از اینکه دانشگاه واشنگتن فارغ تحصیل شد فعالیتش را از سازمان تکنولوژی ماساچوست با علامت اختصاری mit آغاز نمود.

این سازمان یکی از مشهورترین سازمان های تحقیقاتی و مطالعاتی فضایی است، که از مهندسین نخبه سرتاسر دنیا تشکیل شده است، که پروازهای هوایی ناسا را در ۱۰ سال گذشته هدایت می کنند. 

کاوشگر ناسا فرود موفقیت آمیزی در سیاره مریخ داشت.  این فرود موفقیت آمیز در سیاره مریخ موجب موفقیت بزرگی برای سازمان ناسا شد، و همچنین مهندسین و دانشمندانی که بر روی این پروژه کار می کردند و مسئولیت این پروژه به عهده داشتند تبدیل به ستاره های جهانی شدند.

کارمندان و دانشمندان ناسا پیش از این همه شهرتشان را فقط مدیون موفقیت هایشان در زمینه فضا بودند، و مردم بیشتر آن ها را افرادی منزوی و گوشه گیر که تمایل زیادی به رابطه اجتماعی ندارند می شناختند.

اما با ظهور و روی کار آمدن این مهندس ایرانی تبار ناسا، با آن مدل موی خروسی و جالبش باعث شد دید مردم دنیا به مهندسین ناسا تغییر کند. 

در مصاحبه ای که بابک فردوسی با روزنامه لس آنجلس تایمز داشت گفت: « به هیچ عنوان فکر نمی کردم که مدل موهای من برای نسل جوان اینقد جالب و جذاب باشد که باعث شود در مورد علم و فناوری نظرشان تغییر پیدا کند و به این موضوع علاقه پیدا کنند.»

ارزش پروژه فضایی مریخ که مدیریت پروازش را بابک فردوسی بر عهده داشت معادل ۲.۵ میلیارد دلار بود. به این مدل موی تاج خروسی در آمریکا موهاک می گویند. پس از فرود موفقیت آمیز کاوشگر ناسا در مریخ و معروفیت مهندس بابک فردوسی در امریکا، مردم او را مرد موهاکی صدا می زنند. 

رزومه کاری بابک 

می توان گفت پست مدیریت پرواز کاوشگر مریخ نورد یکی از مهم ترین پست های او در پیشرانش جت فضایی ناسا بود. او در عملیات های روزانه مریخ نورد هم کمک می کرد. سپس در ماموریت کاسینی – هویگنس او برنامه ریز علمی شد و در این پروژه به عنوان یکی از اعضا فعالیت می کرد.

بابک فردوسی در اظهار نظر جالبی می گوید:

«مهم ترین مسئله در مورد ناسا این است که در اینجا همه جور شغلی وجود دارد، از دانشمند گرفته تا مهندسین علوم، ارتباطات حقوقی و مالی و…..، که همه این افراد یک هدف دارند، آن پیشبرد کار است، که تمام این افراد جزئی از پروژه هیجان انگیز تاریخ بشر هستند.

هر فرد به اقتضای استعداد خود کارش را انجام می دهد. با این حال همه آن ها می دانند که قسمتی از کاوش کهکشان می باشند. اگر شما فکر می کنید که چنین تجربه ناب و خاصی دلتان می خواهد انجام دهید در اینجا برای همه افرادی که استعداد دارند کار هست.» 

پروژه های بابک فردوسی

پروژه های بابک فردوسی

بابک فردوسی، در دانشگاه واشنگتن در شهر سیاتل تحصیل کرد و سپس در موسسه فناوری ماساچوست  mit مدرک مهندسی هوافضا فارغ التحصیل شد.

بابک می گوید:«من بسیار خوش شانس بودم که همکارم پیش از من در لابراتوار استخدام شد و در لابراتوار رانش جت (JPL) با کمک او من در آن جا شغلی پیدا کردم.»

نخستین شغل من در رانش جت (JPL) در ماموریت لابراتوار علوم مریخ بود. تیم ما بسیار کوچک بود. زمانی که هنوز این کار فقط روی کاغذ بود، که گروه ما بر روی طراحی کار می کرد. با فرود کاوشگر بر روی سطح مریخ محبوبیت بابک فردوسی آغاز شد.  

در شب ۵ آگوست ۲۰۱۲ هنگامی که کاوشگر مریخ نورد بر روی سطح مریخ فرود آمد، پخش زنده این رویداد از ناسا، مرد موهاک یا بابک فردوسی در رسانا ها ظاهر شد و مورد توجه ویژه خبرنگاران و افراد قرار گرفت.

در زمان پخش نشستن کاوشگر بر روی مریخ، دوربین های ناسا تصاویر درون اتاق کنترل ماموریت JPL را نشان می داد، که اکثرا چهره بابک فردوسی را به تصویر می کشید.

این تصاویر موجب شهرت بابک فردوسی در فضای مجازی و اینترنت شد و بعد از آن لقب مرد موهاک، را طرفدارانش بر روی او گذاشتند.

شهرت مهندسین و کسانی که در ناسا کار می کنند بیشتر به دلیل توانایی های بسیار این افراد در تخصصشان است، ولی آن ها گاها در روابط اجتماعی توانایی لازم برای برقرار کردن رابطه با افراد جامعه ندارند.

زمانی که ناسا تصاویر بابک فردوسی در حین پخش زنده فرود کاوشگر را نشان می داد، تصویری ذهنی که مردم از کارمندان ناسا تا قبل از آن داشتند شکسته شد و مرد موهاک با آن مدل موهایش به نماد این ماموریت تبدیل شد. 

حتی در این زمینه باراک اوباما رئیس جمهور پیشین ایالات متحده با اشاره به بابک فردوسی (The Mohawk) می گوید:«شما کارمندان و کارکنان ناسا باحال تر و خوشتیپ تر از قبل شده اید و این نشان می دهد که ناسا راه بسیار درازی برای این پیراهن های سفید بلند با عینک های آفتابی طی نموده است.» 

بابک همچنان مشغول فعالیت در ناسا است و بر روی پروژه های مهم و جدید این سازمان کار می کند. 

 زندگی شخصی بابک فردوسی

 زندگی شخصی بابک فردوسی

همسر بابک فردوسی یکی از تهیه کنندگان و بازیگران معروف هالیوود است. ریلا واندربیلت نام همسر بابک فردوسی است.

دیدگاه‌ها

یک پاسخ به “بابک فردوسی کیست؟ بیوگرافی مهندس ایرانی تبار ناسا”

  1. کاربر 19130 گفت:

    من چند مصاحبه از ایشون دیدم، خیلی در قید و بند ملیت و این مسائل نیستند و خیلی کم راجب ایران و کشور خودشون صحبت میکنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2015 © تمامی حقوق این سایت متعلق به جادوی باور است.
Whatsapp
phone