اشتراک ویژه ورود / ثبت نام

زندگینامه شهید مهدی باکری + وصیت نامه و نحوه شهادت

زندگینامه شهید مهدی باکری + وصیت نامه و نحوه شهادت

تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۴۰۱

شهید مهدی باکری از رزمندگان و فرماندهان شجاع و فداکار هفت سال دفاع مقدس ایران در برابر کشور های ابر قدرت جهان می باشد.

که نه تنها در جنگ بلکه در پیروزی انقلاب اسلامی نیز نقش بسزایی داشته است.

در این بخش از زندگینامه افراد موفق قصد داریم زندگینامه شهید مهدی باکری را مورد بررسی قرار دهیم پس در ادامه با ما در سایت جادوی باور همراه باشید.

تولد و دوران کودکی شهید باکری

مهدی باکری در ۳۰ فروردین ۱۳۳۳ شمسی در شهر میاندوآب واقع در جنوب دریاچه ارومیه در خانواده ای مذهبی و مومن متولد شد.  

وی در همان کودکی اش مادرش (که زنی مؤمن و با خدا بود) بود را از دست داد.

در ارومیه تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را به پایان رساند و در دوران دبیرستان (همراه با شهادت برادرش علی باکری) وارد جریانات سیاسی شد.

شهید مهدی باکری در لباس رزم

فعالیت های سیاسی و مذهبی

علی باکری برادر وی یکی از عضو های اصلی سازمان مجاهدین خلق ایران بود که توسط ساواک زندانی شد. سپس در دادگاه نظامی به جرم برهم زدن امنیت ملی به اعدام محکوم گردید.

مهدی با شنیدن خبر فوت برادرش بسیار متاثر و غمگین شده بود. او پس از فارغ التحصیلی اش از دبیرستان وارد دانشگاه تبریز شد و در رشته مهندسی مکانیک تحصیل خود را آغاز نمود.

وی از بدو ورودش به دانشگاه تبریز، به یکی از مبارزان دانشجو در مقابل ظلم، بی عدالتی رژیم فاسد وقت تبدیل شد.

شهید باکری در جریان فعالیت‌های سیاسی خود (طبق اسناد محرمانه به دست آمده) در سازمان امنیت آذربایجان شرقی (ساواک) تحت نظر بوده است.

پس از مدتی، حمید دیگر برادر علی برای برقراری ارتباط با دیگر مبارزان، به کشورهای خارجی فرستاده شد تا برای مبارزان داخل کشور سلاح بفرستند.

شهید مهدی باکری در دوران سربازی اش که در دوره ارسال اعلامیه های امام خمینی (ره) بود در مدتی که به عنوان افسر وظیفه در تهران فعالیت میکرد از پادگان فرار گریخت تا برنامه های سیاسی خود را در پیش بگیرد.

او در این دوران زندگی مخفیانه ای آغاز کرد و فعالیت های مختلفی برای انقلاب اسلامی انجام داد.

چگونه ثروت و شادی را جذب کنیم صوتی استر هیکس

پس از پیروزی انقلاب اسلامی

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، هنگامی که در تلاش برای تأسیس نهاد سپاه پاسداران در ارومیه بود به عضویت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در آمد.

شهید مهدی باکری در آنجا نقش فعالانه ای در تشکیلات و قدرت نهاد ایفا کرد.

پس از آن، ضرورتاً به دادستانی دادگاه انقلاب ارومیه منصوب شد و سپس ضمن خدمت سربازی اش به مدت ۹ ماه به عنوان شهردار ارومیه معرفی گردید و خدمات ارزنده ای به یادگار گذاشت.

ازدواج شهید مهدی باکری با شروع جنگ مصادف شد و جهیزیه همسر وی به اسلحه و نارنجک تبدیل شد.

دو روز بعد از عقدشان، مهدی باکری به جبهه رفت و سپس به مدت دو ماه با مسئولیت و خدمات ارزنده ای به جهاد استان و مردم، به شهر و منطقه نظامی اعزام گردید.

شهید مهدی باکری به همراه همسر اش

شهید مهدی باکری به عنوان فرمانده عملیات ارتش ارومیه تلاش های گسترده ای برای برقراری امنیت و دستگیری مزدوران شرق و غرب در آنجا انجام داد.

با وجود مسئولیت های مختلف شبانه روزی، پس از شروع جنگ، وظیفه جهادی خود را در مقابل متجاوزان کافر بعثی و میهن اسلامی خویش در جبهه ها انجام نمود.

نقش شهید مهدی باکری در جنگ تحمیلی ۷ سال دفاع مقدس

هم رزمان او در عملیات مختلف شامل: سرداران محسن رضایی، رحیم صفوی، حسین علایی و شهیدان گمنام دیگر می باشد.

شهید باکری با استعداد و فداکاری فراوان خود به عنوان معاون تیپ نجف در عملیات فتح المبین توانست در کسب پیروزی ها موثر باشد.

عملیات فتح‌المبین عملیات نظامی گسترده نیروهای مسلح ایران، علیه نیروهای مسلح عراق، در خلال جنگ ایران و عراق بود.

که در فروردین ۱۳۶۱ با تلفات بالای انسانی، پس از ۷ روز نبرد سنگین و با پیروزی قاطع نیروهای ایرانی و عقب‌نشینی نیروهای عراق از سرزمین‌های اشغال‌شده، به پایان رسید.

این عملیات یکی از عملیات مهم آن زمان بود که با توجه به تحت محاصره بودن گردان و کم بودن تعداد نیروهای ایرانی نسبت به عراقیان با شجاعت و دوراندیشی بی نظیر افرادی مانند مهدی باکری به پیروزی رسید.

در همان عملیات بود که در منطقه رقابیه از ناحیه چشم مجروح شد و در کمتر از یک ماه بعد در عملیات بیت المقدس شاهد پیروزی اسلام بر نیروهای متجاوز بعثی بود.

در عملیات مرحله دوم بیت المقدس از ناحیه کمر مجروح شد و شهید باکری علیرغم جراحاتی که در مرحله سوم عملیات برایشان رخ داد.

شهید مهدی باکری در حال سخنرانی

اما به مقر بی سیم بسیج عازم شدند و در عملیات رمضان که نبردی بی امان در خاک عراق انجام شد فرماندهی تیپ عاشورا را به عهده گرفت.

شهید مهدی باکری این بار نیز مجروح شد، اما در هر مجروحیت، مصمم تر از همیشه و بدون خستگی در مقابل تجهیزات، سازماندهی، هدایت نیروها و طراحی عملیات احساس مسئولیت می کرد.

فرماندهی سپاه او در عملیات عاشورا و فداکاری رزمندگان، منجر به آزاد سازی استراتژیک بخش بزرگی از خاک ایران اسلامی شد.

شهید باکری در عملیات والفجر مقدماتی و فجر یک، دو، سه و چهار به عنوان فرمانده لشکر عاشورا، در کنار شجاعان و فداکاران بسیج، در انجام وظیفه و مبارزه با متجاوزان، آمادگی جسمانی و ایثارگری همه جانبه را به نمایش گذاشت.

عملیات خیبر هنگامی رخ داد که برادرش حمید به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

اما او علیرغم محبت و علاقه ای که به حمید داشت، بدون ابراز تأسف با خانواده اش تماس گرفت و اظهار داشت: حمید شهید شد و این فیض الهی است، که خانواده ما را در بر می گیرد.

همچنین شهید مهدی باکری در نامه ای به خانواده اش نوشت: به حمید حسادت می کنم که با اراده راه کربلا را دنبال می‌کند و شهادت ادامه می‌ یابد تا اسلام پیروز شود.

نقش شهید باکری و لشکر دلاور حماسه عاشورا د  عملیات خیبر و تصرف جزیره مجنون و مقاومت در دفاع از خاک وطن در مقابل دشمن بسیار مهم و  افراطی بود.

در مرحله آماده سازی مقدمات عملیات بدر، اگرچه روزها به کندی می گذشت، اما مهدی با جدیت تمام نیروها را برای نبرد، تحریک و تشویق می کرد. 

شهید مهدی باکری در جایگاه یک استاد کامل تمامی مردان و عارفان و دلاوران رزمنده را هدایت و رهبری می کرد.

چگونگی شهادت مهدی باکری

شهید مهدی باکری در کنار همرزمانش

شهید مهدی باکری پس از شهادت برادرش حمید و چند تن از یارانش، دیگر روحی در بدن نداشت.

مشخص بود که به زودی به اجتماع به آنان خواهد پیوست. پانزده روز قبل از عملیات بدر به مشهد مقدس مشرف شد و پس از خواندن صلوات خاصه علی ابن موسی الرضا (ع) از خداوند خواست که شهادت نصیبش شود. 

سپس از امام خمینی و حضرت آیت الله خامنه ای با گریه و التماس اصرار و تقاضا کردند که برای شهادت ایشان دعا کنند.

این فرمانده شجاع در عملیات بدر در تاریخ ۲۵ بهمن ماه ۱۳۶۳ با توجه به شرایط بحرانی عملیات و طبق معمول در خطرناک ترین صحنه عملیات حضور داشت.

در حالی که در کنار رزمندگان لشکر در شرق دجله در نزدیکی لشکر مستقر شده بود و سعی به هدایت آن ها و مشارکت در جنگ داشت.

تلاش می کرد تا مواضع تصرف شده عراقیان را پس بگیرد، اما با تیراندازی مستقیم مأموران عراقی، با معشوق الهی اش ملاقاتی داده شد. سپس به مقام شهادت دست یافتند.

زمانی که پیکر مبارک ایشان را در آب های هورالظیم جابجا کردند، قایق حامل پیکر ایشان، مورد هدف نارنجک های راکتی (RPG) دشمن قرار گرفت.

قطرات خالص وجودش به دریا پیوست و هیچوقت پیدا نشد و جاوید الاثر شدند.

وصیت‌نامه شهید مهدی باکری

شهید مهدی باکری به همراه حمید برادرش

بسم الله الرّحمن الرّحیم؛

یا الله، یا محمّد، یا علی یا فاطمه زهرا یا حسن یا حسین یا علی یا محمّد یا جعفر یا موسی یا علی یا محمّد یا علی یا حسن یا مهدی (عج)؛

و تو ای، ولی مان یا روح الله! و شما ‌ای پیروان صادق شهیدان؛

خدایا! چگونه وصیت نامه بنویسم در حالی که سراپا گناه و معصیت، سراپا تقصیر و نافرمانیم؛ گرچه از رحمت و بخشش تو ناامید نیستم، ولی ترسم از این است که نیامرزیده از دنیا بروم؛

رفتنم خالص نباشد و پذیرفته درگاهت نشوم. یا رب! العفو. خدایا! نمیرم در حالی که از ما راضی نباشی.‌

ای وای که سیه روی خواهم بود. خدایا! چقدر دوست داشتنی و پرستیدنی هستی! هیهات که نفهمیدم!

یا اباعبدالله شفاعت. آه چقدر لذّت بخش است انسان آماده باشد برای دیدار ربّش! ولی چه کنم که تهی دستم. خدایا! تو قبولم کن!

سلام بر روح خدا، نجات دهنده ما از عصر حاضر، عصر ظلم و ستم، عصر کفر و الحاد، عصر مظلومیت اسلام و پیروان واقعی اش.

عزیزانم! اگر شبانه روز شکرگزار خدا باشیم که نعمت اسلام و امام را به ما عنایت فرموده باز کم است.

آگاه باشیم که سرباز راستین و صادق این نعمت شویم. خطر وسوسه‌های درونی و دنیا فریبی را شناخته و بر حذر باشیم که صدق نیت و خلوص در عمل، تنها چاره ساز ماست. ‌ای عاشقان اباعبدالله!

بایستی شهادت را در آغوش گرفت، گونه‌ها بایستی از حرارت و شوقش سرخ شود و ضربان قلب تندتر بزند.

بایستی محتوای فرامین امام را درک و عمل نماییم تا بلکه قدری از تکلیف خود را شکرگزاری به جا آورده باشیم.

وصیت به مادرم و خواهران و برادران و اهل فامیل: بدانید اسلام تنها راه نجات و سعادت ماست.

همیشه به یاد خدا باشید و فرامین خدا را عمل کنید.

پشتیبان و از ته قلب، مقلّد امام باشید، اهمیت زیاد به دعا‌ها و مجالس یاد اباعبدالله و شهدا بدهید که راه سعادت و توشه آخرت است.

همواره تربیت حسینی و زینبی بیابید و رسالت آن‌ها را رسالت خود بدانید و فرزندان خود را نیز همانگونه تربیت دهید که سربازانی با ایمان و عاشق شهادت و علمدارانی صالح، وارث حضرت ابوالفضل (ع) برای اسلام به بار آیند.

از همه کسانی که از من رنجیده اند و حقی بر گردن من دارند، طلب بخشش دارم و امیدوارم خداوند مرا با گناهان بسیار، بیامرزد.

خدایا! مرا پاکیزه بپذیر.

دیدگاه‌ها

44 پاسخ به “زندگینامه شهید مهدی باکری + وصیت نامه و نحوه شهادت”

  1. زهرا سادات حسینی گفت:

    سلام
    انشاءالله شهدای عزیزمان دست ما را بگیرند تا از این برهه حساس تاریخی با سلامت در دین و عقیده عبور کنیم.
    نمیدانم سازندگان فیلم ۳۱ عاشورا پیام‌ های ما را خواهند دید یا خیر…
    ولی واقعا از عوامل سازنده و حامی خصوصا جناب حجازی فر تشکر میکنم، انشاءالله این حرکت‌ها را باقیات صالحات خود قرار دهند و همیشه بر این اعتقادات و به یاد شهدا بمانند و از مسیر جدانشوند.منتظر کارهای خوب بعدی ایشان هستیم

    زهرا سادات حسینیزهرا سادات حسینی
  2. معراج شهدا گفت:

    بسم رب الشهدا و صدیقین
    سلام و درود به روان پاک همه شهیدان سرافراز وطن، و سلام و درود ویژه به فرمانده دلاور لشکر ۳۱ عاشورا شهید مهدی باکری و برادر فداکارش شهید حمید باکری آقای حجازی فر دم شما گرم اجرتون با خدا واقعا شاهکار کردین تو این عرصه خیلی از این فیلم های مستند نیازه واقعا عالی بود…

    معراج شهدامعراج شهدا
  3. رضا گفت:

    الهم کل ولیک با سلام عرض ادب خوش به حال این عزیزان که عاشق شهادت بودن هم در کار هم در عمل و رفتن و خداوند هم تمام گناهانشان بخشید ولی ما چه عده ای به خاطر عواطفشان منویسند جای شهدا خالی اگر انها بودند امروز میدیدند قطعا غصه شدید میخوردند کجا عالم دیدید که انقلاب ایران به رهبری امام خمینی افصل الله نفس ذکیه اغاز بشه بنام انقلاب محرومان و امروز نظام سرمایه داری تبعیض چند گانه ای جای ان را بگیره خیلی ها میگن بیاید جوان ها را سر کار بگذارید مثل جنگ تا پیروز شویم نه والله این نبود پیروزی جنگ اصلا سن مطرح نبود ممکن خیلی زیاد فرماتدهان جوانان بودند یا شهدا نوجوانان بودند ولی درس مکتب شهادت بود خیل کثیر مردم در پشت جبهه با درست کردن نان و اذوقه و خوراکی متنوع و کنسرو و کمپوت لباس گرم و خیلی زنان گرامی برای مدوا مجروحان و شستن لباس پیش قدم بودند نتیجه آن فداکاری شما فقط فقط در اربعین در مسیر کربلا پیدا میکنید این مکتب درست است فرمانده سپاه به اندازه سرباز حقوق میگیرد همه باهم برادر برابر مطیع امر یک نفر و از هر کس که فرمانده بود اطاعت میکردند چرا رزمندگان ما تا فهمیدن بنی صدر فاسق است همه عزل او را خواستار شدند جا امام و شهدا در مقام که هستند باید همه جوابگو باشند زنده باد یاد شهیدان و نام بلندشان از مهد باکری، همت، احمد متوسلیان، شهبازی، چمران، علم الهدی، حسین خرازی، شهید زین الدین، کلهر کریمی، اوینی، شهید بابای اردستانی و شیرودی کشودی و ۲۶۰ هزار گلهای که اکثرشان در خط مقدم سال ها سال جستشان جاوید ماند و شهدای غواص مخصوصا شهدای کربلای ۴ و ۵ و اسیران دلاور و جانبازان و مردم شهید پرور که رمز پیروزی به حبل الله ولا تفرقه و نه چند گانگی پست مقام اشلا چهره شهدا ببینید چهره اقایون ببیند همانطور که امام عزیز فرمود من در بین شما چهره میبینم غبطه میخورم ما در میان این ها چهره نمیبینم ولی غصه میخوریم چرا جا ماندیم سلام به روح حاج قاسم و ابو مهدی مهندس و تمام مومنین و دوست داران راه امام شهدا صلوات…

    رضارضا
  4. فرزانه گفت:

    فیلم واقعا عالی بود دست مریزاد آقای حجازی فر. عموی من در عملیات خیبر همان سال شهید شد و مثل حمید باکری پیکرش برگردانده نشد… و من صحنه شهادتش را با این فیلم مجسم کردم….

    فرزانهفرزانه
  5. ندا حسنی گفت:

    خوشا به سعادت آقای #حجازی_فر که یادآور عزیزانی چون #مهدی_باکری ها شدند. دست مریزاد

    ندا حسنیندا حسنی
  6. صدیقه گفت:

    درود برشرف تمام قهرمانان جنگ چه اونایی که شهید شدند و هنوز شنیدن اسم و خاطرشون قلب ها رو می لرزونه چه اونایی که هستند ولی مجروح و غمگین واقعا دست اقای حجازی فر درد نکنه به خاطر این شاهکاری که تهیه کردند کاش این جور سریال ها بیشتر تولید بشه تا جوان های ما بیشتر با امثال این شهید بزرگوارو مفاخر کشورشون آشنا بشن

    صدیقهصدیقه
  7. زینب نجیب گفت:

    واقعا ما این بزرگ مردان رو فقط در حد اسم میشناسیم ولی با دیدن فیلم هاشور و خواندن زندگی نامه هاشون میفهمیم که تاریخ چه مردان بزرگوار و شجاعی را به خود دیده حیف که جاشون خیلی خالیه.

    زینب نجیبزینب نجیب
  8. خرمی گفت:

    آقای حجازی فر کاش مثل شما زیاد بشه
    این کارتون ذخیره آخرت خودتون و همکارانتون
    فقط میتونم بگم شهدا شرمنده ایم😔
    چطور میخوایم فردای قیامت به شهدا نگاه کنیم چه برسه به جواب دادن
    خدایا مارا پاک و پاکیزه بپذیر
    اللهم ارزقنا شفاعت الحسین یوم الورود

    خرمیخرمی
  9. azi گفت:

    شهید عزیز منو ببخش دیر شناختمت… روحت شاد

    aziazi
  10. ناشناس گفت:

    ممنون از سازندگان مجموعه عاشورا که شهید باکری بزرگوار رو به این خوبی به ما نشون دادن.
    ولی یه نکته ای خدمت بقیه بگم، ما هنوز هم داریم از این دلیران، نمونه اش سرادر سلیمانی!
    نا امید نباشید عزیزان، نا امیدی مال شیطان…

    ناشناسناشناس
  11. یعقوب تاتایی گفت:

    من به عنوان یک فرد معمولی از این رزمندگان و فرماندهان شهید خجالت میکشم و سرم پایین هست در جلو این افراد بزگوار و خانواده هایشان
    ماندم که این مسئولین بی لیاقت و صندلی ریاست و پست و مقام چسبیده چه جوری سرشون رو بالا میگیرند و نون به نرخ روز میخورند

    یعقوب تاتایییعقوب تاتایی
  12. مریم سلیمانی گفت:

    مهدی باکری یعنی عشق روح والاش شاد و پر از نور باد

    مریم سلیمانیمریم سلیمانی
  13. حسرت خور ایثار شهدا گفت:

    سلام و درود خدا بر همه شهیدان
    و درود به روح مطهر حمید و مهدی باکری
    خدایا! ما را شرمنده ایثار و از خودگذشتگی شهدا نکن…
    ایکاش برخی از مسئولین ما می‌دانستند که از جانفشانی امثال باکریها بر مسند قدرت نشسته اند و به حرمت خون این شهدا قدری هم در جهت خدمت به ملت قدم بردارند.

    حسرت خور ایثار شهداحسرت خور ایثار شهدا
  14. هادی گفت:

    شادی روح همه مردان خدا که بی ادعا بودند و عاشقانه به اغوش خدا شتافتند صلوات اللهم صل علی محمد وآل محمد

    هادیهادی
  15. هادی گفت:

    خدایا گناه کارم سیاه کارم دلم پر از کینه شده خوشا به حال این شهیدان مردان بی ادعا خدایا کمکم کن به خق همین شهید که تا پاکم نکردی خاکم نکنی کاش به من بنده رو سیاه هم لیاقتی داده می شد که جانم راه فدای دین و اسلام کنم تا بلکه این دلم اروم بگیره دم شهیدان گرم که خیلی هاشون با عشق و پاکی به آغوش خدا شتافتند وای به حال ما خدایا رحم کن خیلی شرمنده ام

    هادیهادی
  16. مینا علی بخشی گفت:

    شادی روح همه شهدای عزیز صلوات….ان شاءالله اون دنیا ما روهم شفاعت کنن

    تشکر فراوان از آقای حجازی فر عزیز برای فیلم بسیار زیبا و تاثیر گذار عاشورا….

    مینا علی بخشیمینا علی بخشی
  17. احمد گفت:

    خدا رو شکر امثال شهید باکری در ایران کم نیستند وگرنه معلوم نبود ایران چه ویرانه ای می شد.
    سلام و درود بر همه دلاور مردان و شیران ایران زمین
    ما وجود اینان افتخار می کنیم‌.

    احمداحمد
  18. سیاوشی گفت:

    🌹بسم رب شهدا و صدیقین🌹
    سلام علیکم
    خدا خیر بده آقای حجازی فر بزرگوار رو اجرتون با آقا سیدالشهدا فیلم های این چنینی بسیار در حال حاضر حائز اهمیت میباشد.
    شهیدان باکری انشاءالله مارو مورد شفاعت خودتون قرار بدید🙏🙏🙏🙏

    سیاوشیسیاوشی
  19. ایران گفت:

    جاوید یاد تمام سرداران دلیر و شیر مردان ایران زمین
    ای کاش حداقل یکی از این دلاور مردان میموندن و دلسوز مردم میبودن
    متاسفانه هر چی ریاکار بود موند و هر چی دل پاک بود رفت

    ایرانایران
  20. نیکا گفت:

    روح تمامی شهدای جنگ تحمیلی قرین رحمت الهی و یادشان تا ابد گرامی باد
    ای کاش ما هم میتوانستیم خلوص نیت و دلپاکی آن عزیزان را دشته باشیم.
    سریال عاشورا بسیار زیبا و تامل برانگیز است زنده باد مردان بی ادعا روحشان شاد.🍀

    نیکانیکا
  21. آرسینا گفت:

    آقای باکری بزرگوار، از شما میخوام که به من کمک کنی، عنایت ویژه ای روی زندگیم داشته باشی، که درست زندگی کنم، که درست زندگی کنم
    اللهم عجل لولیک الفرج وجعلنی من انصاره واعوانه🤲

    آرسیناآرسینا
  22. دکترمهدی عزیزی متخصص کودکان ونوزادان گفت:

    بعدازمدت ها، دوباره فیلم‌ خوبی از اسوه های حقیقی دلیران این سرزمین، ساخته شد، فیلمی براساس واقعیت،
    ارتباط خوبی تونستم با فیلم بگیرم.
    البته ای کاش نسلای جدیدمون هم بتونن با اون ارتباط بگیرن.

    دکترمهدی عزیزی متخصص کودکان ونوزاداندکترمهدی عزیزی متخصص کودکان ونوزادان
  23. احمدرضا یعقوبی گفت:

    سلام
    خیلی سخته که همنشین شهدا بوده باشی ولی جا مانده از آنها.
    این حقیر در تمامی منطقه جنگی بطور داوطلبانه بسیجی بودم از خوزستان تا کردستان و منطقه غرب.
    ولی حیف که تا حال مانده ام با کوله باری از گناه.
    به جرات میتوانم بگویم نه توقع ریالی و کاری از مسئولان داشتم و ندارم.
    در بالا یک برادر بنام مستقیمی پیام گذاشت: من در جبهه عین خودش رفیقی داشتیم بنام عزیز مستقیمی بچه شیراز.
    میخواستم ببینم می شناسیدش.
    آن وقت که من ۱۹ ساله بودم سال ۱۳۶۴ اون تقریبا ۴۰سالی داشت.
    ارادتمند شما الحقیر احمدرضا یعقوبی

    احمدرضا یعقوبیاحمدرضا یعقوبی
  24. تقویان گفت:

    یاد و خاطره تمام شهیدان علی الخصوص شهیدان گرانقدری مانند شهید باکری، همت و سردار سلیمانی جاویدان باد.
    کسانی که دم از انسانیت میزنند باید راه درست زندگی را از این بزرگمردان بیاموزند که تمام وجودشان وقف ایران و اسلام شد.

    تقویانتقویان
  25. سادات کاشانی گفت:

    سلام و درود خدا برشهیدان پاک و مخلص …
    با خواندن و دیدن زندگینامه این شهیدان، الگویی راستین و راهی درست در مقابل اینهمه دروغ و ریا و دنیاپرستی گشوده و به حق بایست از آنان تجلیل و راهشان را ادامه داد.
    از پخش سریال لشکر ۳۱ عاشورا،که زندگی شهید باکری و برادر و رزمندگان پاک و شجاع این لشکر را به تصویر کشیده بسیار تشکر وبا دیدن هرقسمت آن اشکها بخاطر ازدست دادن آن عزیزان ریختیم…و افسوس از افسون شدن در این دنیای پر زرق و برق …
    اللهم الجعل مهیا مهیای محمد وآل محمد و مماتی ممات محمد و آل محمد

    سادات کاشانیسادات کاشانی
  26. احمد سلطانی گفت:

    اینم وصیت من به سبک آقا مهدی باکری

    خداوندا با عشق خودت
    سینه ام را چاک چاک کن
    و اگر مرا به خود خواندی
    مرا پاکیزه بپذیر

    اللهم محیای محیا محمد و آل محمد و مماتی ممات محمد و آل محمد

    احمد سلطانیاحمد سلطانی
  27. مجتبی گفت:

    آنها دلیران جنگ و شهادت بودند در راه خدا و نام و یادشان جاودانه میماند،
    کاش در سیاست هم دلیرانی داشتیم که مملکت رو به شکوفایی و عدالت برسانند…

    مجتبیمجتبی
  28. مینا محمدی گفت:

    رحمت خدا بر پدر و مادری که باغ زندگیشان مزین به خوش بو ترین گل های آفرینش بود.🥀🥀🥀🥀🥀

    مینا محمدیمینا محمدی
  29. ح سرداری گفت:

    سلام و درود بر روان پاک و مطهر برادران شهید علی و مهدی و حمید باکری
    که با تمام وجود مخلصانه در راه سربلندی این آب و خاک زحمت کشیدند و جان شیرین نثار کردند
    بی آنکه اندازه یک قبر و ارامگاه از این مملکت بهرمند شوند

    ح سرداریح سرداری
  30. Ali bey گفت:

    یاد شهید و شهدا دل رو می بره کربلا
    باکری قهرمان خاک پاک و پر برکت آذربایجان یادت گرامی باد
    مسولان کشور باید از مردم خجالت بکشند.
    با این گرانی ها

    Ali beyAli bey
  31. کبری گفت:

    سلام درود خداوند بر شهیدان
    کاش صدا و سیما از شهیدان فیلم بسازندخیلی خیلی تاثیرگذار هست نسل دهه هشتادی ببینند که این آرامش و امنیت رو مدیون شهدا هستیم اینها آگاه نیستند ونمیشناسند.
    با تشکر از سازنده فیلم شهید مهدی باکری

    کبریکبری
  32. اکرم گفت:

    ما در برابر خون این شهیدان مسئوولیم و حیف که مردم ما از این جانفدایی ها که برای حفظ اسلام و دفاع از حریم اسلام است بی خبر و ناآگاهانه آب به آسیاب دشمنان دین و اسلام می ریزند.

    اکرماکرم
  33. هادی گفت:

    مردان خدایی همینا بودن..
    روحش شاد و قرین رحمت.🙏✌

    هادیهادی
  34. شبان گفت:

    باسلام فیلم عاشورا ساخته آقای حجازی فربسیارتاثیر گذار می‌باشد و تشکر قدر دانی داره که هنوز فیلم شهیدان ما ساخته میشه خواهشاً به جای این فیلم های الکی باز فیلم شهید همت و شهیدان دلیر مارو بسازید تا همه به خودشان بیان مخصوصا بعضی از مسئولین کشور ما ..راه شهید را ادامه دادن سخت است وگرنه لاف زدنش که کار سختی نیست..یاعلی .حق نگهدارتان.

    شبانشبان
  35. حوریه قربانی کرم از قم گفت:

    امشب فیلمشو دیدم باحفظ حجابمون حداقل کاری که میتونیم بکنیم تاخونشان هدرنرودشهدا حلالمان کنیدشرمنده ایم

    حوریه قربانی کرم از قمحوریه قربانی کرم از قم
  36. جواد زمانی گفت:

    سلام خدا بر شهیدان
    مدت جنگ تحمیلی هشت سال بود نه هفت سال.
    ان شاءالله بتوانیم ادامه دهنده راه شهیدان باشیم.

    جواد زمانیجواد زمانی
  37. احمدرضا یعقوبی گفت:

    بسم رب الشهدا و الصدیقین
    شهید والامقام مهدی باکری نمونه بارز ایثار و اخلاص در عمل بود. خوشا به سعادتش که مصداق آیه شریفه (ولا تحسین الذین قتلو فی سبیل الله امواتا بل احیاء عند ربهم یرزقون ) شد. انشاءالله که شفیعمان شود در آخرت.چون نزد خداوند متعال آبروی ویژه‌ای برخوردار هستند.
    جا مانده از دفاع مقدس و شهدا
    الحقیر احمدرضا یعقوبی

    احمدرضا یعقوبیاحمدرضا یعقوبی
  38. فرزانه نسودی گفت:

    خون شهیدان رو پایمال نکنیم
    از شهدا درس بگیریم
    یاد شهدا تا ابد گرامی
    یا سیدشهدا لبیک

    فرزانه نسودیفرزانه نسودی
  39. seyyed ali گفت:

    روحت شاد فرمانده شجاع ❤

    seyyed aliseyyed ali
  40. بنده الله گفت:

    سلام
    خیلی خوبه که فیلم های شهدا ساخته میشه تا یاد بگیریم چطوری خوب مثل شهدا زندگی کنیم.
    الهی ما را با شهدا محشور گردان بحق محمد و آل محمد

    بنده اللهبنده الله
  41. حمید مستقیمی گفت:

    شهدا زنده اند و نزد پروردگارشان روزی میخورند روحشان شاد.

    حمید مستقیمیحمید مستقیمی
  42. مرتضی گفت:

    فیلم “موقعیت مهدی” را که در مورد این شهید بزرگوار است ببینید.
    خدایا مرا پاکیزه بپذیر…..

    مرتضیمرتضی
  43. حسین گفت:

    دیشب فیلمشو دیدم. حیف خون آن دلیران
    آسان وضو گرفتیم با خون آن دلیران ….😔

    حسینحسین
  44. ناشناس گفت:

    روحش شاد و یادش گرامی.. 🌹

    ناشناسناشناس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2015 © تمامی حقوق این سایت متعلق به جادوی باور است.
Whatsapp
phone