پشتیبانی در تلگرام

دفتر پشتیبانی

۵ راهکار شگفت انگیز برای رفع استرس فوری

49

از بین بردن استرس، غلبه بر استرس، رفع فوری استرس، درمان استرس، مقابله با استرس

 

رفع استرس عبارتی است که نزد افراد مضطرب به عنوان چالشی مهم شناخته می‌شود. افرادی که استرس زیادی دارند، به این عبارت علاقه بسیاری نشان می‌دهند و همیشه به دنبال یادگیری تکنیک‌های آن هستند. اگر شما نیز از استرس زیاد در موقعیت‌های متفاوت رنج می‌برید و به دنبال راه‌های مناسب رفع استرس هستید، این مقاله را از دست ندهید. در این مقاله تکنیک‌های آزمایش شده و عملی برای غلبه بر استرس آورده شده است.

استرس چیست؟

درمان استرس، رقع فوری استرس ،استرس چیست ،فشار روانی ،درمان فشار عصبی

قبل از اینکه وارد بحث رفع استرس شویم، لازم است تا با خود استرس آشنایی درستی پیدا کنید. ریچارد لازاروس استرس را چنین تعریف می‌کند: استرس شرایط یا احساساتی است که فرد از لحاظ ادراکی بر این باور است که خواسته‌ها و انتظاراتی که از او وجود دارد، فراتر از منابع و امکانات وی است. استرس زمانی رخ می‌دهد که عوامل استرس زا (استرسور‌ها) سراغ ما بیایند.

عکس العملی که ما در برابر استرسورها نشان می‌دهیم می‌تواند خوب یا بد باشد. اگر عکس العمل خوبی نشان دهیم، استرس سریعا دور شده و اصطلاحا دچار استرس نمی‌شویم. اما اگر عکس العملی نامناسب در برخورد با استرسورها بروز دهیم، ذهن، جسم و وجود ما زیر فشار این عوامل خواهد بود. سطح و مقدار فشاری که استرسوها وارد می‌کنند، بستگی به نوع آنها و توانایی‌ها و منابع ما دارد.

۵ راهکار مناسب برای رفع استرس

همانطور که گفته شد، عوامل استرس‌زا بسته به شرایطی خاص به ذهن و جسم ما فشار وارد می‌کنند. گاهی این فشار می‌تواند آنقدر سنگین باشد که تا مدت‌ها رفتاری نامناسب از خود نشان دهیم و حتی زندگی خود را عوض کنیم. بنابراین برای اینکه عکس العمل مناسبی در برابر عوامل استرس زا داشته باشید لازم است تا راهکار‌های رفع استرس را بیاموزید. برخی از بهترین راهکارها برای از بین بردن استرس عبارتند از:

راهکار اول: نفس عمیق بکشید!

شاید متداول‌ترین و بدیهی‌ترین روش برای رفع استرس تنفس عمیق باشد. این روش معجزه می‌کند و شما را در موقعیت‌های استرس زا پیروز میدان می‌کند. تنفس عمیق ضربان قلب را تنظیم کرده و میزان مناسبی از اکسیژن را به خون شما می‌رساند؛ علاوه بر این باعث بهبود عملکرد مغز شده و استرس شما را کاهش خواهد داد. اگر نفس عمیق کشیدن بسیار آسان به نظر می‌رسد اما اغلب ما روش صحیح تنفس عمیق برای رفع فوری استرس را بلد نیستیم.

برای اینکه تنفس عمیق به روش صحیح را امتحان کنید، اعداد ۴-۷-۸ را به خاطر بسپارید. عمل دَم (مرحله اول تنفس) را از بینی به مدت ۴ ثانیه انجام دهید. یعنی زمان مکش هوا به شش‌هایتان باید ۴ ثانیه طول بکشد. سپس بدون اینکه عمل بازدم را انجام دهید، ۷ ثانیه هوا را داخل شش‌هایتان حبس کنید. پس از گذشت ۷ ثانیه، هوا را از شش‌هایتان ظرف مدت ۸ ثانیه تخلیه کنید. این کار را چندین بار هنگام مواجهه با عوامل استرس زا انجام دهید.

  دارن هاردی - قدرت و تاثیر برنامه های روزانه

راهکار دوم: باوری درست داشته باشید!

مهمترین قدم برای رفع استرس، اصلاح باورها هنگام مواجهه با موقعیت‌های سخت و دشوار است. درواقع استرس، بیشتر به دلیل باورهای غلط ما نسبت به خودمان پدید می‌آید. در ابتدای مقاله آموختیم که استرس به دلیل اینکه فکر می‌کنیم انتظاراتی که از ما وجود دارد، فراتر از توانایی‌های ماست، شکل می‌گیرد. حال تصور کنید که باورهای خود را اصلاح کرده‌اید. درواقع با اصلاح باورهای خود، مهمترین عامل استرس زا فلج خواهد شد.

لازم است یکی از مهمترین راهکارهای رفع استرس را قبل از مواجهه با عوامل استرس زا انجام دهید. توانایی‌ها و منابع خود را به خوبی بشناسید و اعتماد به نفس خود را بالا ببرید. جالب است بدانید افرادی که اعتماد به نفس بالایی دارند، خیلی کمتر از افرادی که به توانایی‌های خود ایمان ندارند دچار استرس می‌شوند.

راهکار سوم: به مشکلات، ساده نگاه کنید!

فرمول رفع استرس: حرف “م” کلمهٔ مشکلات را بردارید و آنرا تبدیل به شکلات کنید. هنگام مواجهه با اینگونه موقعیت‌ها تنها چیزی که شما را شکست می‌دهد، بزرگ کردن مشکلات و اصطلاحا منفی اندیشی است. حتما برای شما هم اتفاق افتاده است که قبل از انجام یک کاری، فکر می‌کنید که غیر ممکن است بتوانید آن کار را انجام دهید اما وقتی دست به کار می‌شوید، انگار آسان‌ترین کار عمرتان را انجام داده‌اید.

مشکلات و فشارهایی که برای ما به وجود می‌آیند نیز به دلیل نگاه سخت گیرانه و منفی ما به موقعیت‌هایی سخت و مشکل تبدیل شده اند. کافی است فرمول ذکر شده را هنگام مواجهه با آنها رعایت کنید. درمان استرس در گروی این است که مشکلات را ساده‌تر از آنچه هستند ببینید.

فشار-روانی-یا-استرس-یک-دختر

راهکار چهارم: به استرس حمله کنید!

حمله به استرس به نوعی روش ابداعی افراد موفق است که بسیار کاربردی است و سبب رفع استرس می‌شود. اینکه به استرس حمله کنید دو معنای متفاوت اما کاربردی دارد. معنای اول این است که خود را در شرایط استرس زا قرار داده و رفتار صحیح هنگام مواجهه با اینگونه موقعیت‌ها را با تجربه بیاموزید. در این روش برای مواجهه با استرس واقعی خود را تمرین می‌دهید و ذهن و جسم خود را برای پیروزی بر استرس آماده می‌کنید.

معنای دوم این است که در ذهن خود اسبابی را برای جنگ با استرس فراهم کرده و به آن حمله کنید. اسباب جنگی مورد نیاز شما، مرور توانایی‌ها، برتری‌ها، موفقیت‌های کسب شده توسط شما و تمام آن چیزی است که به شما امیدواری می‌دهد. هرچه اسباب جنگی بیشتری برای مقابله با استرس فراهم کنید، در رفع استرس سریعتر پیروز خواهید شد.

راهکار پنجم: تجسم کنید!

راهکاری کاربردی و خوب برای رفع استرس، تجسم ذهنی است. هنگامی که با عامل استرس زا مواجه شدید، با رجوع به ذهن خود تجسمی را کلید بزنید. تمام حالت‌هایی که سبب آرامش شما می‌شوند را در ذهن خود تجسم کنید و ذهن خود را کاملا آزاد رها کنید. عامل آرامش دهنده برای افراد متفاوت است؛ برای مثال یک نفر با تجسم دریا و صدای دلنشین موج آن به آرامش می‌رسد و نفر دیگر از دریا واهمه بسیاری دارد و تجسم آن موجب افزایش استرس او می‌شود.

اینکه بتوانید در حالت‌های مختلف، سریعا تجسم خود را شروع کنید و در آن موفق باشید، بستگی به تمرین‌های تجسم ذهنی شما دارد. برای مثال فرض کنید در یک محیط شلوغ ایستاده‌اید و استرس دارید. یقینا بدون تمرینات قبلی نمی‌توانید در این حالت تجسم درستی داشته باشید. بنابراین برای موفقیت در تجسم خلاق ، لازم است تا تمرین کنید.

  سمینار دکتر وین دایر | ۵ اصل برآوره شدن آرزوها
به این مطلب رای دهید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.