به مناسبت فرا رسیدن نوروز باستانی، با استفاده از کد eyd از 25% تخفیف بهرمند شوید. نورزتان پیروز

اشتراک ویژه ورود / ثبت نام

ان ال پی چیست؟ برنامه ریزی عصبی کلامی

nlp

تاریخ انتشار: ۱ بهمن ۱۳۹۸

ان ال پی چیست تمرینات عملی برای تغییر زندگی با ان ال پی یا همان برنامه‌ ریزی عصبی کلامی کدام است 

ان ال پی یا برنامه ریزی عصبی زبانی یکی از بهترین و مهمترین شاخه‌های علم موفقیت است که می‌تواند افراد را به رشد فردی بسیار زیادی برساند. افرادی که به دنبال بازخورد و عملکرد بسیار قوی و منظم هستند، می‌توانند با استفاده از ان ال پی یا برنامه ریزی عصبی زبانی به این ویژگی‌ها دست پیدا کنند.

با ما در این مقاله همراه باشید تا اطلاعات لازم درباره NLP یا برنامه ریزی به زبان عصبی را بیاموزید.

ان ال پی یا برنامه ریزی عصبی زبانی چیست؟

ان-ال-پی-چیست ، برنامه ریزی عصبی و کلامی ، تکنیک nlp چیست

 

برنامه ریزی عصبی کلامی یک مدل رفتاری موثر و برنامه ریزی شده است که به افراد کمک می‌کند تا جهان را خاص‌تر و بهتر ببینند، لمس کنند و احساس نمایند. این علم بر اساس خودآگاهی، ارتباط موثر و تغییر صحیح الگوهای رفتاری و ارتباطی افراد را به سمت موفقیت می‌کشاند. هدف اصلی ان ال پی بهبود رفتارها و نگرش‌های شما نسبت به موفقیت در زندگی است. این علم به شما کمک می‌کند تا به نگرش خوبی نسبت به جهان برسید، موفق شوید، الگوی موفقیت خود را ساخته و آنرا تکرار کنید.

NLP مخفف کلمات زیر است:

  • Neuro: اولین حرف از این عبارت است که بیان کننده نقش سیستم عصبی در همکاری با حواس پنجگانه و ضمایر خودآگاه و ناخودآگاه برای کسب اطلاعات و بررسی آنها از دنیا است.
  • Linguistic: این کلمه تاثیر کلام و زبان را در برقراری ارتباط بهتر و درک صحیح از ارتباطات نشان می‌دهد.
  • Programming: سومین حرف از NLP نشان دهنده وجود برنامه برای سازماندهی و مدیریت صحیح افکار و کلام و متعادل ساختن تاثیر این دو بر یکدیگر است.

این سه کلمه در کنار هم علم ارزشمند برنامه ریزی عصبی زبانی را به وجود آورده اند. بدیهی است که علم برنامه ریزی عصبی کلامی در صورت وجود این سه عامل کنار هم کاربرد خواهد داشت؛ بنابراین حتی اگر یکی از عوامل ذکر شده در آن رعایت نشود، پیاده سازی روشهای ان ال پی به درستی انجام نخواهد گرفت.

کاربرد ان ال پی 

بنابر تعاریف فوق، این علم به طور شگفت انگیزی باعث پویایی عملکرد متقابل بین ذهن و زبان شده و چگونگی اثر گذاری این دو فاکتور مهم بر رفتار و نگرش را توضیح می‌دهد. درواقع این علم وسیله‌ای برای مدیریت ذهن و در دست گرفتن کنترل آن است. همچنین ان ال پی کمک بسیاری به درک ضمیر ناخودآگاه و شناخت کافی از آن در وجودمان می‌کند.

بگذارید به طور ساده‌تری به قضیه نگاه کنیم. فرض کنید با یک شخص ناشنوا در حال گفتگو هستید اما زبان اشاره مخصوص ناشنوایان را بلد نیستید؛ بنابراین ممکن است با زبان اشاره چیزی به وی بگویید که اشتباه باشد و او را ناراحت کند در حالی که قصد شما انتقال پیام دیگری بود. ضمیر ناخودآگاه نیز بدین صورت است. علم ان ال پی به شما زبان مغز، ضمایر خودآگاه و ناخودآگاه را خواهد آموخت تا پیامی که مد نظر شماست به طور صحیح و کامل به مغز و ضمیر ناخودآگاه منتقل شود و بازخورد خوبی از آن حاصل شود. ان ال پی به طور کلی سبب موارد زیر می‌شود:

  • برنامه ریزی مجدد ذهن
  • تغییر دیدگاه‌های قدیمی
  • ایجاد نگرش تازه و هوشمند در زندگی
  • کنترل احساسات و عواطف
  • کنترل گفتگوی ذهنی
  • ترک عادات بد
  • تجدید نظر در ارزش‌ها و باورها
  • ایجاد توانایی‌های ذهنی خودآگاه و ناخودآگاه جدید
  • غلبه بر احساسات بد و فراموشی خاطرات بد گذشته

تمرینات عملی برای تغییرزندگی با ان ال پی

برنامه-ریزی-عصبی-کلامی-،ان-ال-پی-چیست ،nlp چیست

 

شاید علم NLP یکی از کاربردی‌ترین روش‌ها را برای ایجاد هماهنگی میان ضمیرخودآگاه و ناخودآگاه معرفی کرده است؛ اما چگونه از این علم ارزشمند برای تغییر زندگی خود استفاده کنیم؟ چگونه می‌توانیم با استفاده از برنامه‌ریزی عصبی زبانی کنترل مغز خود را در دست گرفته و به خواسته‌هایمان برسیم؟

در ادامه تمرین‌هایی عملی برای پیاده سازی هرچه بهتر مقدمات NLP در ذهن و ضمیر ناخودآگاه را توضیح داده‌ایم:

تصویر خود را پیدا کنید!

همانطور که گفته شد، اصلی‌ترین محورهای ان ال پی خودآگاهی و رسیدن به درک صحیح از محیط و دنیا است. برای اینکه به این مهم دست یابید، می‌توانید از این تمرین استفاده کنید. ابتدا ذهن خود را خالی از هرگونه افکار منفی و مزاحم کنید. ترجیحا در یکی از روزهای مطلوب زندگی‌تان و صبح زود این کار را انجام دهید.

در مرحله دوم لازم است تا با ذهن خود باب دوستی را بازکرده و اینگونه صحبت کنید: این ضمیر ناخودآگاه من؛ من می‌دانم که شخصیت اصلی من، محیط زندگی من، دنیایی که در آن زندگی می‌کنم و تاثیری که روی جهان دارم به شکل یک تصویر در ذهنم ثبت شده است. از تو می‌خواهم به عنوان یک دوست خوب، آن تصویر را به من نشان دهی. اگر تمرکز کافی و شناخت مطلوبی از زندگی و شخصیت خود داشته باشید، تصویری در ذهنتان پدید خواهد آمد.

مدل سازی کنید!

همانطور که علم ان ال پی یا برنامه ریزی عصبی زبانی از مدل سازی زندگی افرادی موفق پدید آمده است، شما نیز این فرصت را مغتنم شمرده و برای رسیدن به موفقیت مدل سازی کنید. در ابتدا کاری که قصد انجامش را دارید، بررسی کنید. ببینید قبل از شما کسی آن کار را انجام داده یا خیر. اگر قبل از شما کسی آن کار را انجام داده بود، مدل سازی بهترین و سریعترین راه برای انجام آن کار است.

برای شروع مدل سازی، الگوی رفتاری اصلی افراد موفق که در انجام موفقیت آمیز آن کار تاثیر گذار بوده است را شناسایی کنید؛ اصلی‌ترین و مهمترین الگوهای رفتاری اشخاصی که آن کار را انجام داده‌اند راهگشاترین است. سپس سعی کنید از الگوهای رفتاری استخراج شده پیروی کرده و خود را به خلق و خوی افراد موفق نزدیک و نزدیکتر کنید.

اگر کاری که قصد انجام آنرا دارید از قبل انجام نشده باشد تکلیف چیست؟ در این حالت مدلسازی کمی وقت گیرتر می‌شود اما تاثیر بیشتری را روی ضمیر ناخودآگاه شما خواهد گذاشت. مدلسازی و الگو برداری را از درون خود آغاز کنید. به وجود خود که لبریز از معرفت و آگاهی است رجوع کرده و به دنبال کارهایی که انجام داده‌اید باشید. چه کارهایی در گذشته انجام داده‌اید که سبب حیرت شما شده است؟

 

دیدگاه‌ها

5 پاسخ به “ان ال پی چیست؟ برنامه ریزی عصبی کلامی”

  1. کاربر 7764 گفت:

    ممنونم مقاله خوبی بود اگر یک استاد هم دوره را اموزش میداد خیلی خوب می شد

  2. کاربر 11523 گفت:

    واقعا عالیه هر چی بگم بازم کم گفتم .
    واقعا دست مریزا

  3. مجید گفت:

    با سلام…
    خیلی مطالب سایتتون مفیده و بار علمیش بالاست.
    فقط من خیلی مشتاقم یه سری مطالب در مورد NLP بطور کامل و جامع یاد گیرم.ایا سایت شما کتاب صوتی یا سمیناری چیزی در این زمینه داره؟
    اگه که هست لطفاً راهنمایی کنید.
    باتشکر و سپاس فراوان

  4. کاربر 6270 گفت:

    با سلام…
    خیلی مطالب سایتتون مفیده و بار علمیش بالاست.
    فقط من خیلی مشتاقم یه سری مطالب در مورد NLP بطور کامل و جامع یاد گیرم.ایا سایت شما کتاب صوتی یا سمیناری چیزی در این زمینه داره؟
    اگه که هست لطفاً راهنمایی کنید.
    باتشکر و سپاس فراوان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2015 © تمامی حقوق این سایت متعلق به جادوی باور است.
Whatsapp
phone