۱۰ راهکار تضمینی برای تقویت عزت نفس

10 راهکار تضمینی برای تقویت عزت نفس

مشخصات محتوا

زبان:فارسی
فرمت محتوا:data

اطلاعات محتوا

نویسنده : جادوی باور

بروزرسانی : ۱۳۹۹/۰۷/۰۳

بازدید : 700

تعداد نظرات :بدون نظر


توضیحات

این یک واقعیت کاملاً مشهود است که هر فردی برای رسیدن به موفقیت باید عزت نفس بالایی داشته باشد. ما باید به خود و توانایی های خود ایمان داشته باشیم زیرا ایمان درونی ما عملکرد بیرونی ما را ایجاد خواهد کرد به همین خاطر تقویت عزت نفس دارای اهمیت بالایی است.

افراد در مواجهه با شکست و ترس به راحتی عزت نفس خود را از دست می دهند و این باعث میشود تا دیگران آنها را جدی نگیرند.

بسیاری از مردم هیچگاه نمیتوانند به رویاها و آرزوهایشان دست پیدا کنند زیرا به محض آنکه با اولین شکست خود مواجه میشوند عقب نشینی میکنند و از دستیابی به خواسته هایشان منصرف میشوند یکی از دلایل اصلی این اتفاقات این است که آنها عزت نفس ندارند.

خودتان را باور داشته باشید به توانایی های خود ایمان داشته باشید و سخت کار کنید آنگاه است که هیچ چیزی نیست که نتوانید به آن دست پیدا کنید.

برد هنری

در این بخش از سایت جادوی باور قصد داریم ۱۰ راهکار تضمینی برای تقویت عزت نفس را برای شما شرح دهیم:

۱۰ راهکار تضمینی برای تقویت عزت نفس

10 راهکار تضمینی برای تقویت عزت نفس

۱. در برابر تشویق ها شنوا و در برابر تخریب ها ناشنوا باشید!

این نکته بدان معنا نیست که از انتقاد ها فراری باشید و هیچگاه دست به نغییر خود و یا شیوه های رفتاری یا عملکردیتان نزنید. بلکه یعنی از انتقادها استفاده کنید و از افرادی که مشوق شما هستند و دائماً در حال تشویق و انرژی دادن به شما هستند سپاس گذار باشید و هیچگاه به خاطر اینکه دیگران شما را تمسخر میکنند یا تخریب میکنند از راهتان عقب نکشید.

با رسیدن به موفقیت و هدفتان میتوانید خود و توانایی هایتان را به رخ آن دسته از افرادی که شما را هیچگاه باور نکردند و شما رو مسخره میکردند بکشید.

۲. نقاط قوت تان را پیدا کنید و آنها را توسعه دهید.

عزت نفس با نشان دادن توانایی هایمان برای دستیابی به موفقیت های واقعی در برهه هایی از زندگی افزایش پیدا میکند:

  • اگر یک آشپز خوب و ماهر هستید در هنگام مهمانی ها غذاها را خودتان بپزید و در بهترین رستوران ها برای تبدیل شدن به سر آشپز، بجنگید.
  • اگر دونده خوبی هستید در مسابقات دو ماراتون ثبت نام کنید و برای کسب مقال اول تلاش کنید.

به طور خلاصه، شایستگی های اصلی خود را رقم بزنید و فرصت ها و مشاغلی را پیدا کنید که در آنها دارای نقاط قوت هستید در این صورت شاهد تقویت عزت نفس تان هستید.

۳. همیشه یک دانشجو باشید.

خود را یک یادگیرنده مادام العمر بدانید. همیشه مانند یک دانشجو یادداشت برداری کنید و ذهن خود را آماده یادگیری نگه دارید این دقیقا همان چیزی است که بوداییان آن را شوشین یا “ذهن مبتدی” می نامند.

کتاب خواندن، شرکت در سمینار ها و دوره های اثر بخش، هم صحبت بودن با افراد موفق و… میتواند برای شما مانند یک کلاس درس عمل کند و باعث شود شما با موفقیت امتحان های مختلف زندگیتان را پشت سر بگذارید.

۴- از خودتان انتقاد نکنید

 وقتی عزت نفس ما پایین است نباید از خودمان انتقاد کنیم چراکه با انتقاد از خود باعث پایین تر آمدن عزت نفس مان میشویم و آسیب بیشتری میبینیم. از آنجا که هدف ما ارتقا عزت نفس است ،باید انتقاد از خود را (که تقریباً همیشه کاملاً بی فایده است) جایگزین دلسوزی برای خود کنیم.

از خود بپرسید اگر دوست عزیزی در وضعیت شما باشد به دوستتان چه می گویید؟ (ما نسبت به دوستان خود بسیار دلسوز تر از خودمان هستیم).

سعی کنید موقعیت خود را از دور ببینید و آن را بررسی کنید چراکه وقتی به مشکلاتتان به چشم یک غریبه نگاه میکنید احساسات دیگر مانع شما نمیشود و میتوانید تصمیمات کاملا منتقی بگیرید.

۵. گذشته ناموفق خود را فراموش کنید.

مسائل حل نشده و شکست های گذشته شما باعث میشود تا عزت نفس تان پایین نگه داشته شود. از یک مشاور آموزش دیده برای فراموش کردن گذشته تان کمک بگیرید. تجربه ها و خاطرات تلخ شکست هایتان میتوند ترسی بزرگ درون شما ایجاد کند به صورتی که درون شما یک ترس بزرگ ایجاد کند.

۶. با ترس خود روبرو شوید.

از ترس های خود فرار نکنید ترس خطی است میان شکست و پیروزی، اگر نتوانید با ترس هایتان روبرو شوید و از آنها عبور کنید شکست میخورید و اگر بتوانید بر ترس های خود غلبه کنید به پیروزی خواهید رسید؛ این یک فرمول ساده برای دست یابی به موفقیت است.

۷- انتقاد پذیر باشید.

یکی از مهمترین جنبه های کمبود عزت نفس این است که وقتی احساس بدی نسبت به توانایی هایتان دارید تمایل دارید در برابر انتقاد ها مقاومت بیشتری داشته باشید حتی اگر خودتان هم بدانید آن انتقاد درست و سازنده است. 

بنابراین برای خود هدف تعیین کنید که هنگامی که با انتقاد مواجه شدید بتوانید آن را تحمل کنید و بپذیرید حتی اگر باعث ناراحتی شما شود. 

۸. افراد منفی را رها کنید.

اگر افرادی در اطراف شما زندگی میکنند که باعث ایجاد انرژی منفی در شما میشوند و هیچ حرف مثبتی برای گفتن ندارند یا شما را زمین می زنند و یا از شما سو استفاده می کنند آنها را کنار بگذارید مهم نیست آنها چه کسانی هستند. تنها راه برای یافتن عزت نفس خود این است که خود را با افراد مثبت احاطه کنید که شما را تحسین می کنند و برای شما ارزش قائل هستند.

۹. قلمرو خودتان را مشخص کنید.

بهترین راه برای یافتن عزت نفس ایجاد مرزهای شخصی است. بدانید مرزهای شما چیست؟ و وقتی مردم از آنها عبور می کنند چگونه میخواهد به آنها برخورد کنید. اجازه ندهید دیگران شما را کنترل کنند ، از شما سو استفاده کنند، اعتماد به نفس و عزت نفس یعنی حفظ و ایجاد مرزهای مستحکم.

۱۰. عزت نفس تان را احیا کنید.

تمرین زیر به شما کمک میکند که پس از یک شکست و یا خوردن یک ضربه روحی، عزت نفس خود را احیا کنید: 

به عنوان مثال، اگر در روابطه خود شکست خوردید، ویژگی هایی را لیست کنید که شما را به یک فرد مناسب در روابط تبدیل می کند آن را در جایی بگذارید که همیشه در معرض دیدتان باشد.

اگر نتوانستید ارتقا شغلی بگیرید ، ویژگی هایی را که شما را به عنوان یک کارمند با ارزش تبدیل می کند ، ذکر کنید ( به طور مثال شما دارای اخلاق کاری قوی هستید یا مسئولیت پذیر هستید).

دسته بندی : اعتماد به نفس محتوای رایگان

برچسب ها: ,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کپی رایت 2020 جادوی باور
تمامی حقوق وب سایت متعلق به جادوی باور می باشد.
Whatsapp
phone