به مناسبت فرا رسیدن نوروز باستانی، با استفاده از کد eyd از 25% تخفیف بهرمند شوید. نورزتان پیروز

اشتراک ویژه ورود / ثبت نام

ضمیر ناخودآگاه چیست؟ ارتباط آن با قانون جذب و ارتعاش

ضمیر ناخودآگاه چیست؟ ارتباط آن با قانون جذب و ارتعاش

تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰

در نظریه روانکاوی شخصیت فروید از ضمیر ناخودآگاه یا ضمیر ناهشیار به عنوان مخزن احساسات، افکار، اسرار و خاطراتی که خارج از اطلاعات آگاهانه ماست یاد شده است.

بسیاری از  اطلاعات ضمیر ناخودآگاه غیر قابل قبول و یا ناخوشایند هستند که از جمله می توان به احساس درد، اضطراب یا درگیری اشاره کرد.

ضمیر ناخودآگاه همچنین بر رفتار و تجربه ما نیز تأثیرگذار است، اما ممکن است خودمان از این تأثیرات آگاه نباشیم.هر آنچه که در ضمیر ناخود آگاه ما وجود دارد به کمک اصل قانون جذب به صورت ارتعاش به جهان هستی ساطع می شود. در این بخش سعی داریم تا به صورت تخصصی ضمیر ناخود آگاه را بررسی کنیم و همچنین ارتباط میان ضمیر ناخود آگاه و قانون جذب را برای شما بیان کنیم؛ پس در ادامه با جادوی باور همراه باشید.

ضمیر ناخودآگاه چیست؟

ذهن ناهشیار و یا همان ضمیر ناخوداگاه مخزن احساسات، اندیشه ها، آرزوها و خاطراتی است که ما از آن ها آگاهی کامل نداریم.
تقریبا تمام آنچه که در ضمیر ناخودآگاه وجود دارد مانند احساس درد، اضطراب یا درگیری و… غیر قابل قبول یا ناخوشایند هستند.

ضمیر ناخودآگاه از فرایندهای ذهنی تشکیل شده است که به صورت خودکار رخ می دهند و آگاهی ما تأثیری در انجام این فرایندها ندارد.
این فرایندهای ذهنی زیر سطح آگاهی ما قرار دارند و بر رفتارهای آگاهانه ما تأثیرگذار هستند و شامل تفکرات درون ذهنی، خاطرات، آرزوها و انگیزه ها می باشند.

اگر ساختار ضمیر ناخودآگاه را به یک کوه یخی مانند شکل زیر تشبیه کنیم، ضمیر ناخودآگاه در پایین کوه قرار خواهد گرفت و ضمیر خوداگاه در قسمت بالایی کوه قرار می گیرد.

به این ترتیب اطلاعات آگاهانه ما در ضمیر خودآگاه در نوک کوه یخی قرار گرفته است و اطلاعات مهم و اصلی ما در ضمیر ناخودآگاه و در قسمت پایین کوه یخی قرار دارد. اطلاعات موجود در ضمیر ناخودآگاه ممکن است در دسترس نباشند اما همچنان بر رفتار فعلی ما بسیار تأثیر گذار هستند.

ضمیر ناخودآگاه ما شامل خلاقیت های درونی بی حد و مرز، اطلاعات ذخیره شده قدرتمند و دیگر پتانسیل های استفاده نشده است. ضمیر ناخودآگاه می تواند از قدرت ذهن برای انجام بسیاری از کارها استفاده کند. مدیتیشن راهکاری برای استفاده از ضمیر ناخودآگاه و بهره بردن از قدرت ذهن برای انجام برخی کارهای خلاقانه می باشد.

ویدیو درباره ضمیر ناخودآگاه از بروس لیپتون

وظیفه ضمیر ناخودآگاه چیست؟

تنها وظیفه ضمیر ناخودآگاه حفظ بقا و زنده ماندن ما است؛ ضمیر ناخودآگاه تمام تلاش خود را می کند تا ما را از خطرات احتمالی نجات دهد و ما را در شرایط فعلی (یعنی شرایطی که همین حالا داریم) نگه دارد و این موضوع باعث می شود که ضمیر ناخودآگاه مانع تغییرات مثبت و منفی در زندگی ما شود.

چرا ضمیر ناخودآگاه تلاش می کند تا ما را در شرایط فعلی نگه دارد؟ به این دلیل که ضمیر ناخودآگاه در شرایط فعلی توانسته ما را زنده نگه دارد و توانسته وظیفه اصلی خود را انجام دهد؛ پس اگر بدون تغییر دادن ذهنیتمان تصمیم به انجام دادن کاری جدید بگیریم احتمال موفقیت ما در آن کار صفر است زیرا ضمیر ناخود اگاه مانع تغییرات جدید در زندگی ما می شود.

قدرت ضمیر ناخودآگاه

قدرت ضمیر ناخودآگاه

برای اینکه از قدرت ضمیر ناخودآگاه مطلع شوید شخصی را در نظر بگیرید که عزیزی را به صورت غیر منتظره ای  از دست داده است این شخص در حالت آگاه و در سطح خودآگاه میداند که این اتفاق افتاده است ولی از آنجایی که این موضوع میتواند ضربه بزرگی به آن شخص بزند ضمیر ناخودآگاه وارد عمل میشود و با تکرار کلماتی مانند باورم نمیشود، اصلا نمیتوانم باور کنم و… شخص را در یک حالت شوک قرار می دهد.

ضمیر ناخودآگاه با قدرتی که دارد مسائلی که برای ما غیر قابل باور هستند و ممکن است که به ما ضربه وارد کنند را فیلتر میکند.

قبل از این که به خود شک کنید که شاید به افسردگی و عدم اعتماد به نفس کافی دچار شده اید بهتر است مطمئن شوید که اطرافتان را آدم های احمق پر نکرده باشند.

زیگموند شلومو فروید

به طور مثال شاید برای شما یا آشنایان شما اتفاق افتاده که در یک سینمای ۳بعدی نشسته اید و در حال تماشای فیلمی ۳بعدی هستید. با آگاهی کامل میدانید که این فقط یک تصویر بی خطر است و واقعیت ندارد ولی همین که چیزی در فیلم به سمت شما پرتاب میشود یا موجودی به شما حمله میکند ناخودآگاه می ترسید و یا سرتان را به عقب میکشید.

حس ترس و ناراحتی در هنگام انجام یک کار جدید یا متفاوت، نشانه فعال شدن ضمیر ناخودآگاه می باشد. ضمیر ناخودآگاه شما واکنش هایی را طبق الگوهای رفتاری تثبیت شده در آن، بروز می دهد.

از مزایای قدرت ضمیر ناخودآگاه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بروز توانایی ها و استعدادهای درونی
  • افزایش احساس همدلی و درک
  • به خاطر آوردن جزئیات بیشتری از پدیده های گوناگون
  • یافتن راه حل های بسیار عالی در مراحل مختلف زندگی
  • افزایش میزان یادگیری
  • کشف ریشه های ترس و هراس

چگونه ضمیر ناخودآگاه را برنامه ریزی کنیم

چگونه ضمیر ناخودآگاه را برنامه ریزی کنیم

 

همان طور که در مقاله قبلی درباره برنامه ریزی ضمیر ناخودآگاه مفصل توضیح دادیم قسمت آگاهانه ذهن قابل کنترل می باشد اما ضمیر ناخودآگاه بیشتر تابع هیجانات زندگی است.
همانطور که ذهن آگاه شما یک انتخاب یا عمل را پردازش می کند،
ذهن ناخودآگاه شما به طور همزمان تصمیمات و اقدامات ناخودآگاه را پردازش می کند. البته راهکارهایی وجود دارند که با استفاده از آن ها می توانید ضمیر ناخودآگاه خود را به صورت آگاهانه مورد استفاده قرار دهید. در این بخش به بیان برخی از این راهکارها می پردازیم:

سعی کنید تفکرات مثبت را جایگزین افکار منفی کنید ، با این کار ذهنیت شما تغییر پیدا می کند و به آسانی می توانید بر افکار منفی غلبه کنید.
برای انجام این کار “من می توانم این کار را انجام دهم” را جایگزین “من نمی توانم” کنید.
با این شیوه می توانید ضمیر ناخودآگاه را به صورت آگاهانه و در جهت افکار مثبت برنامه ریزی کنید. البته باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که برای پردازش تصمیمات و اقدامات از طریق ضمیر ناخودآگاه با تمرین و به مرور زمان امکان پذیر خواهد شد.

بسیاری از ما از ضمیر خودآگاه و اطلاعات موجود در آن آگاهی داریم، این در حالی است که اطلاعات موجود در ضمیر ناخودآگاه، خارج از دسترس و آگاهی ما قرار دارند.
بسیاری از اتفاقات هیجان انگیز زندگی در ضمیر ناخودآگاه ذخیره می شوند.
گاهی ممکن است برخی رؤیاها و آرزوها تبدیل به ترسی بزرگ شود و در ضمیر ناخودآگاه ما ذخیره شوند و کنترل زندگی ما را به دست بگیرند. هنگامی که فشار روانی یا استرس به وجود می آید، آرامش اعصاب کم تر شده و افکار منفی از طریق ضمیر ناخودآگاه بروز پیدا می کنند.

برای جلوگیری از این پیشامد باید افکار منفی موجود در ضمیر ناخودآگاه را شناسایی کرده و تمرکزتان را بر افزایش اعتماد به نفس و انتخاب موقعیت مثبت قرار دهید.

با تکرار کلماتی مانند “من به اندازه کافی خوب هستم”، “من ارزشمند هستم” و “من ارزشش را دارم” می توانید ضمیر ناخودآگاه را به صورت آگاهانه و با افکار مثبت به کار ببرید.

 

ارتباط بین ضمیر ناخودآگاه و قانون جذب

هر آنچه که در ضمیر ناخودآگاه ما وجود دارد از طریق اصل قانون جذب یا همان ارتعاش به جهان هستی ساطع می شود. پیشنهاد میکنیم مقاله قانون جذب و ارتعاش چیست را مطالعه کنید

ضمیر ناخودآگاه ما مخزن و منبعی از احساسات و اعمال خوب و بد ما است و با ساطع کردن این خوبی و بدی ها به جهان هستی باید منتظر دریافت پاسخ آنها باشیم.

خوب برای ما خوبی را جذب می کند و بد برای ما بدیرا جذب می کند؛ پس اگر در ضمیر ناخودآگاه ما پر از خطا و بدی باشد باید منتظر پاسخ این بدی ها و خطا ها از جانب کائنات باشیم و اگردر ضمیر ناخودآگاه ما خوبی ها و کارهای مثبت باشد باید منتظر پاسخ این خوبی ها و این کارهای مثبت باشیم.

قانون جذب قانونی ساده و طبیعی است که اگر بتوانید از این قانون به درستی استفاده کنید می توانید زندگی خود را متحول کنید.

ویژگی های ضمیر ناخودآگاه

ویژگی های ضمیر ناخودآگاه

۱. ضمیر ناخودآگاه مانند یک آرشیو است:

ضمیر ناخودآگاه بخشی از ذهن و آرشیو کاملی از پدیده های ذهنی گوناگون می باشد، این پدیده ها به صورت ناخودآگاه در ذهن هر فرد ذخیره شده است. ناخودآگاه ما شامل احساسات، مهارت ها، افکار ناخودآگاه، عادت های ناخودآگاه و واکنش های اتوماتیک، ترس ها و میل های پنهان است.

فروید معتقد بود که می تواند احساسات ناخودآگاه را با استفاده از تکنیکی به نام “تداعی آزاد” به اطلاعات آگاه تبدیل کند. فروید برای انجام تکنیک تداعی آزاد از بیماران در خواست می کرد که هر چیزی را که در نظرشان بی اهمیت، بی معنی و یا حتی غیر اخلاقی بود به زبان بیاورند.

فروید با کشف این جریانات توانست محتویات ضمیر ناخودآگاه را کشف کند که خواسته های سرکوب شده و خاطرات دردناک دوران کودکی نیز جزئی از اطلاعات موجود در ضمیر ناخودآگاه بود.

۲. ضمیر ناخوداگاه قابل تغییر است:

یکی از ویژگی های اصلی ضمیر ناخودآگاه قابل تغییر و منعطف بودن آن است؛

هر فردی می تواند با برنامه ریزی ضمیر ناخودآگاه زندگی خود را به طور کلی متحول کند و نسبت به تغییری که بر روی ضمیر ناخودآگاه خود اعمال کرده است زندگی خود را در جهت مثبت و منفی حرکت دهد.
بسیاری از دانشمندان و فعالان در حوضه روانشناسی پی برده اند که تنها ۵ درصد از فعالیت های شناختی ما (تصمیم گیری ها، احساسات، اعمال، رفتار) آگاهانه است در حالی که ۹۵ درصد باقیمانده توسط ضمیر ناخودآگاه انجام می شود؛ این بدان معناست که اگر ما ضمیر ناخودآگاه خود را تغییر ندهیم زندگیمان نیز هیچ تغییری نمی کند.

۳. ناخودآگاه همیشه فعال است:

یکی از مهم ترین ویژگی های ضمیر ناخودآگاه همیشه فعال بودن آن است. ضمیر ناخودآگاه شما دارای “دستورالعمل اول” یا “وظایف” است.
دستورالعمل های اصلی ذهن، فریم ها یا روش های تفکر هستند و واکنش های طبیعی انسان بر اساس این هدف و آماج انجام می پذیرد.
در واقع ضمیر ناخودآگاه خاطرات ما را سازماندهی می کند و می تواند آنها را در یک دنباله ، مانند یک فیلم یا جدول زمانی ذهن ما، ثبت کرده و برای اتفاقات روزمره زندگی از تجربیات گذشته ذخیره شده در ضمیر ناخودآگاه بهره ببرد.

نکاتی از ناخودآگاه که هیچکس به شما نمی گوید:

  1. ضمیر ناخودآگاه شما نه تنها تمام فرآیندهای بدن را کنترل می کند، بلکه پاسخ بسیار از مشکلات موجود در زندگی شما را می داند و می تواند به راحتی تمامی مشکلات شما را حل کند.
  2. هر شب قبل از اینکه به خواب بروید با مراجعه به ضمیر ناخودآگاه برای روز جدید یک برنامه ریزی کلی انجام دهید.
  3. هر چیزی که در ضمیر ناخودآگاه شما ثبت شود، به طور مستقیم در احساسات، شرایط و رویدادهای زندگی تان تاثیر می گذارد. بنابراین، شما باید کاملاً مراقب افکار خود باشید.
  4. استرس، اضطراب و ترس می تواند ریتم طبیعی تنفس، ضربان قلب و کار هر قسمت دیگر بدن را مختل کند. اندیشه های مثبت و سازنده را در ذهن ناهشیار خود تقویت کنید، به این ترتیب تمام وظایف بدن به حالت عادی برمی گردد.
  5. ضمیر ناخودآگاه خود را با بهترین تجربیات و احساسات پر کنید و با تمرکز بر روی توانایی های خود، افکارتان را به واقعیت تبدیل کنید.
  6. تمام فانتزی و احساسات شما به وضوح توسط ناخودآگاه شما پذیرفته شده و سپس در زندگی اجرا می شود. تصور یک نتیجه مثبت از مشکلات خود ، می توانید مسائل گوناگون را به درستی مدیریت کنید.

 

 

دیدگاه‌ها

29 پاسخ به “ضمیر ناخودآگاه چیست؟ ارتباط آن با قانون جذب و ارتعاش”

  1. آمنه رحمتی گفت:

    سپاس عالی بود

  2. لوسی گفت:

    با سلام،
    شاید مفید و مثمر ثمر باشد که در جهت شناخت عالم به اصطلاح تاریک ناآگاه درونی ( نه ناخودآگاه درونی ) ، بخش مرکزی آنرا مورد مطالعه قرار داد ، یعنی محتوای صدف بسته و مسدود غریزه جنسی . روی پوسته این صدف یک میل جنسی مردانه و یا زنانه به سمت بیرون بطور واقعی و عینی تجلی و خود نمایی میکند که هرفرد انسانی بخوبی به آن آشنایی دارد. اما باید دید که آیا زیر پوسته صدف غریزه جنسی علاوه بر میل جنسی اصلی و آشکار روی پوسته، تمایلات فرعی و پنهانی جنسی هم موجود می باشند و یا نه ؟ و اگر پاسخ به این سوال مثبت بود، آنگاه باید دید و به روشنی تعیین کرد که چند تا ؟ منظور اینکه آیا به راستی و حقیقتن هرکدام از افراد انسانی تنها دارای یک میل جنسی و یک سرنوشت جنسی به شکل مرد یا زن می باشند و یا بیشتر ؟

  3. کاربر 16585 گفت:

    پیشنهاد میکنم کتاب سایکو سایبرنتیک روان رو حتما بخونید خیلی کمکتون میکنه♥

  4. کاربر 16772 گفت:

    خیلی مطالب مفیدی بود و داشتن حس خوب قدرتمندترین مهبت برای ماست و ممنونم از سایت جادوی باور

  5. على گفت:

    ترجیح میدم کتاب غول درون بخونم تا اینکه اینهارو بخونم

  6. ماهک گفت:

    سلام میخواستم بدونم سابلیمینال که رو ضمیر ناخودگاه میگن تاثیر میذاره واقعا میشه رنگ پوست …رنگ مو …رنگ چشم رو عوض کرد یا همش دروغه؟

  7. میشه کمک کنین؟!..خواهشا... گفت:

    سلام…من..۱۴ سالمه..
    حدود ۱ سال و ۳ ماه پیش…بهترین و صمیمی ترین دوستم..از پیشم رفت:”)…خب..من…واقعا خیلی دوسش داشتم…….و..کلا….یه چیزی حدود ۷ ماه از عمرم و فقط گریه کردم…ولی بعد ی مدت به خودم اومدم و گفتم که چی بشه؟…من برای ادامه زندگیم به خودم نیاز دارم…و به خودم سالم نیاز دارم ن با یه روحیه یه خراب…پس…به خودم اومدم و الان ۵ ماه گذشته و الان واقعاااا حالم خوبه جوری که حتی اگه همه چی رو هوا هم باشه باز هم همه چی خوبه..ولی…ی مشکل بزرگ تر باهاش مواجه شدم…من نمیتونم کسی و دوست داشته باشم…ینی میخواماا…نمیخوام کسی و ناراحت کنم میخوام بخندونمشون باهاشون حرف میزنم میخندم شادم باهاشون..ولی‌‌‌‌‌…دیگ کسی و دوست ندارم…هر کاری میکنم درست نمیشه…شما..راهکاری دارین که بهم بدین؟!..این حس داره دوباره بهمم میزنه…من به خودم قول دادم از خودم مراقبت کنم نزارم باز کسی بهم صدمه بزنه…ولی الان..خودم دارم به خودم صدمه میزنم با دوست نداشتن کسی.‌..گارد گرفتم و هر کاری میکنم گاردم نمیاد پایین..

  8. علی اصغرتشکری گفت:

    با سلام و عرض ادب خدمت شما .. اطلاعات بسیار خوب و جامعی بود تشکر میکنم و یک سوال دارم : آیا با روش هایی مثل هیپنوتیزم میشه به ضمیر ناخودآگاه دسترسی داشت و اونو هدایت کرد؟ مثلا باورهای محدود کننده یا عادت ها و ترس ها رو تغییر بدیم؟

  9. محمد گفت:

    سپاس ازمطالب مفیدتون.مطالب جدیدی یادگرفتم

  10. سلام . بله به هرچیزی که زیاد فکر کنید تبدیل به باور میشود و همان در زندگی پدیدار میشود

  11. ناشناس گفت:

    سلام
    نمیدونم باور میکنید یا نه ولی حس میکنم من از ضمیرناخوداگاه هم سو استفاده میکنم
    یعنی مثلا من جدیدا به هرچی زیاد فکر میکنم اتفاق میفته و یا گیرم میاد خیلی عجیبه

  12. ارغوان گفت:

    سلام میشه بگید در خواب کدوم ضمیر فعاله؟

  13. سعید گفت:

    با سلام من یک روشی دارم که با ضمیر ناخوداگاه خودم صحبت میکنم ازش کمک میگیرم،سوال میکنم و جواب میگیرم جواب همه سوالها رو میدونه حتی میدونه فردا از چه ساعتی تا چه ساعتی بارون خواهد امد،هر چیز گم شده ای رو میگه کجاست و…

  14. مجید گفت:

    یعنی قدرت مثل ونوم یا اسپایدر من یا همه ی تبر قهرمان ها.ممنونم

  15. مجید گفت:

    سلام . یعنی با ضمیر ناخوداگاه میتونیم مثلا قدرت شحصیت های کارتونی را داشته باشیم؟واینکه با تلقین میشه برنامیزیش کرد؟

  16. ناشناس گفت:

    با سلام مقالتون رو تا اخر خوندم اما یه سوال دارم اینکه چطور ناخود اگاه ما برای سلامتی ما تلاش داره اما افکار منفی که خودشون عامل از بین رفتن سلامتی اند رو ساطع میکنه …تناقض در مقاله به چشم میخوره به نظرم شماها فقط مخاین کتاب بفروشید همین .همه دوست دارن مشکل نداشته باشن برا همین دست به هر کاری میزنن تا بتونن مشکلشون رو حل کنن یه عده هم از این ولوشو ذهنی مردم میخان سود ببرن

    • سلام دوست عزیزم ، ضمیر ناخودآگاه طبق داده های ما برای سلامتی و بقای ما تلاش میکند و هر باور جدید حتی اگر واقعا ما رو به موفقیت برسونه هم نمیپذیرد مگر با تکرار ، به طور مثال یک فرد سیگاری کاملا آگاه است که سیگار یک ماده مضرر است ولی این موضوع را آگاهانه قبول دارد و ضمیر ناخودآگاه به دلیل اینکه سیگار را در برنامه بقا دارد تصمیم شما برای ترک آن هیچ نتیجه ای نخواهد داشت مگر فقط با تضاد . اگر نمیدانید تضاد چیست در اینترنت این موضوع را جستجو کنید با تشکر از شما

  17. مهیار مشهدی گفت:

    دوستان برای اطلاعات فوق باور و بسیار ارزشمند از ضمیر ناخودآگاه کتابِ “غول درون من” اثر هری کارپنتر رو بخونید ،این کتاب رو من خودم… گوش کردم ک عاالی بود

  18. رادمان گفت:

    درود بر شما مقالاتتون و مجموعا اطلاعات ارائه شده در سایتتون مفید و ارزشمند است لطفا از منابع و رفرنسهاى کلاسیک و همینطور متاخرین که در تکوین مقوله ناخودآگاه نقش کلیدى داشتند با ذکر منبع نام ببرید و لطفا شرحى کوتاه بر هریک بنویسید شاید مفید فایده واقع شود
    با سپاس.

  19. حبیب گفت:

    مقاله خوبی بود در ضمیر ناخودآگاه بیشتر احساسات منفی به مدت زمان طولانی ذخیره شد و با هر احساس ذخیره شده بازیابی شده ترسها هم یاداور دردها در ضمیر ناخودآگاه میشود …

  20. مریم گفت:

    بسیار بسیار مفید بود
    خیلی خیلی از شما سپاس گزارم
    راستی اسم سایتتون خیلی جذابه:)

  21. کاربر 4901 گفت:

    عالی بود

  22. رخصتی گفت:

    سلام
    مقاله بسیار خوب و مختصر و بسیار عالی و کاربردی.
    سپاس از زحمات شما دوستان خوب

  23. محمد گفت:

    بسیار ارزشمند بود.سپاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2015 © تمامی حقوق این سایت متعلق به جادوی باور است.
Whatsapp
phone