ورود / ثبت نام

غلبه بر افکار منفی با ۱۰ راهکار عملی و اثبات شده

غلبه بر افکار منفی با 10 راهکار عملی و اثبات شده

تاریخ انتشار: ۶ مهر ۱۴۰۰

افکار منفی همه افراد در درگیر می‌کند اما برخی توانایی غلبه بر آن‌ها را دارند و برخی ناتوان‌اند.
غلبه بر افکار منفی مخصوصاً در شرایط خاص و برای افرادی که عزت نفس پایین یا افسردگی دارند، بسیار مهم خواهد بود.
تجربه بسیاری از راه‌های غلبه بر این نوع افکار را به ما آموخته است اما این راه‌ها همیشه پاسخگو نیستند و معمولاً در شرایط دشوار، کارآمد نخواهند بود.
بنابر تفاسیر ارائه شده، لازم است راه‌های غلبه بر تفکرات منفی را یاد بگیریم؛ به همین دلیل در این مقاله ۱۰ مورد از مهمترین این راه‌ها توضیح داده شده است.

افکار منفی دقیقاً به چه معنی هستند؟

فرض کنید یک در حال خرید از یک فروشگاه هستید و مسئول صندوق ناگهان نگاهی به شما می‌کند و شما متوجه معنادار بودن آن نگاه می‌شوید؛ چه فکری می‌کنید؟
آیا تصور می‌کنید که کالای خریداری شده مشکلی دارد؟ آیا احساس ناامنی یا بی اعتمادی دارید؟ اینها افکار منفی هستند.
در مسائل دیگر هم همین قضیه رخ می دهد و افکار منفی به سرعت در سر رشد می‌کنند و با بزرگ‌تر شدن، معضلات بیشتری هم به همراه می‌آورند.

چرا بر افکار منفی غلبه کنیم؟

ما با نگرش ذهنی خود به جهان نگاه می‌کنیم و افکار ما سهم بزرگی در چگونه دیدن‌مان دارند.
اگر افکارمان منفی باشد، اطرافمان را هم منفی خواهیم دید؛ این موضوع می‌تواند بر همه چیز مانند خانواده، شغل، ارتباطات اجتماعی یا حتی نگرشمان نسبت به خود تاثیرگذار باشد.
افکار منفی می‌توانند ما را تبدیل به یک شخصیت «منفی نگر» کنند و این خصوصیت را به عنوان یک عادت وارد شخصیت ما کنند. شخص منفی نگر نمی‌تواند ریسک کند و خیلی سخت به موفقیت می‌رسد.
این عامل که بر همه عرصه‌های زندگی تاثیرگذار است، به آرامی شخص را تنها و ضعیف می‌کند.

افکار منفی چه خاصیت‌هایی دارند؟

افکار منفی به دلیل خواص مخرب خود، همیشه توسط روانشناسان بررسی شده‌اند.
اینگونه افکار حتی می‌توانند باعث قتل و جنایت شوند و چیزی که آنها را به این اندازه مخرب می‌کند، خواص منفی آنهاست. برخی از مهمترین خواص افکار منفی:

  • قابلیت رشد سریع دارند: افکار منفی به محض شکل گیری در ذهن می‌توانند به سرعت رشد یافته و تقویت شوند. اینگونه افکار تشدید پذیری زیادی دارند و باعث ایجاد واکنش‌های هیجانی خواهند شد.
  • خشم تولید می‌کنند: برخی از افکار منفی بسته به شرایط، خشم افراد را بر می‌انگیزند و باعث ایجاد پرخاشگری و عصبانیت می‌شوند.
  • انرژی مثبت درونی را تخلیه می‌کنند: اگر با درونی سرشار از انرژی مثبت، ناگهان دچار افکار منفی شوید، این انرژی به سرعت تخلیه خواهد شد.
  • باعث ایجاد ترس می‌شوند: این موضوع هم به شرایط بستگی دارد و می‌تواند آنقدر ترس تولید کند، که فرد تا مرز جنون پیش برود.
  • باعث بی اعتمادی می‌شود: اگر در روابط اجتماعی دچار افکار منفی شوید، حتی نسبت به عزیزان خود بی اعتمادی را حس خواهید کرد. این موضوع می‌تواند به روابط شما آسیب برساند.

۱۰ راه غلبه بر افکار منفی

Negative Thoughts - Joker

غلبه بر افکار منفی برای افرادی که به دنبال رشد فردی و موفقیت هستند بسیار ضروری خواهد بود. با استفاده از راه‌های ارائه شده در ادامه مقاله می‌توانید تا درصد بالایی بر افکار منفی خود غلبه کنید:

استراتژی کنترل افکار منفی

این استراتژی متناقض مخصوصاً برای کنترل افکار منفی بسیار مناسب است.
برای اجرای این استراتژی به روزانه ۱۰ دقیقه زمان و یک قلم و کاغذ نیاز دارید. بلافاصله بعد از شکل گیری افکار منفی در ذهن، آنها را یادداشت کنید و روزانه ۱۰ دقیقه زمان بگذارید و تمامی مواردی که یادداشت کرده‌اید را مرور کنید.
دلیل یادداشت کردن این است که از یادتان نرود و همچنین یک تصویر فیزیکی از این افکار داشته باشید.
این کار باید به طور روزانه و فقط ۱۰ دقیقه در روز انجام شود. با گذشت زمان می‌توانید کنترل افکار منفی خود را بدست گرفته و راحت‌تر آنها را از خود دور کنید.

افکار منفی را جایگزین کنید

یک حقیقت را باید در مورد عبارت «غلبه بر افکار منفی» بدانیم؛ این عبارت در معنی اشتباه است.
در حقیقت ما بر افکار منفی غلبه نمی‌کنیم؛‌ بلکه افکار دیگری را جایگزین آنها می‌کنیم. بنابراین اگر با این تصور به روند غلبه نگاه کنید، مسیر برای شما هموار‌تر خواهد شد.
برای اینکه بر افکار منفی خود غلبه کنید یا به عبارت صحیح‌تر، افکار مثبت را جایگزین افکار منفی کنید، می‌توانید این چهار مرحله را انجام دهید:

  • توجه کنید که در مسیر جایگزین کردن و نه غلبه قدم گذاشته‌اید.
  • الگوی فکری که می‌خواهید عوض کنید را به عنوان یک فکر منفی قبول کنید.
  • الگوی فکری که می‌خواهید متفاوت باشد را انتخاب کنید.
  • افکار مثبت را جایگزین افکار منفی خود کنید.

یک تکنیک مفید می تواند این باشد که از خود بپرسید در این شرایط اگر دوست تان به جای شما بود به او چه می گویید.راشل گلدمن

بهترین دوست خود باشید

ما در ۹۰ درصد موارد با خودمان بد هستیم. اینکه با خود دوست باشیم نه تنها افکار منفی، بلکه تمامی انرژی‌های بد را از ما دور می‌کند.
عزت نفس، اعتماد به نفس، حس ارزشمند و کافی بودن، احساس شادابی و زیبایی درون از جمله مهمترین تاثیراتی است که رفاقت با خود می‌تواند داشته باشد.
اینکه با شخصیت خود دوست و همراه باشید برای غلبه بر افکار منفی بسیار مهم است. سه قدم زیر می‌تواند شما را در این زمینه یاری کند:

  • خود را رها کنید:‌ لازم نیست افکار، روح و احساسات خود را قفل کنید. اگر می‌خواهید با خودتان دوست باشید، باید به این موارد احترام گذاشته و به آنها آزادی دهید.
  • صادقانه پیگیری کنید: افکار منفی در هر شخصی ایجاد می‌شود؛‌ پس لازم نیست بیرحمانه با آنها برخورد کنید. پیگیری صادقانه و آگاهی از افکار منفی کفایت می‌کند.
  • ذهن خود را دوباره قاب‌بندی کنید: اکنون که به افکار منفی خود پی برده و با آنها لطیف برخورد کرده‌اید، قاب بندی مجدد ذهن و روح‌تان را آغاز کنید.
    ببینید بهترین دوست شما (خودتان) در مورد این افکار منفی و قاب بندی مجدد ذهن چه می‌گوید؛ آنرا انجام دهید.

به جای فکر کردن، بنویسید

استراتژی اول را به یاد دارید؟ این استراتژی نیز در راستای همان موضوع به کار می‌رود. نوشتن، ذهن را تخلیه می‌کند و نوعی آرامش درونی به انسان هدیه می‌دهد.
اگر افکار منفی خود را بنویسید، از گسترش آن در ذهن جلوگیری می‌کنید و تشدید پذیری را که از خواص آن است، دفع می‌کنید.
می‌توانید یک دفترچه و خودکار کوچک تهیه کنید و آن‌را همه جا همراه خود داشته باشید.
به محض مواجه شدن با افکار منفی، آنها را با جزئیات و شرایط محیطی و تمام موارد لازم یادداشت کنید.
بعد‌ها برای اجرای استراتژی کنترل افکار منفی به این اطلاعات نیاز خواهید داشت.

تلاش آگاهانه برای احساس بهتر

یک استراتژی بسیار مهم برای غلبه بر افکار منفی، تلاش آگاهانه است.
اگر دائماً در ذهن خود تفکر غلبه بر این نوع افکار را پرورش دهید، به محض مواجه شدن با آن، سریعاً برای اجرای تفکر غلبه اقدام خواهید کرد.
شکرگزاری و قدردانی آگاهانه و گاه با صدای بلند از جنبه‌های مثبت یک پدیده که افکار منفی در شما ایجاد کرده می‌تواند بسیار کارآمد باشد. برای مثال:

اگر با حضور در یک جمع احساس بد و افکار منفی در شما ایجاد شده، جنبه‌های مثبت جمع را ببینید و از آنها شکرگزاری کنید؛
مثلاً بگویید «در این جمع می‌توانم با بقیه ارتباط برقرار کرده و از تجربیات آنها استفاده کنم؛
پس شکرگزار حضورم در اینجا هستم». با تلاش آگاهانه برای یافتن معنای بهتر از پدیده‌ای که شما را اذیت می‌کند، بدون شک جهانی بهتر برای خود می‌سازید.

از خود سؤال بپرسید

کمتر پیش می‌آید انسان از خود سؤال بپرسد. در واقع این یک استراتژی مناسب برای غلبه بر افکار منفی است.
خودتان را وارد یک آزمون ذهنی کنید و دلیل داشتن افکار منفی را از خود بپرسید؛‌ مثلا بپرسید که چرا این فکر منفی را می‌کنید؟
داشتن این افکار، چه دستاوردی برای شما خواهد داشت؟ با حمل افکار منفی چه امکاناتی از من دریغ می‌شود؟ غلبه بر افکار منفی چه مزیت‌هایی دارد؟ چرا باید به سمت افکار مثبت حرکت کنم؟

ما در این مقاله توضیح داده‌ایم که چرا باید بر افکار منفی غلبه کنید؛ اما هیچ چیزی بهتر از حل مسئله در ذهن شخص نیست.
بنابراین پس از اینکه به چرایی افکار خود پی بردید، لازم است روش‌های غلبه بر افکار منفی را از خود بپرسید.
چگونگی انجام این روش‌ها و اینکه اصولاً چه راه‌هایی شما را در از بین بردن افکار منفی کمک می‌کند، باید به یک سؤال قابل حل در ذهن شما تبدیل شود.

تماشای اخبار را متوقف کنید

پیگیری اخبار بسیار خوب است و ما را نسبت به وقایع محیطی‌مان آگاه می‌کند اما همیشه در اخبار روزانه، خبر‌های بد وجود دارد.
تحقیقات نشان می‌دهد فقط ۳ دقیقه گوش دادن یا دیدن اخبار بد روزمره از طریق تلویزیون یا اطرافیان، می‌تواند شانس شما را در جذب افکار منفی و تجربه تلخ به شدت افزایش دهد.
همچنین تحقیقات مشخص کرده‌اند که اخبار مثبت و خوشحال‌کننده می‌توانند ذهنیت افراد را برای طی کردن مسیر موفقیت آماده کرده و یک روز خوب را برای آنها رقم بزنند.
شنیدن و دیدن اخبار مثبت به شادابی، افزایش انگیزه و بهره‌وری بیشتر کمک می‌کند.

روتین موفقیت خود را گسترش دهید

یکی از ویژگی های افراد موفق این است که اهداف و کارهای روتین روزانه را برای مدت طولانی و به طور مداوم انجام می‌دهند.
انجام این کارها برای رسیدن به موفقیت مهم است؛ اما به شرطی که متناوباً گسترش یابند. برنامه ریزی روزانه برای کارهای روتین و ثابت یک روزمرگی تلخ به ارمغان می‌آورد.
در عوض اگر این روتین‌ها گسترش یابند، هیچگونه فکر منفی را در مسیر موفقیت خود تجربه نخواهید کرد.
تفکرات منفی که به دلیل روزمرگی و ثبات ایجاد می‌شوند، انگیزه و توانایی فرد را در رسیدن به موفقیت کاهش می‌دهند.

مردم به جزئیات توجه نمی‌کنند

بسیاری از ما در روابط اجتماعی از این می‌ترسیم که مبادا اطرافیان در مورد نوع لباس پوشیدن، حرف زدن یا جزئیات ظاهری من فکر بد کنند.
این یک حقیقت است که مردم از ذره بین استفاده نمی‌کنند. وقتی به اینگونه موارد می‌اندیشیم، افکار منفی که پایه‌های مخرب درونی دارند در ذهن ما ایجاد می‌شوند.
گیر افتادن در زندان درون و خود سانسوری از رفتارهای مضری است که در اینگونه مواقع انجام می‌دهیم که منشاء آنها همین تفکرات منفی هستند.
خود را آزاد بگذارید تا درون‌تان شکوفا شود و از اینکه مردم چه فکر می‌کنند، نترسید.

گذشته و آینده را رها کنید

آن چیزی که مهم است، «حال» است. وقتی که در افکار منفی فرو می‌روید،
سه حالت برای شما پیش می‌آید: ۱- آنچه قبلاً اتفاق افتاده ۲- آنچه قرار است اتفاق بیفتد ۳- آنچه نتیجه این دو را حاصل می‌شود.
این سه حالت مخرب هستند، انچه اهمیت دارد، زمان حال است.
توجه خود را به آنچه در زمان حال اتفاق می‌افتد معطوف کنید. با تمرین این تکنیک می‌توانید از زندگی خود لذت برده و کمتر دچار افکار منفی شوید. برای اینکار دو روش زیر را امتحان کنید:

  • روی تنفس خود متمرکز شوید: همین حالا به مدت ۲ دقیقه فقط و فقط روی دم و بازدم خود تمرکز کنید. سعی کنید با بینی و دهان نفس‌های عمیق بکشید و در آرامش کامل این کار را انجام دهید.
  • به دنیای اطراف بنگرید: چند دقیقه‌ای از زندان سر خود خارج شده و بر روی پدیده‌های محیط متمرکز شوید. صدا‌ها را از هم تفکیک کنید و جنس بو‌ها و نورها را با جزئیات کامل بررسی نمایید.

 

 گرد آوری و ترجمه از منابع زیر:

positivityblog

forbes


نظر شما ثبت شد
نظام باورها هوش مالی قانون جذب خودشناسی

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2015 © تمامی حقوق این سایت متعلق به جادوی باور است.
Whatsapp
phone