به مناسبت فرا رسیدن نوروز باستانی، با استفاده از کد eyd از 25% تخفیف بهرمند شوید. نورزتان پیروز

اشتراک ویژه ورود / ثبت نام

اعتماد به نفس چیست؟ راهکار عملی دستیابی به اعتماد به نفس

اعتماد به نفس

تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۴۰۰

چگونه کاریزماتیک باشیم و بتوانیم روی دیگران تأثیر بگذاریم؟
چطور می توانیم اعتماد به نفسی داشته باشیم که بتوانیم در سمینار ها سخنرانی کنیم؟
چگونه می‌ توانیم اضطراب روی صحنه را کنترل کنیم؟

سلام همراهان همیشگی جادوی باور ! ما در این نوشته قصد داریم یکبار و برای همیشه به کلیه سؤالات شما که مربوط به اعتماد به نفس است پاسخ دهیم.

اعتماد به نفس یک موضوع بسیار مهم است و احتمالاً در تمام جنبه های زندگی ما تأثیر گذار است، اما بسیاری از افراد با مشکلات ناشی از عدم اعتماد به نفس مواجه هستند و متأسفانه این امر می‌ تواند یک چرخه منفی ذهنی به وجود بیاورد که در آن افراد بارها و بارها خود را در حال شکست مشاهده کنند و از خواسته ها و هدف های خود باز بمانند.

در این مقاله سعی شده است تا تمام جنبه های اعتماد به نفس و راهکار های عملی مقابله با عدم اعتماد به نفس برای شما عزیزان شرح داده شود.

بیشتر سرمایه گذاران در مواجهه با سخنرانانی که مضطرب هستند و مهارت مورد نیاز برای ارائه توضیحات لازم در خصوص محصول یا شرکت خود را ندارند و به صورت مداوم در جلسه معارفه عذرخواهی می کنند احساس خوبی ندارند و تقریباً در ۱۰۰% موارد از محصولات ارائه شده پشتیبانی نمی کنند و یا در شرکت مورد نظر سرمایه ‌گذاری نمی‌ کنند.

اما از طرف دیگر افرادی هستند که از نفوذ کلام بالایی برخوردار هستند و می توانند شما را کاملاً متقاعد کنند. صاف می ایستند، سر خود را بالا می گیرند، لبخند می زنند و زمانی که به سؤالات شما پاسخ می دهند شما احساس می کنید که در حال مکالمه با یکی از دوستان خود هستید چرا که وقتی جواب سؤال شما را نمی دانند به راحتی اظهار می کنند که راجع به آن اطلاعی ندارند و جواب سؤال شما را نمی دانند.

افرادی که اعتماد به نفس بالایی دارند می توانند در شما اشتیاق ایجاد کنند، به شکلی که انگار خودتان هم علاقه دارید که متقاعد شوید!

افرادی که اعتماد به نفس بالایی دارند می توانند در دیگران نیز اعتماد به نفس ایجاد کنند و اعتماد : شنوندگان، افراد مافوق شان، رئیس شرکت شان، مشتریان شان و دوستان شان را جلب کنند و آنها را متقاعد سازند. در واقع اعتمادسازی در مخاطبان یکی از اصلی ترین عناصر کلیدی در رسیدن به موفقیت است که افرادی که از اعتماد به نفس کافی برخوردار هستند برای فتح قله های موفقیت از آن استفاده می کنند.

خبر خوب این است که اعتماد به نفس یک ویژگی اکتسابی است و همه افراد می توانند به آن دست یابند یا آن را تقویت کنند. بنابراین اگر می ‌خواهید اعتماد به نفس داشته باشید یا در دیگران اعتماد به نفس ایجاد کنید، ارزش تلاش را دارد!

میزان اعتماد به نفس شما از دیدگاه اطرافیان چگونه است؟

اعتماد به نفس چیست ، یک مرد با اعتماد به نفس ،مقاله در مورد اعتماد به نفس

میزان اعتماد به نفس شما از دیدگاه اطرافیان به شکل های مختلف قابل رویت است: نحوه رفتار شما، زبان بدن شما، نحوه صحبت کردن شما، کلمات و جملاتی که استفاده می کنید و …

در ادامه این مطلب قصد داریم تا به بررسی و مقایسه عملکرد، رفتار، طرز تفکر و نگرش افرادی که اعتماد به نفس بالایی دارند و افرادی که اعتماد به نفس پایینی دارند بپردازیم. چه رفتار ها یا نگرش مشابهی را در خود یا افراد پیرامون خود مشاهده می کنید؟

افرادی که اعتماد به نفس بالایی دارند:

افرادی که اعتماد به نفس بالایی دارند کارهایی را انجام می دهند که در نظر خودشان اطمینان دارند کار درستی است، حتی اگر مورد تمسخر یا انتقاد دیگران قرار بگیرند.
افرادی که اعتماد به نفس بالایی دارند ریسک پذیر هستند و برای رسیدن به اهداف و خواسته هایشان حاضر هستند قدم های بزرگ بردارند و یا وارد مسیر های نا شناخته شوند.
افرادی که اعتماد به نفس بالایی دارند به اشتباهات شان اعتراف می کنند، اشتباهات شان را می پذیرند و از آنها می آموزند.
افرادی که اعتماد به نفس بالایی دارند قبل از شروع هر کاری می دانند که در آن کار موفق می شوند و از قبل آماده جشن گرفتن موفقیت هایشان هستند.
افرادی که اعتماد به نفس بالایی دارند از تعاریف و تمجید دیگران لذت می برند و آن را با خوشحالی می پذیرند. مثال : ” متشکرم، برای این ایده زحمت زیادی کشیده بودم! از بابت اینکه به ارزش این ایده پی بردید و آن را تصدیق کردید واقعاً از شما سپاسگزارم.

افرادی که اعتماد به نفس پایینی دارند:

افرادی که اعتماد به نفس پایینی دارند تمام زندگی خود را صرف جلب رضایت دیگران می کنند و به اینکه اطرافیان شان و مردم در مورد آنها چه فکری می کنند بسیار اهمیت می دهند.
افرادی که اعتماد به نفس پایینی دارند همیشه در محدوده راحتی خود هستند، از شکست خوردن می هراسند، همیشه نگران این هستند که مبادا مورد تأیید دیگران واقع نشوند و به همین دلیل هیچگاه ریسک نمی کنند.
افرادی که اعتماد به نفس پایینی دارند به سختی تلاش می کنند تا اشتباهات شان را بپوشاند و سعی می کنند تا دیگران متوجه اشتباهات آنها نشده اند آن مشکلات را برطرف کنند.
افرادی که اعتماد به نفس پایینی دارند دروغگو هستند و تمام ویژگی هایشان را یا به دروغ به دیگران معرفی می کنند یا در مورد آنها بیش از حد و اندازه اغراق می‌ کنند و سعی می کنند این دروغ ها را تا جایی که امکان دارد برای تمام اطرافیانشان بازگو کنند.
افرادی که اعتماد به نفس پایینی دارند در کمال بی ادبی تعاریف و تمجید دیگران را رد می‌ کنند و آنها را نمی پذیرند. ” این ایده واقعاً چیز خاصی نبود، اصلا ایده خودم نبود، نمی دانم شاید آن را جایی شنیده بودم، هر کسی می توانست این ایده را انجام دهد! “

همان طور که می توانید در مثال ها هم مشاهده کنید، اعتماد به نفس پایین می تواند واقعاً مخرب باشد و معمولاً در قالب احساسات منفی نمایان می شود. افرادی که اعتماد به نفس بالایی دارند معمولاً احساسات و نگرش مثبتی دارند. آنها خودشان را باور دارند و به مهارت ها و توانایی های شان اطمینان دارند. همچنین آنها اعتقاد دارند که زندگی را باید با تمام پستی و بلندی هایش پذیرفت و از آن لذت برد.

اعتماد به نفس یا (Self-Confidence) به چه معناست؟

اعتماد به نفس چیست ،افزایش اعتماد به نفس ، گربه خودش رو شیر میبینه

دو اصطلاح اساسی که در رابطه با اعتماد به نفس یا Self-Confidence به کار می رود Self-Efficacy و Self-Esteem است که در ادامه این مطلب معنی و مفهوم آنها را شرح می دهیم.

زمانی که بتوانیم خودمان (و دیگر افرادی که مشابه ما هستند) را در حالتی ببینیم که در مهارت های مورد نظر مان کاملاً مسلط هستیم و در زمینه یادگیری مهارت های مان به هدف های مان رسیده ایم در واقع ” خود کارآمد ” هستیم. اساساً اصطلاح Self-Efficacy به ” باور انجام کاری ” اطلاق می شود، یعنی توانایی انجام کار و کنترل مسائل در کار توسط شخص. این همان اعتماد به نفسی است که در آن ما باور داریم اگر بخواهیم وارد حوزه خاصی شویم و یا کاری را انجام دهیم می توانیم آموزش‌ های لازم را پشت سر بگذاریم و در آن راستا تلاش کنیم، بنابراین به موفقیت برسیم.

این نوع از اعتماد به نفس است که در آن افراد چالش های سخت و بزرگ را می‌ پذیرند و زمانی که به مانع برخورد می کنند یا با شکستی مواجه می شوند دست از تلاش نمی کشند و ثابت قدم می‌ مانند.

اما Self-Esteem یا ” عزت نفس ” احساسی است که در آن ما باور داریم زندگی پر از پستی ها و بلندی ها ست. بنابراین اگر اشتباهی انجام دادیم و یا ضعفی در خود مشاهده کردیم آن را می پذیریم و برای نفس خود احترام قائل هستیم. احساسی که در آن باور داریم هرچه که در زندگی ما اتفاق بیفتد در کنترل ما است و ما حق این را داریم که خوشحال باشیم و از زندگی لذت ببریم.

بخشی از این احساس مربوط به حس پذیرفته شدن در نظر دیگران و اطرافیان است. در توضیح این مورد باید توجه داشت که ما بر دیگران هیچ گونه کنترلی نداریم و ممکن است مورد قبول دیگران واقع شویم یا مورد قبول آنها واقع نشویم.

اما بخش دیگر این احساس مربوط به ویژگی های شخصیتی و نگرش مان است، یعنی باور به اینکه ما از خود مان اطمینان داریم و اگر بخواهیم می توانیم هر کاری را انجام دهیم.

برخی از افراد اعتقاد دارند که با استفاده از ” جملات تأکیدی ” یا Affirmation و ” تفکر مثبت ” یا Positive Thinking می ‌توانند اعتماد به نفس خود را افزایش دهند. ما اعتقاد داریم که این موضوع تا حدودی درست است. اما اهمیت این موضوع کمتر از اهمیت موضوع هدف گذاری نیست. چراکه با هدف گذاری و رسیدن به اهداف تان به اطمینان خاطر می رسید و می ‌توانید اعتماد به نفس تان را بر اساس واقعیت و دستاورد های واقعی تان بسازید. اساس اعتماد به نفس شما دستاورد های واقعی شماست. بدون اطمینان خاطر از دستیابی به اهداف تان، اعتماد به نفس شما کاذب و پوشالی خواهد بود.

چگونه در خود اعتماد به نفس ایجاد کنیم؟

اعتماد به نفس چیست ، راهکار اعتماد به نفس ،یک بچه با اعتماد به نفس

چگونه می توانید این احساس تعادل در اعتماد به نفس را ایجاد کنید؟ چگونه به احساس تعادل و توازنی که بر اساس درک واقعیت ها و توانایی های تان است دست می یابید؟

خبر بد این است که هیچ راه حل ساده ای برای آن وجود ندارد. هیچ دوره ۵ دقیقه ای اعتماد به نفسی وجود ندارد. هیچ روانشناسی تنها با ۱ جلسه مشاوره نمی تواند اینکار را برای شما انجام دهد.

خبر خوب این است که به راحتی می توانید اعتماد به نفس خود را افزایش دهید. اما باید به تصمیم خود پایبند باشید و تمرکز لازم را برای انجام مراحلی که در ادامه آنها را مطرح می کنیم داشته باشید.

مرحله اول برای سفر خود آماده شوید

شما در مرحله اول باید برای مسیری که انتخاب کرده اید آماده شوید. شما در زندگی خود سفرهای زیادی را برای رسیدن به اهدافتان می پیمایید. شاید یک ماجراجویی … برای آن آماده شوید!

شما باید بدانید که در کجا هستید و به کجا می خواهید برسید. ذهن خود را برای آغاز سفر تان آماده کنید. خود تان را ملزم کنید که با شروع سفرتان در مسیر بمانید و تا به مقصد نرسیده اید دست از این ماجراجویی نکشید.

برای اینکه آماده سفر شوید، این ۵ مورد را انجام دهید :

به داشته های تان توجه کنید، چه دستاورد هایی داشته اید؟

به زندگی خود فکر کنید، تا این لحظه از زندگی تان چه چیزهایی به دست آورده اید؟ یک لیست تهیه کنید و در آن ۱۰ مورد از بهترین چیزهایی را که تا کنون به دست آورده اید و احساس خوبی راجع به آنها دارید در این لیست بنویسید. شاید در یک آزمون به عنوان افراد برتر شناخته شده اید، شاید در یک تیم تحقیقاتی نقش کلیدی داشته اید، شاید در بازاریابی موفق بوده اید و برای شرکتی که در آن کار می کنید فروش خوبی داشته اید، شاید در زندگی نزدیکان یا اطرافیان تان نقش مثبتی داشته اید و در زندگی امروز آنها تأثیر گذار بوده اید، شاید پروژه ای انجام داده اید که در پیشرفت کسب و کار تان تأثیر مثبتی داشته است، شاید بدون هیچ چشم داشتی در خیریه ای شرکت کرده‌ اید.

این موارد را به صورت واضح و خوانا در یک لیست یادداشت کنید و این لیست را در جایی قرار دهید که بتوانید همیشه به آن نگاه کنید. هر هفته دقایقی به لیست خود نگاه کنید و از دستاورد ها و موفقیت هایی که تا کنون داشته اید لذت ببرید!

به نقاط قوت تان بیشتر توجه کنید

اکنون چه کسی هستید و در کجا قرار دارید؟ به لیست تان نگاه کنید، در مورد زندگی فعلی خود تأمل کنید، اگر از دوستان خود بپرسید که در چه نقاطی قوت بیشتری دارید و در چه نقاطی ضعیف هستید چه پاسخی به شما خواهند داد؟
به نقاط قوت خود فکر کنید و از آنها لذت ببرید.

چه چیزی برای شما اهمیت بیشتری دارد؟

به چیزهایی فکر کنید که واقعا برای شما از اهمیت بالایی برخوردار هستند، به این فکر کنید که می خواهید در زندگی خود چه چیزی را به دست بیاورید.

هدف گذاری و رسیدن به این هدف ها موضوعی بسیار مهم و اساسی است، چرا که اعتماد به نفس واقعی بر پایه این موضوع شکل خواهد گرفت. هدف گذاری در واقع فرایندی است که به واسطه آن شما می توانید میزان رسیدن به موفقیت در هدف های تان را اندازه گیری کنید. یک سیبل را در نظر بگیرید. شما باید هدفی داشته باشید تا بتوانید آن را نشانه گیری کنید. بدون هدف نشانه گیری هیچ معنایی ندارد، و بدون هدف هیچ امتیازی برای شما ثبت نخواهد شد.

هدف هایی را مشخص کنید که نقاط قوت شما را بزرگتر و نقاط ضعف شما را کوچکتر نشان می ‌دهند. نقاط قوت شما چه موقعیت هایی را در اختیار شما قرار می دهد؟ با توجه به نقاط ضعف شما چه تهدید هایی ممکن است پیش روی شما قرار بگیرد؟ به این موضوع بیشتر فکر کنید تا بتوانید کنترل بیشتری روی شرایط پیرامون تان داشته باشید. به یاد داشته باشید این شما هستید که شرایط پیرامون تان را می ‌سازید، شرایط پیرامون تان شما را نمی سازند!

هدف های بزرگ زندگی تان را بنویسید و اولین قدم برای رسیدن به آنها را مشخص کنید. اطمینان حاصل کنید که قدم های ابتدایی ساده باشند، شاید قدم هایی که انجام آنها کمتر از یک ساعت به طول بیانجامد!

تفکرات و نگرش تان را مدیریت کنید

در این مرحله شما باید یاد بگیرید که چگونه ذهن خود را مدیریت کنید. گاهی اوقات صدا های منفی در ذهن ما وجود دارد که اعتماد به نفس ما را از بین می برد. سعی کنید بیشتر به نیمه پر لیوان نگاه کنید و مثبت اندیش باشید.

از ” تصویر گرایی ” یا Imagery استفاده کنید. یک تصویر ذهنی از خودتان بسازید و خودتان را در بهترین حالت خود ببینید. خودتان در حالتی ببینید که از قبل کاری را که می ‌خواهید انجام دهید انجام داده اید و در آن موفق شده اید. چه احساسی دارید؟ در کجا قرار دارید؟ چه لباسی پوشیده اید؟ هوا چگونه است؟ قبل از اینکه به آنجا بروید چه غذایی میل کرده اید؟ در چه ساعتی کاری که می خواستید انجام بدهید را انجام داده اید؟ آیا در محیط باز قرار دارید یا در محیط بسته؟ اطرافیان شما در کنار تان هستند؟ خودتان را با تمام جزئیات تصور کنید، تمام احساسات را که دارید تصور کنید … احساس موفقیت، احساس شادمانی، احساس غرور، احساس دستیابی به خواسته ها … و بارها و بارها این تصویر ذهنی را همانند یک فیلم سینمایی مرور کنید.
این کار باعث می شود تا دستیابی به اهداف تان به واقعیت نزدیکتر شود.

خودتان را برای رسیدن به موفقیت متعهد کنید

در انتها، به شکلی واضح و صریح به خودتان قول بدهید که برای این سفر و این ماجراجویی آماده شده اید و در این مسیر تمام تلاش خود را انجام می دهید تا به مقصد برسید.

اگر در طول این مسیر شک و تردید به سراغ شما آمد و یا با مشکل مواجه شدید، آنها را یادداشت کنید و در کمال آرامش با این چالش ها مواجه شوید. گاهی اوقات شما می توانید با استفاده از توانایی های خودتان و نقاط قوت تان این چالش‌ ها را برطرف کنید، اما اگر نتوانستید، هدف هایی را مشخص کنید که مهارت‌ های شما را در این زمینه تقویت کنند و بتوانید کنترل بیشتری روی اینگونه مسائل داشته باشید.

نکته بسیار مهم :

اعتماد به نفس یک تو‌ازن است. در برخی موارد افرادی هستند که به شدت اعتماد به نفس پایینی دارند و در برخی موارد افرادی هستند که نه تنها اعتماد به نفس بالایی ندارند بلکه اعتماد به نفس آنها کاذب است!

اگر اعتماد به نفس پایینی داشته باشید با ریسک ها و چالش هایی که پیش روی شما قرار دارند مواجه نمی شوید و از آنها دوری می جویید. و اگر اعتماد به نفس کاذبی داشته باشید ممکن است ریسک های بالایی را بپذیرید که توان انجام آنها را ندارید، بنابراین با شکست های سختی مواجه خواهید شد. حتی ممکن است این اعتماد به نفس کاذب شما باعث شود تا بیش از اندازه خوش بین باشید و برای رسیدن به موفقیت واقعی به اندازه کافی تلاش نکنید.

اعتماد به نفس شما باید منطقی و به اندازه لازم باشد، اعتماد به نفسی که بر پایه واقعیت و درک توانایی ها و مهارت های شما بنا شده است.

مرحله دوم عازم سفر شوید

این مرحله جایی است که شما سفر خود را آغاز می کنید. آهسته آهسته و قدم به قدم به سمت هدف های تان گام بر می دارید. با انجام کار های درست، کار های کوچک، موفقیت های کوچک، آرام آرام خودتان را در مسیر درست رسیدن به موفقیت قرار می دهید و در این راه کم کم اعتماد به نفس خود را می سازید.

دانش مورد نیاز برای رسیدن به موفقیت را کسب کنید

به هدف های تان نگاه کنید، برای دستیابی به هدف های تان چه مهارت هایی باید داشته باشید؟ چگونه می توانید به این مهارت ها دست بیابید؟ با شرکت در دوره های آنلاین ؟ با خواندن کتاب های مربوط به این حوزه کاری؟ آیا باید مدتی را به کارآموزی بپردازید؟

روش هایی را مشخص کنید تا بتوانید مهارت های مورد نیاز را به دست بیاورید و بر آنها مسلط شوید. دنبال راه های میانبر نباشید. مدت زمانی را اختصاص دهید تا بتوانید مهارت های مورد نیاز تان را از راه درست و اصولی کسب کنید. سعی کنید دوره ها و یا آموزشگاه هایی را انتخاب کنید که دارای گواهینامه رسمی یا مدرک معتبر هستند که می توانند صلاحیت شما را تأیید کنند، مدرک یا گواهینامه ای که بتوانید به آن افتخار کنید!

به مبانی اصلی تمرکز کنید

در ابتدا و شروع کار سعی نکنید که کار های سخت را انجام دهید. و همچنین فکر نکنید که از همان ابتدا می توانید تمام کارها را به نحو احسن و بدون هیچ گونه مشکلی انجام دهید. کمال گرایی محض و وسواسی بودن به شما کمکی نمی کند. کار های ساده را انجام دهید و از اینکه آنها را با موفقیت انجام می دهید لذت ببرید.

با هدف های کوچک شروع کنید

با هدف های کوچکی که در مرحله اول مشخص کرده اید شروع کنید. این کار باعث می شود تا به هدف گذاری عادت کنید. وقتی که به هدف های خود رسیدید جشن بگیرید و از دستیابی به هدف های تان لذت ببرید. در این مرحله نیازی نیست که سراغ هدف ها و چالش‌ های بزرگ بروید. کم کم و آرام آرام موفقیت های کوچک را روی هم انباشته کنید و از اینکه به موفقیت عادت می کنید لذت ببرید.

فراموش نکنید که تفکرات و نگرش تان همیشه نیازمند توجه و مدیریت است

مثبت اندیش باشید، از موفقیت هایتان لذت ببرید و آنها را جشن بگیرید، تصویرهای ذهنی تان را قدرتمند نگاه دارید. یاد بگیرید که شکست ها و عدم موفقیت را بپذیرید. به یاد داشته باشید، وقتی که چیز جدیدی را شروع می کنید ممکن است که اشتباه کنید و این کاملاً طبیعی است. در واقع شما باید این باور را در خود ایجاد کنید که اشتباهات شما قسمتی از فرایند یادگیری شما است و شما اشتباه نکرده اید، تجربه کسب کرده اید.
همان طور که خواننده مورد علاقه من Kelly Clarkson می گوید : چیزی که تو را نمی کشد تنها تو را قوی تر می کند!

مرحله سوم پیش به سوی موفقیت !

در این مرحله احساس اعتماد به نفس شما در حال شکل گیری است و شما می توانید نتایج آن را در زندگی روزمره خود مشاهده کنید. در برخی از دوره‌ ها که در مرحله دوم به آن اشاره کردیم شرکت کرده اید و به موفقیت های زیادی دست یافته اید که می خواهید برای آنها جشن بگیرید!

این مرحله جایی است که باید خودتان را با چالش ها مواجه کنید. هدف های بزرگتری را برای خود انتخاب کنید، چالش های سخت تر را انتخاب کنید. تعهدات بزرگتر برای خود در نظر بگیرید. مهارت های جدیدتری به دست بیاورید و توانایی های خود را گسترش دهید – این مهارت ها باید مرتبط با حوزه کاری شما باشند.

کلام آخر

تا زمانی که از منطقه امن خود خارج شوید و خودتان را در چالش‌ های جدید قرار دهید – اما نه بیش از حد و فراتر از توانایی هایتان – پیشرفت می کنید و اعتماد به نفس خود را تقویت می کنید. با تقویت و افزایش اعتماد به نفس تان برای موفقیت آماده می شوید، اگر تلاش کنید قطعاً موفق خواهید شد.

به موضوع هدفگذاری توجه ویژه ای داشته باشید. قطعاً هدف گذاری مهمترین مهارتی است که برای تقویت اعتماد به نفس تان باید به آن مسلط باشید. خودتان را ملزم کنید که این مهارت را بیاموزید و آن را انجام دهید.

اعتماد به نفس چیست ، افزایش اعتماد به نفس ، اعتماد به نفس پایین مهره شطرنج

منبع:

 www.mindtools.com

metaraz

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2015 © تمامی حقوق این سایت متعلق به جادوی باور است.
Whatsapp
phone