اشتراک ویژه ورود / ثبت نام

۱۰ نکته مهم که برای بالا بردن یا افزایش اعتماد به نفس کودکان باید بدانید!

10 نکته مهم که برای بالا بردن یا افزایش اعتماد به نفس کودکان باید بدانید!

تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۳۹۹

هدف شما در مقام والد یا سرپرست، اطمینان خاطر از این است که فرزندتان غرور و احترام به خود را در درون خود و همین طور ایمان به توانایی‌ خود در مقابله با چالش های زندگی را رشد داده است. بالا بردن یا افزایش اعتماد به نفس کودکان یکی از مهم ترین وظایف هر پدر و مادری است.

در این مقاله قصد داریم تعریفی از اعتماد به نفس داشته باشیم و راه های ایجاد آن در مقابل دیگران و یا بالا بردن آن برای کودکان مان را برایتان توضیح دهیم؛ پس در ادامه با جادوی باور همراه باشید.

تعریف اعتماد به نفس چیست؟ اعتماد به نفس در حقیقت نوعی حالت روحی درونی در فرد است که شخص به این خودباوری درونی می رسد که توانایی انجام یک سری از امور را داراست. ما قبلا در مطلبی جداگانه توضیح دادیم که “اعتماد به نفس چیست؟ راهکار عملی دستیابی به اعتماد به نفس” که با مطالعه ای مقاله میتوانید به مفهوم واقعی اعتماد به نفس برسید و اعتماد به نفستان را افزایش دهید.

۱. عشق خود را نسبت به فرزندتان نشان دهید.

به عنوان اولین نکته برای بالا بردن اعتماد به نفس کودکان، فرزند خود را دوست داشته باشید عشق خود را به او نشان دهید بدیهی است که اکثر والدین، کودکانشان را دوست دارند ولی عشق خود را پنهان میکنند!
در این امر بسیار واضح است مهمترین چیزی که می توانید به فرزند خود بدهید این است که او را دوست بدارید کودک شما باید احساس کند پذیرفته شده و دوست داشتنی است و این احساس از محیط خانواده شروع میشود و در گروه های دیگر مانند دوستان، همکلاسی ها، تیم های ورزشی و جامعه گسترش می یابد.

اگر بر سر فرزند خود فریاد می زنید یا او را نادیده می گیرید و یا مانند برخی والدین از این قبیل اشتباهات را مرتکب می شوید ، کودک خود را در آغوش بگیرید و به او بگویید که متأسفید و شما او را دوست دارید. عشق بی قید و شرط ، بنیادی محکم برای اطمینان ایجاد می کند.

۲. اگر کودک تان سزاوار تعریف است از او تعریف کنید!

در جایی که سزاوار تعریف است از او تعریف کنید و تعریف کردن از او را دریغ نکنید.
به فرزند خود بازخورد مثبت بدهید زیرا کودکان (به ویژه خردسالان) ارزش و دستاوردهای خود را همان گونه که شما در مورد آنها فکر می کنید اندازه گیری می کنند.

شما می بایست در تعریف و ستایش از او واقع بین باشید. مثلا اگر کودکی درانجام دادن کاری ناکام ماند و یا در مهارت خاصی نتوانست استعدادی از خود نشان دهد به جای سرزش و یا مقایسه تلاش او را ستایش کنید ، نه این که به صورت غیر واقعی از نتایج کارش تعریف کنید بلکه به فرزند خود اطمینان دهید که مهم تلاش کردن او است حتی اگر نتواند همه کارها را به طور کامل انجام دهد.

به او بگویید که انجام دادن کارها با تلاش و تمرین مکرر امکان پذیر است و گاهی اوقات بهتر است بعد از اینکه تلاش خود را چندین برابر کرد می تواند به حرکت خود ادامه دهد تا به نتیجه برسد .

۳. کودکان بدون هدف اعتماد به نفس ندارند!

(مهم ترین قسمت اعتماد به نفس کودکان)

به فرزند خود کمک کنید تا اهداف واقعی برای خود تعیین کند. مثلا وقتی فرزند شما فعالیت خود را در فوتبال آغاز می کند برای او خوب است که فکر کند سرانجام در تیم ملی قرار می گیرد. زیرا کودکتان در این صورت اعتماد به نفس بیشتری خواهد داشت.

اما اگر او حتی نمی تواند در تیم فوتبال دبیرستانش بازی کند و هنوز به این فکر میکند که یک بازیکن تیم ملی می شود مسلم است پس از مدتی توسط دوستانش و آشنایانش به این نکته پی میبرد که او واقعا یک بازیکن تیم ملی نیست! و احساس سرخوردگی و ناکامی می کند.

پس باید او را راهنمایی کنید تا روی اهداف واقعی تر تمرکز کند و اهداف معقولی برای خود تعیین کند تا از احساس ناکامی جلوگیری شود . اگر کشش و نیروی کافی برای رسیدن به هدف را دارد  در مورد هدف های کوتاه مدت با او صحبت کنید زیرا کودکان تحمل صبر کردن را ندارند!

۴. کودکتان باید خودش را تشویق کند

(راه حلی سریع برای افزایش اعتماد به نفس کودکان)

قبل از آنکه به فرزندتان یاد دهید که خود را دوست داشته باشد اول باید به او نشان دهید که شما نیز خودتان را دوست دارید! می توانید هنگام انجام دادن یک کار خوب و موفق به خود پاداش دهید و از کار خودتان تعریف کنید. در این صورت کودکتان از شما الگو برداری می کند و در صورتی که کار خوبی را انجام دهد علاوه بر اینکه توسط دیگران تشویق می شود خودش نیز خودش را تشویق میکند و این کار او بسیار ارزشمند است؛ در این صورت پس از هر کار خوبی اعتماد به نفس کودکتان افزایش پیدا خواهد کرد.

این که شما توانستید یک برنامه ای را به درستی اداره کنید و یا در محل کار از عهده مسولیت خود به درستی برآمدید و یا این که توانستید یک مهمانی شام موفقی را ترتیب دهید، این موفقیت خود را می توانید در کنار فرزندانتان جشن بگیرید و در مورد مهارت ها و استعدادها و تلاش های لازم برای رسیدن به آن دستاوردها صحبت کنید. در همان مکالمه، شما می توانید فرزند خود را به مهارت هایی که در اختیار دارد و نحوه پیشرفت و استفاده از آنها راهنمایی کنید.

۵. عدم انعطاف پذیری

از افزایش اعتماد به نفس کودکان جلوگیری میکند.

انعطاف پذیری را آموزش دهید. هیچ کس در همه زمینه ها نمی تواند به موفقیت برسد! اشکالات و شکست ها، انتقادها و دردهایی به بر سر راه فرزندتان قرار دارد.

به کودکتان آموزش دهید از این موانع به عنوان تجربه استفاده کند نه اینکه این رویدادها را به عنوان ناکامی یا ناامیدی بداند!

در یک “ضرب المثل انگلیسی قدیمی” می گویند :  سعی کنید، امتحان کنید و دوباره امتحان کنید

از این دیدگاه به فرزند خود آموزش دهید تا از شکست ها بیاموزد و تسلیم نشود! اینگونه بعد از هر شکست نه تنها کودکتان دچار کمبود اعتماد به نفس نمیشود بلکه افزایش اعتماد به نفس فرزندتان را خواهید دید!

احساسات فرزندتان را تأیید کنید این به کودکان کمک می کند تا یاد بگیرند که به احساسات خود اعتماد کنند و با اطمینان احساس  خود را با شما در میان بگذارند. کودکان یاد می گیرند که برخی مشکلات در زندگی امری عادی است  و می توان آنها را مدیریت کرد. اگر فرزند شما در آزمون خوانندگی ضعیف عمل می کند  با ترحم او را خسته نکنید و به او بگویید که با این روند هرگز خواننده خوبی نخواهد بود. درعوض در مورد گامهایی که می تواند او را به سوی بهتر شدن سوق دهد صحبت کنید و هنگامی که موفق شود، شما هم به موفقیت خود افتخار کنید.

۶. استقلال و ماجراجویی را به فرزندانتان آموزش دهید

کودکانی که خودباوری دارند حاضرند بدون ترس از شکست، چیزهای جدید را امتحان کنند و این نشان دهند بالا بودن یا افزایش اعتماد به نفس فرزندان است. فرزندان کوچک تر را از حاشیه نظارگر باشید و موقعیت هایی را به وجود بیاورید که بتواند کارهایی را برای خودش انجام دهد و از این که شرایط برای انجام کار مناسب و امن است اطمینان حاصل کند.

سپس شما فضای امنی برای او فراهم کنید. به عنوان مثال ، نشان دهید که چگونه می تواند یک ساندویچ درست کند و سپس به او اجازه دهید آن را به تنهایی امتحان کند، بدون اینکه شما درانجام آن مداخله کنید . اکتشاف کردن را به او بیاموزید و تحسین کنید مثلا رفتن به یک پارک جدید و یا غذاهای جدید هنگام درست کردن وعده های غذایی ویا سرگرمی های جدید ، تعطیلات و مسافرت رفتن  با هم تیمی یا همکلاسی ها ، همگی می توانند افق دیدگاه فرزند شما را گسترش داده و به توانایی او در اداره کردن شرایط جدید اعتماد به نفس ببخشد .

۷. فرزندتان را به ورزش کردن تشویق کنید.

فرزندتان را به ورزش کردن تشویق کنید.

فرزنتان را به ورزش یا سایر فعالیت های بدنی تشویق کنید. ورزش در ایجاد اعتماد به نفس کودکان بسیار موثر خواهد بود.

آنها می آموزند با ورزش کردن می توانند به زندگی خود بهبود ببخشند و بهتر به اهداف خود برسند. مزایای دیگر ورزش این است که آنها یاد می گیرند نقاط قوت خود را بشناسند ، نقاط ضعف خود را بپذیرند یا تقویت کنند، با شکست روبرو شوند، دایره دوستان خود را گسترش دهند و کار تیمی را یاد بگیرند. و این برای تقویت اعتماد به نفس فرزندتان یک مزیت محسوب میشود آنها می آموزند که باید متناسب باشند و به بدن خود احترام بگذارند. سعی کنید یک فعالیت بدنی را که از آن لذت می برند پیدا کنید، خواه رقص باشد، ورزش های رزمی، دوچرخه سواری یا پیاده روی و یا…

۸. کودکتان را تشویق کنید به دنبال علایقش برود نه به دنبال علایق شما!

از دنبال کردن یک شور و شوق آنها پشتیبانی کنید. همه افراد در یک زمینه می توانند  سرآمد باشند و این بسیارعالی است.

وقتی کودک شما چیزی را کشف کرد. به عنوان یک پدر یا مادر ​​به منافع فرزندتان احترام بگذارید و او را ترغیب کنید (حتی اگر شما به آن علاقه ای نداشته باشید) فرزند خود را در انجام تمریناتی که به رشد و شکوفایی او کمک می کند، ستایش کنید.

اگرعلاقه و استعداد فرزندتان در این است که در یک گروه نوازندگی گیتار شرکت کند ، تا زمانی که در مسئولیت هایی دیگر مانند فعالیت  در مدرسه دخالت نکند ، از علاقه او حمایت کنید. این بدان معنا نیست که شما به تمام خواسته های نابجای او تن میدهید بلکه از او درراه رسیدن به استعدادهایش پشتیبانی می کنید.

۹. برای کودکتان مسئولیت مشخص کنید!

قوانینی تنظیم کنید و خودتان نیز به آن عمل کنید. کودکان وقتی می دانند هرکس چه مسئولیتی دارد و چه انتظاری از آنان می رود در این صورت کودکتان اعتماد به نفس بیشتری پیدا میکنند.

حتی اگراز دید فرزند شما قوانین خیلی سخت باشد ولی هنگامی که آن قوانین را تنظیم می کنید و به طور مداوم آنها را اجرا می کنید ، فرزند شما به آنچه می تواند ویا نمی تواند انجام دهد هم اعتماد به نفس پیدا می کند. همه خانوا ده ها قوانین متفاوتی را تنظیم میکنند و براساس سن فرزندشان به مرور زمان این قوانین را تغییر می دهند.

هرچیزی که در خانواده شما اهمیت دارد و حاکم است ، را در خانواده روشن کنید یادگیری و پیروی از قوانین ، احساس امنیت و اطمینان را به کودکان می دهد. هرچه کودکان بزرگتر می شوند ، ممکن است بیشتر در اجرای قوانین و مسئولیت ها کمک کنند. اما این بسیارمهم است که به یاد داشته باشید که در نهایت  شما والدین هستید و در شکل گیری اعتماد به نفس فرزندتان بسیار تاثیرگذار هستید شاید روزی فرزند شما از سمت همسالان خود به خاطر انجام دادن کاری فشاری را احساس کند و به دلیل داشتن اعتمادبه نفس کافی بتواند به راحتی توان گفتن ” نه ” را داشته باشد و بگوید”نه ، من نمی توانم این کار را انجام دهم.

۱۰. به فرزندتان مهارت های ارتباطی با یاد دهید.

(راهکار عملی افزایش اعتماد به نفس کودکان در جامعه)

به فرزندتان مهارت های ارتباطی با یاد دهیدمهارت های ارتباطی  به داشتن اعتماد به نفس در کودکان کمک میکند و همچنین در ایجاد یک ارتباط  سالم،  نقش مهمی را ایفا می کند.

اولین و مهمترین رابطه ، رابطه دوست داشتنی والدین و فرزندان است. واگر بتوانید او را در تقویت این مهارت یاری کنید کمک شایانی به او کرده اید تا با گسترش دایره اجتماعی فرزندتان در برقراری ارتباط با دیگران دچار مشکل نشود  ویا ببیند در ایجاد ارتباط با دیگران اعمالشان چه تاثیری می تواند برروی افراد دیگر داشته باشد و همچنین به او کمک می کنید تا هنگامی که اقدامات شخص دیگری روی او تأثیر می گذارد ، هسته اصلی اعتماد به نفس خود را حفظ کند. به عنوان والدین ، ​​وظیفه شما نیست هر موقعیتی را برای او هموارکنید ، بلکه وظیفه شما این است که به کودک خود کمک کنید تا یاد بگیرد برای اداره فراز و نشیب های یک روابط مسولیت را بر عهده بگیرد.

دیدگاه‌ها

یک پاسخ به “۱۰ نکته مهم که برای بالا بردن یا افزایش اعتماد به نفس کودکان باید بدانید!”

  1. کاربر 17787 گفت:

    سعی کنید، امتحان کنید و دوباره امتحان کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2015 © تمامی حقوق این سایت متعلق به جادوی باور است.
Whatsapp
phone