اشتراک ویژه ورود / ثبت نام

هرم مازلو چیست؟ آشنایی با سلسه مراتب نیاز های انسانی

هرم مازلو چیست؟ آشنایی با سلسه مراتب نیاز های انسانی

تاریخ انتشار: ۹ آذر ۱۳۹۹

در  این بخش از سایت موفقیت و انگیزشی جادوی باور ما قصد داریم برای شما سلسله نیاز های مازلو و هرم مازلو را شرح دهیم.  هرم مازلو سلسله مراتب نیازهای انسانی را ترسیم میکند که این سلسله مراتب یکی از مشهور ترین نظریه های انگیزشی به شمار میرود.

آبراهام مزلو  روانشناس انسان‌گرای آمریکایی است که از او به عنوان پدر روانشناسی انسان گرایی یاد میشود. به اعتقاد وی همه ی اقدامات ما برای پاسخ دادن به نیازهای ضروری مان صورت میگیرد.

هرم مازلو چیست؟

هرم مازلو چیست؟

تصویر بالا نمودار هرم مزلو

 آبراهام مزلو برای اولین بار مفهوم “هرم نیاز های انسانی” را در سال ۱۹۴۳ در مقاله “نظریه ای از انگیزه انسانی” مطرح کرد. همچنین در همان سال کتاب خود را با عنوان “انگیزه و شخصیت” منتشر کرد که در این کتاب وی به طور کامل سلسه مراتب نیاز های انسانی را بررسی نمود.

هرم مازلو به ترتیب نیازهای هر انسان را برای ادامه حیات رسم میکند سپس این نیاز ها را بر اساس ضروری بودن آنها دسته بندی میکند.

در حالی که در آن زمان علم بیشتر تلاش میکرد تا شناخت بیشتری بر روی افکار و رفتار انسان ها داشته باشد. مازلو علاقه داشت تا بتواند نیاز های اساسی انسان ها را شناسایی کند تا بتواند به انسان ها کمک کند تا نیاز های اساسی خود را برطرف کنند.

مزلو به عنوان یک انسان دوست معتقد بود که مردم ذاتاً تمایل دارند تا به خود شکوفایی برسند. اما برای دستیابی به خودشکوفایی، باید نیازهای اساسی دیگرشان مانند نیاز به غذا، ایمنی، عشق و عزت نفس برآورده شود. در هرم مازلو پنج سطح متفاوت از نیاز های مهم هر انسان وجود دارد.

نگاهی بر هرم مازلو

سلسله مراتب مزلو اغلب به صورت هرمی نمایش داده می شود.
پایین ترین سطح هرم از اساسی ترین نیازها تشکیل شده است و “نیاز های فیزیولوژیکی” نام دارد، در حالی که پیچیده ترین نیازها در بالای هرم قرار داده شده است.

نیازهای پایین هرم نیازهای اساسی جسمی از جمله نیاز به غذا، آب، خواب و گرما است.

پس از دستیابی به این نیازهای سطح پایین، افراد می توانند به سطح بعدی از نیازها که مربوط به امنیت و سلامت است، بروند.

هر چه به سطح بالاتر میرویم نیاز ها پیچیده تر میشوند و ضرورت کمتری پیدا میکنند. پس از سطح سلامت و امنیت ما به سطح نیاز های “عشق و وابستگی” میرسیم.

در ادامه هرم ، نیاز به اعتماد به نفس و احساس موفقیت در اولویت قرار میگیرد. مازلو در بالاترین سطح هرم خود نیاز به خودشکوفاییی را مطرح میکند.

نیازهای کمبود در مقابل نیازهای رشد

 مزلو معتقد بود که این نیازها شبیه غرایز است و نقش اصلی را در ایجاد انگیزه در رفتار دارد.

نیازهای فیزیولوژیکی ، امنیتی ، اجتماعی و عزتمندانه نیازهایی هستند که به دلیل محرومیت بوجود می آیند. ارضای این نیازهای سطح پایین برای جلوگیری از احساسات یا عواقب ناخوشایند مهم است.

مازلو بالاترین سطح هرم را به عنوان نیاز رشد نامید. این نیازها ناشی از کمبود چیزی نیست بلکه ناشی از تمایل به رشد و رسیدن به تکامل است؛ در حالی که این تئوری به طور کلی به عنوان یک سلسله مراتب کاملاً سفت و سخت به تصویر کشیده می شود،

مازلو خاطرنشان کرد که ترتیب تأمین این نیازها همیشه از این پیشرفت استاندارد پیروی نمی کند. به عنوان مثال، وی خاطرنشان کرد که برای برخی از افراد، نیاز به عزت نفس بیش از نیاز به عشق مهم است. برای دیگران، نیاز به تحقق خلاقانه حتی ممکن است اساسی ترین نیازها را جبران کند. در کل شاید برای برخی افراد هرم مازلو نتواند اندازه و اولویت نیاز هایشان را به طور درست نشان دهد. 

نیازهای فیزیولوژیکی

نیازهای اساسی فیزیولوژیکی کاملاً مشهود است این موارد شامل مواردی است که برای بقای ما حیاتی هستند. برخی از نمونه های نیازهای فیزیولوژیکی عبارتند از:

  • غذا 
  • اب
  • نفس کشیدن 

علاوه بر نیازهای اساسی تغذیه، تنظیم هوا و دما، نیازهای فیزیولوژیکی مواردی مانند سرپناه و لباس را نیز شامل می شود. مزلو همچنین تولید مثل جنسی را در این سطح از هرم نیازها شامل می شود زیرا برای بقا و تکثیر گونه ضروری است.  

نیازهای امنیتی و ایمنی

با بالا رفتن از سطح هرم نیازهای مازلو، نیازها کمی پیچیده تر میشوند. در این سطح، انسان نیاز به امنیت و ایمنی اولیه را احساس میکند. مردم خواهان کنترل و نظم در زندگی خود هستند.
بنابراین، نیاز به ایمنی و امنیت تا حد زیادی به رفتارهای افراد این سطح کمک می کند. برخی از نیازهای اساسی ایمنی و امنیت عبارتند از:

  • امنیت مالی
  • سلامتی و بهبودی 
  •  ایمنی در برابر حوادث و جراحات
  • یافتن شغل

اغلب افراد در این سطح سعی میکنند با اخذ بیمه درمانی و مراقبت های بهداشتی، کمک مالی به حساب پس انداز و یا با مهاجرت به محله ای امن تر نیاز های ایمنی و امینتی خود را برطرف کنند.

سطح ایمنی و فیزیولوژیکی هرم، با هم چیزی را تشکیل می دهد که اغلب از آن به عنوان نیازهای اساسی یاد می شود.

نیازهای اجتماعی

 نیازهای اجتماعی در سلسله مراتب مازلو شامل مواردی از قبیل عشق ، پذیرش و تعلق است. در این سطح ، نیاز به روابط عاطفی رفتار انسان را پیش می برد. برخی از مواردی که این نیاز را برآورده می کنند عبارتند از:

  •  دوستی ها
  •  دلبستگی های عاشقانه و خانوادگی
  •  گروه های اجتماعی
  • گروه های مختلف جامعه
  •  کلیساها و مسجدها
  • سازمانهای مذهبی

به منظور جلوگیری از مشکلاتی مانند تنهایی، افسردگی و اضطراب، مهم است که افراد احساس کنند در نزد دیگران محبوب هستند و اخلاقیات و رفتارشان متناسب است.

روابط شخصی، خانواده و دوست ها نقش مهمی دارد در این سطح دارند، همچنین درگیر شدن در سایر گروه ها که ممکن است شامل گروه های مذهبی ، تیم های ورزشی ، باشگاه های کتاب و سایر فعالیت های گروهی باشد ، نقش مهمی دارد.

نیاز به احترام  

در سطح چهارم در هرم مزلو نیاز به قدردانی و احترام مطرح میشود.

هنگامی که نیازهای سه سطح پایین برآورده شد، احترامات نقش برجسته تری در ایجاد انگیزه در رفتار دارند.

در این مرحله ، کسب احترام و قدردانی از دیگران اهمیت فزاینده ای پیدا می کند.

مردم در این سطح نیاز به کسب موفقیت های گوناگون دارند این موفقیت ها به آنها کمک میکند تا آنها احساس مفید بودن کنند و عزت نفس بالایی بدست بیاورند.

مردم باید احساس کنند که دیگران برای آنها ارزش قائل هستند و یا باید این حس را پیدا کنند که دنیا به آنها نیاز دارد.

مشارکت در فعالیت های حرفه ای، موفقیت های تحصیلی، مشارکت ورزشی یا تیمی و سرگرمی های شخصی همه می توانند در رفع نیازهای سطح چهارم هرم نقش داشته باشند.

افرادی که با دستیابی به عزت نفس خوب و شناخت دیگران می توانند نیازهای سطح چهارم هرم را یعنی نیاز به قدردانی و احترام را برآورده کنند، تمایل دارند از توانایی های خود اطمینان داشته باشند.

افرادی که عزت نفس و احترام دیگران را ندارند، دائماً احساس پوچی، حقارت و بی فایده بودن به آنها دست میدهد.

نیاز های خود شکوفایی

در اوج هرم مازلو “رسیدن به خودشکوفایی” قرار دارد.

مازلو با اشاره به نیازی که مردم برای دستیابی به تمام توانایی های خود، به عنوان انسان دارند؛ توضیح داد: “هر فردی به این امید زندگی میکند تا روزی به خودشکوفایی برسد.”

با توجه به تعریف مازلو از تحقق بخشیدن به خود ، “این ممکن است آزادانه به عنوان استفاده کامل و بهره برداری از استعدادها ، توانایی ها ، پتانسیل ها و غیره توصیف شود.

به نظر می رسد چنین افرادی خودشان را تحقق می بخشند و بهترین کاری را که قادر به انجام آن هستند انجام می دهند. آنها افرادی هستند که رشد کرده و یا در حال رشد هستند.

افرادی که بالفعل از خود آگاهند، نگران رشد شخصی شان هستند و کمتر به عقاید دیگران توجه می کنند و علاقه مند به انجام توانایی های بالقوه خود هستند.

چرا هرم مازلو تأثیرگذار بود؟

 هرم نیازهای مازلو باعث شد یک تغییر بسیار مهم در روانشناسی رخ دهد.
روانشناسی انسان دوستانه مازلو به جای تمرکز بر روی رفتار و رشد غیر طبیعی، بر رشد افراد سالم متمرکز بود.

با اینکه تحقیقات و تبلیغات نسبتاً کمی در حمایت از این نظریه وجود داشت، اما هرم مازلو چه در روانشناسی و چه در خارج از آن شناخته شده و مشهور است.

در تحقیقی که در سال ۲۰۱۱ منتشر شد، محققان دانشگاه ایلینوی تلاش کردند تا این هرم را مورد آزمایش قرار دهند، نتیجه آزمایش آنها بسیار حائز اهمیت بود چراکه آنها متوجه شده بودند برآورده شدن نیازهای هرم مازلو به شدت با خوشبختی ارتباط مستقیم دارد، حتی برخی از مردم از فرهنگ های مختلف در سراسر جهان معتقد بودند در صورت برآورده شدن نیاز های سطح فیزیولوژیکی، امنیتی و ایمنی، اجتماعی آنها احساس خوشبختی میکنند و آنها نیازی به سطح خودشکوفایی و احترام ندارند.

چنین نتایجی نشان می دهد که گرچه این نیازها می توانند محرکهای قدرتمندی در رفتار انسان باشند، اما لزوماً از فرم سلسله مراتبی که مازلو توصیف کرده است، برخوردار نیستند.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2015 © تمامی حقوق این سایت متعلق به جادوی باور است.
Whatsapp
phone