به مناسبت فرا رسیدن نوروز باستانی، با استفاده از کد eyd از 25% تخفیف بهرمند شوید. نورزتان پیروز

اشتراک ویژه ورود / ثبت نام

چگونه عادتهای بد خود را ترک کنیم ؟ ۷ مرحله برای رهایی

ترک-عادات-های-بد

تاریخ انتشار: ۶ اسفند ۱۴۰۰

ترک عادت بد یکی از بنیادی‌ترین قدم‌هایی است که افراد موفق برای رشد شخصی خویش برداشته اند؛ در واقع ترک عادت بد  مخرب به نوعی از اولیه‌ترین کارهایی است که یک فرد آینده نگر و خواهان موفقیت باید انجام دهد.

ترک کار‌های بیهوده‌ای که همیشه انجام می‌دهید کمک زیادی در بهبود عملکرد شخصی و افزایش بهره وری شما خواهد داشت. اگر انگیزه لازم برای ترک عادت‌های بد و عادات بیهوده همیشگی را دارید، با ما در این مقاله همراه باشید.

نحوه شکل گیری عادت‌های بد

نحوه شکل گیری عادت‌های بد

موضوعی مهم در ترک کردن عادت‌ها وجود دارد؛ زمان. بر اساس بررسی‌های محققان دانشگاهی در لندن، حدود ۶۶ روز طول می‌کشد تا بدن به رفتاری خاص عادت کند و در ضمیر ناخودآگاه تثبیت شود  متقابلا اگر اعتیاد بدنی درکار نباشد، همین میزان برای ترک آن عادت کافی خواهد بود. اما یک عادت بد چگونه شکل می‌گیرد؟

عادات بد یا خوب ما وارد چرخه عادتی (Habit loop) می‌شوند. در موضوع شکل گیری عادت‌های بد، ابتدا شما با نشانه‌ای از عادت بد رو به رو می‌شوید. در مغزتان پیامی می‌پیچد و شما را به انجام دادن یک کار نامطلوب و بیهوده مانند گشت و گذار بی هدف در شبکه‌های مجازی فرا می‌خواند. اگر به مرحله بالاتری برسید، آن رفتار را انجام خواهید داد و بلافاصله وارد مرحله بعدی می‌شوید.

در آخرین مرحله از Habit loop اگر پاداشی (چه پاداش خوب و چه زیان‌آور) دریافت کنید، این چرخه را آنقدر تکرار خواهید کرد تا آن کار برایتان به عنوان عادت ثبت شود. بنابراین اگر یک عادت بد دارید و می‌خواهید آنرا ترک کنید، به حداقل ۶۶ روز زمان نیاز خواهید داشت.

ترک عادت در ۷ مرحله

ترک عادت در 7 مرحله

 

همانطور که گفته شد، برای ترک عادت‌های بد ۶۶ روز زمان نیاز خواهید داشت. اگرچه ممکن است این مدت زمان طولانی به نظر برسد اما در این قسمت از مقاله ۷ مرحله برای ترک عادتهایتان آورده شده است:

 

مرحله اول: خود را ببینید!

در ۱۰ روز اول یعنی از روز ۱ تا ۱۰ لازم است تا خود را آنالیز کنید. بسیاری از عادت‌های بد ما به دلیل غافل شدن از آنالیز و بررسی دوره‌ای خود به وجود آمده اند. در طول این ۱۰ روز، تمام فعالیت‌هایی که انجام می‌دهید را بررسی کرده و عادت‌های بد خود را از شخصیت‌تان استخراج کنید. دو مورد در این مرحله از اهمیت بالایی برخورداراند. مورد اول بررسی همه جانبه خود در لحظه لحظه شبانه روز و مورد دوم یادداشت عادت‌های بد برای جلوگیری از فراموش کردن آنهاست. به این موضوع توجه کنید که نباید عادت بدی در طی این ۱۰ روز انجام دهید.

مرحله دوم: ریشه یابی کنید!

در روزهای ۱۰ تا ۲۰ دوره ترک عادت ضمن انجام مرحله قبلی، موارد یادداشت شده در مرحله اول را بررسی کنید. ابتدا لازم است تا عادت‌های بد خود را بر اساس میزان تاثیرگذاری آن روی موفقیت‌تان اولویت بندی کنید. سپس از مهمترین عادت شروع کرده وریشه یابی کنید. ریشه عادت مورد نظر را در شخصیت خود جستجو کنید و به دنبال مواردی باشید که ضربه شدیدتری به مسیر موفقیت شما وارد می‌سازد. این کار را برای عادت‌هایی که فکر می‌کنید اهمیت بیشتری دارند انجام دهید. طی این دوره زمانی نباید عادت‌های بد خود را انجام دهید.

مرحله سوم: برنامه ریزی کنید!

روزهای ۲۰ تا ۳۰ ام تمرین شما بسیار مهم هستند. در ۲۰ روز قبل شما به شناختی کافی از عادت‌های بدتان رسیده اید و علاوه بر آن، ۲۰ روز است که عادت‌های بد خود را انجام نداده‌اید. در این مرحله لازم است تا دوری از انجام عادات را در قالب برنامه‌ای مشخص انجام دهید. وجود برنامه علاوه بر نظم‌گیری کارها و کاهش اتلاف وقت، انگیزه شما را برای ادامه راه ترک عادت‌های بد افزایش می‌دهد.

 

مرحله چهارم: به دیگران خبر دهید!

در روزهای ۳۰ تا ۴۰ ام تمرین ترک عادت می‌توانید به اطرافیان خود خبر دهید که می‌خواهید عادات بد خود را ترک کنید. با مطلع ساختن اطرافیان خود انگیزه بیشتری دریافت می‌کنید و اگر بخواهید در نیمه راه از ترک عادت‌هایتان باز بمانید، احتمال دریافت اخطار از اطرافیانتان وجود خواهد داشت. درواقع با این کار خود را در معرض دید قرار داده و احتمال شکست خود در نیمه راه را کاهش می‌دهید.

همچنین می‌توانید برای افزایش تاثیر این مرحله روی روند ترک عادت خود، به آشنایان خیلی نزدیک خود بگویید تا وضعیت شما را در طول شبانه روز پیگیری کنند. حتی می‌توانید نتیجه همان روز را به صورت مکتوب به دوست یا همکار خود ارائه دهید و از او بخواهید تا در صورت مشاهده لغزشی از طرف شما، فورا اخطار دهد.

مرحله پنجم: به خودتان پاداش دهید!

در روزهای پایانی دوره یعنی روزهای ۴۰ تا ۶۶ باید ضمن انجام مراحل قبلی، چندین کار دیگر انجام دهید که یکی از این کارها، پاداش دادن به خود است. با دریافت پاداش به نوعی مهندسی معکوس در چرخه Habit loop عادت خود انجام می‌دهید؛ درواقع اگر با انجام ندادن همان عادت پاداشی دریافت کنید، مغزتان به دنبال پاداش خواهد رفت و آن عادت بخصوص را سریعتر ترک خواهد کرد. علاوه بر این، دریافت پاداش انگیزه بیشتری برای باقی ماندن در طول مسیر به شما خواهد داد.

مرحله ششم: مراقب محرک‌های بازگشت باشید!

منظور از محرک‌های بازگشت عواملی هستند که شما را به سوی انجام عادت بد سوق می‌دهند. شناسایی و بررسی محرک‌های بازگشت می‌تواند از مهمترین کارهای قابل انجام در روزهای ۴۰ تا ۶۶ باشد. با شناسایی و مراقبت در این مرحله می‌توانید به تثبیت موقعیت خود کمک کرده و عادت بد را به طور کلی فراموش کنید. درواقع زحمت‌های ۶۶ روزه شما به این چند مرحله پایانی بستگی خواهد داشد. البته توجه کنید که محرک‌های بازگشت در تمام طول دوره ترک عادت شما وجود خواهند داشت.

مرحله هفتم: از قانون جذب کمک بگیرید!

اگر وسوسه انجام یک عادت در زمانی خاص دامن گیرتان شد، می‌توانید ترک عادت با تمرینات قانون جذب را امتحان کنید. در حالت فیزیکی و محلی آرام و راحت قرار گرفته و تجسم کنید که با ترک عادت بد خود، به موفقیت رسیده‌اید. در کمال تعجب بعد از چند دقیقه، وسوسه انجام آن عادت بد دفع خواهد شد. البته دقت کنید که ترک عادت با قانون جذب می‌تواند در تک تک روزهای دوره مورد استفاده قرار گرید و صرفا برای مراحل پایانی کاربرد ندارد.

 

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2015 © تمامی حقوق این سایت متعلق به جادوی باور است.
Whatsapp
phone