به مناسبت فرا رسیدن نوروز باستانی، با استفاده از کد eyd از 25% تخفیف بهرمند شوید. نورزتان پیروز

اشتراک ویژه ورود / ثبت نام

راه های خودشناسی چیست – ۵ گام تا خودشناسی

راه های خودشناسی چیست - 5 گام تا خودشناسی

تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۴۰۰

خودشناسی مسئله ای پیچیده است و همه فکر می کنند که خودشان را می شناسند، اما در حقیقت خیلی از افراد نمی دانند که دقیقا کیستند.
واقعیت این است که اکثر کارهای ما به صورت ناخودآگاه صورت می گیرند که البته چیز بدی هم نیست. عادت ها، کارهای روزمره و واکنش هایمان زندگی ما را پیش می برند،

بنابراین نیازی نیست هر بار که داریم دست و صورتمان را می شوییم یا پشت فرمان می نشینیم تا به محل کارمان برویم به جزئیات کارهایمان فکر کنیم. مسئله مهم اینجاست که ما برای مدتی طولانی به صورت ناخودآگاه و از روی عادت همه کارها را انجام می دهیم و فراموش می کنیم که همه آنها به صورت ناخودآگاه هستند، چون وقتی ما از عادت ها کارهای روزمره، انگیزه ها و واکنش هایمان شناخت نداریم، دیگر این ما نیستیم که آنها را کنترل می کنیم، بلکه آنها هستند که کنترل ما را در دست دارند. در ادامه مقاله ۵ گام تا خودشناسی را بررسی کرده ایم با ما همراه باشید

  چگونه به خودشناسی برسیم؟

خودشناسی یا مهارت شناخت خود یکی از مهمترین و بهترین مهارت‌هایی است که می‌تواند به یک فرد در زمینه ارتباطات و زندگی کمک کند. از آنجایی که این مهارت تقریبا در تمام افراد موفق دیده می‌شود، اهمیت آن نیز بر همگان آشکار شده است. خودشناسی به عنوان یک مهارت مهم و لازم برای رسیدن به موفقیت در روابط ، کسب و کار و حتی تمام ادوار زندگی ایفای نقش می‌کند. برای اینکه بهتر و بیشتر درباره این مهارت مهم بدانید و راه‌هایی برای افزایش خودشناسی بیابید، این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

 

خودشناسی چیست؟

اگر بخواهیم تعریفی ساده از خودشناسی داشته باشیم خواهیم گفت: مهارتی است که کمک می‌کند خود را بشناسیم و رفتارهایمان را بر اساس شناختی که از خود کسب کرده‌ایم سازماندهی کنیم. شایان ذکراست اینکه دارایی‌های خود را از جهان خلقت بشناسیم و به کم و بیش آن پی ببریم از اساسی‌ترین اهداف خودشناسی است که باید محقق شود.

این مهارت در زندگی به ما این کمک را می‌کند تا تمام دارایی‌ها و نقاط ضعف خود را شناخته و بر اساس آن فعالیت‌های زندگی خود را برنامه ریزی کنیم و با انگیزه بیشتری به سمت اهداف حرکت کنیم. درواقع اگر کم و کاستی‌های اساسی خود را بشناسیم، هنگام شکست از پای نخواهیم نشست و امیدوارتر به اصلاح و ادامه راه خواهیم شد. همچنین اگر دارایی‌های خود را به دقت ارزیابی کنیم در مسیر پیشروی به اهدافمان دچار غرور یا خود بزرگ بینی نخواهیم شد.

 

۵ گام تا رسیدن به خودشناسی

راه های خودشناسی ، خودشناسی ،

اگرچه راه‌های متفاوتی برای دستیابی به این مهارت فوق العاده وجود دارد اما در این قسمت از مقاله مجموعه‌ای از بهترین و ساده‌ترین قدم‌های برای افزایش خودشناسی ذکر شده است. با بهره گیری از این مراحل می‌توانید به درصد بالایی از این مهارت دست پیدا کنید. همچنین بعضی از این مراحل می‌توانند ضمن ارتقای این مهارت، ویژگی‌های دیگری مانند اعتماد به نفس مثبت و… را در شخصیت شما وارد کنند. این مراحل عبارتند از:

قدم اول: خود را روی کاغذ بیاورید!

اینکه عمده صفات شخصیتی خود را به همراه نقاط ضعف و قدرت‌تان روی کاغذ بیاورید یعنی نیمی از راه را رفته اید. اگر خود را به طور کامل و دقیق آنالیز کنید و موارد یاد شده را روی کاغذ بیاورید، ارتباط بین نقاط ضعف و توانایی‌هایتان را خواهید یافت و در همین مرحله به طور شگفت انگیزی، عمده‌ای از مشکلات و نقاط ضعف شما حل خواهد شد.

سعی کنید سوالات چالشی از خود بپرسید و به نوعی در شخصیت و وجود خود سیر کنید تا بتوانید بدون کم و کاست، ارزش‌ها، هنجارها، توانایی‌ها و استعداد‌ها، نقاط ضعف و قدرت خود را کشف کنید. همچنین اگر می‌توانید نقاط قوت و ضعف را از هم جدا کرده و برای هرکدام یک رنگ را در نظر بگیرید تا امکان تفکیک آنها آسان‌تر شود.

قدم دوم: به رفتارهای خود در طول روز توجه کنید!

تمام نکاتی که در مرحله قبل یادداشت کرده اید احتمالا در رفتارهای روزانه شما وجود دارند؛ بنابراین بدون اتلاف وقت سعی کنید در طول روز رفتارهای خودآگاه و ناخودآگاه خود را زیر نظر گرفته و در صورت امکان نکات برداشتی خود را یادداشت کنید. مواردی که بیشترین تکرار را در طول روز دارند مشخص کنید و درباره ارتباط آن با شخصیت‌تان اطلاعات کسب کنید. همچنین اگر موارد تکراری از نقاط ضعف شخصیتی هستند، در جهت برطرف آنها و اصلاح‌شان گام بردارید.

بنابراین تنها کاری که در این مرحله لازم است انجام دهید، مشخص کردن مواردی از مرحله ۱ است که در طول روز رفتارهایی تکراری بر مبنای آنها انجام می‌دهید. سپس در جهت اصلاح یا تقویت آن موارد گام بردارید و روز به روز شخصیت خود را بهتر و بیشتر بشناسید.

 

 

قدم سوم: از دیگران بپرسید!

 

از لحاظ روانشناختی، تصویر شخصیتی ما دارای سه جنبه است: ۱- شخصی که فکر می‌کنیم هستیم. ۲- شخصی که می‌خواهیم باشیم. ۳- شخصی که واقعا هستیم و دیگران آنرا می‌بینند.

مورد اول بستگی به درجه خودشناسی مان دارد و هرچه این مهارت درون ما بیشتر باشد، به این هدف نزدیک‌تر هستیم. مورد دوم را اهداف و آرزوهای ما مشخص می‌کنند. اما مورد سوم که واقعی‌تر و حال‌تر از بقیه است. شخصی که واقعا هستیم همان شخصیتی است که از نگاه دیگران داریم. درواقع هرچه انسان سعی کند شخصیت خود را تغییر دهد، نا خودآگاه کارهایی انجام خواهد داد که شخصیت واقعی وی را فاش خواهد کرد.

 

بنابر تفاسیر ارائه شده، اگر دوست دارید تصویری واقعی از شخصیت خود داشته باشید، از افراد نزدیک خود بپرسید. از آنها درباره شخصیت خود بپرسید و بخواهید که نکات بارز مثبت و منفی شخصیت شما را شرح دهند. همچنین می‌توانید از آنها درخواست کنید که برای مدت زمانی مشخص رفتارهای شما را زیر نظر گرفته و نکات بارز شخصیت‌تان را یادداشت کنند و بعد از مدتی، آنها را به شما تحویل دهند. این موضوع به سادگی شما را رسیدن به خودشناسی کمک می‌کند.

 

قدم چهارم: اهدافی برای خود تعیین کنید!

 

همانطور که در بخش قبل گفته شد، شخصی که می‌خواهیم باشیم از آرزوها و اهداف ما تبعیت می‌کند. اینکه برای خود اهداف و آرزوهایی تعیین کنید می‌تواند سبب خودشناسی مثبت و ارتقای اعتماد به نفس‌تان شود. سعی کنید تمام آرزوهای دور و نزدیک خود را روی کاغذ بیاورید و برای دستیابی به آنها برنامه ریزی کنید. البته این برنامه ریزی را بر اساس شناختی که تا کنون از خود کسب کرده‌اید انجام دهید تا تمرینی برای افزایش خودشناسی‌تان باشد. البته توجه کنید که این هدف گذاری نباید به طور غیر منطقی و دور از دسترس بیان شده باشند.

 

قدم پنجم: یادگیری را در زمینه خودشناسی فراموش نکنید!

تمرین خودشناسی ، انواع خود شناسی ، خودشناسی چیست

همانطور که یادگیری در تمام دوره‌های زندگی موثر عمل می‌کند، در تمرین خودشناسی نیز اثرات فراوانی دارد. وقتی که یادگیری مثبت را اساس کار خودشناسی قرار می‌دهید، نا خودآگاه ویژگی‌های مثبتی که ناشی از یادگیری شماست به شخصیت‌تان افزوده خواهند شد. این ویژگی‌ها هم در شکل گیری شخصیت و هم در افزایش مهارت شناخت‌تان نسبت به خود تاثیرات فراوانی خواهند داشت.

 

الگو برداری از رفتارهای مثبت و فوق العاده‌ای که ذهن‌مان تشخیص می‌دهد یک طرف قضیه و نکته برداری از اینکه چرا مغزمان آن رفتار بخصوص را به عنوان عملی خوب و جالب تلقی کرده است، طرف دیگر قضیه است. نکته برداری از الگوها و آنالیز نکات استخراج شده می‌تواند تاثیر فوق العاده‌ای در افزایش این مهارت داشته باشد.

 

دیدگاه‌ها

9 پاسخ به “راه های خودشناسی چیست – ۵ گام تا خودشناسی”

  1. شاهین گفت:

    سلام و عرض ادب مطالب جالب و خیلی خوب عنوان شده دست مریزاد

  2. Sayareh zohreh گفت:

    بسیار آموزنده و ثاتیر گذار بوده مطالبتون امیدوارم بتونیم به نحو احسنت از این راهنمایی خوبتون بهره ببریم.

  3. Moslem گفت:

    من تازه مقاله تون رو خوندم میخوام بهش عمل کنم امیدوارم که تو زندگیم تأثرات مثبتی بذاره

    ممنون بابت زحماتتون

  4. سپیده گفت:

    سلام…ممنون از مقاله خوبتون…فقط یک مورد هست که میگوید: از اطرافیان خود بپرسید …شاید اطرافیان فرد، بسیار خوشبین یا بسیار بدبین به او باشند و یا آن افراد دچار خود کم بینی باشند…در اینصورت بهتر است که از افراد نرمال و شایسته راجع به خود سوال کنیم

  5. فرید صادقی گفت:

    چیزی که چند وقته به دنبالش بودم
    ممنون بابتش

  6. ملیکا گفت:

    سلام من تازع دارم میخونمش و همچنین دارم از روش مینویسم امیدوارم که بهم کمک کنه ممنون بابت زحمتتون💐

  7. علیرضا گفت:

    مرسی بابت مقالتون خیلی بهم کمک کرد

  8. کاربر 13508 گفت:

    سلام
    کتاب صوتی راز را حتما به سایت اضافه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2015 © تمامی حقوق این سایت متعلق به جادوی باور است.
Whatsapp
phone