ورود / ثبت نام

چگونه زمان خود را مدیریت کنیم؟ آموزش مدیریت زمان

چگونه زمان خود را مدیریت کنیم؟ آموزش مدیریت زمان

تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۴۰۰

مدیریت زمان: زمان دارایی با ارزشی است، که رایگان در اختیار ما گزاشته شده پس باید نهایت استفاده را از آن ببریم. هر چقدر از اهمیت و ارزش بالای زمان نوشته شود کم است.

زمان بی توجه به ما و با ریتم ملایم و منظم خود در حال گذر است. اگر از زمان به درستی استفاده کنیم زندگی زیبایی خواهیم داشت، اما اگر از آن استفاده نکنیم و بدون برنامه به زندگی خود ادامه دهیم، طولی نمیکشد که متوجه میشویم زمان مان به پایان رسیده و دیگر زمانی برای انجام نیمی از کارهای مان نداریم.

مدیریت زمان (Time Management) یکی از مشکلات بزرگ همه ما است. برنامه ریزی زمان اگر به درستی انجام شود میتواند ما را به موفقیت های بزرگی برساند. چراکه بدون فوت وقت میتوانیم تمامی کارهای مورد نظرمان را در مدت مشخص شده انجام دهیم.

در این بخش از سایت جادوی باور قصد داریم به بحث مهم مدیریت زمان بپردازیم، پس در ادامه با ما همراه باشید.

اولین گام در مدیریت زمان 

در اولین گام از مدیریت زمان باید یک برنامه دقیق و منظم شامل تمام کارها و فعالیت هایی که در مدت زمان مشخص شده قصد دارید انجام دهید را بنویسید. توجه کنید در این برنامه باید فعالیت هایتان را الویت بندی کنید.

برنامه ای که قصد نوشتن آن را دارید نباید آنقدر با جزئیات و ریزبینانه نوشته شود که نتوانید به آن عمل کنید. برای انجام هر فعالیت بازه زمانی مشخص نکنید. به طور مثال به جای نوشتن: “ساعت ۷ تا ۸ – ورزش و پیاده روی” بنویسید: “یک ساعت پیاده روی در روز” چراکه ممکن است اتفاقی پیش بینی نشده برایتان رخ دهد و نتوانید طبق ساعت پیش بروید.

به طور مثال ممکن است هنگامی که در حال آماده شدن برای شروع یک ورزش یا پیاده روی هستید متوجه شوید هوا به شدت بارانی است پس باید زمان دیگری را برای پیاده روی و ورزش در نظر بگیرید. 

در روند برنامه ریزی و مدیریت زمان حتی اگر یک فعالیت را طبق برنامه ای که از قبل نوشته ایم، نتوانیم انجام دهیم مطمئنا باقی فعالیت ها و برنامه بر هم خواهد خورد. چراکه کارها طبق الویت بندی انجام میشود.

اولین گام در مدیریت زمان 

در ادامه چند نکته برای بهتر نوشته شدن یک برنامه دقیق برای مدیریت زمان برای شما آماده کرده ایم:

برای کل ساعات روز برنامه ریزی نکنید

هیچکس از لحظه ای بعد با خبر نیست. برنامه ای که قصد نوشتن آن را دارید نباید کل ساعات روز را شامل شود. چرا که ممکن است در میان روز کاری اضافه بر برنامه برایتان پیش بیاید که الویت بالایی نیز برایتان داشته باشد. 

ممکن است خودرو شما هنگام رفتن به محل کار خراب شود. اینجا دقیقا همان جایی است که دیگر نمیتوانید طبق برنامه پیش بروید. چرا که مدتی از زمان خود را باید برای تعمیر خودروی خود بگذارید.

پس نباید برای کل ساعات روز برنامه ریزی کنید. چراکه اینکار باعث می شود با اولین اتفاق پیش بینی نشده ای که برایتان رخ میدهد برنامه تان زیر سوال برود و نتوانید زمانتان را برای باقی روز مدیریت کنید.

فعالیت هایتان را الویت بندی 

کاغذی بردارد و آن را به چهار قسمت تقسیم کنید:

  • در قسمت اول: فعالیت های اجباری و مهم را بنویسید. مانند: رفتن به مدرسه یا دانشگاه، رفتن به سرکار و… 
  • در قسمت دوم: فعالیت های اختیاری که بسیار برایتان حائز اهمیت هستند را بنویسید. مانند: ورزش کردن، کتاب خواندن و…
  • در قسمت سوم: تنها فعالیت هایی را بنویسید که در روز های خاص باید آنها را انجام دهید به طور مثال: روزهای سه شنبه کلاس زبان و…
  • در قسمت چهارم: فعالیت هایی را بنویسید که حتی اگر نوبت به انجام شان نرسید هم برایتان مهم نباشد. 

فعالیت های قسمت چهارم را به اصطلاح فعالیت های یدکی میگویند چرا که اگر در طول روز بنا به دلایل متفاوت نتوانستید فعالیت های قسمت اول، دوم و سوم را انجام دهید فعالیت های قسمت چهارم را لغو میکنید تا زمان بیشتری داشته باشید.

فعالیت های شخصی را فراموش نکنید.

مدتی را برای فعالیت های شخصی تان کنار بگذارید. فعالیت های مانند: حمام کردن، غذا خوردن، استراحت کردن و …

یک برنامه بی نقص و دقیق باید همه فعالیت ها را مدیریت کند. بسیاری از افراد فعالیت ها شخصی را به حساب نمی آورند. در آخر روز متوجه میشوند مدت زیادی از برنامه خود عقب هستند.

به خودتان استراحت دهید.

بسته به میزان فعالیت خود میتوانید یک روز در هفته یا یک روز در ماه، بدون برنامه پیش بروید. 

در این روز میتوانید به ملاقات دوستانتان بروید. تقریح کنید و در این روز تعطیل خودتان را از نظر ذهنی تخلیه کنید. تا از روز بعد با قدرت بیشتری به کارهای خود ادامه دهید. 

در روز تعطیل خودتان را وابسته به هیچ برنامه ای نکنید. حتی اگر برایتان امکان پذیر است از لحاظ خورد و خوراک و جنب و جوش به خودتان استراحت دهید.

همینطور میتونید در روز تعطیل برخی از فعالیت های عقب مانده و مورد علاقه تان را انجام دهید.

مدیریت زمان یا مهارت

مدیریت زمان یا مهارت

مدیریت زمان فقط برنامه ریزی نیست. بلکه یک مهارت است مهارتی که به شما کمک میکند تا در زمان خود صرف جویی کنید. مهارت مدیریت زمان یک مهارت آموختنی است. در ادامه مواردی قرار داد شده که به شما کمک میکند تا این مهارت را بیاموزید.

هنر نه گفتن

شما میتوانید با رد کردن یک پیشنهاد یا درخواست زمان زیادی را برای خود صرفه جویی کنید. در بسیاری از موارد افراد متوجه میشوند مدت زیادی از روز خود را برای دیگران صرف کرده اند. در حالی که میتوانستند با یک نه گفتن، تمام روزشان را برای فعالیت های خود صرف کنند.

البته منظور از این نکته این نیست که شما به هیچ کس کمک نکنید و جواب همه درخواست ها را به نه بدهید.

مشاوره گرفتن از دیگران

استفاده از تجربیات و مشاوره گرفتن از دیگران میتواند به شما کمک کند تا ماه ها و یا سال ها از برنامه خود جلو بی افتید.

در بسیاری از شرایط میتوانیم با کمک گرفتن از دیگران و استفاده تجربیاتشان یک مسئله را به خوبی حل کنیم. در حالی که اگر تنها خودمان قصد داشتیم آن مسئله را حل کنیم باید ماه ها یا سالها زمان میگزاشتیم.

هدف گذاری

هدف گذاری به شما کمک میکند تا زندگی خود را برای رسیدن به هدف تان مدیریت کنید.

مدیریت زندگی باعث میشود تا شما وقتی برای مسائل پیش پا افتاده یا سطحی نداشته باشید. فردی که دارای هدف است هیچگاه وقت خود را صرف زندگی و مشکلات دیگران نمیکند و تمام تمرکزش بر روی زندگی خود و هدفش است.

داشتن هدف باعث میشود زمان شما مدیریت شود علاوه بر آن به شما کمک میکند تا موفقیت های زیادی نیز دست پیدا کنید.

کمال طلبی

کمال طلبی دشمن سر سحت وقت شما است. افراد کمال طلب تا زمانی که فعالیتی را به بهترین شکل ممکن انجام ندهند دست از آن فعالیت نمیکشند. اما نکته اینجاست که بهترین از نگاه آنها چیست؟!

افراد کمال طلب همیشه دچار کمبود وقت هستند. شما با دوری از کمال طلبی و با قانع بودن میتوانید مدت زمان زیادی را برای خود بخرید.


نظر شما ثبت شد
نظام باورها هوش مالی قانون جذب خودشناسی

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2015 © تمامی حقوق این سایت متعلق به جادوی باور است.
Whatsapp
phone