اشتراک ویژه ورود / ثبت نام

بازاریابی شبکه ای چیست؟ مزایا و معایب به همراه تکنیک های طلایی

بازاریابی شبکه ای چیست؟ مزایا و معایب به همراه تکنیک های طلایی

تاریخ انتشار: ۲ بهمن ۱۳۹۸

بازاریابی شبکه ای یا نتورک مارکتینگ تجارتی است که در آن شرکت های مختلف کالاهای خود را بدون واسطه به دست مشتری ها خود می رسانند. یکی از نقاط قوت بازاریابی شبکه ای یا همان بازاریابی چند سطحی این است که در آن درآمد ثابتی وجود ندارد و افراد می توانند درآمد های مختلفی از آن داشته باشند.

اگر به دنبال آموزش تخصصی بازاریابی شبکه ای هستید، پیشنهاد می کنم دوره ۱۳ ساعته آموزش بازیابی شبکه ای کوین ترودو را که برای شما عزیزان منتشر کرده ایم را مطالعه کنید . در این مقاله قصد داریم تا به طور مفصل بازاریابی شبکه ای را بررسی کنیم و معنای بازاریابی شبکه ای را به همراه ویژگی ها و مزایا و معایب آن به علاوه ۸ تکنیک طلایی برای موفقیت در این تجارت بزرگ جهانی برای شما بیان کنیم؛ پس با ما همراه باشید.

بازاریابی شبکه ای چیست؟

نتورک مارکتینگ یا بازاریابی شبکه ای یا بازاریابی چند سطحی تمام این نام‌ ها به یک مدل کسب و کار اشاره دارند که در آن تعداد زیادی از افراد به صورت سازمانی ساختار یافته از شبکه ای هرمی محصولات و یا خدمات شرکتی را به فروش می رسانند. افرادی که در شرکت هایی با این مدل کسب و کار فعالیت می‌ کنند معمولاً به صورت کمیسیون یا پورسانت حقوق و دستمزد دریافت می کند. این افراد در صورتی که بتوانند محصولات و یا خدمات شرکت را به فروش برسانند و یا زیرمجموعه آنها موفق به فروش محصولات و خدمات شرکت شوند مطابق پلن درآمدزایی شرکت پورسانت دریافت می کنند.

در بیان ساده تر در این تجارت ها افراد بر اساس حقوق ماهیانه فعالیت نمی‌ کنند و درصورت فروش خود یا زیر مجموعه شان پورسانت دریافت می کنند.

در این سیستم کسب و کار مصرف کنندگان همان افرادی هستند که در پلن درآمدزایی شرکت ثبت نام کرده اند و مشتریان آنها دوستان و خویشان آنها هستند و این چرخه تکرار خواهد شد تا مجموعه ای به صورت سازمان یافته شکل بگیرد و افراد بتوانند کسب درآمد کنند.

ویژگی بازاریابی شبکه ای

فروش مستقیم

بازار یابی شبکه ای

شرکت ها و یا تشکیلاتی که به صورت بازاریابی شبکه ای فعالیت می کنند محصولات خود را به صورت مستقیم به فروش می رسانند و از کانال های توزیع مرسوم برای بازاریابی و به فروش رساندن محصولات خود استفاده نمی کند. در واقع فروش محصولات بر عهده افراد است.

تجارت شخصی

افرادی که در شرکت های بازاریابی شبکه ای فعالیت می کنند این تجارت را کسب و کار خود می دانند.

فلسفه فروش

فلسفه فروش در این نوع کسب و کار بر اساس روابط انسانی و اعتماد بین اشخاص و همچنین انگیزه درآمدزایی است. معمولاً افراد به دلیل رابطه ای که با شما دارند از محصولات و خدمات استفاده می کنند و اطمینان آنها به شما و انگیزه آنها برای کسب درآمد باعث می شود که در این تجارت شرکت کند و آنرا به عنوان شغل خود برگزینند.

سیستم سازی و سلسله مراتب

فرض کنید فردی به نام “الف” زیر مجموعه ای به نام فرد “ب” دارد. حالا وقتی که فرد “الف” محصول و خدمات را به فروش برساند می تواند پورسانت دریافت کند و همچنین اگر فرد “ب” موفق به فروش محصولات و خدمات شود فرد “الف” نیز مقداری پورسانت از این فروش دریافت می کند. اکنون برای اینکه فرد “ب” بتواند پورسانت بیشتری دریافت کند تلاش می کند تا فرد “پ” را به عنوان زیر مجموعه وارد سازمان خود کند و این چرخه ادامه پیدا خواهد کرد.

بدون تبلیغات یا تبلیغات بسیار اندک

ماهیت فروش مستقیم به شرکت کمک می کند که وابستگی کمتری به تبلیغات داشته باشد. علاوه بر این آمار ها نشان می دهند تبلیغات کلامی تأثیر بیشتری نسبت به روش های دیگر تبلیغاتی دارد.

عدم وجود حقوق ماهانه

در این شیوه کسب و کار افراد بر اساس فروش خود و مجموعه شان پورسانت دریافت می کنند و حقوق مشخص ماهیانه ای وجود ندارد.

مسئولیت پذیری

در این گونه کسب و کارها هر فردی مسئول سرنوشت خودش است و به میزانی که تلاش می کند و می تواند محصولات و خدمات شرکت را به فروش برساند و سازمان خود را شکل دهد می تواند پاداش دریافت کند.

مزایای افرادی که در این شرکت ها عضو می شوند

افرادی که در این شرکت ‌ها عضو می ‌شوند مصرف ‌کنندگان این شرکت ها محسوب می شوند و می توانند از تخفیف ها و پیشنهادات ویژه استفاده کنند.

نمونه های شرکت های بازاریابی شبکه ای

بازار یابی شبکه ای

شرکت Amway یکی از با سابقه ترین شرکت ها در زمینه بازاریابی شبکه ای در کشور آمریکا است که بیش از ۵۷ سال دراین تجارت مشغول به فعالیت است. برخی از شرکت هایی که در ایران به عنوان شرکت های بازاریابی شبکه فعالیت می کنند پنبه ریز، تلفیق و هنر، بادران ، نیوشا و … نام دارند.

آیا می توان در این تجارت به موفقیت رسید؟

بیشتر افراد پس از ورود به تجارت بازاریابی شبکه ای نا امید می شوند و احساس می کنند که به جایی نمی رسند. چراکه سعی می کنند از روش های سنتی خود و آنچه که تاکنون در مدرسه و دانشگاه و یا در کسب و کار های قبلی خود آموخته اند استفاده کنند تا به موفقیت برسند. خبر خوش این است که روش بهتری برای موفقیت در این تجارت وجود دارد.

در ادامه قصد داریم نکاتی را به شما معرفی کنیم که با استفاده از آنها می توانید موفقیت خود را در این تجارت جهانی تضمین کنید.

۱ – افراد حرفه ای در بازاریابی شبکه ای بازار هدف خود را شناسایی می کنند

شما باید بدانید که می خواهید این فرصت شغلی را به چه افرادی معرفی کنید. شما باید بتوانید نیاز های آنها را شناسایی کنید. مهمترین نیاز اساسی آنها برای تغییر، اصلی ترین موضوعی است که باید مرکز توجه شما قرار بگیرد. شما باید بدانید چه چیزی باعث می شود که آن ها بخواهند زندگی خود را تغییر دهند. شناسایی افرادی که تمایل به تغییر دارند و کیفیت بهتری را برای زندگی خود می خواهند می تواند به شما کمک کند تا در بازاریابی شبکه ای موفق شوید.

۲ – چرا وارد این کسب و کار شده اید ؟ آن را مشخص کنید

این موضوع از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. چرایی ورود شما به این کسب و کار نیروی محرک اصلی شماست. “چرا” تصمیم گرفتید که بازاریابی شبکه ای را به عنوان شغل خود برگزینید و بخواهید کیفیت زندگی بهتری داشته باشید؟ ممکن است دلیل آن خانواده شما باشد، رفاه مالی، آزادی زمانی و … اطمینان حاصل کنید که دلیل شما مستحکم است. آن را در جایی بنویسید که همیشه بتوانید به آن نگاه کنید، زمان‌ هایی که با نا امیدی مواجه می شوید و هرچه تلاش می کنید به نتیجه دلخواهتان نمی رسید!

اگر دلیل شما به اندازه کافی مستحکم و قانع کننده نباشد، متأسفانه باید بگوییم تجربه نشان داده است که احتمال موفقیت شما بسیار کم است و احتمالاً این موقعیت شغلی را کنار خواهید گذاشت.

۳ – افراد حرفه ‌ای در بازاریابی شبکه ‌ای به سراغ دوستان و خانواده خود نمی روند!

بازار یاب شبکه ای

یکی از اولین وظایفی که به عنوان یک بازاریاب شبکه ای در همان ابتدا باید انجام دهید این است که لیستی از دوستان و خویشان خود بنویسید که می خواهید این فرصت شغلی را به آنها پیشنهاد دهید. ‏این لیست به عنوان بازار گرم شما شناخته می شود.

بدترین کاری که برای زندگی شخصی و روابط دوستانه خود می توانید بکنید این است که ملاقات های آینده خود با دوستان و خویشان تان را سخت و ناخوشایند کنید. پیشنهاد می شود که دوستان نزدیک و اقوام خود را در مراحل بعدی به این کار معرفی کنید. بهتر است کمی صبر کنید، حداقل تا زمانی که با این حرفه آشنایی نسبی داشته باشید و با روش های جذب افراد جدید آشنایی بیشتری پیدا کنید.( اما به هر حال اگر آپلاین شما از تجربه کافی برخوردار است و می تواند شما را حمایت کند می‌ توانید این کار را انجام دهید)

در نظر داشته باشید که به هیچ عنوان روی افراد بیش از اندازه فشار نیاورید، به آنها التماس نکنید، و حتی سعی نکنید آنها را متقاعد کنید که وارد تجارت شما شوند، مخصوصاً بازار گرمتان. زمانی که احساس می کنید موقعیت مناسبی است و ممکن است دوستان و خویشان شما از این موقعیت شغلی استقبال کنند می توانید این کار را انجام دهید. افراد حرفه ای در بازاریابی شبکه ای به هیچ عنوان از همان ابتدا به سراغ خویشان و دوستان خود نمی روند.

۴ – افراد حرفه‌ ای در بازاریابی شبکه‌ ای برنامه ریزی می کنند که هر بار به بخشی از استراتژی های بازاریابی مسلط شوند

سعی نکنید تمام استراتژی ها و آموزش های این حرفه را به سرعت یاد بگیرید. بازاریابی شبکه ‌ای نیز مانند شغل های دیگر است و یک منحنی یادگیری برای آن تعریف شده است. صبور باشید و از تجارت خود لذت ببرید. مرحله آموزش معمولاً جایی است که افراد نا امید می شوند و احساس می کنند مهارت های لازم را ندارند و از عهده این کار بر نمی آیند. به خاطر داشته باشید با ممارست و تمرین و تکرار تقریبا هر کاری را می توانید انجام دهید دلسرد نشوید و در کار خود ثابت قدم باشید.

سعی کنید افراد دیگری را که در بازاریابی شبکه ای موفق بوده اند سرلوحه کار خود قرار دهید و از آنها یاد بگیرید. آموزش ها به صورت مؤثر از رده های بالا تر به رده‌ های پایین ‌تر انتقال پیدا می کنند. شما باید در بازاریابی شبکه ای تلاش کنید که تجربه دیگران را تجربه نکنید، این کار باعث می شود در نهایت بتوانید مانند افراد موفق فکر کنید و مانند آنها رفتار کنید تا به نتیجه ای که آنها دست یافته اند دست بیابید.

نکته مهم: اگر در این مسیر به مشکلی برخوردید سعی نکنید که به تنهایی با آن روبرو شوید، شما می توانید از آپلاین خود کمک بگیرید.

۵ – افراد موفق در این تجارت همیشه در حال یادگیری هستند

شما باید هر روز در راستای خودسازی تلاش کنید و روی خود کار کنید. لیدر های بزرگ و تاپ ارنر ها در بازاریابی شبکه ای بخشی از امور روزمره خود را به مطالعه و کسب آگاهی در زمینه های مختلف اختصاص می دهند. به یاد داشته باشید اگر بخواهید در هر زمینه ای موفق تر از افراد دیگر باشید تنها کافی است ۵ کتاب در زمینه مورد نظر خود مطالعه کنید چراکه بیشتر افراد حتی ۱ کتاب هم در زمینه تخصصی خود مطالعه نمی کنند. اگر راجع به لیدر های موفق در این کسب و کار تحقیق کنید متوجه می‌ شوید که آنها کتاب های زیادی در کتابخانه خود دارند که آنها را مطالعه کرده اند.

به زبان ساده تر اگر کسی توانسته است در تجارت بازاریابی شبکه ای مبلغ قابل توجهی به دست بیاورد روزانه روی پیشرفت فردی خود کار کرده است.

نکته مهم : اگر می خواهید نتایج مورد انتظار تان را به دست بیاورید باید دائماً بر اطلاعات خود بیفزایید. کتاب هایی در زمینه موفقیت بخوانید، استراتژی های بازاریابی شبکه ای را بیاموزید و … با این کار خودتان را در مسیری قرار می دهید که افراد موفق دنبال می کنند.

۶ – افراد موفق در بازاریابی شبکه‌ ای به تعهدات خود پایبند هستند

یکی از موضوعات اساسی برای موفقیت در این تجارت پایبند بودن به تعهدات و ثابت قدم بودن است. برنامه ریزی کنید، آن را روی کاغذ بنویسید، و به برنامه خود عمل کنید. بدون عملکرد منظم و برنامه‌ریزی شده هیچ هدفی تحقق نخواهد یافت.

حتی اگر پس از مدتی نتایج مورد انتظار تان را مشاهده نکردید تسلیم نشوید. برخی روز ها سخت تر از روز های دیگر خواهند بود… به یاد داشته باشید تقریباً تمام افرادی که در این تجارت به موفقیتی رسیده اند به هر حال با مواردی مواجه شده اند که شک و تردید به سراغ آنها آمده است اما ثابت قدم مانده اند.   به باور های تان شک نکنید!

۷ – افراد موفق هیچگاه تسلیم نمی شود

تنها دلیلی که باعث می شود در بازاریابی شبکه ای شکست بخورید این است که دست از کار بکشید و تسلیم شوید. این جمله ممکن است کلیشه ‌ای به نظر برسد اما واقعیت دارد. توجه داشته باشید که بازاریابی شبکه ای زمان بر است اما اگر تلاش کنید و ثابت قدم باشید نتایج آن را مشاهده می کنید.

۸ – تجارت افراد

به این موضوع با دقت بیشتری توجه کنید … شما به عنوان یک بازاریاب شبکه ای در تجارت افراد هستید! افراد با تجارت ها معامله نمی ‌کنند، افراد با شما معامله می کنند!

قطعاً افرادی در زندگی شما هستند که شما با آنها ارتباط خوبی دارید، به آنها اعتماد دارید و به آنها احترام می گذارید. به عنوان مثال اگر این فرد به شما بگوید که برای رسیدن به مقصد تان باید مسیری که او اشاره می کند را انتخاب کنید شما به نظر او اهمیت می دهید و همان کاری را که او از شما می‌خواهد انجام می دهید.

برای اینکه منظور مان را واضح تر بیان کنیم در یک جمله کوتاه باید بگوییم … ارزشمند باشید ! شما باید بتوانید مجموعه خود را حمایت کنید و اطلاعات مورد نیاز را برایشان فراهم کنید و در مواقع سختی به آنها کمک کنید تا بتوانید نظر و اعتماد آنها را جلب کنید.

جمله آخر

اگر شما در حال مطالعه این مقاله هستید یعنی می خواهید اطلاعات بیشتری در زمینه بازاریابی شبکه ای کسب کنید و کسب و کار کوچک خود را رشد دهید. نکاتی که در این مقاله مطرح شد را ساده نگیرید … تمام این نکات به شما کمک می ‌کنند تا بتوانید به نتایج مورد انتظار تان دست بیابید. ساختن هر کسب و کاری زمانبر است و بازاریابی شبکه ای نیز از این قاعده مستثنی نیست و نمی توان یک شبه به درآمد های بالا رسید. اگر در مورد افرادی که درآمد های بالایی در این تجارت کسب کرده اند مطالعه کنید متوجه می شوید که آنها هم سختی هایی داشته اند و توانسته اند آنها را پشت سر بگذارند.

موفقیت در بازاریابی شبکه ای مانند تمام تجارت های دیگر امکان پذیر است اما تنها در صورتی که شما بخواهید!

دیدگاه‌ها

2 پاسخ به “بازاریابی شبکه ای چیست؟ مزایا و معایب به همراه تکنیک های طلایی”

  1. کاربر 17787 گفت:

    دونالد ترامپ مقدار زیادی از ثروت رو از بازار یابی شبکه ای بدست آورد.

  2. معصومه گفت:

    مقاله بسیار خوبی بود سپاس

    معصومهمعصومه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2015 © تمامی حقوق این سایت متعلق به جادوی باور است.
Whatsapp
phone