اشتراک ویژه ورود / ثبت نام

تناسخ و قانون کارما در اسلام و سایر ادیان

تناسخ و قانون کارما در اسلام و سایر ادیان

تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۹

طبیعی است که هر فردی پس از آشنایی با قوانین کائنات و کارما بخواهد بداند که این قوانین با عقاید و مذهب او در تضاد است یا خیر!

به همین خاطر در این بخش از سایت جادوی باور قصد داریم تناسخ و قانون کارما در اسلام و دیگر ادیان را بررسی کنیم. اگر مفهوم کارما را نمیدانید و یا در این باره اطلاعات زیادی ندارید ما قبلا در مقاله ای جداگانه به این موضوع که کارما چیست؟ (قانون کاشت و برداشت) به طور کامل پرداخته ایم که میتوانید این مقاله را مطالعه کنید.

قانون کارما در اسلام

خداوند هیچ کاری را بی جواب نمیگذارد” این یکی از اصول پایه دین اسلام است، مراجع تقلید دین اسلام معتقد هستند: فردی که کار خوب یا همان ثواب انجام میدهد توسط خدا، پاداشش را دریافت میکند و فردی که کار بد یا گناه انجام میدهد توسط خدا، مجازات میشود. در دین اسلام به وضوح این قانون دیده میشود که هر کار خوب یا بدی، با عکس العملی همراه است.

قانون کارما که به قانون کاشت و برداشت نیز معروف است، بیان میکند شما هرچه بکارید همان را برداشت خواهید کرد اگر بدی بکارید بدی برداشت میکنید و اگر خوبی بکارید خوبی برداشت میکنید.

اگر قانون کارما را در کنار این تعریف از دین اسلام قرار بدهیم متوجه میشویم که این دو تعریف دقیقا یک موضوع را بیان میکنند و تضادی با یکدیگر ندارند.

همینطور در یکی از آیه های قرآن (الإسراء: ٧) نوشته شده است:

إِنْ أَحْسَنتُمْ أَحْسَنتُمْ لِأَنفُسِکُمْ وَ إِنْ أَسَأْتُمْ فَلَهَا

اگر نیکی کنید، به خودتان نیکی می‌کنید؛ و اگر بدی کنید باز هم به خود بدی می‌کنید.

اما اگر قرار بر این باشد که قانون کارما را اصلی از قانون تناسخ ببینیم باید بگویم این قانون با اسلام در تضاد است، چراکه در تناسخ گفته میشود روح پس از آنکه جسمش میمیرد مجدد وارد جسم دیگری میشود که بسته به اعمال زندگی گذشته اش جسم جدیدش مشخص میشود. 

اگر فرد در زندگی گذشته خود زندگی پرباری نداشته باشد در زندگی جدیدش مشکلات زیادی خواهد داشت و بر عکس اگر در زندگی گذشته خود زندگی پرباری داشته در زندگی جدیدش مشکلات زیادی نخواهد داشت. که این توضیحات درباره چرخش روح از جسمی به جسم دیگر متضاد با اسلام است. امام رضا (ع) می فرمایند که «کسانی که قائل به تناسخ هستند کافر به خداوند بزرگ بوده و تکذیب کننده بهشت و جهنم هستند.»

پس میتوان گفت معنی کارما به تنهایی با اسلام تضادی ندارد اما اگر بخواهیم به این قانون به عنوان اصلی از تناسخ نگاه کنیم این قانون مورد قبول دین اسلام نیست.

قانون کارما در مسیحیت

در مسیحیت نیز اگر بخواهیم کارما را به عنوان یک قانون واحد ببینیم این قانون مورد قبول دین مسیحت است.

اما اگر بخواهیم این قانون رو اصلی از تناسخ ببینیم با مسیحیت در تضاد است. چرا که مسیحیان معتقد هستند حضرت مسیح پس از اینکه دفن شدند دوباره از آرامگاه خود برخواسته اند و به آسمان ها رفته اند، تا روز موعود که مجدد به زمین برگردند و عدالت را اجرا کنند، و گروهی را به جهنم و گروهی را به فردوس بفرستند.

این اعتقاد دقیقا برخلاف تناسخ است که گفته میشود روح انسان پس از مرگ در جسم جدید خود مجازات یا پاداش اعمال زندگی گذشته خود را دریافت میکند.

قانون کارما در هندو

قانون کارما چه به عنوان یک قانون واحد و چه به عنوان اصلی از تناسخ مورد تایید آیین هندو است.

قانون تناسخ یکی از اصول پایه و اولیه آیین هندو است. در اوپه‌نیشدها (یکی از کتاب های مقدس هندوها) در باره تناسخ نوشته شده است که: (آن کس که روح فردی را بشناسد، در می‌یابد که او همان روح کل است. روح فردی همانند جرقه‌ای که از آتش جدا می‌شود از روح جهانی اعظم جدا شده و در اجسام نفوذ می‌کند.)

همانطور که مشخص است در آیین هندو اعتقاد به آخرت و به پایان رسیدن زندگی وجود ندارد، آنها معتقد هستند که روح پس از آنکه از جسم جدا میشود در جسم دیگری نفوذ میکند.

دیدگاه‌ها

3 پاسخ به “تناسخ و قانون کارما در اسلام و سایر ادیان”

  1. کاربر 7764 گفت:

    ممنونم از تیم جادوی باور کمک کننده بود

  2. کاربر 16772 گفت:

    خیلی متشکرم از سایت جادوی باور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2015 © تمامی حقوق این سایت متعلق به جادوی باور است.
Whatsapp
phone