مدیتیشن به چه معنا است؟ فواید مراقبه چیست؟

مدیتیشن به چه معنا است؟ فواید مراقبه چیست؟
بروزرسانی : ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
بازدید : 159

توضیحات

در این مقاله از سایت جادوی باور قصد داریم شما را با فواید مراقبه آشنا کنیم اینکه کاربرد و فواید مراقبه چیست و چگونه بر زندگی ما را تاثیر پی گذارد. برای روشن تر شدن این موضوع ابتدا به تعریف مراقبه می پردازیم. مراقبه برگرفته از واژه ی مراقبت است و در لغت به معنای مواظبت کردن از ذهن، افکار، اعمال، گفتار و نیز حواس شنیداری و دیداری خود می باشد و در مفهومی گسترده تر به نوعی تمرکز روحی و ذهنی ارادی اشاره می کند؛

به عبارتی دیگر منظور از مراقبه یعنی عملی آگاهانه در رسیدن به آرامش ذهنی و یک حس آگاهی خالص برای رهایی از دغدغه خاطر و هرگونه اضطراب فکری که در زمینه ی روانشناسی آن را با نام یوگا و مدیتیشن و نیز در حوزه‌ی عرفان آن را با نام تصوف به کار می برند.

مقدمه ای برای مراقبه

مقدمه ای برای مراقبه

غالبا افراد در زندگی دنیایی و متعلقاتش در جست و جوی شادی و خوشبختی هستند و از این حقیقت غافل اند که این جهان دائما در حال تحول است و هیچ چیز پایا و ثابت نمی ماند. خوشبختی و آرامش واقعی در درون آدمی است همان فضای خالی درونی مان که نه با عوامل بیرونی بلکه با مراقبه ی حقیقی یعنی عشق ورزیدن به خود، با خود خلوت کردن و در خدمت خویش بودن پُر می شود.

درک حضور در وجود خویش، گذراندن ساعاتی را در شادی با خود و سپردن نتایج تلاش ها به خداوند همه بر مفهوم مراقبه دلالت می کنند که سبب می‌شود فرد با توانایی کنترل و تمرکز افکار، ذهن خود را از هیاهوی دنیا و دلواپسی های ناشی از رسیدن به خواسته ها دور نگه دارد و به آرامشی روحی درونی برسد.

من مراقبه می کنم تا ذهنم نتواند زندگی من را پیچیده کند – سری چینموی

بعضی ها عمل مراقبه را ادامه نمی دهند و از آن دست می کشند ولی از قوانین دنیا این است که هیچ انرژی و تلاشی در رسیدن به حقیقت وجود خود بی ثمر نخواد ماند و نتیجه ی مراقبه در دراز مدت اتفاق می افتد. نیازمند راه و روشی است که بیشتر می توانید در این زمینه مراقبه با آن ارتباط برقرار کنید و با یادگیری و تمرین ذهن تان را آرام و ساکت سازید.

هرچه ساکت می شوید ، بیشتر می توانید بشنوید– مولانا

فواید مراقبه چیست و چه کاربرد هایی دارد؟

فواید مراقبه چیست و چه کاربرد هایی دارد؟

دریافتیم که مقصود از مراقبه یعنی خنثی شدن ذهن در برابر شادی ها و غم ها رویداد های خوب و بد، رهایی از انرژی منفی و تعادل روحی و نیز خالی کردن ذهن از استرس و پریشانی افکار که لازمه آن راهنما و تکرار در درازمدت است. اکنون سوالی که مطرح می‌شود این است که فواید مراقبه چیست و چه کاربردی در زندگی ما دارد.‌ ارتباط تنگاتنگ میان مراقبه و زندگی افراد حاکی از تاثیرات مثبتی است که بر ذهن، روح و جسم ما می گذارد. بر اساس مراجع علمی فواید مراقبه به شرح زیر است.

مراقبه مانند سالن ورزشی است که در آن عضلات ذهنی قدرتمند آرامش و بینش ایجاد می کنید.” – اجنه برهم

مراقبه سطح استرس‌ را پایین می آورد

استرس می تواند یکی از اصلی ترین ریشه ی مشکلات و بیماری ها باشد که می توان به کمک مراقبه -آسان ترین و کم هزینه ترین راه- با آن مقابله کرد. به همین دلیل مراقبه در این زمینه از اهمیت خاصی برخوردار است. کاهش استرس از مهم ترین فواید مراقبه است که با غلبه با ترس و جلوگیری از افکار بی ربط و آزاردهنده به فرد کمک می کند زندگی آرامی داشته باشد.

ذهن آرام شما بهترین سلاح در برابر چالش های شماست. پس مراقبه کنید. – برایانت مک گیل

تحقیقات تجربی اثبات کرد که مراقبه نه تنها اضطراب را کاهش می دهد بلکه می تواند بیماری ها و اختلال های ناشی از استرس را بهبود بخشد. نتایج بالینی کارآزمایی با استناد بر شواهد فیزیولوژی نشان داد که مراقبه با کاهش سطح هورمون استرس در بدن به نام کورتیزول از واکنش های التهابی هورمونی حاکی از استرس جلوگیری می کند.

با کاهش استرس مسائل مربوط به آن نیز مانند بی خوابی، کم اشتهایی، کاهش روحیه و افسردگی برطرف می شود. بگذارید افکار تان جاری شود و دنباله روی هر عامل خارجی مانند صدا، نور و بو باشد تا جایی که دیگر ذهن صدایی نشنود و تنها سکوت باشد که ذهن روی آن متمرکز می شود.

در این حالت خلایی در ذهنتان ایجاد کرده اید به طوری که به هیچ چیز و هیچ کس فکر‌ نمی کنید. تمرکز حواس و رهایی ذهنی واقعی رمز اصلی موفقیت در مراقبه است. کاهش استرس عملی آنی یا فوری نیست که رخ بدهد بلکه لازمه ی آن حرفه ای شدن در مراقبه است که با انجام تمرین های پیوسته و روزانه محقق می‌شود. این پروسه بعد از ماه ها نتیجه می دهد. مایوس نشوید بلکه هر جلسه شاهد پیشرفت و بهبود در مراقبه خواهید بود.

مراقبه به افزایش تمرکز حواس و حافظه کمک می کند

مراقبه به افزایش تمرکز حواس و حافظه کمک می کند

همان طور که گفته شد مراقبه نوعی ذهن آگاهی است که در اصل هدف آن کنترل ذهن و تمرکز در زمان حاضر است.

در واقع تحقیقات خبر از رابطه ی مثبتی می دهند که میان ذهن آگاه و پردازش داده های جدید وجود دارد بدین معنا که فواید مراقبه در این زمینه به مدیریت افکار و تمرکز بر اعمال روزمره تاکید می کند. در سال ۲۰۱۱ طی تحقیقات روان پزشکی دانش پژوهان بیمارستان ماساچوست واقع در آمریکا درباره تاثیر مدیتیشن بر تمرکز و حافظه این گونه منتشر کردند که بر اثر آزمایشات مدیتیشن به مقدار قابل اندازه گیری از ماده خاکستری در ساختار های مغزی مرتبط با خویشتن شناسی یا خوداگاهی به نام هیپوکامپ دست یافتند که سبب تقویت حافظه ذهنی و تمرکز می شود.

بنابراین مزیت مراقبه در تمرکز حواس به این معنا است که حواس پرتی را کاهش می دهد، تمرکز را بهبود می‌بخشد، از سیرِ در آینده یا گذشته جلوگیری می کند؛ درکل ذهن شما را به زمان حال گره می زند که این امر با ممارست های روزمره محقق می شود و فرد به هنر زندگی در حال دست می یابد.

هرچه انسان آرامش بیشتری پیدا کند ، موفقیت ، نفوذ و قدرت او برای همیشه بیشتر خواهد بود. – جیمز آلن

مراقبه به کنترل درد و ترک عادات ناپسند کمک می کند

مراقبه به کنترل درد و ترک عادات ناپسند کمک می کند

در یک کارآزمایی با شرکت کنندگان اعتیاد به افیونی، بامطالعه بر روی آن بخش کنترل کننده ی درد در مغزشان به این نتیجه رسیدند افرادی که به مدت چهار روز مراقبه کردند در مقایسه با مسکن ها به دلیل تاثیر مثبتی که در روند بهبود آستانه ی درد و تحمل در آنها گذاشته بود حساسیت کمتری نشان دادند.

علاوه براین، با تغییر گیرنده های مغزی مواد مخدر یا الکل، تجربه ی لذت به آنها را از دست می دهند و به فرد کمک می کند تا راحت تر بتواند اعتیاد را مدیریت کرده و با آن مبارزه کند. از این رو بسیاری از پزشکان مراقبه را با نام تمرین ذهن آگاهی یا همان مدیتیشن وارد دستور برنامه ی درمانی خود می کنند تا به درد مزمن بیمارانی که پس از جراحی دچار می‌شوند، تسکین ببخشند. قطعا مراقبه به تنهایی درمانگر نیست اما نمی توان فواید مراقبه را در نقش موثر تسکین کننده درد ها و علائم بیماری هایی چون سرطان، آسم، میگرن و ناراحتی قلبی نادیده گرفت.

برای درک غیر قابل اندازه گیری ، ذهن باید بسیار آرام و ساکت باشد.” –  کریشنامورتی

مراقبه مهربانی و عطوفت را در افراد بیشتر می کند

مراقبه مهربانی و عطوفت را در افراد بیشتر می کند

 

یکی دیگر از فواید مراقبه افزایش مهربانی است. در واقع این نوع تاثیر شامل تقویت شدن احساس همدلی، عشق ورزیدن، بخشش و رفتار های مثبتی است که بر اثر نوعی روش مراقبه به نام مدیتیشن متا محقق می شود. با بررسی روی ۲۲ مطالعه ی مربوطه روشن شد که در این نوع مراقبه ابتدا فرد از دوست داشتن خود شروع می کند و به تدریج روابط و تعاملات مثبت فرد با دیگران بهبود می یابد.

یکی از این مطالعات آزمایش بر روی ۵۰ دانشجو بود که از آنها خواسته شد سه بار در هفته به مدت یک ماه به طور جدی مدیتیشن متا را اجرا کنند نتایج این تحقیق نشان داد افرادی که واقعا دنباله روی این روش را دنبال بودند احساسات و عواطف مثبت بیشتری را در ارتباطات خود با دیگران تجربه کردند.

شما گنجینه ای در درون خود دارید که بی نهایت از هر چیزی که دنیا می تواند ارائه دهد بزرگتر است – اکهارت تول

ساده ترین راه مراقبه چیست؟

ساده ترین راه مراقبه چیست؟

عموما ساده ترین راه مراقبه این است که فرد در مکانی آرام به صورت چهار زانو بنشیند، چشمان خود را ببندد، نفس عمیق بکشد طوری که هوای دم و بازدم هر دو از بینی عبور کنند. سپس چند بار تنفس عادی تکرار شود و دوباره تنفس عمیق ادامه پیدا کند. بنابراین به صورت متناوب تنفس عادی و دیافراگمی (عمیق) به مدت پانزده تا بیست دقیقه انجام شود.

در روند این عمل فرد باید روی ورود و خروج هوا و اکسیژن به درونش متمرکز شود و با قوه تخیل تصور کند که اکسیژن، نوری است که به درون خود می فرستد. این طبیعی است که در نخستین روز های مراقبه، ذهن و فکر شما آنگونه که باید تمرکز کند عمل نکند. در مراقبه باید به انطباق ریتم تنفس و تمرکز ذهن برسید این امر نشان از یکی شدن روح وجودی و ذهنتان دارد که آرامش ذهنی واقعی را برای شما به ارمغان می آورد.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم با تکیه بر مطالعات و مراجع علمی شما را با برجسته ترین و مهم ترین فواید مراقبه آشنا کنیم و نشان دهیم که چقدرعمل مراقبه می تواند در بهبود کیفیت زندگی ما تاثیر بسزایی داشته باشد. در این دنیای پرمشغله و اضطراب همه ی ما نیاز داریم که جسم و ذهن خود را از استرس و انرژی منفی پاکسازی کنیم و در زندگی احساس آرامش واقعی کنیم.

اگر یاد بگیرید که آرام باشید ، همیشه شاد خواهید بود – پاراماهانزا یوگاناندا

با به کار گیری درست مراقبه می توانیم با آرام کردن ذهن خود به تامین سلامت روح و روان خود بپردازیم – عملی سنتی که از محبوبیت خاصی برخوردار است. همان طور که گفتیم بارزترین فواید مراقبه شامل مواردی چون سلامت روان و جسم، مدیریت ذهن، تمرکز، کنترل استرس، کاهش درد برخی بیماری ها و تعاملات مثبت می‌شود.

انجام مراقبه نوعی تمرین خودآگاهی می باشد که امروزه با نام مدیتیشن هم به کار می رود و همه ی افراد می‌توانند آن را اجرا کنند. در انجام مدیتیشن یا همان مراقبه صبوری به خرج دهید، مطمئن باشید که با رعایت اصول درست و انجام منظم آن تغییرات مثبتی را در روند زندگی خویش احساس خواهید کرد.

دیدگاه های مدیتیشن به چه معنا است؟ فواید مراقبه چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کپی رایت 2015 جادوی باور
تمامی حقوق وب سایت متعلق به جادوی باور می باشد.
Whatsapp
phone