پشتیبانی در تلگرام

تلفن پشتیبانی


راه های تقویت حافظه و هوش

در این مطب راهکار هایی درباره تقویت حافظه و هوش خواهید خواند

داشتن هوش و حافظه قوی به همان اندازه اهمیت دارد که داشتن یک هیکل خوش فرم برای شما مهم است. اگر شما برای تناسب اندام خود زمان زیادی صرف می کنید یا هزینه های گزافی برای آن پرداخت می کنید، (تقویت حافظه)

تقویت حافظه و هوش

تا به حال برای داشتن یک حافظه قوی تر نیز تلاش نموده اید؟ حتما برای شما هم پیش آمده هنگامی که  سر جلسه آزمونی و امتحانی قرار دارید و با سوالی مواجه می شوید که جوابش را چندین بار خوانده اید اما به یاد نمی آورید.

در این مواقع چه احساسی دارید؟ آیا زمان گذاشتن و هزینه کردن برای داشتن حافظه ای قوی تر عقلانی نیست؟
ما در این مطلب نکات و راه های تقویت حافظه را برای شما خواهیم گفت. نکاتی که در عین سادگی می تواند به بهبود حافظه شما کمک زیادی نماید.
شما با تکرار همین نکات ساده شاهد تغییرات شگرفی بر روی حافظه خود خواهید بود. علاوه بر آن با انجام ورزش های ذهنی مداوم احتمال ابتلا به آلزایمر در سنین بالا در شما کاهش پیدا خواهد کرد.
تمام این دلایل باعث شده تا ما این نکات را در این مطلب ذکر کنیم و از شما نیز بخواهیم با جدی گرفتن آن ها و قرار دادن در برنامه روزمره خود به اهداف گفته شده برسید.

با فرایند حافظه بیشتر آشنا شوید.

با فرایند حافظه بیشتر آشنا شوید.

قبل از اینکه به راه های تقویت حافظه بپردازیم اجازه دهید اندکی بیشتر با فرایندی که در حافظه و مغز اتفاق می افتد آشنا شویم.
تا به امروز انسان ها مطالعات و تحقیقات زیادی را انجام داده اند تا به اطلاعات بیشتری نسبت به کارکرد مغز و راه های تقویت حافظه دست پیدا کنند.گوشه ای از این نتایج را در ادامه با هم مرور می کنیم.

مغز دارای فرایندی پیچیده است که به صورت لحظه ای در حال انجام آن می باشد.برای آنکه یک موضوع در ذهن شما نقش بندد نیاز است سه مرحله زیر انجام گیرد.

ایجاد حافظه

در این مرحله مغز با ارسال سیگنال هایی متناسب با تجربه ای که داشت است (یعنی تصویری که مشاهده نموده یا صدایی که شنیده ) سعی می کند بین نرون ها ارتباط برقرار کند و سیناپس ها را ایجاد کند.

تثبیت حافظه

اگر بعد ازاینکه سیناپس ها ساخته شدند شما فعالیت دیگری برای تثبیت خاطره خود نکنید به مرور این خاطره از یاد خواهد رفت. بنابراین مغز در هنگام خواب با تکرار همان اتفاق سعی می کند خاطره را به حافظه بلند مدت بفرستد. عمده کارهای این فرایند در طول خواب و بدون دخالت شما صورت می گیرد. در نتیجه بعد از خواب سیناپس ها به خوبی تقویت شده و شما خاطره هایتان را به یاد می آورید.

بازیابی حافظه

بازیابی درواقع همان کار است که ما هنگام صحبت کردن از یک خاطره انجام می دهیم.
هرچقدر تعداد بازیابی ما بیشتر باشد سیناپس ها تقویت شده و از یادبردن آن خاطره دشوار تر خواهد شد.
چراکه با بازیابی آن خاطره ، مغز به تکرار فرآیندی که هنگام ایجاد حافظه انجام داده بود شروع می کند.

تمام این سه مرحله برای هر بار شنیدن یا دیدن یک موضوع جدید اتفاق می افتد.
اما حال می رسیم به این سوال که
آیا می شود قدرت حافظه را افزایش داد؟
آیا راه هایی برای تقویت حافظه وجود دارد؟
در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت و شما را با چند راهکار ساده آشنا خوهیم نمود.
از حافظه خود کار بکشید.

حافظه را درگیر کنید

حافظه را دگیر کنید

یکی از راه های تقویت حافظه کارکشیدن از آن است. سعی کنید بیشتر نکات یا فعالیت هایی را که قصد انجام آن را دارید به جای یادداشت نمودن به ذهن خود بسپارید.

دراین باره یکی از طراحان رقص معروف آمریکا می گوید:

زمانی که من فیلم رقص هایی که خودم طراحی کردم را می بینم 12 تا 14 اصطلاحی که قرار است با گروهم درمیان بگذارم را حفظ می کنم.
شاید برای شما چیز عجیبی نباشد اما برای خیلی از افراد به خاطر سپردن بیش از 3 اصطلاح ممکن نیست.
اینکار باعث می شود بهره وری از مغز افزایش پیدا کند که در نتیجه قدرت حافظه شما را افزایش می دهد.

البته عده ای نیز هستند که می گویند ما رقصنده نیستیم یا حتی شغلی نداریم که نیاز به حافظه قوی داشته باشد، پس چرا باید این کار را انجام دهیم؟

جواب ما به این دوستان این است که فرض کنید در زندگی روزمره قصد دارید خاطرات یکی از سفر های خود را برای دوستانتان تعریف کنید یا اینکه لوازم ضروری خانه خود را از فروشگاه خرید نمایید.حالا چه؟ هنوز نیازی به داشتن حافظه قوی احساس نمی کنید.

تکرار مدام یک کار جدید

تکرار مداوم یک کار جدید یکی از راه های تقویت حافظه به شما می رود. حتما تا بحال کودکانی را دیده اید که سعی می کنند به کمک قاشق و چنگال غذا بخورند اما چون هنوز یاد نگرفته اند به خوبی از پس این کار برنمی آیند.
کودکان با تکرار یک کار سبب ایجاد مسیر های عصبی جدیدی در مغز خود می شوند که در نهایت منجر به انجام درست آن کار می شود.برای شما نیز این ماجرا صادق است.
سعی کنید هر روز کارهای جدید انجام دهید.

اگر هم جز افرادی هستید که در انجام دادن کارهایتان تعلل دارید کافیست از انجام کارهای کوچکی شروع کنید که در نهایت به انجام آن کار بزرگ می انجامد. یعنی کار خود را به چندین قسمت کوچک تقسیم کنید اینگونه می توانید به هدف اصلیتان برسید.

برای مثال سعی دارید که تنبلی را کنار بگذارید و میز کار خود را همواره تمیز نگهدارید.
در ابتدا می بایست از برداشتن یک برگه کوچک شروع کنید یا اینکه حتی به به این فکر کنید که با برداشتن آن برگه قصد دارید چه کارش کنید؟

داخل کشوی میزتان قرار دهید یا داخل سطل زباله بیاندازید.
با انجام همین کارهای کوچک مطمئن باشید مسیر های عصبی جدید در مغزتان ایجاد می شود که در نهایت شما را به یک انسان زرنگ و منظم تبدیل می کند.

یادگیری چیزهای جدید

همانطور که گفتیم کار کشیدن از مغز نه تنها به پیر نشدن ان می انجامد بلکه باعث تقویت توان آن نیز می گردد.
شما با یادگیری چیزهای جدید می توانید به عنوان یکی از راه های تقویت حافظه به افزایش بهره وری مغز خود کمک کنید.
سعی کنید به سراغ یادگیری یک ساز بروید یا آموختن یک زبان جدید را شروع کنید.حتی می توانید پا را کمی فراتر گذاشته و به سراغ یادگیری رقص بروید.
تجربه ثابت نموده یادگیری یک رقص جدید باعث جلوگیری از آلزایمر در افراد سالخورده می شود.

ورزش کنید

تقویت حافظه با ورزش

ورزش کردن نه تنها باعث تقویت عضلات بدنتان می شود بلکه به عنوان راهی برای تقویت حافظه نیز به شمار می رود.
شما با داشتن برنامه ورزشی مناسب می توانید هم ظاهر زیبایی بسازید و هم از مغزتان مراقبت نمایید.
روزانه 20 دقیقه ورزش کردن باعث می شود سرعت اتصالات عصبی در مغز افزایش پیدا کند و سطح هوشیاری و یادگیری شما را بالا ببرد.

گفت و گو با دیگران

گفت و گو و معاشرت با دوستان باعث تقویت حافظه شما می شود.
در زمانی که شما شروع به گفت و گو می کنید در واقع درحال بازیابی معلومات خود هستید.
تجربه ثابت نموده است افراد برونگرا دارای حافظه قوی تر نسبت به افراد درونگرا هستند چراکه به راحتی افکار خود را مطرح می کنند و با گرفتن بازخورد از دیگران سعی در اصلاح افکار خود دارند.از طرفی گفت و گو با دوستان سبب می شود که بر روی خلق و خوی شما نیز تاثیر مثبت بگذارد و احوال درونی شما بهتر گردد.

جدول حل کردن

شاید ممکن است به عنوان یکی از راه های تقویت حافظه جدول را پیشنهاد دهید.به گفته محققان جدول حل کردن به آن اندازه که شما فکر می کنید تاثیری در تقویت حافظه ندارد.
اگر به عنوان یک تفریح به سمت حل کردن جدول روی آورده اید حتما آن را دنبال کنید اما اگر تنها برای تقویت حافظه اینکار را می کنید پیشنهاد می کنیم راه دیگری را جایگزین نمایید. چرا که راه هایی برای تقویت حافظه وجود دارند که تاثیر ان ها از حل کردن جدول بیشتر است.

خواب کافی

خواب کافی

 

داشتن خواب کافی در تقویت حافظه نقش بسزایی دارد.
از آنجا که عمده فعالیت تثبیت حافظه در زمان خواب صورت می گیرد ، داشتن خواب کافی برای حافظه شما مفید است.
در آزمایشی که بین دو گروه صورت گرفت تعدادی کارت تصویری به هر دو گروه نشان داده شد. بعد از اتمام نمایش کارت ها به مدت 40 دقیقه زمان استراحت برای هر دو گروه در نظر گرفته شد.
دسته اول از این زمان استفاده کردن و مدتی را خوابیدن و دسته دوم سعی کردن خود را مشغول کار دیگری نمایند و بیدار ماندن. بعد از گذشت 40 دقیقه تمام کارت ها از هر دو گروه پرسیده شد. به طرز حیرت آوری گروهی که در مدت 40 دقیقه خوابیده بودند بیشتر از گروه دیگر تصاویر کارت ها را به خاطر داشتند.

تحقیقات نشان می دهد زمانی که مطلبی برای اولین بار به مغز شما وارد می شود بسیار فرار است . چرت زدن باعث میشود این مطالب به سمت نئوکورتکس هدایت شوند و مدت به خاطر بودن مطالب افزایش پیدا نمایید. از همین رو داشتن خواب کافی در طول ساعت روزمره باعث بهبود فرایند یادگیری خواهد شد. از این به بعد دیگر نیازی به بهانه برای خواب بیشتر ندارید.

تغذیه

قطعا تغذیه مناسب یکی از موثر ترین راه های تقویت حافظه است. داشتن یک برنامه غذایی سالم برای سلامتی شما بسیار ضروری است.
اما به نظر شما خوردن چه مواد غذایی به تقویت حافظه کمک می کند؟
در انتها تعدادی از مواد غذایی مفید برای افزایش حافظه را خدمتتان معرفی می کنیم و پیشنهاد می کنیم این مواد غذایی را حتما در برنامه غذایی خود بگنجانید.

گیاه کبر

اگرچه ممکن است از شنیدن نام این گیاه متجب شوید اما پیشنهاد می کنیم آن را در سالاد خود قرار دهید.
این گیاه به دلیل داشتن کوئرستین باعث بهبود جریان خون در مغز و همچنین جلوگیری از اختلال حافظه می شود. ممکن است از طعم این گیاه خوشتان نیاید که بهتر است در آن صورت از سیب به جای ان استفاده کنید.چراکه سیب هم مقدار زیادی کوئرستین دارد.

انگور قرمز

انگور قرمز دارای رسوراترول است که باعث بهبود عملکرد مغز می شود.
در آزمایشی که بر روی موش ها صورت پذیرفت به خوبی نتایج خوردن انگور قرمز در تقویت حافظه آن ها را می توانستیم ببینیم.
اگر فکر می کنید مصرف مشروبات الکلی نیز به همین دلیل می تواند برای حافظه شما مفید باشد سخت در اشتباه هستید.
مصرف مشروبات الکلی به دلیل وجود الکل برای حافظه شما بسیار خطرناک است و حافظه کوتاه مدت شما را دچار مشکل می کند.

آدامس بجوید

عده ای بر این باور هستند که جویدن آدامس می تواند تاثیرات مثبتی بر روی مغز بگذارد. این افراد می گوینده جویدن آدامس باعث هوشیاری، واکنش سریع و تمرکز می شود.

این اتفاق شاید به دلیل رساندن اکسیژن بیشتر به مغز صورت می گیرد و به همین دلیل باعث تقویت تمرکز و افزایش  سرعت یادگیری می شود. اما هر دلیل که دارد در بعضی  از مدارس حتی به دانش آموزان اجازه جویدن آدامس درهنگام یاد گیری مطالب درسی را نیز می دهند چرا که معتقدند باعث افزایش یادگیری دانش آموزان می گردد.

قهوه

تقویت حافظه با قهوه

محققان توانسته اند رابطه ای بین میزان مصرف قهوه و ابتلا به آلزایمر پیدا کنند. آنها معتقد هستند که مصرف قهوه می تواند ابتلا به آلزایمر را کاهش دهد.قهوه به دلیل وجود منابع زیادی از کافئین می تواند عملکرد حافظه را بهبود بخشد  و قدرت تمرکز را افزایش دهد.

تخم مرغ

زرده تخم مرغ مقدار زیادی منابع کولین و فسفاتیدیل‌سرین دارد. کولین در بدن وظیفه پیام رسانی عصبی و کنترل عضلانی را بر عهده دارد. مصرف این ماده غذایی می تواند نقش موثری در بهبود عملکرد مغز شما داشته باشد.

زرد چوبه

این ماده غذایی که از خانواده زنجبیل است دارای ماده ای مغذی به نام کورکومین است. یافته دانشمندان نشان می دهد کورکومین برای یادگیری بهتر افراد و همین طور بهبود عملکرد مغز نقش مهمی دارد.

این گیاه سرعت جریان خون را در مغز افزایش می دهد که در نتیجه موجب تقویت حافظه می شود. شما می توانید با افزودن زرد چوبه به غذاهای خود از فواید آن به عنوان یکی از راه های تقویت حافظه استفاده کنید.
آجیل ها
تمام آجیل ها دارای مقداری چربی سالم هستند . بادام، بادام هندی، بادام زمینی، پسته و گردو به عنوان تشکیل دهنده های آجیل به دلیل داشتن ویتامین ، منیزیم و انتی اکسیدان در بهبود عملکرد مغز موثراند.

از طرفی تحقیقات ثابت کرده است که منیزیم می تواند به بازسازی عملکرد های آسیب دیده مغز کمک نماید. مصرف آجیل ها می تواند علاوه بر تقویت حافظه به کاهش سرعت پیری ، مقابله با سرطان و تقویت قلب شما نیز موثر باشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.