اشتراک ویژه ورود / ثبت نام

زندگینامه عادل فردوسی پور و زندگی شخصی + عکس

زندگینامه عادل فردوسی پور و زندگی شخصی + عکس

تاریخ انتشار: ۱ آذر ۱۴۰۱

عادل فردوسی پور یک نویسنده ورزشی، مجری ورزشی، مترجم و استاد دانشگاه، ایرانی است.

چهره های ورزشی همیشه مورد توجه طرفداران و تماشاگران دنیای ورزش بوده اند، اما عادل فردوسی پور توانسته است تا از دنیای ورزش فراتر رود و خود را در قلب عموم مردم ایران جای دهد.

صدای دلنشین، اطلاعات کامل ورزشی و از همه مهم تر مردمی بودن عادل فردوسی پور از نقطه عطف شخصیتی وی می باشد.

در این بخش از زندگینامه افراد موفق قصد داریم بیوگرافی کامل عادل فردوسی پور را مورد بررسی قرار دهیم در ادامه با ما در سایت جادوی باور همراه باشید.

دوران کودکی و تولد عادل فردوسی پور

کودکی عادل فردوسی پور

عادل فردوسی پور متولد ۳ اکتبر ۱۹۷۴ میلادی (۱۱ مهر ۱۳۵۳ شمسی) می‌باشد. وی در شهر تهران به دنیا آمد اما اصالت او به شهر رفسنجان کرمان بازمی‌گردد.

تحصیلات او فوق لیسانس مهندسی صنایع از دانشگاه صنعت شریف می‌باشد که در کنار دکترای مدیریت رسانه از دانشگاه تهران به اجرا و ترجمه کتاب مشغول می‌باشد.

پدر او تحصیل کرده رشته مهندسی برق بود و یک خواهر و برادر کوچکتر از خود دارد.

عادل فردوسی پور علاقه زیادی به فوتبال داشت و تمام رویای او این بود که در دنیای نشریات ورزشی قدم بگذارد و با مجله دنیای ورزش روبه رو شود.

در دوران جوانی هر هفته برای به دست آوردن هدف خود کلی تلاش می کرد. خانواده او علاقه زیادی به فوتبال نداشتند اما عادل در تضاد علاقه خانواده بود و با دشواری پدر را مجبور می‌کرد که او را به استادیوم ببرد.

سرانجام با تلاشی‌های فراوان رویاهای او به حقیقت پیوست و در سال ۱۳۷۷ با گزارش جام جهانی فوتبال توانست خود را به همه نشان دهد و بعد از آن به عنوان گزارشگر بازی‌های زنده ایران و خارج از کشور انتخاب شد.

اما شهرت او به دلیل برنامه تلویزونی نود بود که در سال ۱۳۷۸ بر آنتن صدا و سیما قرار گرفت؛ عادل در شروع برنامه نود تنها ۲۹ سال سن داشت که با ایده یک برنامه ایتالیایی و موافقت مسئولان صدا و سیما توانست برنامه را بر آنتن شبکه سه ببرد و به علاوه این برنامه جزو بهترین و مخاطب‌ترین برنامه‌های ورزشی بود که در سال‌های اجرا به شهرت بسیار زیادی رسیده بود.

علاقه به فوتبال و شروع یک رویا

عادل فردوسی پور و جواد خیابانی

علاقه‌ی زیاد او به فوتبال باعث شد که در سال ۱۳۷۲ استارت خود را در دنیای ورزش بزند. عادل فعالیت مطبوعاتی داشت و در روزنامه به عنوان مترجم اخبار فوتبال خارجی فعالیت می‌کرد.

بدین‌ ترتیب در اواخر سال ۱۳۷۳ بعد از شرکت در چند آزمون به صدا و سیما راه یافت و با گزارش چند برنامه آرشیوی در شبکه سه در نیمه شب شروع به کار کرد‌.

فردوسی پور بعد از ۴ سال کار کردن در برنامه‌های آرشیوی شبکه سه سرانجام در سال ۱۳۷۷ موفق شد که با گزارش جام جهانی خود را به همه معرفی کند.

بعد از آن به عنوان گزارشگر رسمی در برنامه‌های زنده ورزشی شروع به فعالیت کرد.

سپس او با مجله‌هایی چون سروش جوان، همشهری و جام جم شروع به کار کرد و گاهی اوقات برای ماهنامه ورزش انگلستان به نام ورلد ساکر مطلبی نوشت.

عادل فردوسی پور به عنوان ۱۹ امین فرد قدرتمند ایران در دهه ۹۰ شمسی انتخاب شد. وی بخاطر نویسندگی در مجله ورلد ساکر انگلستان و انجام فعالیت‌های حرفه‌ای لقب جان ماتسن ایران را به خود اختصاص داده است.

از جمله ویژگی‌های جالب او می‌توان به تند حرف زدنش اشاره کرد. او به دلیل تسلط بالا به زبان انگلیسی گاهی تند حرف می‌زند و گاف‌های واضحی می‌دهد. او چندین بار اعتراف کرده که از کودکی این ویژگی را داشته و بارها تمرین کرده که این گونه نباشد اما تمرین‌های او بدون سرانجام بوده و در کل می‌گوید خیلی تند صحبت می کند.

عادل فردوسی پور به بازیکنان خارجی علاقه زیادی دارد از جمله این بازیکن‌ها می‌توان به لیورپولی‌ها مانند راش، بارنز، رابی فاولر و سوارز اشاره کرد که آنها را می پسندد. اما خارج از علاقه به لیورپول هم بازیکنانی چون مارادونا، باجو، فان باستن، زیدان و مسی مورد علاقه او می‌باشند.

حضور عادل فردوسی پور در تلوزیون

کتاب صوتی آرزوی تو دستور توست اثر کوین ترودو

فردوسی پور در سال ۱۳۷۳ بعد از شرکت در چندین آزمون موفق شد به صدا و سیما راه پیدا کند و اولین بار در سال ۱۳۷۴ در جریان بازی فوتسال رمضان، صدایش از صدا و سیما پخش شد.

در همان شروع کار مسابقات تنیس را گزارش کرد و باعث علاقمندی بسیاری از جوانان به این ورزش پرطرفدار شد، صدای او چنان دلنشین بود که مردم خواستار ورود به عرصه گزارشگری فوتبال وی بودند.

همچنین به عنوان یک گزارشگر در برنامه منتخب ورزشی نیز به فعالیت پرداخت. قدم‌های کوچک او در مسیر موفقیت باعث شد وی بتواند گزارش چند دقیقه‌ای مسابقات فوتبال خارجی را به دست بگیرد.

عادل فردوسی پور در جام ملت‌های آسیا امارات در آن‌ سال‌ها که درخشش تیم فوتبال ایران را نشان می‌داد همراه بود و به عنوان اطلاعات دهنده در کنار سایر گزارشگران ایستاد و از گزارشگری چند دقیقه‌ای به گزارشگری کامل یک مسابقه فوتبال رسید.

او بعد از موفقیت در گزارش‌های جام جهانی به موفقیت‌هایی رسید و توانست به عنوان گزارشگر بازی‌های زنده و مهم در برنامه‌های مختلف فعالیت کند. در گزارش‌ بازی‌های خارجی تلفظ بعضی کلمات انگلیسی از زبان گزارشگران گاهی غلط تلفظ می‌شد و فردوسی‌پور از معدود افرادی بود که توانست تا حد زیادی تلفظات‌ را درست بیان کند چراکه او به چند زبان تسلط داشت.

عادل فردوسی پور فرد کنجکاوی بود در بازی‌های فوتبالی که در شهرستان‌ها برگزار می شد سرک می‌کشید تا بدانند چه اتفاقی می‌افتد و بر همین اساس سال ۱۳۸۷ طرح اولیه برنامه نود را به مدیریت گروه ورزش شبکه ۳ ارائه کرد و کمتر از ۲۰ روز به اجرای برنامه خود پرداخت.

به دلیل مسائل موشکافی در برنامه نود که خط قرمز صدا و سیما به شمار می‌رفت بارها توسط مدیران شبکه سه مورد توبیخ قرار گرفت؛ اما او به روند خود ادامه داد و توانست مخاطبان بسیاری را جذب برنامه کند و اجرای آن تا سال ۱۳۹۷ ادامه داشت.

برنامه نود جزء بهترین برنامه‌های تلوزیونی به شمار می‌رفت و پر مخاطب‌ترین برنامه سال معرفی شد. به طور متوسط در هر قسمت از برنامه بیش از ده میلیون نفر بیننده داشت.

برنامه تلویزونی نود

عادل فردوسی پور در برنامه نود

عادل فردوسی پور در سال ۱۳۷۸ برنامه نود را بنیانگذاری کرد و با ایده یک برنامه ایتالیایی از مسئولان صدا و سیما موافقت گرفت، سپس برنامه تلویزیونی نود بر آنتن شبکه سه پخش شد.

از آنجا که این برنامه جدید بود اما خیلی زود مورد توجه بسیاری از مخاطبان قرار گرفت و به عنوان بهترین برنامه ورزشی صدا و سیما به شهرت بسیاری دست پیدا کرد.

این برنامه تلویزیونی هر هفته دوشنبه شب از شبکه سه سیما جمهوری اسلامی ایران پخش می‌شد و به تشریح و توضیحات مسابقات فوتبال می‌پرداخت.

اما در بخش های مختلف آن به روابط میان فرهنگ و جامعه مردم، سیاست و حتی جغرافیایِ مناطق با نگاهی متفاوت در ارتباط با آن‌ها بحث می‌شد‌ بنیانگذار، مجری و تهیه کننده این برنامه تلویزیونی عادل فردوسی پور بود.

برنامه نود به بررسی و نقد اتفاقات فوتبالی ایران می‌پرداخت که به برنامه جنجالی شهرت پیدا کرده بود. سر انجام این بررسی‌ها باعث شد که از طرف صدا و سیما ایران به عادل فردوسی پور گوشزد شود.

رسانه‌ها اعلام کردند در سال ۱۳۹۷ به تاریخ ۲۳ مهر به دلیل پخش مستقیم بازی ملی اسپانیا و انگلیس، این برنامه پخش نخواهد شد.

اما برخی از رسانه‌ها اعلام کردند که این برنامه به دلیل اختلاف عادل فردوسی پور با مدیریت شبکه سه سازمان صدا و سیما جمهوری اسلامی پخش نخواهد شد.

همگان انتظار داشتند که برنامه نود در ساعت خود پخش شود و سر انجام در خبر قطعی اعلام شد که “به دلیل رفتار غیر حرفه‌ای تهیه کننده و مجری برنامه نود در عدم پخش این برنامه بعد از بازی انگلیس-اسپانیا در دوشنبه گذشته و همچنین استمرار رفتار خارج از عرف ایشان در مصاحبه خلاف ابلاغ ورزش، برنامه مذکور این هفته پخش نخواهد شد.”

برنامه تلویزونی نود هم مانند سایر برنامه‌های دیگر به موفقیت‌هایی رسید و بنابر اختلاف نظرها گاهی دچار حاشیه می‌شد.

زندگی شخصی عادل فردوسی پور

عادل فردوسی پور مجری موفق تلویزیونی متاهل می‌باشد و در یکی از مصاحبه‌های خود اعلام کرده: فوتبال تمام زندگی من است و همسرم این موضوع را پذیرفته است.

همسر وی اصالتا متعلق به شمال کشور است و تا به حال هیچ عکسی از عادل فردوسی پور با همسرش منتشر نشده. البته که در بعضی رسانه‌ها اطلاعات کذب در اختیار هواداران قرار می‌گیرد.

از جنجال‌های دیگر در زندگی مشترک او این است که وی از همسر خود مرجان محتشم جدا شده، در حالی که اصلا ازدواجی در کار نبود و تمام این خبرها ساخته‌ی ذهن رسانه‌ها هستند.

تدریس تا استاد بودن

عادل فردوسی پور در حین تدریس

همانطور که گفته شد عادل فردوسی پور تحصیل کرده دانشگاه صنعتی شریف می‌باشد و به عنوان یکی از اساتید دانشگاه زبان تخصصی رشته صنایع را تدریس می کند و او در بین همکاران خود به لقب استاد معروف است.

در کنار استاد بودن وی در صدا و سیما اتاقی ۶ متری در طبقه پنجم دارد، اما هیچگاه درباره این اتاق با خبرنگاران یا رسانه‌ای مصاحبه نکرده است.

جالب است بدانید شماره تلفن او هیچگاه تغییر نکرده اما خیلی کم موفق می‌شوید که با وی ارتباط بگیرید و تنها می‌توانید با گذاشتن پیغام صوتی منتظر جوابتان باشید.

از آنجا که گفته شد علاقه‌ی عادل فردوسی پور به فوتبال بسیار زیاد می‌باشد. در سال ۱۳۸۷ اعلام شد که در خانه‌ی او دزدی شده سپس او برنامه نود را ترک کرده و بعد از بررسی مدارک سپس به استدیو ۹۰ بازگشت و کارش را ادامه داد.

ممنوع الکاری و جنجال شبکه سه

عادل فردوسی پور و علی فروغی

عادل فردوسی پور و جواد خیابانی به علت انتشار حمایت از محمد خاتمی و میر حسین موسوی ممنوع الکار اعلام شدند‌. تا جایی که این حادثه به تعطیلی برنامه ۹۰ هم کشید اما به علت حمایت‌ها مردمی وی دوباره به برنامه تلویزونی نود بازگشت.

بعد از اتفاق سال ۱۳۸۸ طیف آرامی طی شد و برنامه مثل روزهای قبل بر آنتن شبکه سه پخش می‌شد. اما ناگهان در سال ۱۳۹۷ جنجال دیگری به پا شد و علی فروغی مدیر شبکه سه با عادل فردوسی‌ پور اختلاف پیدا کرد. این مدیر برنامه جوان متولد سال ۱۳۶۷ اعلام به توقف برنامه نود کرد‌.

با اینکه وعده و وعیدهای مختلفی به بازگشت برنامه تلویزیونی داده می‌شد اما سر انجام بعد از ۱۹ سال پر شکوه برنامه نود تعطیل شد.

محمد سرافراز رئیس سابق صدا و سیما در اظهارات خود اعلام می‌کند ماجرای جلوگیری از فعالیت عادل فردوسی پور را به خاطر دخالت او در موضوعات غیر ورزشی نظیر گفتگو با دکتر جواد ظریف در شب یلدای ۱۳۹۴ بوده است.

سر انجام بعد از دو سال دوری از صدا و سیما، به دعوت AFC در سال ۱۳۹۹ عادل فردوسی پور به صورت اینستاگرامی بازی فینال لیگ قهرمانی آسیا را گزارش می‌کند و در ۲۰۲۰ به قطر رفته و از آنجا گزارش پرسپولیس-اوسای‌ هیوندای را به صورت زنده گزارش کرد‌.

افتخارات عادل فردوسی پور

  • جایزه بهترین گزارشگر سال ایران
  • بهترین مجری ورزشی سال به انتخاب مجله سروش
  • ستاره رادیو و تلوزیون به انتخاب مجله سروش
  • بهترین گزارشگر و مجری ۱۳۹۲ از طرف جشنواره تلویزیونی جام جم
  • جایزه ویژه جام جام برای برنامه ۹۰ به عنوان بهترین برنامه ورزشی
  • بهترین مجری مرد از برنامه سه ستاره
  • تندیس طلایی چهره تلویزیونی-ورزشی از پانزدهمین جشنواره سینمایی حافظ
  • بهترین گزارشگر ورزشی لیگ برتر
  • جایزه بهترین مجری نمایش تلویزیونی و ورزشی از جشنواره‌ بین‌المللی فیلم‌های ورزشی
  • بهترین تهیه کننده برنامه ترکیبی از جشنواره جام جم
  • تندیس بهترین چهره تلویزیونی از جشن سینمایی حافظ
  • جایزه ویژه ناصر حجازی

نقطه پایان کار عادل فردوسی پور

عادل فردوسی پور

هیچکس این احتمال را نمی‌داد برنامه نود حذف شود و عادل فردوسی پور کنار گذاشته بشود، ولی جایگاه فردوسی پور به عنوان یک برنامه ساز موفق در صدا و سیما هیچگاه فراموش نخواهد شد.

در تمام این مدت فردوسی پور سعی می‌کرد برنامه را حفظ کند و نگذارد قربانی اختلافات بیجا مدیران شود، اما حواشی به وجود آمده در نظرسنجی پیامکی و برنامه‌های نوروزی اختلافات عادل و فروغی را بیشتر کرد؛ مشخص شد عده‌ای در صدا و سیما هستند که نمی‌خواهند فردوسی پور به عنوان یک مجری در برنامه تلویزیونی ظاهر شود و اینگونه کار برنامه نود و عادل فردوسی پور در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به پایان رسید.

کلام پایانی

در آخر باید گفت کنار گذاشته شدن برنامه نود نمی‌تواند عادل فردوسی پور را از قلب‌های ملت ایرانی پاک کند. همیشه از او در رسانه‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی صحبت می‌شود و همه به یک اندازه دلتنگ او هستیم.

قطعا برنامه‌ای مثل برنامه تلویزیونی نود بر آنتن شبکه سه نخواهد رفت و این برنامه با موفقیت‌های بسیاری که کسب کرد، هنوز سال‌هاست در قلب ما جا دارد و فراموش نخواهد شد.

امید است روزی بعد از تمامی این اتفاقات برنامه نود و عادل فردوسی پور به صحنه‌ی کاری برگردند.

دیدگاه‌ها

یک پاسخ به “زندگینامه عادل فردوسی پور و زندگی شخصی + عکس”

  1. کاربر 25777 گفت:

    چیز جدیدی تو این بیوگرافی وجود نداشت همه مردم ایران اطلاعات خیلی بیشتر از این بیوگرافی دارن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2015 © تمامی حقوق این سایت متعلق به جادوی باور است.
Whatsapp
phone