اشتراک ویژه ورود / ثبت نام

ترس از موفقیت چیست؟ غلبه بر ترس از موفقیت

ترس از موفقیت چیست؟ غلبه بر ترس از موفقیت

تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۴۰۰

ترس از موفقیت یک پارادوکس بسیار بزرگ است که درست زمانی که تنها چند قدم با موفقیت فاصله داریم گریبان ما را میگیرد.

موفقیت هدفی است که تقریبا همه مردم رویای رسیدن به آن را دارند هدفی که رسیدن به آن میتواند زندگی مان را به طور کامل دگرگون کند. البته این موفقیت نیست که ما را میترساند بلکه پیامدهای بالقوه موفقیت است که باعث ترس ما میشود.

در این بخش از سایت موفقیت جادوی باور قصد داریم، علل و راه های مقابله با ترس از موفقیت را مورد بررسی قرار دهیم پس در ادامه با ما همراه باشید.

موفقیت چیست؟

تعریف موفقیت برای هرکس متفاوت است زیرا فردی موفقیت را در داشتن آرامش می داند در حالی که فردی دیگر موفقیت را در پول و ثروت میبیند ولی به طور کلی می توان تعریف موفقیت را رسیدن به آن قله ای در نظر گرفت که در طول عمر در تلاش برای فتح آن هستیم.

تعریف موفقیت برای همه ما یکسان نیست زیرا اگر فقط یک تعریف واحد و کلی راجب موفقیت وجود داشته باشد پس باید همه انسان ها یک هدف داشته باشند.

موفقیت همان لحظه ای است که احساس میکنید هدفی که سالها، ماه ها، هفته ها و… برای آن تلاش میکردید را بدست آورده اید. این هدف میتواند هر چیزی باشد رسیدن به وزن ایده آل، قبول شدن در یک آزمون، برنده شدن در یک مسابقه، خریدن یک کالا و…

اولین گام برای غلبه بر ترس از موفقیت، شناخت زمانی است که ترس بر شما غلبه کرده و خود آگاه نیستید. برای اینکه متوجه شوید چه زمان هایی ترس به سراغ شما می آید باید علائم و نشانه های ترس از موفقیت را خوب بشناسید.

ترس از موفقیت

ترس از شکست

هنگامی که تنها چند قدم با هدفتان فاصله دارید استرس و اضطراب تمام وجودتان را در برمیگرد چراکه دیگر به آخر راه نزدیک شده اید و یک شکست کوچک و یا یک اشتباه میتواند شما را دوباره از هدفتان دور کند.

در ابتدا شاید تصور کنید که این ترس از شکست است اما نه این ترس از موفقیت است! چرا که ذهن ناخودآگاه تان متوجه شده است که شما به هدف تان نزدیک شده اید و هر لحظه ممکن است که به هدف تان برسید و از نقطه امن زندگی تان خارج شوید. (یکی از وظایف ذهن ناخودآگاه حفاظت از ما است و هیچ نقطه ای جز نقطه ای که الان در آن ایستاده اید امن تر نیست پس ذهن ناخوداگاه در برابر هرگونه پیشرفت و پسرفتی یک مقاومت پیش فرض دارد چرا که دوست ندارد از نقطه ای که الان در آن ایستاده اید خارج شوید.)

ذهن ناخوداگاه با انداختن ترس در وجودتان تلاش میکند تا شما را از برداشتن قدم های نهایی منصرف کند. البته در بسیاری از موارد ذهن ناخودآگاه تلاش میکند در همان بدو حرکت به سمت موفقیت و پیشرفت شما را منصرف کند.

راه حل ترس از شکست

شکست و یا پیروزی هر دو برای شما یک تجربه به جای میگذارند تجربه ای که میتوانید در چالش های بعدی زندگیتان از آن استفاده کنید. اما ممکن است باور های شما کاملا متفاوت با این جمله باشد. برای اینکه بتوانید این باور های مخرب را از بین ببرید میتوانید زندگینامه افراد موفق را بخوانید.

چراکه تمامی افراد ممکن است در راه رسیدن به موفقیت چندین بار شکست خورده باشند، با خواندن زندگینامه این افراد میتوانید این ذهنیت را برای خود به وجود بیاورید که شکست پایان راه نیست بلکه شروعی برای راهی جدید با تجربیاتی جدید است.

 با شناخت ضمیر ناخودآگاه میتوانید از آن برای دستیابی به اهدافتان استفاده کنید. برای شناخت ضمیر ناخودآگاه نیازی نیست فرآیند پیچیده ای را پیش بگیرید تنها کافی است دوره ها و سمینارهای آموزشی معتبر در زمینه ضمیر ناخودآگاه را  مانند: دوره برنامه ریزی ضمیر ناخودآگاه از دکتر جو دیسپنزا مشاهده کنید.

دانلود دوره برنامه ریزی ضمیر ناخودآگاه

ترس از مسئولیت های جدید

موفقیت و دستیابی به اهداف ممکن است برای شما مسئولیت های جدیدی در پی داشته باشد. همین موضوع بسیاری از افراد را نگران میکند. چراکه از نظر آنها مسئولیت های بیشتر یعنی زندگی سخت تر و پیچیده تر.

تصور کنید فردی که سالهاست در پی تلاش برای گسترش کسب و کارش است درست چند قدم مانده به اینکه به هدفش برسد کنار میکشد. چراکه به این نتیجه رسیده است که کسب و کار بزرگتر یعنی کارمندان بیشتر و کارمندان بیشتر یعنی دادن حقوق، حق بیمه، عیدی و پاداش بیشتر و این یک مسئولیت بسیار سنگین است.

راه حل ترس از مسئولیت های جدید

باید به این باور برسید که شکست در انجام مسئولیت ها به معنای پایان دنیا نیست هر چند که باید تمام تلاش خود را در پی انجام آن کنیم اما اگر در انجام یک مسئولیت شکست خوردیم میتوانیم به سادگی آن را جبران کنیم. 

همینطور با برنامه ریزی قبلی و شناخت مسئولیت های جدید به راحتی میتوانید متوجه این موضوع شوید که آیا توان انجام مسئولیت های جدید را دارید یا خیر! اما اگر با این وجود ترسی در درون شماست میتوانید مسئولیت سبک تری را به عهده بگیرید و کم کم مسئولیت های خود را سنگین تر کنید.

ترس از مورد توجه قرار گرفتن

موفقیت همیشه باعث جلب توجه دیگران میشود. اما این جلب توجه چه فایده هایی میتواند داشته باشد؟

از نظر بسیاری از افراد جلب توجه نه تنها فایده ای ندارد بلکه پر از عیب و نقص است چراکه:

  • جلب توجه ممکن است حسادت دیگران را نسبت به شما بیشتر کند.
  • ممکن است شما را زیر ذره بین قرار دهد به طوری که مجبور شوید بابت هر اشتباه یا خطایی که میکنید برای دیگران توضیح دهید.
  • یا ممکن است باعث شود تا بسیاری از دوستان یا نزدیکان خود را از دست بدهید.

ترس از مورد توجه قرار گرفتن یکی از علائم ترس از موفقیت است.

راه حل ترس از مورد توجه قرار گرفتن

برای اینکه بتوانید بر ترس مورد توجه قرار گرفتن غلبه کنید تنها کافیست کمی اعتماد به نفس و عزت نفس خود را افزایش دهید. چراکه این ترس اکثرا در دل افرادی  شکل میگیرد که اعتماد به نفس کافی در اجتماع را ندارند.

نکات مهم

ترس از موفقیت علائم و نشانه های بیشماری دارد که شناخت تمامی آنها امکان پذیر نیست چراکه ممکن است ترسی که شما از موفقیت دارید منشاء کاملا متفاوتی داشته باشد.

برای اینکه بتوانید علت و نشانه های ترس از موفقیت خود را شناسایی کنید باید برای شناختن احساسات و عواطف خود بیشتر وقت بگذارید. اگر بتوانید خودتان را به صورت واقع بینانه بشناسید راحت تر میتوانید نقاط ضعف و ترس های درونی تان را شناسایی کنید.

همینطور ممکن است باورهایی مخرب در ذهن شما نقش بسته باشد که شما را از موفقیت دور کند، به طور مثال شاید این باور در ذهن شما نقش بسته باشد که افرادی که موفق هستند حتما یک مشکل و عیب بزرگ در زندگیشان دارد یا پول آدم را بی عاطفه میکند و… با از بین بردن باور های مخرب خود میتوانید به راحتی به زندگی بدون محدودیت پا بگذارید. کتاب صوتی اسرار ذهن میلیونر از تی هارو اکر میتواند به شما کمک کند تا باور های مخرب خود را شناسایی کنید و از بین ببرید.

دانلود کتاب صوتی اسرار ذهن میلیونر

دیدگاه‌ها

یک پاسخ به “ترس از موفقیت چیست؟ غلبه بر ترس از موفقیت”

  1. کاربر 25777 گفت:

    با اینکه این مقاله به سوالات من پاسخ نداد ولی با معرفی کتابها و دوره های خوب بهم کمک کرد ممنونم از نویسنده این وبلاگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2015 © تمامی حقوق این سایت متعلق به جادوی باور است.
Whatsapp
phone