به مناسبت فرا رسیدن نوروز باستانی، با استفاده از کد eyd از 25% تخفیف بهرمند شوید. نورزتان پیروز

اشتراک ویژه ورود / ثبت نام

انگیزه چیست؟ معنی و کاربرد انگیزه برای انسان

معنی دقیق انگیزه چیست؟

تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۱

انگیزه برای انسان مانند سوخت برای ماشینِ! تا حالا دیده اید که خودرویی بدون اینکه سوخت داشته باشد حرکت کند؟ انسان نیز بدون انگیزه نمیتواند به سمت اهداف خود حرکت کند تا زمانی که فردی انگیزه کافی نداشته باشد نمیتواند رویاها و یا اهدافش را به واقعیت زندگیش تبدیل کنید.

 

اگر فردی در دستیابی به موفقیت ناکام میماند دلیلش کمبود استعداد یا مهارت نیست بلکه مهم ترین اصل موفقیت یعنی انگیزه را ندارد. اگر فردی انگیزه نداشته باشد پس از مدتی تلاش شروع به بهانه گیری میکند و از دست یابی به هدفش نا امید میشود. داشتن انگیزه و دانش میتواند بدون چون و چرا شما را به موفقیت برساند.

 

اما چطور میتوانیم روحیه خود را بالا ببریم؟ معنی واقعی انگیزه چیست؟ چطور میتوانیم علاوه بر خودمان حتی برای دیگران الهام بخش باشیم ؟ و… اینها سوالات متدوال در زمینه انگیزه است که در این بخش قصد داریم به تمامی این سوالات پاسخ دهیم، پس در ادامه با جادوی باور همراه باشید.

انگیزه چیست؟

انگیزه چیست؟

 

در فرهنگ فارسی عمید برای وصف و معنی کردن لغت انگیزه نوشته شده است: “آنچه که کسی را به کاری برانگیزاند” این بهترین تعریفی است که میتوان از انگیزه داشت. اما اگر بخواهیم تعریف کاملی از انگیزه داشته باشیم باید بگوییم میزان انگیزه شما در کاری مشخص کننده میزان موفقیت شماست یعنی هر چه انگیزه بالاتری داشته باشید درصد موفق شدنتون بیشتره!

 

سادتر بگیم انگیزه یعنی علت یا سبب و همونطوری که میدونید ما در طول زندگی هرکاری رو که انجام میدیم علتی داره و تا زمانی که برای انجام کاری علت و انگیزه ای نداشته باشیم اون کار رو انجام نمیدیم.

 

به طور مثال کارگران ساعت ها کار میکنند به این انگیزه که در زمان معین شده حقوقشون رو دریافت کنند تا بتونند هدف های بزرگتری که در زندگی دارند رو به واقعیت تبدیل کنند و یا مایحتاج خود را تامین کنند. اگر هدفی نباشد انگیزه ای نیست و اگر انگیزه ای نباشد کاری صورت نمیگیرد.

 

چطور میتوانیم انگیزه خود را بالا ببریم؟

چطور میتوانیم انگیزه خود را بالا ببریم؟

 

دیدن کلیپ های انگیزشی، عکس های انگیزشی و یا فیلم های سینمایی انگیزشی  یکی از متدوال ترین راه های افزایش انگیزه است. اما قبل از دیدن فیلم و کلیپ انگیزشی باید برای خودتون یک هدف معین مشخص کنید تا زمانی که هدفی نداشته باشید انگیزه برای شما معنایی نخواهد داشت و یا انگیزه به صورت کوتاه مدت در شما به وجود می آید و پس از مدتی از بین میرود.

 

اگر یک هدف حقیقی داشته باشید که حاضر باشید برای بدست آوردنش بی مهابا تلاش کنید همان هدف تبدیل به انگیزه شما میشود. 

اما اگر هدف دارید و در راه رسیدن به اهدافتون گاهی دچار ناامیدی و خستگی میشید بهتون پیشنهاد میکنم تا با دیدن فیلم و کلیپ انگیزشی به خودتون انگیزه بدید و با سرعت بیشتری به سمت اهدافتون حرکت کنید.

 

ما در سایت جادوی باور بیشتر از ۱۰۰ ساعت فیلم و کلیپ انگیزشی براتون آماده کرده ایم که به صورت رایگان میتونید این کلیپ های انگیزشی رو مشاهده کنید برای مشاهده آرشیو کلیپ های انگیزشی جادوی باور روی دکمه زیر کلیک کنید:

 

مشاهده آرشیو کلیپ های انگیزشی (رایگان)

تقسیم بندی انگیزاننده ها

انگیزاننده ها به دو دسته درونی و بیرونی تقسیم میشود که البته در اصل ماجرا تفاوتی ندارد و هر دو باعث میشود تا انگیزه در شما شکل بگیرد. انگیزه بیرونی همونطور که اسمش معلومه از محیط اطرافتون به شما داده میشود مانند پاداش، جوایز و… ولی انگیزه درونی از درون شما نشأت میگیرد مانند رضایت از خود، انجام وظایف و…

انگیزاننده درونی بهتر است یا بیرونی؟

شاید براتون سوال بشه انگیزه ای که از محیط بیرون به شما داده میشه بهتره یا انگیزه ای که از درونتون نشأت میگیره؟

در پاسخ به این سوال باید بهتون بگم که این مورد کاملا بستگی به شخص دارد. برخی از افراد انگیزه و علت درونی براشون کارآمد تر و با انگیزه درونی تلاش بیشتری میکنند تا به اهدافشون برسند و برخی از افراد دقیقا برعکس هستند. اما هم انگیزه بیرونی و هم انگیزه درونی در جای خودش لازم!

چه عاملی باعث میشه تا انگیزه ما از بین بره؟

عوامل زیادی وجود دارد که باعث نابودی انگیزه در شما میشود، در این بخش قصد داریم به ۲ تا از مهم ترین عامل های نابود کننده انگیزه اشاره کنیم:

اطرفیان منفی نگر

همانطور که گفته شد داشتن هدف مشخص مهم ترین عامل برای ایجاد انگیزه است.

اما اگر در اطرف شما افرادی منفی باف یا بد بین وجود داشته باشند و اهداف شما رو بکوبند و یا به شما بگویند که تو نمیتوانی یا تو لایق چنین اهدافی نیستی شما در جهت دستیابی به اهدافتون ناامید میشوید و انگیزه تون از بین میره.

 

تلاش کنید تا از افراد منفی باف اطرافتون دوری کنید و یا اهدافتون رو تا زمانی که به واقعیت تبدیل نکرده اید به دیگران نگویید و یا آنقدر باورهایتان را مستحکم کنید که سخنان دیگران شما رو نا امید نکند و یا انگیزه تون رو از بین نبره!

اهداف نادرست

گاهی اوقات ما اهدافمون رو با چشم های بسته انتخاب میکنیم و وقتی به اهدافمون نزدیک میشویم یا به آن دست پیدا میکنیم متوجه میشویم چیزی که ما واقعا میخواستیم با هدفی که انتخاب کردیم تفاوت های زیادی دارد به همین علت انگیزه مون رو از دست میدهیم.

 

بهتون پیشنهاد میکنم قبل از اینکه خواستید هدف گذاری کنید درباره هدفی که میخواهید انتخاب کنید تحقیق کنید و یا تابلوی کائنات برای اهدافتان بسازید و اهدافتون رو در این تابلو به صورت کامل مشخص کنید در این صورت هم هدفتون رو به طور واضح بیان کرده اید هم هر روز به دیدن این تابلو انگیزه بیشتری میگیرید.

انتظارات بیش از حد

برخی از افراد انتظار دارند تا در کوتاه ترین مدت و با کمترین تلاش به اهدافشون برسند و این انتظار باعث میشود تا آنها پس از گذشت مدت کوتاهی ناامید بشوند و این تصور براشون پیش بیاد که نمیتونند به اون هدف برسند.

سعی کنید انتظاراتتون رو پایین بیاورید و این باور رو برای خودتون بسازید که دستیابی به اهدافتون ممکنه و شما میتوانید اهدافتون رو به واقعیت زندگیتون تبدیل کنید در بسیاری از موارد باور های مخرب ما موجب میشوند تا ما تصور کنیم که برای بدست آوردن هر چیزی باید بسیار زیاد تلاش کنیم یا اصلا تلاش نکنیم!

دیدگاه‌ها

یک پاسخ به “انگیزه چیست؟ معنی و کاربرد انگیزه برای انسان”

  1. کاربر 16772 گفت:

    خیلی متشکرم از سایت زیبای جادوی باور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2015 © تمامی حقوق این سایت متعلق به جادوی باور است.
Whatsapp
phone