به مناسبت فرا رسیدن نوروز باستانی، با استفاده از کد eyd از 25% تخفیف بهرمند شوید. نورزتان پیروز

اشتراک ویژه ورود / ثبت نام

زندگینامه کارل گوستاو یونگ

تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۴۰۰

کارل گوستاو یونگ که بود عنوان مقاله امروز سایت موفقیت جادوی باور است با هم زندگینامه این روانشناس معروف رو میخوانیم 

 

زندگینامه کارل گوستاو یونگ 

زندگینامه کارل گوستاو یونگ 

 

کارل گوستاو یونگ پدیده پدر علم روانشناسی تحلیل و همینطور روانکاوی نوین در خانواده ای مذهبی بود که در سال ۱۸۷۵ در شهر کسویل کشور سوییس متولد شد. کارل خانواده ای کشیش مسلک داشت، او اکثر وقتش در دوران کودکی را در گورستان کلیسا می گذراند. یونگ ۱۲ ساله بود که به بیماری صرع دچار شد و تحصیلات اش به صورت کلی تحت الشعاع قرار گرفت، ولی با اراده محکم و قوی توانست سلامت خودش رو مجددا به دست بیاره.

جالبه بدونید که او دوران جوانی خودش رو با علاقه به فلسفه می گذراند و در دانشگاه بازل سوییس مشغول به تحصیل در رشته پزشکی بود. پس از فوت پدر یونگ وی همراه با خانواده به حومه شهر بازل جابجا شد. او در مدت زمان بسیار کمی به یک مرد بلند قد، خوش ‌صورت و ورزشکار تبدیل شد. در کنار این مورد عشق زیاد او به دانستن راز و رمز زندگی جذابیت او را در میان هم کلاسی ها و همکاران او بیشتر و بیشتر می کرد.

یونگ پس از گذشت مدت زمانی از تحصیلش در رشته پزشکی به این نتیجه رسید که می بایست به دنبال روانپزشکی برود، در حقیقت این امر پس از عضویت یونگ به انجمن مناظرات دانشگاه اتفاق افتاد، جایی که او در مباحثات عقلانی پیشرفت بسیار چشم گیری داشت و توانست در «تابش شهودی» به فکر تغییر رشته خود بیوفتد.

 

دوران طلایی یونگ

دوران طلایی یونگ

 

کارل یونگ در این زمان ها بود که شروع به شرکت در جلسات احضار روح کرد. وی توانست پایان نامه دکتری خود را در این رشته و در سال ۱۹۰۲ میلادی در همین قالب تهیه و ارائه کند. تقریبا در همین سال ها بود که علم روانشناسی با حضور تفکر افرادی مانند فروید و شارکو در حال پیشرفت به سزایی بود. بهترین موقعیت شغلی برای یونگ تحت عنوان یک کارآموز در سال ۱۹۰۰ به وقوع پیوست. در این راستا  او در بیمارستان بورگهولتزلی که در آن زمان زیر نظر دانشگاه زوریخ بود، شروع به کسب تجربه کرد.

کارل یونگ ۹ سال در بورگهولتزلی در برنامه ای به اسم پیشگام تجربی روانشناسی به سرپرستی اوژن بلویلر رئیس بیمارستان به انجام فعالیت هایی در این حوزه مشغول بود. شایان ذکر است که تحقیقات رئیس بیمارستان در خصوص با موضوع اسکیزوفرنی بود.

 

یونگ به منظور کسب نتایج بهتر با ابتکار خود از گالوانومتر برای اندازه ‌گیری حالات روانی از مسیر جواب ‌های پوستی و غده‌ های عرقی بهره گرفت، جالبه بدونید که این همون دستگاهی است که امروزه به منظور بازجویی بسیار کاربرد دارد و خیلی زیاد مورد استفاده قرار می گیرد و در واقع به دروغ یاب شهرت دارد. در این میان او تحقیقی بر روی آزمون ارتباط کلمات و تأثیر آن بر بیماران روانی و تبه‌ کاران کرد که طی آن توانست به نتایج بسیار مهمی برسد. در ادامه این تلاش های او موجب شهرتش شد و در سال ۱۹۰۵ میلادی تحت عنوان پزشک ارشد بورگهولتزلی و مدرس دانشکده طب در دانشگاه زوریخ مشغول به فعالیت شد.

 

۱۳ ساعت گفتگو

کارل در سال ۱۹۰۶ نتایج تمامی بررسی ها و تحقیقات خودش رو برای فروید ارسال کرد. گفتنی است که در نخستین دیدار میان کارل و فروید موضوعات گوناگونی مورد مباحثه قرار گرفت و جالبیش اینجاست که این گفت و گو ۱۳ ساعت طول کشید!!! این علاقه دو طرفه باعث شد تا کارل به چهره ‌ای ممتاز در تحقیقات فروید تبدیل گردد. کارل نخستین رئیس انجمن بین ‌المللی روانکاوی لقب گرفت و همین طور ویراستار گزارش سالانه این انجمن که نخستین نشریه روانکاوی محسوب می شود، نیز بود.

در ادامه و در سفری به آمریکا فروید و کارل خواب های هم دیگر را مورد بررسی قرار می دادند، ولی فروید جزئیات مربوط به شرح حال شخصی اش را با کارل درمیان نمی گذاشت، در همین زمان ها بود که فروید در هنگام بحث با کارل از هوش رفت و همین موضوعات بود که اختلاف نظر بین این دو شخصیت را بیشتر و بیشتر می کرد،

 

سخنرانی‌ های کارل  یونگ در دانشگاه فورهام نیویورک در سال ۱۹۱۲ موجب شد تا همه از این مشکلات و مسائلی که بین این دو حادث شده است مطلع شوند. کارل با فروید موافق بود که هیستری و وسواس فکری نشانگر جابجا سازی غیرعادی شور جنسی می باشد، ولی بر این باور بود که حالات روان‌ پریشی مانند اسکیزوفرنی قادر نیست با اختلالات جنسی قابل شرح باشد. همین طور کارل از اصل با میل به زنای با محارم مخالفت کرده بود و آن را نمادی از تمایل به تولد روحانی دوباره در جریان روانی بدل ‌شدن به شخصی مستقل به حساب می آورد.

این شخصیت بزرگ علم روانشناسی تحلیل کتاب های با عنوان، کتاب قرمز و انسان و سمبول‌ هایش را نوشته است و همین طور کتاب های دیگری که در ادامه به ذکر هر یک از آن ها خواهیم پرداخت. در انتهای این بخش باید بگیم که کارل گوستاو به بحران هایی رسیده بود. در حقیقت بحران های کارل از سال ۱۹۱۴ تا ۱۹۱۵ بود، زمانی که او برای نظریه روانشناسی تحلیلی به کنکاو درون خود پرداخت و با آزمایش بر روی ناخوداگاه خود، تلاش می کرد تا نشانه های روانشناختی تازه ای را کشف نماید. او با این عمل توانست نظریه خود را در دنیا مطرح کند و در تاریخ علم روانشناسی نام خود را ماندگار کند.

ازدواج و زندگی شخصی کارل

ازدواج و زندگی شخصی کارل

 

در سال ۱۹۰۳ کارل یونگ با “اما راسچنباخ” دختر یک کارخانه‌ دار پولدار سوئیسی ازدواج کرد. این ازدواج و مرگ پدر زنش خانواده‌ کارل را از لحاظ مالی تقویت بسیار زیادی کرد. با این ‌که تحصیلات “اما راسچنباخ” محدود تر بود به پژوهش ‌های همسرش علاقه زیادی داشت و به عنوان دستیار کارل در امور کاریش، فعالیت خود رو آغاز کرد.

در این راستا در نهایت “اما راسچنباخ” و کارل توانستند یک تیم روانکاوی برجسته شوند. در انتها کارل با یاری همسرش علم روان ‌شناسی تحلیلی را بنیان ‌گذاری کردند. ذکر این نکته هم خالی از لطف نیست که کارل یونگ در مدت زمان ازدواجش روابط نامشروع هم داشت. او با بیماران و شاگردانش روابط نامشروع برقرار می ‌کرد که بعضی از این روابط سال ‌ها دنباله داشت. به عنوان مثال رابطه‌ کارل با سابینا اسپیلرین یادی کنیم. لازم به ذکر است که کارل و اما دارای ۵ فرزند به نام های؛ آگاته، گرت، فرانتس، ماریان و هلن بودند.

آثار و کتاب های کارل گوستاو یونگ

کارل گوستاو یونگ تا زمان مرگش دست از پژوهش و نگارش کتاب دست نکشید. از او آثار بسیاری به جای مانده است. برخی از مهم ترین کتاب‌ هایی که یونگ آن ها را نوشته است در زیر برای شما آمده است :

آثار و کتاب های کارل گوستاو یونگ

تحلیل رویا
انسان در جست ‌و ‌جوی هویت خویشتن
سمینار یونگ درباره‌ زرتشت نیچه
انسان و نمادهایش
روان ‌شناسی ضمیر ناخودآگاه
کتاب سرخ
خودشناخته
روان‌ شناسی و علوم غیبی
زندگی ‌نامه من
روح و زندگی
ناخودآگاه جمعی و کهن الگو
روان ‌شناسی و کیمیاگری
رویاها

 

عقاید یونگ

در ادامه و در خصوص با عقاید خاص کارل و فروید باید به این موارد اشاره کنیم؛ کارل بین دین و اصول عقاید، که وی صور مدون تجربه دینی می ‌داند، تفاوت قائل بود و آنها را مظاهر حقیقت ابدی نمی دانست. با این وجود اصول عقاید کارکرد مهمی در جامعه دارند و به این معنا که نمادها جایگزین تجربه مستقیم می ‌شوند که در مورد مسیحیت این کار به وسیله مقام‌ های کلیسا صورت می پذیرد. با این وجود روان‌ شناس باید با تجربه اولیه که احکام جزئی، مناسک و اصول عقاید حاکی از آن هستند، سروکار داشته باشد..

کارل این طور نتیجه گرفت که خدا می ‌تواند در صور و زباه ‌های بسیار متجلی شود و به هیچ عنوان چنین نیست که یک جلوه صادق و بقیه باطل باشند، بلکه همه جلوه ‌ها صادق ‌اند، اما با ادعای یگانه بودن تجلی خدا در عیسی باید چه کرد؟ کارل این طور عنوان می کند که : نماد مسیح از اهمیت بسیار ویژه ای برخوردار است و متکامل‌ ترین نماد «خود» است، ولی همین موضوع در مورد نماد بودا هم صدق می کند و تجربه صورت مثالی «خود» می ‌تواند یک نفر را به حقیقت مسیح و دیگری را به حقیقت بودا رهنمود کند.

در نتیجه به این موضوع رسید که هیچ دینی قادر نیست ادعای خاتمیت یا مطلق بودن نماید. صورت مثالی «خود» برای بعضی به شکل مسیح جلوه ‌گر می ‌شود و برای دیگران صورت پوروشا، آتمن، هیرانیاگاربها یا بودا را به خود می ‌گیرد. با توجه به این که صورت مثالی «خود» متناظر با ایده ‌های دینی‌ ای می باشد که در ارتباط با علت نخستین ‌اند، کارل به این شکل از دیدگاه روان ‌شناختی ‌اش نسبت به سنت های دینی گوناگون دنیا به رویکردی رسید که به هیچ عنوان با جواب های دیگر گوهر گرایان به تکثرگرایی دینی منافاتی ندارد.

مرگ کارل گوستاو یونگ پدر روانشناسی تحلیلی

سرانجام کارل گوستاو یونگ در ۶ ژوئن ۱۹۶۱ در سن ۸۵ سالگی و بعد از یک بیماری کوتاه مدت از دنیا رفت. مراسم تدفینش در تاریخ ۹ ژوئن برگزار شد و او در آرامگاه خانوادگی در کوسناخت سوئیس به خاک شپرده شد.
امیدواریم که از این مقاله نهایت استفاده رو برده باشید. اگر در خصوص با زندگینامه کارل گوستاو یونگ چیزی میدونی که در این مطلب گفته نشده، میتونی با ما و بقیه به اشتراک بزاریش.

دیدگاه‌ها

4 پاسخ به “زندگینامه کارل گوستاو یونگ”

  1. کاربر 25777 گفت:

    توجه یونگ به عرفان شرقی باعث شده که کتابهای یونگ برای عموم مردم چندان قابل درک نباشه و مطالب کتابهاش اکثر اوقات در هاله ای از ابهام مسایلی رو مطرح میکنن که با دید یک انسان معمولی قابل شناختن نیست و باید در مسایل عرفانی شرقی سررشته خاصی داشت تا با مطالب کتابهاش مانوس شد و البته یونگ با مرگش سوالهای بسیاری رو در مورد عقاید و مطالب کتابهاش بی پاسخ گذاشته یونگ رو بیشتر با روانشناسی تحلیلی و تعبیر رویا و خاصه با ارایه کهن الگوها میشناسن

  2. کاربر 16585 گفت:

    ممنون بابت این زندگینامه♥

  3. کاربر 16772 گفت:

    خیلی متشکرم از سایت جادوی باور بابت این زندگی نامه جالب

  4. امین گفت:

    سپاس فراوان برای نگارش زندگی نامه یونگ (هرچند اندکی کوتاه بود)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2015 © تمامی حقوق این سایت متعلق به جادوی باور است.
Whatsapp
phone