اشتراک ویژه ورود / ثبت نام

زندگینامه جک دورسی (کامل)، از لکنت زبان تا ساخت توییتر + عکس

زندگینامه جک دورسی (کامل)، از لکنت زبان تا ساخت توییتر + عکس

تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

جک دورسی یک ایده پرداز، برنامه نویس و کارآفرین محبوب و مشهور آمریکایی می‌باشد.

از مهم‌ترین کسب و کارهای اینترنتی‌ای که توسط وی تاسیس شده‌اند می‌توانیم به توییتر و اسکوئر اشاره کنیم.

او بسیار ساده زیست است به طوری که با حمل و نقل عمومی به محل کار خود رفت و آمد می‌کند.

 در این بخش از زندگینامه افراد موفق، قصد داریم زندگینامه جک دورسی موسس شرکت توییتر را مورد بررسی قرار دهیم و شما را با چالش‌ها و عملکرهای وی در راه موفقیت آشنا کنیم. پس در ادامه با ما در سایت جادوی باور همراه باشید.

تولد و کودکی جک دورسی

کودکی جک دورسی

جک دورسی (Jack Dorsey) در تاریخ ۱۹ نوامبر ۱۹۷۶ میلادی (۲۸ آبان ۱۳۵۵ شمسی)، در لوئیس ایالت میسوری کشور آمریکا متولد شد.

مادرش که مارسیا اسمیت دورسی نام داشت، خانه‌دار بود و پدرش تیم دورسی، به‌ عنوان یک مهندس لوازم پزشکی در شرکتی در آمریکا کار می‌کرد که انواع و اقسام وسیله طیف‌ سنج‌ها را گسترش می‌داد.

عموی جک دورسی، یک کشیش کاتولیک در سینسیناتی بود. به همین دلیل، جک دورسی هم مذهب کاتولیک را انتخاب کرد.

وی دوران تحصیلات خود را در مدارس مذهبی پشت سر گذراند تا در دوران دبیرستان که به مدرسه‌‌ای اسقفی دوبور بیشاپ رفت.

جک دورسی در سن ۱۴ سالگی عاشق نقشه‌ی شهرها و مسیریابی آن‌ها بود. همچنین او یک کامپیوتر ابتدایی IBM هم داشت که حسابی با آن سرگرم می‌شد و با آن کار می‌کرد.

شغل پدر وی به نوعی بود که او را برای مأموریت به شهرهاب متفاوت می‌فرستادند. خانواده دورسی نیز به همین خاطر مهاجرت های زیادی را تجربه می کردند، خانواده‌ی آن‌ها بارها در آمریکا نقل‌ مکان نمودند.

این نقل مکان و جابه‌جایی‌ها برای جک دورسی خیلی لذت بخش بود.

پیش از هر کاری او نقشه‌ی آن محل را پیدا می‌کرد و کار خود را برای علامت‌ گذاری مکان‌های خاص از جمله بانک‌ها، آتش‌نشانی‌ها و ایستگاه‌های اتوبوس شروع می‌نمود.

او دوست داشت همه‌ی مناطق شهر را ببیند و محله‌ها، کوچه‌های آن شهر پیدا کند.

لکنت زبان

وی در دوران نوجوانی خود با مشکل لکنت زبان مواجه شد. همین دلیل باعث شد که دوستان و آشنایان او را پسری خجالتی بدانند.

جک دورسی که از درمان‌های دارویی خود بسیار ناامید شده بود، به طور ناگهانی یک روز تصمیم گرفت خودش برای این مشکل خود راهی بیابد.

در آخر مشکل‌ترین و مؤثرترین راه را برای خود انتخاب کرد.

که این راه سخنرانی در جمع‌ها بود. جک با این کار توانست بسیار واضح در جمع صحبت کند.

تحصیلات دانشگاه جک دورسی

نوجوانی جک دورسی

جک دورسی در دوران دبیرستان خود یک دانش آموز کاملا عادی بود. 

وی به عنوان یک نقاش و بازیکن تنیس با فعالیت‌های هنری و ورزشی سر خود را گرم می‌کرد و به این نوع فعالیت‌ها علاقه نشان می‌داد.

او همچنین به مسائلی از جمله تاریخ و هنر علاقه بسیاری داشت.

جک دورسی در روزنامه دبیرستان خود کار می‌کرد و عضو فعال وب سایت کامپیوتر مدرسه بود.

وی به کار کردن با کامیپوتر علاقه زیادی داشت‌. با این حال او در زمینه‌ی نرم افزار از استعداد بالایی برخوردار بود.

او اولین تجربه برنامه‌نویسی خود را در سن ۱۴ سالگی آغاز کرد.

اولین ایده جک مربوط به ساخت یک برنامه تاکسی و آتش‌نشانی بود.

بعضی از اشخاص بر این باورند که این ایده ممکن است به ذهن جک هنگامی خطور کرده باشد که به گفتگوهای رانندگان گوش می‌داد و از اینکه آن‌ها درباره موقعیت و فعالیت‌ها گفت و گو می‌کردند، الهام گرفته بود‌.

جک دورسی در مدت زمان تحصیلی خود برای گرفتن لیسانس به دانشگاه علم و صنعت میزوری رفت.

اما پس از گذشت دو سال، تصمیم به انتقال به دانشگاه نیویورک گرفت.

این انتقال برای او فرصتی طلایی بود تا رویاهایی که از کودکی در ذهنش داشت را به واقعیت تبدیل کند.

جک دورسی جوان، با دسترسی به منابع و فرصت‌های جدید در دانشگاه نیویورک، توانست افکار و ایده‌های خود که بیشتر به شکل یک سرگرمی برای او بود، به شکل واقعی در بیاورد.

وی با شروع فعالیت‌های حرفه‌ای خود از طریق یک کار کوچک با خوش‌شانسی بسیار توانست این کار را به یک فرصت مناسب تبدیل کند.

پس از مدتی جک دورسی اطلاعات و تجربیات ارزشمندی را کسب نمود.

به دست آوردن اطلاعات بیشتر در زمینه پیامک‌ها و آشنایی با یک برنامه جدید که از آن می‌توانست در اتاق کنترل حرکت لحظه‌ای پست را تحت نظر بگیرد.

ورود به دنیای حرفه‌ای

کتاب صوتی آرزوی تو دستور توست اثر کوین ترودو

جک دورسی از مدت‌ها قبل فکری در سر خود داشت که بتواند برنامه‌ای پیشرفته برای نقشه‌ی شهرها رسم کند.

او می‌خواست این برنامه‌، حرکت تمام کاربران شهر را تا حد زیادی پوشش دهد و کاربران بتوانند با استفاده از این نرم‌افزار، از مکان‌های یک دیگر مطلع شوند و بتوانند به هم خبر دهند که در آن لحظه و در آن مکان، چه اتفاقی در حال افتادن است.

ورود به دنیای پیشرفته با شیطنت‌های زیاد جک همراه بود.

او وب‌سایت یک شرکت خدماتی ارسال پیک، تاکسی و خدمات اضطراری از طریق وب به نام Dispatch Management Services را به طور کامل و دقیق هک نمود.

بعدها به مدیر شرکت هک شده ایمیل زد و روش‌هایی برای بالا بردن امنیت وب‌ سایت هک شده به آن‌ها پیشنهاد کرد.

گرِگ کید مدیر شرکت با گفته‌های جک تصمیم گرفت بابت هک شدن از وی شکایت نکند و در عوض او را در شرکت خود استخدام نمود‌.

جک در شرکت DMS تجربیات مناسبی در زمینه‌ی برنامه‌های نرم‌افزاری جدید نقل و انتقالات آن به دست آورد و خودش هم طی چند سال در این شرکت به توسعه‌ و گسترش این برنامه‌ها پرداخت.

هدف او این بود که با برنامه‌‌های جدید بتوانند حرکت لحظه‌ای خودروهای پست را ردیابی و گزارش کند.

پس‌ از این برنامه، جک پروژه‌های دیگری مانند شبکه‌ی دستگاه‌های پزشکی و بازار خدمات را با موفقیت به پایان رساند.

تأسیس توییتر

جک دورسی

جک دورسی و بیز استون در طول دو هفته طرح خود را به مرحله‌ی عمل رساندند.

وی زمانی که دفتر ایده‌های خود را تماشا می‌کرد، از اینکه نتوانسته بود هیچ‌ یک از آن‌ها را با موفقیت به‌ جایی برساند ناراحت و ناامید بود. با مطالعه‌ی خاطرات همین دفتر به ایده‌ی نهایی فضای توییتر رسید.

این برنامه ابتدا Status نام گذاری شد و بعدها به نام Obvious تغییر یافت.

پس از گذشت مدتی استون، ویلیامز و نوا گلس که سرمایه‌گذارشرکت بود، شرکت Obvious را تأسیس و پایه گذاری کردند. آنها جک دورسی را به‌ عنوان مدیرعامل این شرکت به همه معرفی نمودند.

پس‌ از اینکه ویلیامز نتوانست در تأمین هزینه‌های شرکت Obvious موفق شود، جک دورسی و استون دامنه‌ی توییتر را به مبلغ ۷ هزار دلار از وی خریداری کردند.

به‌ این‌ ترتیب شرکت توییتر در مارس ۲۰۰۶ میلادی (اسفند ۱۳۸۴ شمسی)، با مدیریت جک دورسی ۳۰ ساله، کار خود را آغاز نمود.

اولین توئیت را هم خود او با این موضوع نوشت که دارم توییترم را آماده می‌کنم.

توییتر از آغاز کار خود در کشور آمریکا، با واکنش چشمگیری از جهان مواجه نشد و بسیاری از مردم فکر می‌کردند که توییتر صرفاً یک پیام‌رسان گروهی می‌باشد.

اما جک دورسی پیش از اولین عرضه‌ی سهام توییتر، به مدت ۲ بار برای جمع‌آوری سرمایه خود تلاش کرد.

او با موفقیت توانست نظر مثبت سرمایه‌گذاری به نام فرد ویلسون را جلب کند.

ویلسون نه ‌تنها چکی به مبلغ ۵۰۰ هزار دلار به جک دورسی داد، بلکه تدابیر و راهکارهای بسیار مفید و ارزشمندی نیز به مؤسسان جوان توییتر ارائه نمود.

توسعه‌ی توییتر

جک دورسی و اوان ویلیامز

محبوبیت فضای مجازی و اجتماعی توییتر در سال ۲۰۰۷ میلادی (۱۳۸۶ شمسی) رقم خورد.

در این سال، فستیوال فیلم “جنوب از جنوب غربی” آغاز شد. در این فستیوال کارکنان این شرکت در چندین صفحه‌ نمایش بزرگ، پیام‌های هم‌زمان کاربران را در مورد این جشنواره در توییتر به نمایش گذاشتند.

پس‌ از این اتفاق، تعداد توییت‌ها در توییتر روزانه از ۲۰ هزار به ۶۰ هزار افزایش پیدا کرد.

یک سال بعد یعنی در ماه می سال ۲۰۰۸ میلادی (۱۳۸۶ شمسی)، پیام‌های توییتر به نرخی میلیاردی رسید.

شرکت توییتر شروع به توسعه خدمات خود نمود و سرمایه‌ی آن در بازارهای مالی به ۱.۵ میلیارد دلار رسید.

فرصتی که فضای توییتر برای تبادل پیام‌های کوتاه بین میلیون‌ها نفر از مردم جهان ایجاد کرده بود، این برنامه محبوب را به سلاحی بسیار قوی در اعتراضات مردمی در جهان تبدیل کرد.

با این‌ حال جک دورسی به جای روی آوردن به کسب درآمد از طریق فضای اجتماعی توییتر، بهبود خدمات حساب توییتر هر شخص را اولویت اول فضای توییتر دانست.

او بر این باور بود که فضای توییتر را برای این طراحی نکرده است که به ابزار سودآوری و مالی وی تبدیل شود.

او در سال ۲۰۰۸ میلادی (۱۳۸۷ شمسی) اعلام نمود که ترجیح می‌دهد به سایر علایق خود از جمله یوگا و طراحی مد در جهان بپردازد.

اما ویلیامز که به فکر افزایش ثروت فضای اجتماعی توییتر بود، هیئت‌ مدیره را راضی کرد که جک دورسی را از مقام مدیرعاملی این شرکت کنار عزل کند.

به‌ این ترتیب ویلیامز مدیرعاملی شرکت توییتر را در دست گرفت و جک دورسی رئیس هیئت‌ مدیره فضای توییتر شد.

تاسیس و توسعه شرکت اسکوئر

جک دورسی در شرکت اسکوئر

جک دورسی در ماه می سال ۲۰۰۹ میلادی (اردیهشت ۱۳۸۸ شمسی)، برنامه‌ی کوچک برای پرداخت قبض‌ها و کارت‌های اعتباری مردم به کمک تلفن همراه گسترش داد.

ابزاری کوچک و به شکل مربع که از طریق جک هدفون به گوشی آیفون، آیپد و آیپاد و سیستم‌های آندرویدی اتصال پیدا می‌کرد و در اصل یک مینی کارت‌ خوان بود.

هدف جک دورسی از ساخت و ارائه‌ی اسکوئر، توسعه فرهنگ پرداخت‌های الکتریکی و تسهیل تبادلات مالی در بین افراد بود.

کاربران، کارت بانکی خود را درون این دستگاه کوچک قرار می‌دادند و مبلغ و گیرنده‌ی وجه را انتخاب می‌کردند. بعد از آن نام خود را برای تأیید پرداخت به سیستم وارد می‌نمودند.

تعداد کارمندان شرکت اسکوئر از ۱۰ نفر در دسامبر سال ۲۰۰۹ میلادی (آذر ۱۳۸۸ شمسی) به بیش از ۱۰۰ نفر در ماه ژوئن ۲۰۱۱ (خرداد ۱۳۹۰ شمسی) افزایش پیدا کرد.

دفتر شرکت اسکوئر در مارکت استریت سانفرانسیسکو قرار دارد.

جک دورسی به‌ منظور کمک به کارمندان و بالا بردن سهم آن‌ها در شرکت اسکوئر، ۱۰ درصد از سهام خود از این شرکت را به صندوق اسکوئر برگرداند.

این عمل در زندگینامه جک دورسی یکی از عمل‌های مثبت او محسوب می‌شود.

فعالیت‌های دیگر جک دورسی

در ادامه زندگینامه جک دورسی می‌توانیم بگوییم که جک دورسی عضو حزب دموکرات کشور آمریکا می‌باشد.

جک در سال ۲۰۱۱ میلادی (۱۳۹۰ شمسی) به‌ عنوان یکی از داورهای رقابت‌های BigApps که با حمایت مایکل بلومبرگ، شهردار نیویورک برگزار می‌شد، انتخاب شد.

وی همچنین در سال ۲۰۱۳ میلادی (۱۳۹۲ شمسی) به‌ عنوان یکی از اعضای جدید هیئت‌ مدیره‌ی کمپانی والت دیزنی منتخب شد.

او یکی از اعضای هیئت‌ مدیره‌ی موسسه Berggruen که در حمایت و گسترش ایده‌های جدید اجتماعی می‌کوشد نیز می‌باشد.

جک دورسی در سال ۲۰۰۸ میلادی (۱۳۸۷ شمسی) و در سن ۳۵ سالگی، از طرف مجله‌ی تکنولوژی MIT به‌عنوان یکی از برترین نوآوران زیر ۳۵ سال دنیا در جهان شناخته شد.

در سال ۲۰۱۲ میلادی (۱۳۹۱ شمسی)، وال‌ استریت ژورنال به او جایزه‌ی بهترین نوآور جهان فناوری را اهدا نمود.

در فعالیت‌های دیگر و نیز زندگینامه جک دورسی می‌توان این نتیجه را گرفت که او فردی بسیار موفق و با پشتکار است.

جک دورسی و نامزدش

نکات خواندنی از زندگینامه جک دورسی

از دیگر نکات درباره زندگینامه جک دورسی این است که، وی بسیاری از وقت‌های خود برای رفت‌ و آمد به محل کار، از اتوبوس‌ها استفاده می‌کرد.

او اشتیاق خود را به این کار برای نیویورکر توضیح داده است:

  1. من در این رفت‌ و آمدها، شاهد بودم که فضای اینستاگرام چگونه معروف شد، فضای اسنپ چت چطور محبوبیت خود را در جهان پیدا کرد. مشاهده کردم که مردم چطور برنامه فیس‌ بوک را به فضای توییتر ترجیح می‌دهند. این موضوع بسیار برایم جالب است.
  2. جک دورسی در ساختمان شرکت توییتر دفتری ندارد و تمامی کارهای روزانه خود را از طریق آیپد انجام می‌دهد.
  3. پرنده‌ای که به‌عنوان لوگوی فضای اجتماعی توییتر انتخاب‌ شده است، لری نام دارد. نام این پرنده از یکی از بسکتبالیست‌های اسطوره‌ای بوستون برگرفته شده است.
  4. جک دورسی به آراستگی ظاهر خود بسیار اهمیت می‌دهد و بسیاری او را به عنوان شیک‌پوش‌ترین مرد دنیای تکنولوژی می‌شناسند.
  5. ریتوییت، ریپلای، هشتگ و حتی اپلیکیشن فضای توییتر، هیچ‌ یک توسط این شرکت ساخته نشده‌اند.
  6. جک دورسی علاقه‌ی بسیاری به جهان‌گردی دارد. او دائما عکس‌های سفرهایش را با فالوئرهایش در فضای توییتر به اشتراک می‌گذارد.
  7. اف‌ بی‌ آی فرهنگ لغتی دارد که مخصوص ترجمه‌ی اصطلاحات فضای اجتماعی توییتری می‌باشد.
  8. ۴۴ درصد از کاربران فضای توییتر، هرگز توییت نمی‌کنند. آن‌ها فقط توییت سایرین را مطالعه می‌کنند و اخبارهای روز و جهان را پیگیری می‌کنند.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2015 © تمامی حقوق این سایت متعلق به جادوی باور است.
Whatsapp
phone