به مناسبت فرا رسیدن نوروز باستانی، با استفاده از کد eyd از 25% تخفیف بهرمند شوید. نورزتان پیروز

اشتراک ویژه ورود / ثبت نام

زندگینامه زیگموند فروید

زندگینامه زیگموند فروید

تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۴۰۰

زندگینامه زیگموند فروید

زندگینامه زیگموند فروید

 

زیگموند فروید پدر علم روانکاوی، در ششم ماه مه ۱۸۵۶، در خانواده ای یهودی در شهر “فریبرگ” به دنیا آمد. پدرش، ۴۰ سال و مادرش تنها ۲۰ سال داشت. پدر او سخت ‌گیر و خودکامه بود و فروید هنگام بزرگ سالی، دشمنی، نفرت و خشم کودکی خود را نسبت به پدرش به یاد می ‌آورد.

 

فروید این طور نوشت که در سن ۲ سالگی نسبت به پدرش احساس برتری داشته است. گفتنی است که مادر زیگموند فروید نسبت به فرزند نخست خود احساس غرور داشت و بر این باور بود که او در آینده مرد بزرگی می شود. از جمله قابلیت های شخصیت دیرین فروید، درجه بالایی از اعتماد به نفس، آرزوی شدید برای موفق شدن و رویای شهرت و آوازه بود.

 

فروید، تاثیر توجه و پشتیبانی پی در پی مادرش را در یک جمله ذکر می کند: مردی که محبوب بی ‌چون و چرای مادرش بوده، در تمام طول زندگی احساس یک انسان پیروز را دارد، احساس اطمینان از موفقیت که بیشتر موجب موفقیت واقعی می ‌شود.

 

اوایل کودکی و تحصیل زیگموند فروید

اوایل کودکی و تحصیل زیگموند فروید

 

فروید در خانواده ای یهودی گالیسی در شهر موراویا قسمتی از جمهوری چک به دنیا آمد. نخستین فرزند خانواده از ۸ فرزند بود. پدرش یاکوب زیگموند فروید تاجر پشم بود و از نخستین ازدواجش ۲ پس به نام های امانوئل و فیلیپ داشت. در حقیقت خانواده یاکوب از یهودی های حسیدی بودند، هرچند که یاکوب آدمی سنتی نبود.

 

آن ها مشکلات اقتصادی داشتند و وقتی زیگموند متولد شد، در یک اتاق اجاره ‌ای در منزل یک قفل ساز در شهر اشلاساگاسا زندگی می کردند. او با یک پرده نازک که به دور بدنش پیچیده شده بود از رحم مادر بیرون آمد که مادرش این را نشانه خوبی برای آینده پسرش می‌ دانست.

 

وضعیت تحصیل فروید

وضعیت تحصیل فروید

 

فروید یک سال زودتر از معمول به دبیرستان رفت و بیشتر زمان ها شاگرد اول میشد. فروید که زبان آلمانی و عبری را به راحتی صحبت می‌ کرد در مدرسه به زبان های لاتین، یونانی، فرانسوی و انگلیسی چیره شد و ایتالیایی و اسپانیایی را خودش یاد گرفت. هنگام تحصیل، فروید از لحاظ مذهب و نژاد خود موجب سرزنش و تحقیر همردیف ‌هایش قرار گرفت و این‌ موضوع موجب کناره‌ گیری و انزوای وی شد.

 

زیگموند از سن ۸ سالگی از خواندن آثار شکسپیر به انگلیسی لذت می ‌برد. فروید به یکی از بهترین دبیرستان ‌های وین رفت و تحصیلات خود را با درجه ی ممتاز به اتمام رساند. او دلبستگی های زیادی داشت که از جمله آنها تاریخ نظامی بود، ولی در میان مشاغل کمی که در وین برای یک یهودی گشوده بود، پزشکی را برگزید.

 

در سن ۱۷ سالگی در دانشگاه پزشکی وین نام ‌نویسی کرد و در سن ۲۵ سالگی دکترای خود را اخذ کرد. دلیل روی آوردن به این رشته این نبود که وی آرزو داشت پزشک شود، بلکه او اعتقاد داشت که مطالعات پزشکی به حرفه ‌ای در پژوهش علمی منجر شد که امکان داشت شهرتی را که دوست داشت برای او به ارمغان آورد.

این در حالی است که زیگموند فروید سرگرم کامل کردن مطالعه برای درجه پزشکی خود در دانشگاه وین بود، به پژوهش های خود در زمینه عصب ‌شناسی ادامه داد و در سال ۱۸۸۵ متخصص در رشته بیماری های عصبی شد. وی به انجام پژوهش فیزیولوژیکی روی نخاع شوکی ماهی و بیضه‌ های مارماهی پرداخت و از این راه، خدمت شایسته ‌ای به این رشته کرد. وقتی که فروید در دانشکده پزشکی بود، آزمایش با کوکائین را نیز آغاز کرد.

 

وی این دارو را خودش مصرف کرد و بر این امر پافشاری می کرد که نامزد، خواهران و دوستانش نیز آن را تجربه کنند. او به این ماده بسیار دلبسته شد و آن را دارویی شگفت آور و سحرآمیز دانست که بسیاری از بیماری ها را درمان می‌ کند.

کتاب ‌ها و آثار زیگموند فروید؛ پدر علم روانکاوی

کتاب ‌ها و آثار زیگموند فروید؛ پدر علم روانکاوی

 

زیگموند فروید روان ‌شناس، روان‌ کاو، پژوهشگر و نویسنده ‌ای خستگی ‌ناپذیر بود و ۱۰ ‌ها کتاب و مقاله‌ی علمی از او به یادگار مانده است. فهرستی از کتاب ‌های فروید در ادامه برای شما بیان شده است. تفسیر خواب زیگموند فروید، توتم و تابو، روان‌شناسی گروه و تحلیل من، تمدن و ملالت‌های آن، اتوبیوگرافی، موسی و یکتاپرستی، بررسی رفتارهای جنسی، روان ‌شناسی فراموشی، روانکاوی لئوناردو داوینچی، چرا جنگ، گزارش تحلیلی درباره‌ یک مورد هیستری، روانکاوی، روان ‌شناسی عمومی دنیای ناشناخته، مکانیزم‌ های دفاعی روانی، اشتباهات لپی و …

اندیشه ها و تفکرات زیگموند فروید

جالب است بدانید که مکتب روانکاوی فروید، به نقش تعارضات ناهشیار در تبیین رفتار و شخصیت فرد تاکید دارد. او بر این اعتقاد بود که بسیاری از رفتارهای انسان تحت تأثیر انگیزه ‌های ضمیر ناخودآگاه است. اندیشه ها و خاطرات ضمیر ناخودآگاه، بویژه از نوع جنسی و پرخاشگرانه، ریشه اختلال های روانی هستند و این گونه اختلال های روانی قادر خواهند بود با تبدیل اندیشه ها و خاطرات ناخودآگاه به آگاهی، از راه درمان های روانکاوانه، درمان شوند.

از نظر زیگموند، تجربه های گذشته و دوره کودکی بر رفتار فرد بالغ در تکانه‌ های ناهشیار در زندگی روزمره، در رویاها، خاطره ها و لغزش ‌های زبانی تاثیرگذار خواهد بود. فروید، دارای تفکر تحولی است، ولی از نوع مکانیکی آن. فرض او این است که در رشد انسان پس از ۵ سالگی چیز جدیدی ایجاد نمی شود و واکنش‌ ها و تجربه‌ های بعد از آن را می بایست، تکرار گذشته به حساب آورد.

او در سال ۱۸۹۷ مسیر دیگری را در بررسی ‌های خود در پیش گرفت که خودِ تحلیلی نام گذاری شد. زیگموند بعد از فوت پدرش به آشفتگی و اضطراب دچار شد و همین موضوع او را بر انگیخت تا به بررسی رویاها و خاطره هایش بپردازد. از طریق این تحلیل ‌ها چیزی را کشف کرد که خود آن را بزرگ ترین دستاوردش می ‌دانست؛ “عقده ادیپ” که کودک به علت عشق به پدر یا مادر با پدر یا مادر خود به شدت به رقابت خواهد پرداخت. او این نظریه را در کتاب “تعبیر رویا” منتشر کرد و تعبیر رویا را شاهراهی به سوی ناهشیار دانست.

 

مرگ زیگموند فروید

مرگ زیگموند فروید

 

او در ۱۹۲۳ به سرطان دهان مبتلا شد که دلیل آن کشیدن روزی ۲۰ الی ۳۰ نخ سیگار برگ بود! او حتی پس از آگاهی از سرطان هم از این عادت دست نکشید. به این منظور از ۱۹۲۳ الی ۱۹۳۹، ۳۳ بار عمل جراحی شد. او قبول نمی کرد که جهت کم شدن درد مسکن مصرف نماید. پروتزی که مجبور بود در دهان خود نگه دارد درد او را بیشتر میکرد، اما به رغم درد شدید از حیث ذهنی بسیار هوشیار بود.

 

فروید با پزشک خود، مکس شور، به توافق رسیده بود تا زمانی که به وضعیتی افتاد که دیگر امیدی برایش باقی نمانده بود، به مرگ وی کمک کند. پیترگی آخرین روزهای فروید را چنین این طور توصیف می کند : دکتر شورچون دید که فروید با عزت، کرامت و بدون هیچ گونه تأسف با مرگ روبرو می شود، نزدیک بود گریه کند. او هزگز ندیده بود که یک انسان این چنین با شکوه از دنیا رود. بالاخره در تاریخ های ۲۱ و ۲۲ سپتامبر تزریق دزهای معینی از مرفین موجب مرگ فروید در ۲۳ سپتامبر ۱۹۳۹ شد.

 

واقعیت و نکاتی که باید راجب زیگموند فروید بدانید

فروید در مقاطع زمانی خاص به بررسی روابط جنسی مارماهی ها پرداخته!
مرگ فروید می تواند یک خودکشی به کمک پزشکان بوده باشد!
سیگار کشیدن های فراوان او به بیش از ۳۰ جراحی سرطان منتهی شد
زیگموند هدیه ۱۰۰ هزار دلاری یکی از غول های هالیوود را قبول نکرد
 نیروهای نازی کتاب های زیگموند را سوزاندند و او را مجبور به ترک اتریش کردند
زیگموند فروید پایه‌گذار علم گفتگو درمانی است
 فروید فکر میکرد که کوکایین یک داروی جادویی است!
زیگموند فروید بنیان‌ گذار علم روانکاوی است

 

۴ خواهر او در اردوگاه های اسرای جنگی نازی ها از دنیا رفتند!
فروید به منظور این که با زن مورد علاقه ‌اش ازدواج کند، پزشکی خوند!
این گفته معروف منتسب به فروید است که می گوید : «گاهی اوقات سیگار، فقط سیگار است»
سارقان چندین بار تلاش کردن که خاکستر او را به سرقت ببرند!
آنا دختر فروید، نیز روان ‌شناس معروف و تاثیرگذاری به حساب میاد
زیگموند فروید به وسیله نازی ‌ها مجبور به ترک وین شد
سخنانی ناب از فروید که خواندنش به شدت توصیه میشه
هیچگاه به اندازه‌ وقتی که عاشق می ‌شویم آسیب‌ پذیر نیستیم و هیچگاه به اندازه‌ وقتی که معشوقمان را از دست می ‌دهیم، بی دفاع، درمانده و غمگین نخواهیم بود!

احساسات ابراز نشده هرگز نخواهند مرد، آنها زنده دفن خواهند شد و بعدا به شکل زشت ‌تری بیرون خواهند زد.
شخصی که اهل عمل باشد، از دنیای بیرون، که نیروی خود را با آن می آزماید، دست نمی کشد.
بعضی اوقات نگرانیم که به چه صورتی زنده بمانیم، سپس خود را دل مشغول چگونه نمردن می کنیم؛ این است تمایز هوشمندانه.
سادیسم سر جای خود مشکلی ندارد، اما می بایست به سمت اهداف صحیح هدایت گردد.
تمامی انسان ها ارزش دوست داشتن نخواهند داشت.

قبل از اینکه تشخیص دهید به افسردگی دچار شدید یا اعتماد به نفس پایینی دارید؛ اطمینان یابید که به وسیله، یک مشت عوضی محاصره نشده اید!
انسان ها از آن چه که میپندارند فناپذیرتر اند و البته بسیار غیر اخلاقی تر از آن چیزی که تصور می کنند.

دیدگاه‌ها

یک پاسخ به “زندگینامه زیگموند فروید”

  1. کاربر 16772 گفت:

    زندگی نامه ی منحصربه فردی بود و نکات خیلی جالبی هم بیان شد. متشکرم از سایت جادوی باور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2015 © تمامی حقوق این سایت متعلق به جادوی باور است.
Whatsapp
phone