اشتراک ویژه ورود / ثبت نام

عزت نفس چیست ؟ ۵ گام تا داشتن عزت نفس عالی

Self-esteem

تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۴۰۰

افزایش عزت نفس، ارتقا عزت نفس، عزت نفس چیست؟، حفظ عزت نفس، داشتن عزت نفس

عزت نفس یا حرمت نفس اصطلاحی است که حداقل امروزه برای بسیاری از ما ناشناخته شده است؛ شاید این موضوع به دلیل ورود اکثر انسان‌ها به دنیای مجازی یا افزایش مشکلاتشان باشد و شاید دلیل دیگری داشته باشد.پایین بودن عزت نفس به هر دلیلی می‌تواند فرصت‌های بزرگی را از افراد بگیرد و آنها را در مراحل مهمی از زندگی مثل ارتباطات، ازدواج، شغل و حتی تحصیل به یک فرد شکست خورده تبدیل کند. در این مقاله قصد داریم راه‌های مناسبی برای افزایش عزت نفس که با اعتماد به نفس متفاوت است  معرفی کنیم. با ما همراه باشید.


تعریف عزت نفس


اگر بخواهیم تعریفی محکم و دقیق از این مهارت عزت نفس داشته باشیم خواهیم گفت: نظری که ما نسبت به خودمان داریم! این مهارت مهم و حیاتی در این چند کلمه خلاصه شده است اما باید توجه کنید که هرکدام از این کلمات، دریایی از مباحث و مطالب را در برگرفته اند. نظری که ما نسبت به خودمان داریم و احترامی که به خودمان قائلیم، درصد عزت نفس ما را مشخص می‌کند. هرچه این عدد به ۱۰۰ نزدیک‌تر باشد، موفقیت در هر کاری برایمان آسان‌تر خواهد شد.

هنگامی که درصد بالایی از این مهارت را در وجود خود جمع کرده‌ایم، درباره خود و زندگی‌مان احساس بهتری داریم و به اصطلاح مثبت اندیش هستیم. این موضوع به ما کمک خواهد کرد تا بهترین تصمیم‌ها را بگیریم و به سمت موفقیت پیش برویم. اما اگر عزت نفس پایینی داشته باشیم، یک فرد منفی نگر خواهیم بود که حوصله انجام کاری را ندارد. این فرد به سختی می‌تواند با افراد ارتباط برقرار کرده و از زندگی لذت ببرد. بدیهی است که رسیدن به موفقیت برای این گونه از افراد، امری محال خواهد بود.

عزت-نفس-چیست ،عکس نوشته عرت نفس با یک کاریکاتور


۵ تکنیک برای درمان عزت نفس پایین


بنا بر تفاسیر ارائه شده حتما تا کنون دریافته‌اید که داشتن عزت نفس به عنوان یک فاکتور مناسب برای مثبت اندیشی و در نتیجه موفقیت افراد است. اگر دوست دارید این مهارت را به مقدار بالایی در خود افزایش دهید، این ۵ راهکار می‌تواند راهنمای شما باشد:

راهکار اول:  افکار منفی را شناسایی کنید!

این افکار منفی شما هستند که باعث بی انگیزگی و عدم موفقیت شما می‌شوند. تصور کنید که برای استخدام در یک شرکت بزرگ دعوت شده‌اید. در این لحظه با خود چه می‌گویید؟ آیا از خود نا امید هستید و توانایی‌های خود را در قبال کاری که می‌خواهید دریافت کنید، ناچیز می‌بینید؟ اگر این چنین است، به سرعت یک قلم و کاغذ بردارید و تمام افکار منفی خود را یادداشت کنید. سعی کنید در تمام اوقات روزانه خود، این افکار منفی را یادداشت کنید تا چیزی از قلم نیافتد.

پس از یادداشت این افکار باید از خود بپرسید که چرا، چگونه و از چه زمانی این افکار منفی شما را دچار خود کرده اند؟ اگر بتوانید به تمام این سوالات به صورت مکتوب پایخ صادقانه دهید، گام بزرگی برداشته اید! سعی کنید ریشه یابی را از شخصیت خود آغاز کنید و سپس به عوامل بیرونی و فرعی که سبب پیدایش این افکار منفی در ذهنتان شده اند، فکر کنید. شایان ذکر است این روش پیشنهاد شده توسط دکتر ویلیامز است.

 


راهکار دوم:  مواردی که در آنها مهارت دارید را پیدا کنید!


این خیلی مهم است که مهارت‌های خود را بشناسید و مهمتر اینکه مهارت‌های خود را باور کرده و تبدیل به عزت نفس کنید. شناسایی درست مهارت‌ها بسیار دشوارتر از شناسایی نقاط ضعف و افکار منفی است؛ چرا که ممکن است فرد در این شرایط دچار خود بزرگ بینی و عدم صداقت در شناسایی مهارت‌هایش شود. برای شناسایی درست مهارت‌های خود بهتر است از دیگران کمک بگیرید.

شخصیت شما از نگاه دیگران همان شخصیت واقعی شماست. بنابراین مهارت‌های شما نیز از نگاه دیگران واقعی‌ترین مهارت‌هایتان خواهد بود. از اطرافیان و دوستان خود درباره بارزترین مهارت‌ها و ویژگی‌های مثبت شخصیتی‌تان بپرسید. از آنها بپرسید که چه ویژگی‌هایی در شما وجود دارد که آنها آرزوی داشتن آن ویژگی‌ها را دارند. این پرسش‌ها به شما کمک خواهد کرد تا مهارت‌های خود را به خوبی شناخته و در جهت حفظ عزت نفس و افزایش آن قدم بردارید.

راهکار سوم: قاطع و جسور بودن را تمرین کنید!

تمرین این مهارت کمک شایانی به افزایش مهارت عزت نفس شما خواهد کرد. اگر در روابط خود قاطعانه و جسورانه عمل کنید، سخن بگویید و ارتباط برقرار کنید، جلوه زیبایی از عزت نفس خواهید داشت. البته قاطع بودن به معنای گستاخ و بی ادب بودن نیست؛ بلکه این عبارت ریشه در تصمیم جسورانه و ارتباط محکم دارد.

یک راه مناسب برای تمرین قاطع و جسور بودن در روابط این است که به فرد جسور و قطع به عنوان یک الگو نگاه کنید و کارهای او را تکرار کنید. البته فردی که انتخاب می‌کنید باید ویژگی‌های شخصیتی خوبی داشته باشد و به عنوان یک الگو، بهترین گزینه برای پیروی باشد. توجه کنید که این کار به معنای الگو برداری از ویژگی‌های شخص دیگر نیست؛ بلکه به معنای آن است که نکات مهم و ویژه‌ای از شخصیت‌های خوب رو شایسته را تمرین کنید و به خود واقعی‌تان، اجازه ظهور بدهید.

راهکار چهارم: خود را به چالش بکشید!

 

شاید یکی از مهمترین نکات شخصیتی اغلب افراد موفق، به چالش کشیدن خودشان است. اینکه برای خود چالش‌هایی ترتیب دهید و از آن چالش‌ها سربلند بیرون بیایید به افزایش عزت نفس و اعتماد به نفس شما کمک بسیاری خواهد کرد. البته توجه کنید که درست کردن چالش برای خود به عنوان ایجاد مشکل به صورت عمدی برای خویشتن نیست؛ بلکه کاری است که از هدفی خاص پیروی می‌کند و برای انجام آن باید خود را وارد چالش‌های مثبت کنید.

راهکار پنجم: نه گفتن را بیاموزید!

بدون شک افرادی که عزت نفس بالایی دارند، در نه گفتن ماهر هستند. این افراد به راحتی در موقعیت‌هایی که انجام یک کار مشکل آفرین است، نه می‌گویند. اگر می‌خواهید شما نیز مانند این افراد باشید، نه گفتن را تمرین کنید. هر جایی که احساس کردید منافع‌تان در انجام یک کار در خطر است، به آن کار نه بگویید. شاید عجیب باشد اما در بیش از ۹۹ درصد مواقع، نه گفتن تاثیر منفی در روابط ندارد. البته باید توجه کرد که روش نه گفتن و لحنی که همراه آن به کار برده می‌شود، در افزایش یا کاهش مقدار تاثیر آن در روابط، اهمیت دارد.

 

دیدگاه‌ها

4 پاسخ به “عزت نفس چیست ؟ ۵ گام تا داشتن عزت نفس عالی”

  1. کاربر 17787 گفت:

    چیزی که چالش برام رخ داده همینه.

  2. Abdul haim khar khwa گفت:

    خیلی خیلی عالی و آموزنده بود سپاس فراوان از زحمتتان

    Abdul haim khar khwaAbdul haim khar khwa
  3. کاربر 4112 گفت:

    سلام.من دوره یکساله اشتراک ویژه خریده ا منهم باید اشتراک ویدیو خریداری کنم تا تمام ویدیوهادر دست رسم باشد؟یا نیازی نیست؟

    • جادوی باور گفت:

      سلام دوست من . به هیچ عنوان نیازی به پرداخت دیگری نیست همه ویدیو های ترجمه شده از اساتید موفقیت و قانون جذب رایگان برای شما قابل دانلود هستند

      جادوی باورجادوی باور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2015 © تمامی حقوق این سایت متعلق به جادوی باور است.
Whatsapp
phone