اشتراک ویژه ورود / ثبت نام

زندگینامه ری کراک مدیر و مالک مک دونالد + فیلم و عکس

زندگینامه ری کراک مالک مک دونالد + عکس

تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۴۰۱

ریموند آلبرت ری کراک (Raymond Albert Ray Kroc) مالک رستوران های زنجیره ای مک دونالد، کار آفرین برتر قرن بیستم و یک میلیاردر خودساخته است.

ری کراک در سن ۵۲ سالگی یک رستوران به عنوان زیرمجموعه شعب مک دونالد راه اندازی کند. پس از مدت نه چندان طولانی، او توانست به مدیر و مالک رستوران های مک دونالد تبدیل شود.

در این بخش از زندگینامه افراد موفق قصد داریم زندگینامه کامل ری کرارک را مورد بررسی قرار دهیم و دلایل موفقیت این کارآفرین بزرگ را شرح دهیم. پس در ادامه با ما در سایت جادوی باور همراه باشید.

ری کراک کیست؟

ری کراک کیست؟

ریموند آلبرت ری کراک در ۵ اکتبر سال ۱۹۰۲ میلادی (۱۲ مهر ۱۲۸۱ شمسی) در اوک پارک روستایی در ایلینوی ایالات متحده آمریکا متولد شد.

نام پدرش لوئیس و نام مادرش رز کراک بود. ری کراک یک خواهر و برادر کوچک تر از خودش با نام های رابرت و لورن داشت.

رز کراک خانه‌ داری میکرد و با آموزش پیانو به کودکان و بزرگ‌سالان به عنوان کمک خرج به خانواده کمک میکرد.

لوئیس مردی با نظم و انضباط بود. او با شرکت تلگراف، وسترن یونیون کار میکرد. لوئیس برای رسیدن به مقامات بالاتر در شرکت وسترن یونیون تلاش های بسیار زیادی کرد اما موفقیت چندانی بدست نیاورد. او همچنین یک هوادار سرسخت ورزش بیس بال بود، این علاقه او به ورزش بیس بال به فرزندانش نیز انتقال داده شد.

ریموند و برادرش، رابرت تفاوت‌هایی زیاد و اساسی ای با هم داشتند. ری کراک تمایلی به درس خواندن نداشت و رابرت دانش‌آموزی سخت‌کوش بود. 

در دوران کودکی او یک پسر باهوش و بازیگوش بود. ریموند در مدرسه لینکلن در پارک اوک تحصیل کرد. تقریبا همه دوستان او میدانستند که ری کراک با قدرت بالایی در متقاعد کردن مردم دارد. 

ورود به بازار کار

ری کراک در حین تحصیل در مدرسه، در مشاغل گوناگون نیز فعالیت میکرد.

او در ابتدا به عنوان یک فروشنده در خواربار فروشی کار میکرد. ری کراک با قدرت فروش بالایی که داشت توانست میزان فروش خواربار فروشی را افزایش دهد.

پس از آن، در کنار خانه شان یک دکه کوچک قرار داد و در آن دکه به همسایه‌ها، نوشیدنی لیموناد می‌فروخت. این اولین کار مرتبط او با تجارت مواد غذایی بود.

در سال ۱۹۱۶ و در سن ۱۴ سالگی، ری کراک همراه دو نفر از دوستانش، یک فروشگاه موسیقی به نام ری کراک موسیقی افتتاح کردند. در این فروشگاه آنها نت های موسیقی به فروش میرساندند.

البته که این فروشگاه اولین شکست ری کراک در بازار کار بود. پس از چند ماه فروشگاه ری کراک موسیقی به طور کامل تعطیل شد.

او سپس چند ماه در مغازه نوشابه فروشی عمویش کار کرد. در آنجا توانست مهارت فروشندگی خود را ارتقا دهد.

ورود به بازار کار

او متوجه شده بود که لبخند زدن به مشتریان باعث میشود تا آنها اشتیاق بیشتری در خرید کالاها داشته باشند. قدرت لبخند و خوش رویی او باعث شده بود تا مشتریان برای خرید مجدد دوباره به نزد او بیایند. در واقع او میتوانست با این ترفند مشتریان را وفادار به کسب و کار خود کند.

در سال ۱۹۱۷، پس از تمام کردن سال دوم راهنمایی، ری کراک تصمیم گرفت به عنوان یک راننده آمبولانس برای کمک به کشور به جنگ جهانی اول بپیوندد.

او تصور میکرد که میتواند در خط مقدم به کشورش خدمت کند. ری کراک در آن زمان ۱۵ ساله بود و طبق قانون افراد کمتر از ۱۸ سال نمیتوانستند در جنگ شرکت کنند، به همین خاطر او شرایط حضور در جنگ را نداشت.

البته که او تسلیم نشد و با دروغ گفتن درباره سن خود توانست به صلیب سرخ آمریکا بپیوندد. ری کراک در دوره های آموزش قبل از اعزام شرکت کرد و دقیقا هنگامی که چند هفته مانده بود به اعزامش، جنگ به پایان رسید.

او سپس به شیکاگو بازگشت و به اصرار پدرش، دوباره به مدرسه لینکلن پیوست تا تحصیلات خود را تکمیل کند. 

آشنایی ری کراک با مک دونالد

آشنایی ری کراک با مک دونالد

در سال ۱۹۵۴ میلادی (۱۳۳۳ شمسی) ری کراک متوجه شد، یک رستوران در شهر سن برناردینو واقع در کالیفرنیا، ماهانه به صورت عمده تجهیزات آشپزی زیادی را خریداری میکند. 

ری کراک از این اتفاق بسیار شوکه شد. چراکه در آن زمان اکثریت کسب و کارهای مرتبط با صنعت غذایی با شکست مواجه میشدند.

او تصمیم گرفت یک بازدید حضوری از این رستوران داشته باشد، نام این رستوران، مک دونالد بود، مک دونالد توسط دو برادر با نام های ریچارد و موریس مک‌ دونالد اداره می‌شد.

این رستوران تنها چیزبرگر، همبرگر، سیب زمینی سرخ شده، نوشیدنی و میلک شیک به فروش میرساند. قیمت کم، کیفیت بالا و تمرکز بر فروش از نقاط قوت مک دونالد بود. که باعث می شد مشتریان زیادی روانه مک دونالد شوند و هر ماه مشتریان نسبت به ماه قبل افزایش پیدا کند. 

برادران مک دونالد نیز با توجه به انبوه مشتریان، هر ماه تجهیزات خود را بیشتر میکردند تا جوابگوی سفارشات مشتریانشان باشند.

ری کراک نیز متوجه پتانسیل بالای مک دونالد شده بود چراکه رستوران های مک دونالد به دستگاه های مونتاژ حجم زیاد غذا در مدت زمان بسیار کوتاه مجهز بودند.

او نیز تصمیم گرفت یک شعبه مک دونالد راه اندازی کند. هنگامی که او با برادران مک دونالد صحبت کرد، آنها در ابتدا هیچ علاقه‌ای نشان ندادند. اما ری کراک آنها را متقاعد کرد که مبلغی به عنوان حق و حقوق بابت استفاده از نام و روش های پخت مک دونالد به آنها بدهد. همینطور قرار بر این شد تا حقوق مادی و معنوی مک دونالد متعلق به برادران مک دونالد باشد.

البته ریموند کراک از مدت‌ها پیش بخاطر ابتلا به آرتروز و دیابت با مشکلات متعددی دست‌ و پنجه نرم می‌کرد، به همین خاطر سخت میتوانست از پس مدیریت رستورانش بر بیاید.

جهانی شدن مک دونالد

جهانی شدن مک دونالد

تا  سال ۱۹۵۹، مک دونالد به ۱۰۰ شعبه ارتقا یافت، اما کراک هنوز سود قابل توجهی از فروش رستوان های مک دونالد به دست نمی آورد.

ری کراک تضاد های زیادی با برادران مک دونالد داشت. همین موضوع باعث شد تا او با دریافت یک وام ۲.۷ میلیون دلاری، مک دونالد را مستقیماً از برادران مک دونالد در سال ۱۹۶۱ خریداری کند.

البته که خرید مک دونالد ساده نبود. ری کراک تصور میکرد که با پرداخت این مبلغ، تمامی رستوران ها شامل رستوران اصلی در سن برناردینو را مالک میشود. اما در آخرین لحظه، برادران  مک دونالد منصرف شدند و حاضر به جدایی از شعبه اصلی مک دونالد نشدند.

در تلافی نیز، کراک از دادن حق امتیازی که فقط به صورت شفاهی وعده داده بود، خودداری کرد.

سینمایی بنیان گذار

در سال ۱۹۷۵، ری کراک کتابی درباره زندگی‌نامه خود با عنوان Grinding It Out: The Making of McDonald’s منتشر کرد.

سه دهه پس از مرگ او، داستان کراک در فیلم بنیان گذار (The Founder) با بازی مایکل کیتون در نقش تاجر بسیار موفق به پرده سینما راه یافت. فیلم بنیان گذار محصول ۲۰۱۶ به کارگردانی جان لی هنکاک است.

در بخش زیر میتوانید این سینمایی انگیزشی را به طور کامل و به صورت دوبله فارسی مشاهده کنید:

زندگی شخصی

ری کراک در سال ۱۹۲۲ با اتل فلمینگ، ازدواج کرد. سپس در سال ۱۹۶۱ و در سن ۵۹ سالگی از همسر خود جدا شد. 

در سال ۱۹۶۳ با جین دابینز گرین ازدواج کرد و پنج سال بعد نیز یعنی در سال ۱۹۶۸ از همسر خود جدا شد. 

مجددا در سال ۱۹۶۹ با جوآن منسفیلد اسمیت ازدواج کرد و این ازدواج تا پایان مرگ وی دوام داشت.

در سال ۱۹۷۲، ری کراک جایزه Horatio Alger را از انجمن Horatio Alger به دلیل فداکاری و صداقت خود دریافت کرد.

ری کراک همراه با نظارت بر مک‌دونالد، مالک یک تیم بیسبال لیگ اصلی بود. او در سال ۱۹۷۴ تیم سن دیگو پادرس را خریداری کرد.

ری کراک در ۱۴ ژانویه ۱۹۸۴ در سن ۸۱ سالگی بر اثر نارسایی قلبی درگذشت. او در پارک یادبود ال کامینو در دره سورنتو، سن دیگو به خاک سپرده شد.

منابع مقاله:

biography thefamouspeople

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2015 © تمامی حقوق این سایت متعلق به جادوی باور است.
Whatsapp
phone