به مناسبت فرا رسیدن نوروز باستانی، با استفاده از کد eyd از 25% تخفیف بهرمند شوید. نورزتان پیروز

اشتراک ویژه ورود / ثبت نام

هوش مالی چیست؟ راهکارهای افزایش هوش مالی

هوش مالی چیست؟ راهکارهای افزایش هوش مالی

تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۸

اگر زندگی نامه ثروتمند ترین افراد جهان را با کمی دقت بخوانید متوجه خواهید شد که تمامی آنها طرز فکرشان در مسائل مالی تقریباً یکسان است، به عبارت دیگر هوش مالی شبیه به هم دارند.

هوش مالی به زبان ساده نوعی هوش اقتصادی محسوب میشود که مقدار توانایی فرد را در بدست آوردن ثروت مشخص میکند. هوش مالی از اصطلاح های جدید و یا نو در زمینه اقتصاد محسوب می شود.

ما سؤالاتی رایج درباره این هوش اقتصادی وجود دارد که برای بسیاری از افراد بی پاسخ مانده است؛

معنای دقیق هوش مالی چیست؟
آیا افزایش هوش مالی ممکن است؟

میتوان با افزایش هوش مالی ثروتمند شد؟
آیا هوش مالی واقعیت دارد یا اینکه یک کلاهبرداری است؟ و غیره

جادوی باور قصد دارد در این مقاله شما را به طور کامل با هوش مالی آشنا کند؛ پس با ما همراه باشید.

هوش مالی چیست؟

هوش مالی چیست؟

هوش مالی (به انگلیسی: Financial intelligence) در لغت به معنای توانایی ذهنی برای انجام هر نوع فعالیت منطقی جهت کسب ثروت است.
این اصطلاح نوعی اصطلاح اقتصادی محسوب میشود. طبق تحقیقات محققان و دانشمندان هوش مالی مقدار بسیار زیادی به خود فرد و مقدار کمی به ژنتیک بستگی دارد.

اما این اصطلاع اقتصادی در زندگی مردم نقش بسیار زیادی را دارد زیرا با افزایش هوش مالی میتوان تا حد زیادی زندگی خود را متحول کرد.
تمامی انسان ها دارای هوش مالی هستند
اما برخی به مقدار کمی از آن بر خوردارند و برخی مقدار بیشتری از آن را دارند که البته با راهکارهای افزایش هوش مالی میتوان آن را تا حد زیادی افزایش یافت.
هوش مالی در معنی ساده تر به معنای میزان مهارت پیدا کردن آسان ترین راه برای کسب ثروت و همچنین مدیریت مالی است.

همانطور که گفته شد هوش مالی نقش بسیار زیادی بر روی زندگی افراد دارد زیرا ماشین، خانه و یا مقدار حساب بانکیتان شما را پولدار نمی کند
این هوش مالی شماست که شما را پولدار و پولدار تر میکند
پس میتوان گفت این باور که با افزایش هوش مالی میتوان ثروتمند شد درست است.
سالهای سال است که افراد فقیر با بالا بردن ساعات کاری خود سعی بر ثروتمند شدن دارند این در حالی است که افراد ثروتمند با بالا بردن هوش مالی خود استفاده برتر و بهتری از ثروت خود می کنند و همین امر موجب می شود تا آنها ثروتمند تر از قبل شوند.

هوش مالی از زبان رابرت کیوساکی

هوش مالی از زبان رابرت کیوساکی

رابرت کیوساکی متولد ۸ آوریل ۱۹۴۷ در هاوائی است او یک نویسنده و سرمایه گذار با دارایی بیش از ۸۰۰ میلیون دلار می باشد که در حال حاضر در کشور آمریکا اقامت دارد.
وی کتاب های بسیار زیادی در زمینه هوش مالی و موفقیت نوشته است که از برترین کتاب های او میتوان به کتاب پدر پولدار پدر بی پول که جزو ۱۰ کتاب پر فروش دنیا است اشاره کرد.

اما رابرت کیوساکی نظریه های بسیار جالبی درباره با هوش مالی بیان کرده است او میگوید:

ثروتمندان یاد گرفته اند که چطور میتوان پول درآورد و به همین دلیل است که ثروتمندان روز به روز ثروتمند تر میشود
همچنین او میگوید: فقرا نیز بلد نیستند که چگونه میتوان ثروت را بدست آورد و تا زمانی که برای یادگرفتن تلاش نکنند فقیر خواهند ماند.

هوش مالی از نظر رابرت کیوساکی به معنای تولید ثروت است
اگر به این گفته از رابرت کیوساکی دقت کنید متوجه خواهید شد این دقیقاً همان کاری است که ثروتمندان انجام میدهند.

رابرت کیوساکی میگوید: جامعه را میتوان به سه دسته تقسیم کرده:
دسته اول بندگان ثروت (طبقه فقیر جامعه)،
دسته دوم زندانیان ثروت (طبقه متوسط جامعه)
دسته سوم فرمانروایان ثروت (طبقه ثروتمند جامعه)  معرفی کرده است.
(البته به نوعی این جزو روانشناسی نوین به حساب می آید)

عادت های پولساز خود را تقویت کنید

همواره سعی کنید عادات خود را به سمت و سویی تغییر دهید که باعث افزایش درآمد شما شود. مطالعه در مورد کسب و کاری که دارید یکی از راه های رسیدن به این مهم است. شما با افزایش دانش خود درباره کسب و کارتان باعث افزایش درآمدتان می شوید که در نتیجه سرمایه گذاری شما را افزایش می دهد.از دیگر عادات افراد ثروتمند هم نشینی با افراد با تجربه و ماهر است. هرگز خود را از وجود افرادی که در اطراف شما هستند و به ثروت رسیده اند منع نکنید. گاهی یادگیری یک مهارت یا ترفند می تواند زندگی شما را زیر و رو کند

هوش مالی ،تقویت هوش مالی

 

تقسیم بندی هوش مالی

بر اساس تقسیم بندی های کیوساکی هوش مالی شامل ۵ بخش می شود.
مطالعه این بخش ها برای یافتن راه های تقویت هوش مالی ضروری است.

۱- کسب درآمد بیشتر : طبیعی است افرادی که در سال پول بیشتری را بدست می آورند نسبت به افرادی که پول کمتری بدست می آورند هوش مالی بهتری دارند.

اما موردی که دراینجا بسیار مشهود است شما باید ابتدا بتوانید پول بیشتری بدست بیاورید تا در ادامه با سرمایه گذاری آن ثروت خود را گسترش دهید. بسیاری از افراد طالب ثروت زیاد هستند اما تمایلی ندارند برای بدست آوردن آن کاری کنند.

اگر قرار باشد راه های تقویت هوش مالی را بر شماریم قطعا ابتدا باید درآمد خود را بیشتر از پیش نماییم.

۲- حفظ: بعد از بدست آوردن پول شما باید توانایی حفظ آن را داشته باشد.در این گام از راه های تقویت هوش مالی جلوگیری از خرید ها بدون برنامه ریز قطعا در الویت قرار می گیرند. فکر نکنید چون توانسته اید پول زیادی بدست اورید حق دارید برای خودتان ولخرجی کنید . خیر باید ان را حفظ کنید تا گام های بعدی را مطالعه نمایید.

۳- بودجه بندی پول: داشتن برنامه مالی برای رسیدن به وضع اقتصادی مناسب بسیار ضروری است.شما برای تقویت هوش مالی خود باید بتوانید طبق برنامه مشخصی درامدتان را خرج نمایید.برنامه ای که الویت بندی ها نقش مهمی را ایفا می کنند و در بلند مدت می تواند سرمایه خوبی را برای شما ایجاد کنند.

۴-اهرم سازی پول: حال که توانسته ایم مبلغی را پس انداز کنیم چگونه سرمایه گذاری کنیم؟برای سرمایه گذاری چه اطلاعاتی باید داشته باشیم؟ کدام سرمایه گذاری بهتر است؟ تمام این سوالات در این گام از راه های تقویت هوش مالی جواب داده می شود.

۵-به روز نمودن اطلاعات مالی: شما باید بتوانید اطلاعات مالی خود را همواره به روز نگهدارید تا بتوانید به پیشرفت مالی خود ادامه دهید.کتاب بخوانید ، در کلاس های مختلف مالی شرکت کنید ، کسب و کار های دیگر را برای سرمایه گذاری محک بزنید. تنها کاری کاری که نباید انجام دهید تصمیم گیری بدون علم و مشورت است. این اشتباه شاید به اندازه از دست دادن تمام سرمایه شما یا حتی بدهکار شدن شما بزرگ  باشد.

 

همچنین کیوساکی در زمینه هوش مالی کتابی را تحت عنوان هوش مالی خود را افزایش دهید منتشر کرده است که این کتاب در لیست پرفروش ترین کتاب های موفقیت جهان قرار دارد.

نگاه عمیق تر به هوش مالی

نگاه عمیق تر به هوش مالی

در خیلی از اوقات افراد منظور از هوش مالی را اشتباه برداشت کرده اند. برخی فکر میکنند فردی که خانه بزرگ و یا ماشین مدل بالایی دارد از هوش مالی بسیار بالا برخوردار است ولی این یک اشتباه محض است.
این را باید بدانید که هر کس که پولدار است هوش مالی بالایی ندارد. فردی از هوش مالی بالایی برخوردار است که ثروت و دارایی های خود را خودش بدست آورده باشد به عبارت دیگر میلیونر و یا میلیارد خود ساخته باشد.

اما هوش مالی ما چطور شکل میگیرد؟ به طور کلی هوش مالی ما با افرادی برابر است که ما بیشتر اوقات با آنها هستیم و از آموزه های آنها در زندگی خود استفاده میکنیم.
این افراد اغلب خانواده ما یعنی پدر و مادرمان هستند. البته همه افراد اینطور نیستند برخی از افراد تلاش میکنند که این هوش تجاری را با استفاده از کتابهای هوش مالی و یا دوره های هوش مالی و یا کمک از ثروتمندان و مربیان خود افزایش دهند.

اگر شما مدرک تحصیلی، سرمایه و یا هر چیز دیگری ندارید جای ناراحتی و نگرانی نیست ولی اگر شما هوش مالی پایینی داشته باشید باید سریعا فکری به حال آن بکنید.
اگر عمیق تر نگاه کنید متوجه خواهید شد که افرادی که هوش مالی کمی دارند توان مدیریت مالی زندگی خود را ندارند و شرایط برای این افراد بدتر و بدتر می شود زیرا آنها نه توانایی کسب ثروت و نه توانایی مدیریت مالی را ندارند، در اینجاست که این افراد در حال درجا زدن هستند آنها دلیل درجا زدن و حتی پسرفت خود را نمی دانند زیرا برای آنها کسب ثروت فقط در فیزیک معنا شده است.

۵ راهکار ساده برای افزایش هوش مالی

(Herb on a few coins (The purpose of financial intelligence growth

همانطور که متوجه شدید هوش مالی قابل افزایش است. اما کاری که برای افزایش این هوش اقتصادی باید کرد کار سختی نیست اما نیاز به زمان دارد.

ولی نکته قابل توجه این است که شما باید این راهکار ها را انجام دهید تا هوش مالیتان افزایش یابد فقط دانستن آنها هیچ کمکی به شما نمی کند.

این ۵ راهکار در افزایش هوش مالی بسیار مؤثر است پس سعی کنید آنها را با دقت بخوانید و پس از خواندن هر راهکار موارد ذکر شده را با خودتان بسنجید.

۱. تغییر باور

باور های ما نقش بسیار زیادی بر روی زندگی ما دارند.
در ساده ترین معنا باور را میتوان به باور در واقع همان ذهنیتی است که در تفکر ما و ضمیر ناخودآگاه ما وجود دارد معنی کرد.
گاهی اوقات ما با تکرار بیش از حد افکارمان آنها را تبدیل به یک باور می کنیم.
زمانی که شما باورهایی غلط و اشتباه از پول و ثروت در ذهنتان است نمی توانید پولدار شوید.

هنگامی که کریستین رونالدو بازیکن مطرحی نبود از او پرسیدند بهترین بازیکن جهان کیست؟
او گفت: من بهترین بازیکن جهان هستم؛ همه افرادی که در آنجا حضور داشتند خندیدند ولی مدتی بعد این حرف رونالدو به واقعیت پیوست او باور داشت که میتواند بهترین بازیکن جهان شود و صحبت های دیگران برای او اهمیتی نداشت.

باورهای غلط مانند زنجیرهایی هستند که ما را بسته اند و نمی گذارند تا ما حرکت کنیم. با از بین بردن این باورها ذهن و فکر شما باز میشود و هوش مالی هم به دنبال آن افزایش می یابد.

۲. تعیین هدف

نه فقط در برنامه هوش مالی بلکه در همه موارد تعیین هدف مانند انتخاب مقصد است اگر مقصد مورد نظرتان را انتخاب نکنید هیچگاه به مقصد نمی رسید زیرا مقصدی وجود ندارد. هدف آن چیزی است که شما برای بدست آوردنش لحظه شماری می کنید و از فکر کردن به آن خسته نمی شوید نه آن چیزی که بود و یا نبودش برای شما تفاوت چندانی ندارد. شما برای انتخاب هدف باید آنچه که شما آن را از اعماق وجود میخواهید انتخاب کنید.

زمانی که هدفتان مشخص باشد کم کم راه های رسیدن به هدف به ذهنتان خواهد رسید.
تعیین هدف با اینکه کار آسانی است ولی بدون اقدام کار بی معنی است و قبل از هم باید دارای برنامه ریزی باشد.
شاید در  برنامه ریزی هایتان برای دستیابی به اهداف چند بار شکست بخورید ولی بدانید این شکست ها میتواند درسی برای برنامه ریزی بعدی شما باشد. حتی دقیق ترین برنامه ها هم دچار اختلاف زمان و یا تغییر میشوند پس نگران نباشید.

 A man who has a bag full of money in his hands His goal is to earn money

۳. افزایش میزان آموزش پذیری

کوین ترودو میلیارد خودساخته آمریکایی معتقد است که داشتن میزان آموزش پذیری بالا باعث میشود تا شما سریع تر پیشرفت کنید.
ما در هر سطحی که باشیم نیاز به یک استاد داریم تا مشکلات و سؤالات خود را برطرف کنیم و همچنین آموزش های جدیدی را ببینیم.
بسیاری از افراد ثروتمند نیز برای خود یک مشاور و یا یک استاد دارند که در زمینه های مالی به آنها کمک میکنند این کار نقطه تمایز افراد ثروتمند و افراد فقیر است. هوش مالی یک علم آموختنی است.

۴. زمان بندی مناسب

منظور از زمان بندی مناسب چیست؟
زمانی که میگوییم زمان بندی مناسب داشته باشید به این معنی هست که در زمان استراحتتان، استراحت کنید و در زمان کار، کار کنید.
بسیاری از افراد فکر میکنند که اگر در هنگام استراحت و خواب هم کار کنند موفق خواهند شد.
اما شاید آنان این موضوع را نمی دانند که خواب و یا استراحت و یا تفریح اگر کم باشد و یا زیاد باشد موجب پایین آمدن بازدهی مغز و ذهن می شود.

اما در کارتان نیز تلاش کنید که زمان خود را زمان بندی کنید. اینگونه می دانید که چه زمانی باید چه کاری را انجام دهید و از کارهایتان عقب نمی مانید. زمان با ارزش ترین رایگان دنیاست که اگر غفلت کنید آن را از دست خواهید داد
پس از آن به گونه ای استفاده کنید تا در آینده پشیمان نشوید و لازمه درست استفاده کردن از زمان، زمان بندی مناسب است.

۵. با اطمینان حرکت کنید

زمان که تصمیم میگیرید تا کاری را انجام دهید بهتر است یا انجام ندهید و یا اگر انجام میدهید در آن راه با اطمینان حرکت کنید. اگر کاری را می کنید به آن ایمان داشته باشید که درست است وگرنه کارتان را رها کنید. نداشتن اطمینان به خود و راه خود باعث می شود تا مانند قایقی که در وسط دریا مانده است با هر باد تغییر جهت داده و به مقصد نرسید.

این راهکاری واضح و روشن است که تمامی ما شاید آن را بدانیم ولی به آن عمل نمی کنیم. البته مشورت و راهنمایی و یا کمک از کسانی که در آن راه بوده اند و از آن گذر کرده اند می تواند به شما در انتخاب راه هاتان کمک کند.

A man who takes steps with confidence

هوش مالی از واقعیت تا کلاهبرداری

هوش مالی واقعیت دارد و می تواند به شما برای ثروتمند شدن کمک کند. اما به تازگی افراد کلاهبرداری ادعا میکنند که می توانند موجب افزایش هوش مالی شما شوند و شما را به ثروت های کلان برسانند. این ادعا در حالی است که خود این افراد ثروتمند نیستند و یا اگر به ثروت رسیده اند با فروش دوره ها و کتاب های خود در این زمینه ثروتمند شده اند، چطور ممکن است فردی خود ثروتمند نباشد ولی بتواند شما را ثروتمند کند؟

این افراد در قالب مربی و یا استاد به شما راه حل و یا پیشنهاداتی ارائه می دهند که فقط زیبا هستند و هیچ کمکی به شما نمی کند. زیرا اگر این سخنان و این راهکار ها واقعیت داشت آنان خود ثروتمند بودند. این دلیلی است که برخی از افراد میگویند هوش مالی دروغ است و یا هوش مالی یک کلاهبرداری محض است زیرا آنان به افراد اشتباهی گوش کردند.

اما باید به چه کسانی گوش کنید؟

ما در سایت جادوی باور برای شما بیش از ۳۰۰ ساعت سمینار از اساتید برتر جهانی که هر کدام زندگی میلیون ها نفر رو متحول کرده اند را ترجمه کرده ایم.

شما میتوانید فقط با تهیه یک اشتراک به قیمت یک کتاب تمامی آنها را رایگان دانلود کنید. این اساتید  هر کدام روش های خود را برای رسیدن به موفقیت به شما آموزش میدهند  مانند قانون جذب ، هوش مالی ، خود شناسی، تغییر نظام باورها ..

این مربیان موفقیت در جهان شناخته شده هستند و شما را آموزش خواهند داد که چطور هر چیزی را که میخواهید برای خود پدید بیاورید و هر کاری که میخواهید بکنید.

آنان خود به موفقیت های بزرگی رسیده اند و نامشان در لیست ثروتمند ترین افراد جهان قرار دارد آنها میدانند که چطور میتوان ثروتمند شد و یا چطور میتوان رویاها و یا آرزوهایتان را خود برای خود محقق کنید زیرا آنان قبل از این مسیر گذشته اند.

کلام آخر

بیشتر ما رویاها، آرزوها و یا خواسته هایی را در ذهن خود داریم که حتی فکر کردن به آن حس ما را خوب میکند.
برخی از ما از این خواسته ها دست میکشیم و برخی به دنبال آن می رویم.
رسیدن به اهداف و رویا ها علاوه بر کار کردن نیاز به فکر کردن نیز دارد در اینجا هوش مالی میتواند به شما کمک کند و شما را به آنها برساند.
از این تمرین ها و یا راهکارها به عنوان یک بازی و یا سرگرمی استفاده کنید اما مدتی بعد نتایج آنها را در واقعیت خواهید دید و به این نتیجه خواهید رسید که رسیدن به خواسته و رویاها خیلی هم سخت نیست.

دیدگاه‌ها

4 پاسخ به “هوش مالی چیست؟ راهکارهای افزایش هوش مالی”

  1. کاربر 4472 گفت:

    لطفا مطالب وسمینارجدید بذارین
    مرسی

  2. کاربر 4321 گفت:

    مطالب سایت از نظر من خوبه اما کاملا اغنا کننده هم نیست . سمینارهای جدید رو به سایت وارد کنید و هزینه اشتراک و خرید محصول کمی بالا ببرید بهتره از وضعیت کنونی سایت هزینه مناسب و پایین هست اما گفتم مطالب به اندازه کافی اغنا کننده نیستن نه از نظر بار علمی از نظر بروز بودن سمینارها و مقالات.
    در نهایت کمال تشکر رو دارم از سایت بسیار خوب و علمی روانشناسی jadoyebavar

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2015 © تمامی حقوق این سایت متعلق به جادوی باور است.
Whatsapp
phone