به مناسبت فرا رسیدن نوروز باستانی، با استفاده از کد eyd از 25% تخفیف بهرمند شوید. نورزتان پیروز

اشتراک ویژه ورود / ثبت نام

بررسی علت های حسادت به موفقیت دیگران و راه ها مقابله با آن

Jealousy

تاریخ انتشار: ۸ مهر ۱۴۰۰

حسادت یک حس طبیعی است که ممکن است هر فردی در طول زندگی خود آن را تجربه کند.

اما اگر حسادت، همراه همیشگی ما باشد باید منتظر عواقب خطرناک آن باشیم. حسادت میتواند در زمینه های مختلف مانند: حسادت به موفقیت دیگران، حسادت به اندام یا چهره دیگران، حسادت به خانواده یا روابط دیگران و …شکل بگیرد.
هر چند حسادت یک حس طبیعی است ولی حسادت شدید باعث میشود که روی به رقابت ناسالم بیاوریم و تصمیم برای انجام کارهای عجولانه و غیر منطقی با قصد و هدف پیشی گرفتن از فردی که به آن حسادت میکنم بگیریم.

حسادت در طولانی مدت و با درجه شدید باعث بروز اختلالات روانی مانند افسردگی و جنون میشود. 

در این بخش از سایت جادوی باور قصد داریم علت های حسادت به موفقیت دیگران که در یک فرد شکل میگیرد را بررسی کنیم و راه های کنترل و مقابله با آن را به شما معرفی کنیم، پس در ادامه با ما همراه باشید.

ریشه و دلایل حسادت به موفقیت دیگران

Jealous of the success of others

حسادت میتواند ریشه و دلایل متفاوت و متعددی داشته باشد. در این بخش به مهم ترین و ریشه ای ترین دلایلی که باعث میشود بذر حسادت در دل ما کاشته شود میپردازیم:

۱. زندگی خودتان را با زندگی دیگران مقایسه نکنید.

مقایسه در هر مقیاسی و با هر معیاری اشتباه است، حتی اگر در آن مقایسه شما برتر از دیگری باشید. زندگی هیچ دونفری شبیه به هم نیست و هیچ فردی از فردای خود آگاه نیست. 

همینطور شما با زندگی واقعی و احساسات و افکار اکثر افراد آشنایی ندارید ممکن است مقایسه ای که در ذهنتان در حال شکل گیری است کاملا نا عادلانه باشد چراکه ممکن است زندگی واقعی خود را با زندگی نمایشی دیگران مقایسه کنید.

اگر در حال مقایسه کردن زندگی خودتان با زندگی فردی که از شما موقعیت بهتری دارد هستید پس باید منتظر باشید تا به افسردگی و نا امیدی نیز دچار شوید. به دنبال آن افسردگی و نا امیدی میتواند شما را از ادامه راهی که در پیش گرفته اید منصرف کند. در این صورت نه تنها شما افسرده شده اید بلکه امیدتان به موفقیت را نیز از دست داده و یک حس نفرت و حسادت در خود کاشته اید.

۲. با حساب و کتاب پیش نروید.

با حساب و کتاب پیش نروید، برای اینکه دقیقا متوجه شوید منظور از این جمله چیست؟ برایتان مثالی زده میشود:

فرض کنید دوست یا همکار شما روز گذشته یک ماشین ۴۰۰ میلیون تومانی خریده است شما با دیدن این ماشین سریعا شروع به حساب کتاب میکنید که اگر من از ۱۰ میلیون حقوق ماهیانه ام ماهانه ۴ میلیون تومان پس انداز کنم ۱۰۰ ماه طول میکشد تا بتوانم چنین ماشینی خریداری کنم.

شاید این حساب و کتاب منطقی به نظر برسد ولی عادلانه نیست، چراکه ممکن است شما در آینده نزدیک در جایی سرمایه گذاری کنید و سرمایه شما به سرعت افزایش پیدا کند و شما بتوانید حتی یک ماشین گران تر خریداری کنید یا ممکن است کسب و کاری برای خودتان را اندازی کنید که درآمدی چند برابر بدست بیاورید یا هزاران احتمال و امید دیگر، به همین خاطر میگوییم با حساب و کتاب پیش نروید هر اتفاقی ممکن است برای شما رخ دهد. با حساب کتاب های به ظاهر منطقی تان همه امیدهایتان نا امید خواهد شد.

۳. موفقیت و ثروت تمام شدنی نیست.

یکی دیگر از علت های حسادت به موفقیت دیگران این است که برخی از افراد فکر میکنند موفقیت تمام شدنی است، به طور مثال تصور میکنند اگر ۱۰ میلیون نفر موفق شوند دیگر هیچکس نمیتواند موفق و ثروتمند شود چرا که موفقیت و ثروت تمام میشود.

دوستی داشتم که در یکی از شبکه های اجتماعی صفحه ای برای فروش محصولات لوازم و التحریر راه اندازی کرده بود، پس از اینکه متوجه شد هزاران صفحه فروشگاه لوازم تحریر، در آن شبکه اجتماعی وجود دارد، بسیار نا امید شد. در حدی که قصد داشت شغل خود را تغییر دهد.

باید بدانیم که موفقیت و ثروت به اندازه تمامی افراد روی کره زمین وجود دارد، همه میتوانند ثروتمند شوند و همه میتوانند به خواسته های خود برسند. موفقیت مثل صندلی اتوبوس نیست که اگر دیر برسید ببینید همه صندلی ها پر شده و دیگر هیچ جایی برای شما نیست. کائنات و روح الهی برای تمامی مردم جهان ثروت، آرامش، رفاه و… آماده کرده است.

۴. موفقیت را تنها برای خود نخواهید.

برخی از افراد نیز با دیدن موفقیت یکسری از اطرافیانشان به شدت ناراحت میشوند و حسادت آنها را میکنند. 

در محله ما دو سوپر مارکت دقیقا روبروی هم قرار دارند، صاحب یکی از سوپر مارکت ها یعنی حسین آقا طرز فکر عجیبی داشت، وقتی حسین آقا مشتری های زیادی تو مغازش داشت و اکبر آقا سوپر مارکت روبرو مشتری نداشت حسین آقا خیلی خوشحال میشد، وقتی حسین آقا مشتری نداشت و اکبر آقا هم مشتری نداشت باز حسین آقا خوشحال میشد، ولی وقتی هر دو سوپر مارکت مشتری زیادی داشتند حسین آقا خیلی بد اخلاق و عصبی میشد. چون دیدن اینکه اکبر آقا مشتری زیادی داره باعث ناراحتیش میشد.

این افراد از آن دسته افرادی هستند که توانایی رقابت سالم را ندارند چراکه با دیدن موفقیت های رقیب شان حالشان بد میشود. این افراد ممکن است در یکی از روز هایی که بسیار حس حسادتشان شدید است عجولانه تصمیم گیری کنند و به رقیب شان آسیب وارد کنند.

موفقیت را تنها برای خود نخواهید.

کنترل و مقابله با حس حسادت به موفقیت دیگران

برای اینکه بتوانید با حس حسادت خود مقابله کنید تنها کافی است که یک برنامه هدفمند برای آینده خود انتخاب کنید، اهداف خود را جایی یادداشت کنید که هر روز جلوی چشمانتان باشد حتی میتوانید برای خود تابلوی کائنات بسازید. فردی که در زندگی هدف دارد تمام حواسش به اهداف خود پرت میشود و دیگر وقتی برای حسادت به دیگران نخواهد داشت.

هرگاه احساس کردید که ذهنتان به سمت حسادت میرود تنها کافی است که ذهن خود را پاکسازی کنید، یکی از روش های پاکسازی نیز پاکسازی ذهن به روش هواپونوپونو است.

برای این روش از پاکسازی تنها کافی است در ذهن خود و به روح الهی بگویید: 

دوستت دارم، متاسفم، لطفا مرا ببخش، سپاسگزارم

این روش پاکسازی از بومیان هاوایی الهام گرفته شده است و یکی از روش های بسیار محبوب برای پاکسازی ذهن به شمار میرود.

دیدگاه‌ها

2 پاسخ به “بررسی علت های حسادت به موفقیت دیگران و راه ها مقابله با آن”

  1. زهرا گفت:

    خدا خیرتون بده
    واقعا مفید بود برام
    لطفا کتاب هم در این زمینه معرفی بفرمایید

  2. کاربر 17787 گفت:

    من موفقیت رو برای تمام عضو خانواده و تیم کاری ام میخوهم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2015 © تمامی حقوق این سایت متعلق به جادوی باور است.
Whatsapp
phone