به مناسبت فرا رسیدن نوروز باستانی، با استفاده از کد eyd از 25% تخفیف بهرمند شوید. نورزتان پیروز

اشتراک ویژه ورود / ثبت نام

قانون کارما چیست؟ آموزش قانون کاشت و برداشت

قانون کارما چیست؟ آموزش قانون کاشت و برداشت

تاریخ انتشار: ۱۵ تیر ۱۴۰۰

نظم جهان هستی اتفاقی نیست! بی شک قوانین بدون نقض کائنات و جهان هستی در ایجاد و شکل گیری این نظم دخیل هستند. یکی از مهم ترین قوانین کائنات قانون کاشت و برداشت یا همان قانون کارما است.

این روزها کلمه کارما زیاد به گوش می رسد، عده ای در این زمینه کتاب چاپ می کنند و سخنرانی های مختلف برگذار میکنند، عده ای از مشتقات این کلمه برای نام گذاری فرزندان خود استفاده می کنند و عده ای نیز سبک زندگی خود را  متناسب با قانون کارما قرار داده اند.

کارما که ریشه در فلسفه و ادیان شرقی دارد آوازه اش به اروپا و غرب جهان نیز رسیده است و همین مورد باعث بیشتر شدن پیروان کارما شده است.

  • اما آیا برداشت عموم از قانون کارما درست است؟
  • آیا واقعا چیزی به نام قانون کارما وجود دارد؟
  • اصلا قانون کارما چیست؟

در این بخش از سایت جادوی باور قصد داریم قانون کارما را به طور کامل مورد بررسی قرار دهیم؛ پس در ادامه با ما همراه باشید.

قانون کارما چیست؟

ادیان و آئین های مختلف در مورد کارما چه می گویند؟ هندوئیسم یا هند گرایی یکی از ادیان فراگیر در هندوستان به شمار می رود. هندوئیسم بعد از مسیحیت و اسلام سومین دینی است که پیروان زیادی دارد.

پیروان هندوئیسم اعتقاد دارند که انسان در یک دایره به نام دایر زندگی گرفتار شده است. به اینصورت که انسان بعد از مرگ دوباره زنده شده و اینکار آنقدر ادامه پیدا می کند تا فرد در زندگی خود از تمام متعلقات جدا شود.

انسان هر بار که متولد می شود نتایج زندگانی قبل خود را در قالب کارما دریافت می کند. به همین دلیل افراد در زندگی خود سعی می کنند که کارمای خوبی بسازند تا در زندگی بعد خود دچار عذاب نشوند.

در این آئین هر فرد با انجام وظایفی متناسب با طبقه اجتماعی خود کارما را می سازد. اگر فردی وظایف خود را به خوبی انجام دهد در زندگی بعدی خود در طبقه اجتماعی بالاتری قرار خواهد گرفت.

مسئله دیگری که هندو ها به آن باور دارند آن است که قانون کارما نیاز به مداخله الهی ندارد و به خودی خود کار می کند. یعنی نیازی نیست کسی آن را مدیریت کند.

کارما در اسلام و ایران

ردپای قانون کارما در سخنان و اشعار مشاهیر ایرانی دیده میشود:

حضرت مولانا در یکی از اشعار خود به شکل زیر به قانون کارما اشاره میکنید:

از مکافات عمل غافل مشو…گندم از گندم بروید جو ز جو

یا در شعر دیگری می فرمایند:

این جهان کوه است و فعل ما ندا…سوی ما آید نداها از صدا

در این ابیات به وضوح می توان به اثرات قانون کارما پی برد. اینکه انعکاس اعمال نیک یا بد ما توسط قانون کارما به ما برخواهد گشت به راحتی در اشعار مولانا قابل مشاهد است.

اگر بخواهیم اندکی جلوتر رویم اثرات این قانون را در احادیث اهل بیت پیامبر نیز می توان یافت.

از امام صادق (ع) نقل شده که ایشان می‌فرمایند:

کسی که دیگری را برای گناهی سرزنش کند، نمیرد تا خودش آن گناه را مرتکب شود.

این حدیث چه چیزی را برای شما روشن می کند به غیر از اینکه نیرویی وجود دارد که تاثیر اعمال شما را به خودتان بر می گرداند.  نیرویی که به نام قانون کارما معرفی شده است.

کارما در قرآن

کارما در قرآن

در آیات قرآن نیز اشاراتی به این قانون شده است، 

به طور مثال شما در آیات  ۷ و ۸ سوره زلزال می خوانید:

پس هر کس به قدر ذره‌ای کار نیک کرده باشد (پاداش) آن را خواهد دید و هر کس به قدر ذره‌ای کار زشتی مرتکب شده آن هم به کیفرش خواهد رسید.

این آیه به روشنی در مورد نیروی کارما صحبت می کند که اگر شما حتی به کوچکی ذره ای بدی کنید کارمای آن را خواهید دید یا اگر به اندازه ذره ای خوبی نمایید پاداشش را قطعا در زندگی خود می بینید.

کارما در ادیان هندو

اگر از دیدگاه شرقی به قانون کارما نگاه کنیم به عنوان یک مفهوم بنیادی در ادیان هندوئیسم، سیکیسم و جینیسم، بودائیسم می توان آن را پیدا کرد.

از دیدگاه این ادیان کارهای خوب انسان کارمای خوب می سازد و اعمال بد انسان کارمای بد میسازد، اما در دیدگاه شرقی تفاوت هایی وجود دارد. در این دیدگاه نگاه عرفانی و عمیقی نسبت به آن وجود ندارد.

عموم مردم اعتقاد دارند که کار ما یک نیروی ماورا طبیعی است که برای کارهای خوب پاداش می دهد و برای کارهای بد انسان را مجازات می کند.

قانون کارما می تواند دلیل بسیاری از اتفاقاتی باشد که در زندگی ما رخ می دهد. طبق این قانون مشکلات ما نتایج کارهای بد ما و موفقیت ها تشویقی است برای کارهای خوبی که انجام داده ایم.

کارما در ادیان هندو

دین بودیسم

آیین بودا یا آیین بودایی یکی دیگر از ادیانی است که بوجود کارما معتقد است. پیروان این آئین برآموزه های سیدارتا گوتاما پایبند هستند که ۵۶۶ سال پیش از میلاد می زیست. تعداد پیروان این آئین نزدیک به ۵۰۰ میلیون نفر می باشند که سبب شده بودا یکی از ادیان اصلی در جهان شناخته شود.

این آئین به مرور از هندوستان به سراسر جهان عرضه شده و مناطقی همچون آسیای میانه، اسیای شرقی، یمن و مناطق دیگری را نیز فرا گرفته است.

پیروان این دین در مورد کارما عقایدی متفاوت نسبت به هندوئیسم دارند. این افراد معتقدند که روح در زندگی های اینده منتقل نمی شود بلکه کارمای آن تنها منتقل می شود. اما در ادامه این افراد نیز با هندو ها هم عقیده هستند و تلاش می کنند با انجام کارهای خوب از این تناسخ رهایی یابند و به نیروانا برسند.

دین سیکسیم

سیکسیم به پیروان آئین سیک گفته می شود. سیک که دینی بر پایه یکتا پرستی است در صده ۱۵ میلادی در شمال شبه قاره هند بوجود آمد. برخی از پیروان این آئین نام سیگ (به معنی شیر) را در نام خانوادگی خود دارند که بسیار جالب است.

پیروان این آئین نیز به کارما اعتقاد دارند و کیفیت زندگی هر شخص را در نتیجه کارمای او می دانند.

پیروان این دین، زندگی روحانی و مادی را با یکدیگر مرتبط می شمارند و هدف نهایی را برابری تمام انسانها در جهان نسبت به یکدیگر می دانند. پیروان سیک به این باورند که افراد باید ابتدا شناختی نسبت به خداوند پیدا کنند و سپس با او یگانه شوند تا از این چرخه حیات نجات یابند.

دین جَینیسم

جین یکی دیگر از ادیان هندی ها می باشد که در صده  ۵ تا ۷ قبل میلاد بوجود آمده است. آیین جین هدفش را رستگاری بر می شمرد و رسیدن به این هدف را در گرو پرهیز از آزار هرگونه جانداری می داند.

در عقاید پیروان این دین، کارما یک ذره اتم است که به روح می چسبد و تا زمانی که بار آن بر روی روح باشد انسان به چرخه حیات ماندگار خواهد شد.

این افراد اعتقاد دارند که ویژگی های منفی همچون حسادت، خشم، حرص موجب اتصال قوی تر قانون کارما می شود. هرچقدر این ویژگی های منفی را از خود دور کنند کارما نیز اتصالش ضعیف تر خواهد شد.

پیروان دین جینیسم به همین دلیل سعی می کنند به هیچ موجود زنده ای در دوران زندگی خود آسیبی نرسانند.

کارما و بیماری

ماجرا به همینجا ختم نمی شود. قانون کارما به اندازه ای در جامعه فراگیر شده است که عده ای از بیماران، دلیل بیماری خود را کارهای ناشایستی می دانند که در گذشته انجام داده اند.

این افراد می گویند سختی هایی که امروز به خاطر بیماریمان تحمل می کنیم به دلیل انجام کارهای ناپسندی است که در گذشته مرتکب شده ایم، کارهایی که شاید به یاد هم نیاوریم.

شاید جالب باشد درمورد اتفاقی صحبت کنیم که در یک مصاحبه فوتبالی صورت گرفت لن هودل در سال ۱۹۹۹ در یک مصاحبه ورزشی دلیل معلولیت و ناتوانی های مادرزادی افراد را به قانون کارما نسبت داد.

وی بیان کرد افرادی که با معلولیت متولد می شوند به دلیل کارهای ناپسندی است که در زندگی گذشته خود داشته اند و این مجازات قانون کارما است. این مصاحبه به اندازه ای جنجال به پا کرد که انجمن فوتبال مجبور شد این مربی فوتبال را اخراج کند تا بلکه بتواند حواشی پیش آمده را کاهش دهد.

نگاه امروزی به قانون کارما

حال که به بررسی عقاید ادیان مختلف در مورد نیروی کارما پرداختیم اجازه دهید اندکی روشن تر این قانون کارما را برای شما بیان کنیم.

زمانی که شما سخن می گوید یا عملی را انجام می دهید نیرویی را آزاد می کنید که در نهایت عکس العمل آن به شما خواهد رسید. درست است که این نیرو ممکن است تغییر پیدا کند و یا حتی کم یا زیاد شود اما هیچ فردی نمی تواند بر روی آن تاثیر بگذارد.

قانون کارما به دو بخش تقسیم می شود:

بخش اول: کارما کاشت و برداشت

در این بخش از قانون کارما گفته می شود که شما هر چیزی را که در زندگی بکارید همان را درو خواهید کرد.

اگر کار نیکی را انجام دهید بازتاب آن در جهان روزی به زندگی شما خواهد رسید. اگرهم کاری ناپسند را مرتکب شوید حتما مجازات آن را می بینید. قانون کارما علت اصلی فرایند علت و معلوم در نظام کیهانی است. قانونی که باعث می شود عدالت در جهان هستی همواره برقرار گردد. 

بخش دوم: کارمای کشاورزی

در این بخش از قانون کارما گفته می شود که بازتاب عمل شما علاوه بر جهان بیرون در درون شما نیز تاثیر گذار است.

اجازه دهید مثالی بزنیم تا قوانین کارمای کشاوزی و درونی را بهتر درک کنید:

فرض کنید شخصی در یک معامله سر شخص دیگری را کلاه می گذارد. تاثیر این عمل بر کارمای کشاورزی تاثیر گذاشته و ممکن است در آینده خود فرد نیز مورد فریب قرار گیرد. اما علاوه بر کارمای کشاورزی با تاثیر عمل وی بر کارمای درونی باعث می شود شخص اول دیگر در معاملات خود به دیگران اعتماد نکند و مدام دچار شک و تردید گردد. این کارما نیز تاثیر خود را بر اعمال ما می گذارد.

قوانین کارما

قوانین کارما

حال که متوجه شدیم کمترین اعمال ما توسط کارما پاسخ داده می شود بهتر است نگاهی نیز به قوانین کارما بیاندازیم:

قانون اول: نیت بسیار تاثیر گذار است.

بازتاب اعمال هر فرد با نوع نیت او رابطه بسیار نزدیکی دارد. ممکن است دو نفر یک عمل را انجام دهند اما یکی از آن ها با پاداش مواجه شود و دیگری با مجازات! به مثال زیر دقت کنید:

فرض کنید دو نفر به یک اندازه به فرد مستحقی کمک می کنند. یکی از آن ها به نیت رضای خدا و دیگری به نیت ریا و تبلیغ برای خود، قطعا شخصی که نیتش خداوند بوده پاداش کارش را می گیرد و شخصی که به نیت تبلیغ کمک نموده است اگر مرتکب مجازات نشود قطعا پاداشی نیز دریافت نخواهد کرد.

اینگونه قانون کارما بسته به نیت شخص منعکس کننده اعمال ما خواهد بود.
قانون کارما تنها به عمل ما توجه نمی کند بلکه به نوع انجام عمل ما و نیت ما در انجام آن عمل نیز دقت می کند.

قانون دوم: بازتاب اعمال خود را حتما خواهید دید.

بر اساس قانون کارما ممکن است بازتاب بعضی از اعمالتان را به سرعت مشاهده کنید و برای مشاهده بازتاب بعضی از اعمال زمان لازم باشد. این قانون در واقع مطرح می کند که بازتاب اعمال و رفتار شما حتما به شما خواهد رسید اما ممکن است سریع یا با تاخیر صورت گیرد.

یعنی اگرچه ممکن است در زمان مشاهده آن تاخیر وجود داشته باشد اما حتما اثرات آن را خواهید دید.

بازتاب بعضی از اعمال ممکن است در دنیا ممکن نباشد. به صورت مثال کسی که چندین نفر را به قتل رسانده باشد هرگز با یکبار کشته شدن به جزای عملش نمی رسد.

یا فردی که اعضای بدن خود را بعد از مرگ مغزی اهدا می کند هرگز فرصت مشاهده پاداش عملش را ندارد. به همین دلیل افرادی که به قیامت اعتقاد دارند می گویند مجازات و پاداش اعمال این افراد در قیامت به آن ها بازخواهد گشت و افرادی نیز که به تناسخ ایمان دارند می گویند در زندگانی بعدی این افراد بازتاب کارهای خود را خواهند دید.

نکته ای که هر دو گروه در آن توافق نظر دارند مشاهده پاداش و کیفر است که حتما محقق خواهد شد.

قانون سوم: کارما تنها قانون حاکم بر جهان نیست.

خیلی از افراد بعد از اینکه کارهای خوبی انجام میدهند و بازتاب منفی دریافت می کنند نا امید می شوند و قانون کارما را انکار می کنند. اما آیا شما فکر می کنید کارما تنها قانون جهان است؟ قطعا اینطور نیست.

به دلیل اینکه ما تا این حد قدرت تحلیل قوانین جهان را نداریم، نمی توانیم در این مواقع بگوییم که به چه دلیل وی بازتابی منفی دریافت کرده است. از طرفی شاید اثرات مثبت کارهای نیکش نیاز به زمان دارد تا به او بازگشت داده شود و یا در زندگی بعدی با او همراه شوند.

دیدگاه‌ها

2 پاسخ به “قانون کارما چیست؟ آموزش قانون کاشت و برداشت”

  1. کاربر 16772 گفت:

    مطلب بسیار جالبی بود اما دقیقا در تعاریف های کوتاهی مختلف از قانون قدرتمند جذب بوده به دلیل انکه تمام ادیان در باورهای مختلف و مشابه هم می اندیشیند. خیلی متشکرم از سایت جادوی باور

  2. امیر گفت:

    با سلام لطفا میشه در این زمینه کتاب خوب معرفی کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2015 © تمامی حقوق این سایت متعلق به جادوی باور است.
Whatsapp
phone