اشتراک ویژه ورود / ثبت نام

سبک زندگی چیست؟ شامل چه مواردی می‌شود؟

سبک زندگی چیست؟ شامل چه مواردی می‌شود؟

تاریخ انتشار: ۱۴ تیر ۱۴۰۱

  • معنای واقعی سبک زندگی چیست؟
  • شامل چه مواردی می‌شود؟
  • آیا سبک زندگی قانون و چارچوبی دارد؟
  • قوانین سبک زندگی چیست؟
  • در نهایت بهترین نوع سبک زندگی چیست؟

سبک زندگی یا لایف استایل (life style) کلمه‌ای است که این روزها زیاد آن را می‌شنویم. این کلمه در ابتدا توسط روانشناسان، مدرسان قانون جذب و سخنرانان انگیزشی استفاده می‌شد. رفته‌ رفته با استفاده از کلمه سبک زندگی به‌ طور کل مفهوم آن گسترش یافت.

در این بخش از سایت جادوی باور قصد داریم به تمامی سوالات متداول دربار سبک زندگی پاسخ دهیم، پس در ادامه با ما همراه باشید.

سبک زندگی چیست؟

سبک زندگی شامل تمام تصمیمات، تفکرات و عقایدی است که زندگی یک فرد را تشکیل می‌دهد.

لایف استایل در تمام ابعاد زندگی هر شخص، قابل‌لمس است. به‌طور کلی سبک زندگی در دو بعد روحی و جسمی یک فرد تعریف می‌شود. زمان خواب و بیداری، نوع پوشش، نحوه کار کردن و کسب درامد، اعتقادات و سلیقه غذایی بخشی از مواردی هستند در سبک زندگی یک فرد معنی پیدا می‌کنند.

اگر تمایل دارید بدانید که عوامل مؤثر بر سبک زندگی چیست؟ باید گفت عوامل بسیاری از جمله شرایط خانوادگی، محل زندگی، جنسیت، دین و اعتقادات خانوادگی، شخصیت و رفتار اعضای خانواده و اطرافیان و تجربیات دوران کودکی در انتخاب سبک زندگی سالم تأثیر دارند.

قوانین سبک زندگی

اگر برای شما هم این سؤال پیش‌ آمده که قوانین سبک زندگی چیست؟ باید بدانید سبک زندگی یک شخص از هیچ قانون خاصی تبعیت نمی‌کند.

همه افراد می‌توانند قوانین شخصی برای سبک زندگی خود اعمال کنند. عده بسیاری وجود دارند که برای زندگی به روش خودشان، حتی قوانین خانواده را زیر پا می‌گذارند تا احساس بهتری داشته باشند.

شاید تنها قانونی که می‌توان برای سبک زندگی در نظر گرفت، قوانین یک جامعه باشد. سبک زندگی شما نباید قوانین جامعه را نقض و برای دیگران مشکلی ایجاد کند. توجه کنید که قانون با عرف متفاوت است.

رعایت کردن قانون جامعه به معنی رعایت کردن مسائل عرفی نیست؛ شما می‌توانید در صورت نیاز، برای کسب تجربه بهتر در زندگی خود، عرف را زیر پا بگذارید.

کتاب صوتی آرزوی تو دستور توست اثر کوین ترودو

بخش‌های مختلف سبک زندگی چیست؟

سبک زندگی در بخش‌های متفاوتی نمود پیدا می‌کند. قبل از توضیح هر بخش لازم است بدانید از آنجا که سبک زندگی از هیچ قانون خاصی پیروی نمی‌کند، ممکن است بخش‌های مختلف آن با هم در تضاد باشند.

به‌ طور مثال فردی در یک قسمت از سبک زندگی تابع زندگی خانواده و فامیل است و در بخشی دیگر ممکن است تنها به خودش توجه کند و به نظر دیگران توجهی نداشته باشد.

قسمت‌های مختلف سبک زندگی، به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم با هر دو بعد انسان (روحی و جسمی) تأثیر می‌گذارند و نمی‌توان این دو قسمت را از یکدیگر تفکیک کرد؛ بنابراین توجه کنید که سبک زندگی سالم برای جسم، سلامت روحی را هم نتیجه می‌دهد.

تغذیه

انتخاب نوع تغذیه بخشی از سبک‌های زندگی است. یک شخص می‌تواند انتخاب کند که گیاهخوار یا خام‌خوار باشد، موادی خاص را از منوی تغذیه خود حذف کند یا از یک غذای خاص همواره استفاده کند. همه این موارد مربوط به سبک زندگی اوست.

اگر می‌خواهید بدانید تأثیر تغذیه بر سبک زندگی چیست، باید گفت تغذیه با سلامت جسمی انسان به‌صورت مستقیم در ارتباط است. سلامت جسمی اغلب سلامت روح را به همراه دارد. شخصی که تغذیه سالمی دارد؛ به‌تبع آن، جسم سالم و درنهایت روح سالمی هم خواهد داشت.

در برخی مواقع افراد به‌سلامتی خود فکر نمی‌کنند و ترجیح می‌دهند با مصرف غذاهایی که به آن میل دارند (بدون توجه به‌ سلامتی جسم خود) روح خود را ارضا کنند؛ ایرادی بر این سبک زندگی هم وارد نیست! روح سالم نیز می‌تواند تا حدود زیادی باعث ایجاد سلامتی و نشاط در جسم شود.

تأثیر تغذیه بر سبک زندگی چیست؟

ورزش

ورزش و به‌طور کل تحرک بدنی مانند تغذیه، در مرحله اول، سلامت جسمی شما را نشانه می‌گیرد و پس‌ از آن به سلامت روحی شما کمک زیادی می‌کند.

شخص می‌تواند در زندگی خود انتخاب کند که روزانه به‌صورت مرتب ورزش کند، ورزش‌های تخصصی را انتخاب نماید و یا اصلاً ورزش نکند.

در پاسخ به این سؤال که ارتباط ورزش و تغذیه در سبک زندگی چیست؟ می‌توان گفت این دو مورد هیچ ارتباطی به یکدیگر ندارند!

فرد می‌تواند انتخاب کند در عین‌حال که تغذیه سالمی دارد، هیچ‌گونه تحرک بدنی نداشته باشد و یا بالعکس. تمامی این انتخاب‌ها به سبک زندگی موردنظر یک فرد ربط دارد و هیچ‌گونه قانونی نمی‌توان برای آن لحاظ کرد.

ورزش یکی از مواردی است که به‌صورت مستقیم بر سلامت روح و جسم انسان تأثیر می‌گذارد.

اغلب ما از تأثیرات ورزش بر سلامتی جسمی آگاهیم. این نکته را فراموش نکنید که با ورزش کردن، هورمون‌هایی ترشح می‌شوند که باعث احساس شادابی در شما می‌شوند. توصیه می‌کنیم که حتماً ورزش را (هرچند ناچیز) در سبک زندگی خود جای دهید.

نوع پوشش

در گذشته اغلب مردم به عرف جامعه پایبند بودند و پوششی را انتخاب می‌کردند که با عرف در تضاد نباشد.

امروزه عده زیادی از مد تبعیت می‌کنند؛ اما در نهایت عده دیگری را می‌بینیم که با پوشش‌های عجیبی در جامعه ظاهر می‌شوند.

این همان سبک زندگی شخصی است! شخص پوششی را بر اساس علایق خود انتخاب می‌کند که به شادی و سلامت روحی خود کمک کند؛ حتی به قیمت زیر پا گذاشتن عرف جامعه.

البته این مورد به این معنی نیست که برای داشتن سبک زندگی سالم باید عرف را نادیده گرفت. در برخی مواقع فردی بااینکه هم‌رنگ جامعه باشد به احساس خوشایندی دست می‌یابد.

محیط خانه

این‌که چه خانه‌ای انتخاب کنید، خانه شما چه ویژگی‌هایی از نظر ظاهری داشته باشد، از چه لوازمی در خانه خود استفاده کنید و به چه شکلی آن لوازم را در کنار هم قرار دهید از مواردی هستند که با توجه به سبک زندگی شما انتخاب می‌شوند.

عده‌ای یک‌ خانه ساده و کلاسیک را بر خانه‌ای مدرن ترجیح می‌دهند؛ عده‌ای هم ترجیح می‌دهند که در خانه خود از هیچ سبک خاصی استفاده نکنند. همه این انتخاب‌ها بسته به این است که سبک زندگی شما چیست.

خانه محیطی است که باید در آن آرامش بگیرید. از اهمیت محیط غافل نشوید و خانه خود را به همان شکلی درآورید که به شما احساس خوبی می‌دهد. محیط خانه گرچه از قانون خاصی تبعیت نمی‌کند، اما باید توجه کنید که به علایق دیگر افراد خانه هم احترام بگذارید.

تأثیر ازدواج بر سبک زندگی چیست؟

ممکن است در سبک زندگی یک شخص، ازدواج جایی نداشته و در سبک زندگی دیگری، ازدواج از اهمیت بالایی برخوردار باشد.

نمی‌توان ایرادی از هیچ‌کدام گرفت. برخی فکر می‌کنند اگر زودتر ازدواج کنند به پیشرفت خود کمک کرده‌اند و زندگی بهتری را تجربه خواهند کرد. در مقابل عده‌ای معتقدند اول باید در زندگی شخصی پیشرفت و سپس به ازدواج فکر کرد.

همان‌طور که قبلاً اشاره کردیم، این موارد از قانون خاصی پیروی نمی‌کنند. فرد باید موردی را انتخاب کند که به او احساس خوبی می‌بخشد.

تأثیر ازدواج بر سبک زندگی چیست؟

بهترین سبک زندگی چیست؟

سبک زندگی از هیچ قانونی پیروی نمی‌کند و همین‌طور هیچ معیاری برای آن وجود ندارد! ممکن است سبک زندگی سالم یک شخص، سبک زندگی ناسالم برای شخصی دیگر باشد. به‌قول‌معروف نمی‌توان برای همه یک نسخه پیچید.

به معنای واقعی هیچ جواب مشخص و واحدی برای سؤال «بهترین سبک زندگی چیست» وجود ندارد؛ پاسخ این سؤال با توجه به عوامل مؤثر بر سبک زندگی در هر فرد متفاوت است.

شاید تنها جوابی که می‌توان برای این سؤال ارائه کرد این است که «بهترین سبک زندگی برای هر شخص، روش‌ها و انتخاب‌هایی است که به آن فرد احساس خوبی می‌دهد و باعث می‌شود از زندگی لذت ببرد. سالم بودن سبک زندگی به‌تنهایی کافی نیست؛ سبک زندگی باید به شادی و طراوت روح انسان کمک زیادی بکند.»

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2015 © تمامی حقوق این سایت متعلق به جادوی باور است.
Whatsapp
phone