اشتراک ویژه ورود / ثبت نام

زندگینامه پروفسور مجید سمیعی، تحصیلات و زندگی شخصی + عکس

زندگینامه پروفسور مجید سمیعی

تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲

پروفسور مجید سمیعی پزشک و جراح مغز و اعصاب، بنیانگذار و رئیس بیمارستان خصوصی علوم عصبی در شهر هانوفر آلمان است. اودر ۲۹ خرداد ۱۳۱۶ در خانواده ای فرهیخته و سرشناس که اصالتا رشتی بودند در تهران دنیا آمد.

در این بخش از جادوی باور طبق معمول همیشه زندگینامه افراد موفق جهان و ایران اختصاص دارد به پرفسور مجید سمیعی یکی از افراد تاثیر گذار در پزشکی مغز و اعصاب دنیا با ما همراه باشید.

سال های کودکی و تحصیل پروفسور مجید سمیعی

سال های کودکی و تحصیل پروفسور مجید سمیعی

پروفسور مجید سمیعی که اصالتی رشتی دارد در تهران به دنیا آمده است. پس ازبازگشت خانواده او از تهران به شهر رشت، در محله ی تلفن خانه این شهر ساکن شدند. او پس از پایان دوره ابتدایی،تحصیلات خود را در دبیرستان شاپور شهر رشت به اتمام رسانید. پروفسور مجید سمیعی پس از پایان دوره متوسط برای ادامه تحصیل به کشور آلمان مهاجرت نمود.

او در رشته پزشکی در دانشگاه ماینز مشغول به تحصیل شد. در یک مصاحبه پروفسور سمیعی گفت که در همان سنین پایین، علاقه وافری به جراحی مغز و اعصاب داشته است. به این خاطر این رشته پزشکی را برای ادامه تحصیل انتخاب نمود.
پروفسور مجید سمیعی با کسب نمرات عالی در امتحان آخر دوره پزشکی و موفقیت های علمی که به دست‌آورد، توسط وزارت علوم ایران جایزه ویژه دانشجویان ایرانی که مقیم اروپا هستند به خود اختصاص داد.
پروفسور مجید سمیعی پس از پایان تحصیل در رشته پزشکی و نیز به پایان رساندن تحصیلات بیولوژی، در دانشگاه ماینتس شروع به ادامه تحصیل تخصصی در رشته مغز و اعصاب با نظارت کورت شورمن نمود. پروفسور سمیعی مدرک بورد تخصصی خود را در سال ۱۹۷۰ در کشور آلمان دریافت نمود.

پروفسور مجید سمیعی زمانی که ۱۹ سال سن داشت در سال ۱۳۳۵ با دختر عمو خود مهشید سمیعی ازدواج نمود. او دارای دو فرزند به نام های امیره سمیعی و امیر سمیعی است. امیره سمیعی فارغ تحصیل رشته اقتصاد است. پروفسور امیر سمیعی یکی از پروفسورها و جراحان معروف مغز و اعصاب در موسسه بین المللی اعصاب در شهر هانوفر آلمان است.

فعالیت های حرفه ای پروفسور مجید سمیعی

فعالیت های حرفه ای پروفسور مجید سمیعی

پروفسور مجید سمیعی فعالیت های علمی خود را در بیمارستان مغز و اعصاب، با سمت استادیاری و معاونت شروع نمود. همچنین در بخش جراحی مغز و اعصاب اطفال، پروفسور سمیعی سرپرستی این قسمت را نیز بر عهده گرفت. پروفسور مجید سمیعی از دانشگاه ماینتس موفق به کسب درجه ی پروفسوری جراحی مغز و اعصاب در سال ۱۳۵۱ شد. او در حین فعالیت های پزشکی و تدریس، از تحقیق و پژوهش لحظه ای غافل نمی شد. وی مطالعات ارزنده ای در زمینه ی متورم شدن مغز و بازسازی و ترمیم جراحی اعصاب محیطی انجام داد.
نخستین دوره از ادوار آموزشی جراحی میکروسکوپی را در سال ۱۳۵۱ شروع نمود. او به کمک موسسه فولکس واگن اولین لابراتوار تمرین جراحی میکروسکوپی کشور آلمان را در سال ۱۳۵۶ تاسیس کرد.

سمت های پروفسور مجید سمیعی در بیمارستان ها و دانشگاه های بین المللی

پروفسور مجید سمیعی ریاست بیمارستان جراحی مغز و اعصاب را در سال ۱۳۵۶ در شهر هانوفر آلمان بر عهده گرفت. دانشگاه لیدن هلند در همین سال کرسی جراحی مغز و اعصاب را به او اعطا نمود.تصدی کرسی جراحی مغز و اعصاب را، دانشگاه ماینتس در سال ۱۳۶۶ به او پیشنهاد کرد.
پروفسور مجید سمیعی با قبول کردن کرسی جراحی مغز و اعصاب در سال ۱۳۶۷ در دانشگاه هانوفر آلمان شروع به کار کرد.

۱۷ قانون موفقیت از ناپلئون هیل ، ۶۶۰ دقیقه (۱۹۵۴ شیکاگو)

او ریاست مجمع بین المللی قاعده ی جمجمه، بین سال های ۱۳۶۷ تا ۱۳۷۱ را بر عهده داشت. پروفسور مجید سمیعی در سال ۱۳۷۱ به عنوان رئیس فدراسیون جهانی مجامع قاعده جمجمه برگزیده شد. در ۱۳جلد کتاب و بالای ۲۰۰ مقاله ی علمی، گزیده ای از تجربه های علمی پروفسور سمیعی درج شده است.

در سال ۱۳۶۷ رئیس جمهور آلمان غربی، مدال درجه ۱ خدمت دولت آلمان را برای تجلیل از مقام علمی و تجربه های بسیار ارزشمند او و نیز به پاس فعالیت هایی که برای پیشرفت جراحی مغز و اعصاب انجام داده بود به او اهدا کردند.

جایزه علمی ایالت نیدرزاکسن کشور آلمان در سال ۱۳۶۷ به خاطر فعالیت های ارزنده در راه توسعه جراحی مغز و اعصاب به او اهدا گردید.پروفسور مجید سمیعی تجربیات پزشکی خود را در بیش از ۲۰۰ کنگره علمی در طی چندین دهه در سخنرانی های بیشماری ارائه نموده است.

او از طرف انجمن های علمی پزشکی دنیا جایزه های مختلف و لوح های تقدیر بسیاری دریافت نموده است. در رشته مغز و اعصاب در دنیای پزشکی پروفسور سمیعی به عنوان جراح پیشرو شناخته می شود.
پروفسور مجید سمیعی به عنوان معروفترین متخصص جراحی مغز و اعصاب در جهان است. او بالای ۳۵ سال است ریاست عظیم ترین مرکز بین المللی علوم اعصاب را به عهده دارد. وی از جراحان و متخصصین ممتاز ایرانی است که در کشور آلمان زندگی می کند. او به عنوان ابداع کننده و پایه گذار روش جدید جراحی قاعده جمجمه شناخته می شود.
پروفسور مجید سمیعی در سال ۱۳۹۱ همه مدال ها و جوایز خود را به موزه تاریخ علوم پزشکی کشور اهدا نمود، که می توان به این جوایز اشاره نمود، جایزه نوبل، مدال فدراسیون جهانی انجمن جراح های مغز و اعصاب دنیا، مدال اهدا شده توسط رییس جمهور کشور آلمان غربی، کاپ اهدا شده دانشگاه هاروارد و…. بخشی از این جوایز می باشند.

اهداجوایز به پروفسور سمیعی

اهداجوایز به پروفسور سمیعی

باشگاه خبرنگاران هانوفر در سال ۲۰۱۳ نشان حلقه لایبنیتز را برای طرح آفریقا صد، به پروفسور مجید سمیعی اعطا کرد. پروفسور سمیعی می خواهد در طرح آفریقا صد، برای آموزش، ۱۰۰ پزشک جراح جوان را از آفریقا به آلمان بیاورد. این جراحان جوان، پس از بازگشت به آفریقا شروع به آموزش به دیگر پزشکان آفریقایی می کنند.

پروفسور سمیعی در هنگام دریافت این نشان گفت: این نشان به من تعلق ندارد، بلکه این نشان اهدا به قاره ای با یک میلیارد نفر جمعیت شده است. همچنین در ادامه گفت: این نشان برای او ارزش بسیار بالایی دارد، زیرا به قاره ای کمک می کند که جمعیت آن از نظر امکانات پزشکی بسیار محروم می باشند. مرگ و میر بر اثر صدمات مغزی به گفته پروفسور سمیعی در آفریقا بیش از ۳ برابر ایدز است.

در سال ۲۰۱۳ فدراسیون انجمن های جراحی مغز، جایزه برترین جراح مغز سال را به پروفسور مجید سمیعی اهدا کرد. در ژورنال ورلد نوروسرجری در قسمت معرفی جراح مغز سال، رئیس فدراسیون جراحی مغز چین نوشت: در جراحی مغز هیچکس امروز با مهارت و نیروی سنجش و برتری در تدریس، نتیجه مدیریتی و فهم جهانی مجید سمیعی برابری نمی کند. او با لیاقت و شایستگی کامل در سال ۲۰۱۳ به عنوان جراح سال انتخاب شد.

جایزه بهترین دانشمند و جراح مغز و اعصاب در سال ۲۰۱۴ توسط انجمن بین المللی جراح های مغز و اعصاب، به پروفسور سمیعی اهدا شد. انجمن جراح های مغز و اعصاب همه ساله این جایزه را به یکی از پزشکان این رشته اعطا می کنند.

اولین کلید طلایی شهر رشت در شهریور سال ۱۳۹۳ توسط شهرداری رشت، در مراسم ویژه ای به پروفسور سمیعی اهدا شد. پروفسور سمیعی در زمان دریافت جایزه کلید طلایی گفت:
از طرف شما مردم عزیز و گرامی شهردار رشت، امروز کلید طلایی شهررا به من هدیه دادند. او در ادامه گفت: ما می خواهیم با این کلید دروازه های دانش و علم را برای همه ی کشور بزرگمان، ایران باز کنیم. این کلید باید در آینده تمام دروازه های علم و دانش را تمام نقاط ایران عزیزمان باز کند.

عنوان استاد افتخاری توسط دانشگاه تهران در ۱۰ مهر ۱۳۹۰ به پروفسور مجید سمیعی اعطا گردید.
موسسه بین المللی علوم اعصاب (INI) پروفسور مجید سمیعی

کنکره جراحی مغز و اعصاب

کنکره جراحی مغز و اعصاب

موسسه بین المللی علوم اعصاب (international Neuroscience institute) را پروفسور مجید سمیعی در سال ۲۰۰۰ در شهر هانوفر آلمان تاسیس نمود. پروفسور سمیعی پست ریاست بنیاد INI را برای پیشرفت و توسعه بیشتر این مرکز پس از اعلام بازنشستگی از دانشگاه هانوفر و ریاست موسسه های جراحی مغز و اعصاب در بیمارستان نورداشتات بر عهده گرفت.
موسسه INI به خاطر طراحی و معماری خاص و ویژه ای که دارد به مغز هانوفر معروف شده است. این موسسه در حال حاضر با نظارت پروفسور سمیعی و با معاونت فرزندش پروفسور امیر سمیعی اداره می شود.

تاسیس بیمارستان ۴۰۰ تختخوابی

تاسیس بیمارستان 400 تختخوابی

با حضور گرهارد شرودر صدراعظم وقت آلمان پروفسور مجید سمیعی در اسفند سال ۱۳۸۷،تاسیس بیمارستان ۴۰۰ تختخوابی فوق تخصصی پروفسور سمیعی را در شهر رشت آغاز نمود، که مرکز اعصاب آلمان با بخش جراحی مغز و اعصاب این بیمارستان همکاری خواهد داشت.
این بیمارستان به جز اینکه کاربرد درمانی دارد، در بخش پژوهش نیز به فعالیت خواهد پرداخت. مراحل پیشرفت و توسعه این بیمارستان شخصا توسط پروفسور سمیعی نظارت خواهد شد.
پروفسور مجید سمیعی در شهریور سال ۱۳۹۳ در دانشگاه علوم پزشکی لاکان رشت، اقدام به ساخت بزرگترین مرکز پژوهشی و تحقیقاتی سرطان شناسی در خاورمیانه کرد. زمینی که این مرکز در آن قرار دارد مساحتی ۴ هکتاری و با زیر بنایی ۲۰ هزار مترمربع، بودجه ای در حدود ۶۵ میلیارد تومان براتکمیل آن برآورد، شده است. این بیمارستان در مدت دو سال ساخته خواهد شد.

آثار پروفسور مجید سمیعی

مقالات: پروفسور سمیعی در خصوص دستگاه عصبی مرکزی و محیطی حدودا بیش از ۲۰۰ مقاله نوشته است.
کتاب ها: اعصاب جمجمه، جراحی کلیوس، ضایعات اعصاب محیطی، ضربه های وارده بر قاعده جمجمه، برش نگاری پنومو آنسفال، اطلس جراحی قاعده مغز، جراحی منطقه زین ترکی و سینوس های اطراف بینی، جراحی در ساقه مغز و بطن سوم و پیرامون آن دو، جراحی مننژیوم قاعده مغز، دوخت عروق و اعصاب و نیز پیوند در جراحی پلاستیک و جراحی ترمیمی، روش های جدید بازسازی استخوان.

فعالیت‌های پرفسور سمیعی در ایران

در زندگی‌نامه پرفسور سمیعی افتخارات فراوانی وجود دارد که از جمله آنها مدیریت و ریاست بسیاری از نهادهای بین‌المللی را می‌توان مشاهده کرد که ایشان طی سال‌های مختلف برعهده داشتند. شایان ذکر است که به فعالیت‌های این استاد گران‌قدر در کشورعزیزمان ایران هم اشاره کنیم.
سازمان تأمین اجتماعی ایران این پزشک بزرگ را به ریاست بخش جراحی مغز و اعصاب بیمارستان میلاد تهران برگزید. بدین ترتیب ایشان به برگزاری یک دوره آموزشی جامع اقدام ورزید تا این بیمارستان به یکی از پیشرفته‌ترین و بهترین مراکز جراحی مغز و اعصاب در ایران تبدیل شود.
او همچنین در تهران در سال ۱۳۸۵ سمپوزیوم بین‌المللی جراحی مغز و اعصاب را برگزار کرد. از دیگر اقداماتی که ایشان در ایران انجام دادند می‌توان به احداث بنیاد علمی و فرهنگی و مرکز تحقیقات سرطان‌شناسی در رشت و تاسیس بیمارستانی دیگر در رشت به نام خودشان یعنی بیمارستان سمیعی اشاره کرد.

دستاوردهای شگفت‌انگیز پرفسور مجید سمیعی

در هنگام مطالعه زندگی‌نامه پرفسور سمیعی آن‌قدر نشان‌های مختلفی از افتخارات ایشان وجود دارد که انسان را به وجد می‌آورد. از ایشان بیش از صدها مقاله و ۱۷ عنوان کتاب منتشر شده است. برخی از مقالات و تحقیقات علمی وی به حدی تاثیرگذار بوده که در بیش از ۵۰۰ مقاله علمی به چاپ رسیده است. او همچنین بیش از ۱۲۰۰۰ جراحی را با موفقیت پشت سر گذاشته است که عددی شگفت انگیز است.

او در کشورهای مختلف شاگردان زیادی را آموزش داده است که هم اکنون مشغول فعالیت هستند. این استاد بزرگ به پاس خدماتی که ارائه داده است از سوی رئیس جمهور آلمان غربی مدال افتخار دریافت کرده است که از افتخار آفرین‌ترین جوایز برای ما ایرانیان به حساب می‌آید.
پس از گذشت چند ماه ایشان مجددا به دستاوردی جدید دست یافت که دریافت جایزه علمی نیدرزاکسن بود. او همچنین مهم‌ترین نشان افتخار چین را هم از آن خود کرد.

به سبب تحقیقاتی که پرفسور مجید سمیعی در مورد آسیب‌های مغزی انجام دادند میزان مرگ و میر ناشی از مرگ مغزی کاهش چشمگیری یافت.
همین امر سبب شد گروهی ۱۰۰ نفره از جراحان مغز و اعصاب از آفریقا برای آموزش به آلمان نزد دکتر سمیعی بیایند که پس از پایان دوره آموزش به کشورشان بازگشتند.

پس از پایان پروژه آفریقا باشگاه خبرنگاران هانوفر، جایزه حلقه لایبنیتس هانوفر را به ایشان اهدا کردند.
همانطور که گفته شد زندگی‌نامه پرفسور سمیعی سرشار از افتخارات ملی و بین‌المللی است که از جمله آنها اهدا جایزه بهترین جراح مغز و اعصاب به ایشان در سال‌های ۱۳۹۲ و ۱۳۹۳ است. همچنین پس از این افتخار بزرگ شهردار رشت کلید طلایی شهر را به دکتر سمیعی اهدا کردند.

سایر افتخارات دکتر سمیعی

پرفسور سمیعی عضو سردبیر و سردبیر افتخاری تعدادی از مجلات پزشکی است. به‌طور خلاصه جوایز دریافتی پرفسور سمیعی به این ترتیب است:

  • جایزه بهترین جراح مغز و اعصاب در سال‌های ۱۳۹۳ و ۱۳۹۲ (۲۰۱۳ و ۱۲۰۱۴)
  • جایزه حلقه لایبنیتس هانوفر
  • دکترای افتخاری از دانشگاه تهران
  • کلید طلایی شهر رشت
  • در سال ۱۳۷۹ (۲۰۰۱) عنوان رئیس افتخاری فدراسیون جهانی انجمن‌های مغز و اعصاب را دریافت کرد
  • در سال ۱۳۸۳ (۲۰۰۵) به‌عنوان سخنران افتخاری در دپارتمان جراحی مغز و اعصاب دانشگاه یوهان ولفگانگ گوته و فرانکفورت آن ماین حضور یافت
  • در سال ۱۳۸۵ (۲۰۰۷) عنوان پزشک جهانی را از آن خود کرد
  • در سال ۱۳۸۵ تالار مشاهیر علم و فرهنگ ایران به نام او ثبت شد
  • در سال ۱۳۸۸ (۲۰۱۰) مدال انجمن جراحی مغز و اعصاب آمریکا را دریافت کرد
  • در سال ۱۳۹۲ (۲۰۱۴) به‌عنوان بهترین جراح مغز و اعصاب جهان جایزه نورون طلایی را دریافت کرد.
  • در سال ۱۳۹۵ (۲۰۱۷) به‌علت تحقیقات بسیار ارزشمند بین‌المللی و جهانی ایشان و مشارکت‌هایی که در تحقیقات بالینی در علوم اعصاب داشتند، دکترای افتخاری دانشگاه اسکودار را
  • دریافت کردند.

وظایف فعلی پرفسور سمیعی

 پرفسور سمیعی  با وجود این همه خدمات و افتخار آفرینی همچنان هم مشغول به فعالیت هستند و عهده دار مسئولیت‌هایی هستند که در ادامه ذکر خواهیم کرد:

  • ریاست موسسه بین‌المللی علوم اعصاب ( INI) در آلمان در دانشگاه اتوفون گوریکه
  • ریاست موسسه (INI) در کشور چین در دانشگاه پایتخت در پکن
  • ریاست هیئت امنای سازمان کمک به کودکان AWD
  • رئیس سازمان نوروبیونیک
  • مدیر بازنشسته بیمارستان نوردشتات در هانوفر قسمت جراحی مغز و اعصاب
  • ریاست افتخاری انجمن جراحی قاعده جمجمه در آلمان
  • ریاست افتخاری فدراسیون بین‌المللی انجمن‌های جراحی مغز و اعصاب (WFNS)
  • ریاست افتخاری انجمن جراحی کامپیوتر و ربات به کمک کشور آلمان (CURAC)

ازدواج و تشکیل خانواده پرفسور مجید سمیعی

این استاد بزرگ در سن کم زمانی که تنها ۱۹ سال داشت به دختر عموی خود یعنی مهشید سمیعی علاقه‌مند شد که این علاقه در نهایت منجر به ازدواج شد.

حاصل ازدواج این دو نفر دو فرزند است یک دختر و یک پسر.
دختر ایشان امیره نام دارد و در زمینه اقتصاد تحصیل کرده است.

پسر دکتر هم امیر نام دارد و از جمله استادان و جراحان مغز و اعصاب سرشناس است که دستیاری مدیر مرکز جراحی مغز و اعصاب در موسسه بین‌المللی علوم اعصاب (INI) را برعهده دارد.
پرفسور مجید سمیعی یکی از بزرگ‌ترین و شناخته‌شده‌ترین چهره‌های ایرانی است که نام او در ایران و جهان شناخته شده است.

ایشان بزرگ‌ترین جراح مغز و اعصاب دنیا است که در این مطلب به صحبت درباره زندگی‌نامه پرفسور سمیعی، این استاد بزرگ پرداختیم تا بیشتر با افتخار آفرینی‌های او آشنا شویم.

دیدگاه‌ها

10 پاسخ به “زندگینامه پروفسور مجید سمیعی، تحصیلات و زندگی شخصی + عکس”

  1. دکترزارعی گفت:

    تا باد چنین بادا

    دکترزارعیدکترزارعی
  2. بهمن گفت:

    با عرض سلام و احترام
    فرزندی ۱۹ ساله دارم که تشنج میکند پزشکان تشخیص بیماری آرکینویید برای ایشان دادند و هر روز دو عدد قرص دیپاکین مصرف میکند یکی صبح و یکی شب.
    فرزندم حدود ۴ سال است که به این بیماری مبتلا است و با وجود مصرف دارو باز تشنج میکند.
    لطفا راهنمایی فرمایید چگونه می توانم برای درمان فرزندم با آقای پرفسور سمیعی ارتباط برقرار کنم.

    بهمنبهمن
  3. علی حمزه گفت:

    انشاالله که همیشه مؤفق و پیروز و سربلند باشید

    علی حمزهعلی حمزه
  4. کامران گفت:

    ایران عزیز مهد تمدن است از: اِبن سینا تا سمیعی ها و…. ادامه دارد

    کامرانکامران
  5. کاربر 28437 گفت:

    سلام محمد نورمحمدی هستم ۱۴ساله از مشهد
    جناب آقای پروفسور مجید سمیعی عشق من هستند
    بسیار علاقه زیادی به ایشون دارم و این علاقه سبب شده من حتی عکس پس زمینه گوشیم رو عکس ایشون قرار بدم.
    من میخوام مثل ایشون بشوم یعنی یک ابر جراح
    مثل ایشون در همین رشته انشاالله
    سایتون همیشه بالا سرمون باشه بعد خیلی هم دوست دارم ایشون رو از نزدیک ببینم و یک روزی مانند جناب آقای پروفسور مجید سمیعی دقیقا مثل ایشون میشوم حتما حتما

  6. م گفت:

    پرفسور سمعیی عزیز همیشه پایدار و سلامت باشید.
    باعث افتخار ایران، ایرانیان و همه ی مردم جهانید.

    مم
  7. ناشناس گفت:

    با سلام .برای پروفسور سمیعی آرزوی سلامتی و تندرستی از خدای منان دارم در پناه حق

    ناشناسناشناس
  8. ناشناس گفت:

    سلام من هستی هستم و ۱۱ سالمه حدود ۲ سال پیش یک بیماری گرفتم که احتمال مرگم ۹۰ درصد بود
    پیش همه ی دکتر ها رفته بودیم ولی همه گفتند کار ما نیست. یکی از فامیلامون گفتش برای بهتر شدنم باید برم المان تا اگه پروفسور قبول کردند اونجا درمان بشم .
    خدارو شکر پروفسور قبول کردند که منو درمان کنن وگر نه من الان مرده بودم
    ایشون جون منو نجاتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتت داد
    دقیق یادم نمی یاد بیماریم چی بود ولی مربوط به مغز و اعصاب می شد

    ناشناسناشناس
  9. رضوان گفت:

    خدا رو صدها هزار مرتبه شکر که این پروفسور ناز و نابغه از کشور عزیزمان ایران برخاسته و آوازه و شهرت او جهانی ‌و نامبر وان جامعه مغز و اعصاب جهان است
    خدایا شکرت

    رضوانرضوان
  10. یادگارمومنی گفت:

    پروفسور سمیعی عالم و دارای سوابق و نبوغ علمی هستند.

    یادگارمومنییادگارمومنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2015 © تمامی حقوق این سایت متعلق به جادوی باور است.
Whatsapp
phone