اشتراک ویژه ورود / ثبت نام

۶ گام برای افزایش مهارت‌های فردی و اجتماعی

مهارت-های-اجتماعی

تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۹

مهارت‌های فردی و اجتماعی به عنوان یکی از مهمترین دارایی‌های شخصیتی افراد، می‌تواند کمک زیادی در زمینه رسیدن به موفقیت در زندگی و ارتباطات فرد کند. مهارت‌هایی که فرد در طول زندگی خود می‌آموزد آنقدر مهم و حیاتی هستند که حتی به عنوان تعیین کننده سرنوشت انسان از آنها یاد می‌شود.

اگر شما هم دوست دارید راهکارهای تقویت مهارت‌های فردی و اجتماعی را به صورت اصولی بیاموزید و آنها را اجرا کنید، با ما در این مقاله همراه باشید.

مهارت‌های فردی و اجتماعی چیست؟

ارتباطات-فردی-و-اجتماعی دو کودک ، کاریزما چیست

در ابتدا بگذارید تا آشنایی بیشتری درباره چیستی و تعریف مهارت‌های فردی و اجتماعی کسب کنیم. مهارت‌های فردی و اجتماعی عبارتند از مجموعه‌ای از مهارت‌های کاربردی فردی و اجتماعی که افراد در طول زندگی و بر اساس تجربیات خود کسب می‌کنند و در صورت استفاده صحیح از این مهارت‌ها در موقعیت‌های مختلف، می‌توانند به موفقیت دست یابند. توانایی برقراری ارتباط درست و سالم با افراد، توانایی تصمیم‌گیری در ارتباطات، قدرت بیان احساسات در حضور دیگران از جمله مهارت‌های فردی و اجتماعی است.

آنچه مهارت‌های فردی و اجتماعی را به یکی از مهم‌ترین دارایی‌های انسان تبدیل می‌کند، تاثیر آن در ارتباطات است. سطح اینگونه مهارت‌ها در فرد، پیروزی یا شکست یک ارتباط را تعیین می‌کند و تاثیر غیر مستقیم اما مهمی در زندگی افراد و موفقیت آنها در کسب و کارشان دارد. اگر نگاهی به کتاب‌های پرفروش افرادی همچون دارن هاردی، برایان تریسی، ناپلئون هیل یا… بیندازید، وجه مشترکی در بین آنها به چشمتان خواهد خورد. این وجه مشترک دعوت شما به افزایش مهارت‌های فردی و اجتماعی تان و ارائه راهکارهایی در این زمینه است.

 مکمل برای افزایش مهارت‌های فردی و اجتماعی

حتما تا کنون با ارزش و اهمیت مهارت‌های فردی و مهارت‌های اجتماعی و نقش آنها در زندگی آشنا شده‌اید. در این قسمت از مقاله قصد داریم مجموعه‌ای از مرحله‌های مکمل برای افزایش سطح این مهارت را توضیح دهیم. با بهره‌گیری صحیح از این مراحل می‌توانید به طور شگفت انگیزی مهارت‌های فردی و اجتماعی خود را بالا برده و به موفقیت‌هایی دست یابید که دیگران و حتی خودتان آرزوی آنها را دارید. این مراحل عبارتند از:

مرحله اول: به شناخت خوبی برسید!

مهارت‌های فردی و مهارت‌های اجتماعی خود را بشناسید؛ این اولین و مهمترین قدمی که باید در جهت افزایش این مهارت بردارید. اگر به شناختی کافی از مهارت‌های خود دست یابید، خواهید توانست تا آنها را به دقت بررسی کرده و نقاط ضعف و قدرت خود را بشناسید. در صورتی که نقاط ضعف و قدرت خود را به خوبی بشناسید، انجام اصلاحات و تقویت آنها برایتان آسان‌تر خواهد شد.

برای اینکه به شناخت خوبی از مهارت‌های خود برسید لازم است تا ظرف چند روز، خود را زیر نظر بگیرید. کوچکترین موفقیت‌هایی که در این چند روز به دست می‌آورید را ارزیابی و ریشه‌یابی کنید. ببینید کدام مهارت در شما باعث دستیابی به این موفقیت شده است. در صورتی که مهارتی پیدا کردید، سریعا آنرا یادداشت کنید. همچنین به موفقیت‌های قبلی خود رجوع کنید و با ریشه‌یابی آنها، مهارت‌های بیشتری از شخصیت خود استخراج کنید.

مرحله دوم: از صحبت‌های کوتاه استفاده کنید!

در طول روز صحبت‌های کوتاه بسیار زیادی برای ما اتفاق می‌افتد که چشم پوشی از آنها می‌تواند باعث شکست ما در راه افزایش مهارت‌هایمان شود. اینکه یاد بگیریم چطور در صحبت‌های کوتاه با افراد ارتباط موثری برقرار کنیم از یک طرف و اینکه همین کار را تمرین و تکرار کنیم از طرفی دیگر باعث افزایش مهارت‌های فردی و اجتماعی ما خواهد شد.

سعی کنید در صحبت‌های روزانه و کوتاه، خودتان باشید. تظاهر به شخصیتی ناموجود و غیرواقعی مهمترین عامل شکست دهنده شما خواهد بود. برای برقراری ارتباط موثر با افراد می‌توانید گریز‌های جالبی به خاطرات روزمره خود داشته باشید. همچنین سعی کنید تا علایق طرف مقابلتان را شناخته و مبحثی قابل گفتگو در این زمینه ترتیب داده و اجرا کنید. تقریبا تمام روش‌های برقراری ارتباط موثر با افراد در این مرحله پاسخگوی نیاز شما خواهند بود.

زبان-بدن- افراد در-ارتباط-های-اجتماعی-و-فردی شخصیت کاریزماتیک

مرحله سوم: به زبان بدن خود توجه کنید!

همیشه به یاد داشته باشید که مغز انسان توانایی تشخیص زبان بدن را به صورت تجربی آموخته است؛ بنابراین تقریبا هیچ کسی نیست که حداقل بخشی از زبان بدن شما را متوجه نشود. از این رو برای اینکه زبان بدن درستی داشته باشید، لازم است تا فاکتور اصلی که در قسمت دوم گفته شد را رعایت کنید: خودتان باشید! هرچه ماهرانه تظاهر کنید، بازهم زبان بدن شما کار دستتان خواهد داد.

در مواقعی که زبان بدنتان به طور ناخودآگاه در حالت نرمالی نیست، می‌توانید به فرد اعلام کنید؛ برای مثال اگر سردتان است و هنگام سخن گفتن حرکاتی غیر ارادی انجام می‌دهید، برای جلوگیری از هرگونه سوء تفاهم، به طرف مقابل خود قضیه را اعلام کنید.

مرحله چهارم: همدلی کنید!

ارتباطات شما باید دو طرفه باشد. باید بدانید که با دوستان، همکاران یا اعضای خانواده خود، چگونه همدلی کنید. آنها باید بدانند که شما به عنوان یک شخص همدل، کنارشان هستید و آنها را یاری می‌کنید. البته همانطور که گفته شد باید با توجه به شخصیت افراد، سطح همدلی خود را تعیین کنید؛ برای مثال همدلی با همسر بسیار متفاوت‌تر از همدلی با دوستان و همکاران است.

مرحله پنجم: گوش کنید!

دو گوش و یک دهان دارید؛ بنابراین دو برابر مقداری که سخن می‌گویید، گوش کنید. جالب است بدانید علت بیشتر ارتباطاتی که دچار شکست می‌شوند، گوش نکردن طرف مقابل به صحبت‌های فرد دیگر است. لازم است تا برای پایداری روابط تلاش کنید و این تلاش را با گوش کردن دقیق به سخنان طرف مقابلتان افزایش دهید. گوش دادن شما به صحبت‌های دیگران از طریق نگاه کردن مستقیم به چشم‌هایشان تاثیر بیشتری روی آنها خواهد گذاشت.

مرحله ششم: تکیه کلام‌های خود را حذف کنید!

یکی از مهمترین چالش‌هایی که سبب تبدیل شدن یک فرد به یک شخصیت کاریزماتیک می‌شود، نداشتن تکیه کلام است. حذف تکیه کلام از صحبت‌های خود، می‌تواند شما را به یک شخص تاثیر گذار تبدیل کند. منظور از تکیه کلام تنها عباراتی مانند: چیز، درواقع، به قول معروف و… نیست؛ عباراتی مانند: ممممم، عهههه، آآآآآ و… نیز جزو تکیه کلام‌های مخرب ما شناخته می‌شوند. با حذف اینگونه عبارات از سخن خود، گامی مهم در جهت افزایش مهارت‌های فردی و اجتماعی‌تان برمی‌دارید.

 

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2015 © تمامی حقوق این سایت متعلق به جادوی باور است.
Whatsapp
phone