اشتراک ویژه ورود / ثبت نام

معیارهای انتخاب شغل برای موفقیت قطعی چیست

معیارهای انتخاب شغل برای موفقیت قطعی چیست

تاریخ انتشار: ۶ اسفند ۱۴۰۰

در این مقاله از سایت موفقیت جادوی باور با ما همراه باشید تا درباره انتخاب شغل آینده بخوانید

انتخاب شغل یکی از حساس‌ترین و در عین حال مهمترین کارهایی است که می‌تواند وضعیت زندگی ما را تا چند سال آینده تغییر دهد. انتخاب شغل آنقدر مهم است که اگر بدون آگاهی و علم انجام شود ممکن است باعث دگرگونی وضعیت زندگی فرد از خوب به بد یا برعکس شود. بدیهی است بهترین انتخاب شغلی می‌تواند روی زندگی ما تاثیر بسیار خوبی گذاشته و ما را به سمت اهدافمان سوق دهد. در این مقاله جادوی باور  شما را کمک خواهیم کرد تا معیارهای انتخاب شغل را بشناسید و بر اساس آن شغل آینده خود را انتخاب کنید.

معیارهای انتخاب شغل کدامند؟

همان گونه که در مقاله راز افراد موفق توضیح دادیم انتخاب شغل بسیار برای موفقیت تایین کننده است .

این یک سوال مهم و اساسی است که در انتخاب شغل آینده به ما کمک شایانی خواهد کرد. اینکه معیارهای خوب و مناسبی برای خود در نظر گرفته و با توجه به آن شغل خود را انتخاب کنید باعث افزایش درصد موفقیت شما در شغلتان خواهد شد. بنابراین اولین قدم قبل از انتخاب کردن شغل آینده، شناسایی معیارهای مهم و اساسی خود است. در ادامه به برخی از بارزترین و مهمترین معیارهایی که می‌تواند در انتخاب شغل تاثیرگذار باشد اشاره شده است:

علایق و استعداد‌ها

اولین و اساسی‌ترین معیاری که باید هنگام انتخاب یک شغل به آن نگاه شود، علایق و استعداد‌ها است. اینکه علایق و استعدادهای خود را به خوبی بشناسید کمک خواهد کرد تا گامی مهم در جهت انتخاب صحیح شغل آینده خود بردارید. انجام دادن کاری که استعداد و توانایی آنرا دارید می‌تواند بسیار لذت بخش‌تر از انجام کاری است که در انجام آن ناتوان هستید. علاوه بر این اگر علاقه کافی نسبت به شغلتان نداشته باشید، هرگز در انجام دادن آن مهارت پیدا نخواهید کرد و شکست خواهید خورد.

بنابر تفاسیر فوق شما باید شغلی را انتخاب کنید که هم به آن علاقه داشته و هم در انجام دادن آن استعداد و توانایی داشته باشید. به عنوان یک تمرین عملی سعی کنید ابتدا علایق خود را یادداشت کرده و سپس مواردی که در آنها استعداد زیادی دارید را مشخص کنید. همچنین می‌توانید به موفقیت‌هایی که در یک زمینه مشخص کسب کرده‌اید نگاه کرده و از میان کارهایی که انجام داده‌اید، علایق واقعی خود را مشخص کنید.

 

فرصت‌های شغلی (بازار کار)

توجه به بازار کار یک شغل نیز از جمله عوامل مهم در فرآیند انتخاب شغل است. اگر شغل پردرآمدی را انتخاب کنید، بدیهی است که انگیزه شما برای انجام کارها بیشتر خواهد شد و در شغلتان پیشرفت بلامانعی خواهید داشت. البته بعضی از افراد بازار کار و درآمد یک شغل را ملاک قرار نداده و صرفا به دنبال پیگیری علایق خود می‌روند؛ درصورتی که درآمد یک شغل برایتان مهم نیست، این موضوع می‌تواند انتخابی خوب باشد.

اگر درآمدزایی از یک شغل در راس اولویت‌های شما قرار دارد، لازم است تا ضمن توجه به علایق و استعداد‌های خود به بازار کار شغل مورد نظرتان هم توجه ویژه‌ای داشته باشید. اگر درآمد یک شغل برایتان اهمیت کمتری دارد و صرفا خواستار پیگیری علایق خود در قالب یک شغل هستید، توجه کمتری به بازار کار شغل مورد نظر خود نشان دهید.

جایگاه اجتماعی

این موضوع از دو جهت می‌تواند مورد بررسی قرار گیرد. جایگاه اجتماعی خود و جایگاه اجتماعی شغل مورد نظر. توجه به جایگاه اجتماعی خود از این لحاظ حائز اهمیت است که باعث می‌شود شغلی متناسب با ویژگی‌های شخصیتی خود انتخاب کنید؛ مثلا شخصی که در خانواده‌ای مذهبی قرار دارد، نمی‌تواند در شغلی خلاف قوانین خانواده و اجتماع فعالیت مناسبی داشته باشد.

جایگاه اجتماعی شغل نیز یکی از مهمترین فاکتورهایی است که باید در انتخاب شغل به آن توجه شود. انتخاب شغلی که از جایگاه اجتماعی مطلوبی برخوردار است می‌تواند انگیزاننده شما برای ادامه راه و دستیابی به موفقیت باشد. برای مثال جایگاه اجتماعی مهندس سازه از جایگاه اجتماعی یک راننده تاکسی بالاتر است.

انتخاب شغل مناسب،مراحا انتخاب شغل مناسب دست نوشته

یک نکته مهم

از میان چهار معیاری که در قسمت قبل توضیح داده شد، سه مورد از آنها یعنی (علایق، استعداد‌ها و نیاز بازار) مهمترین و اصلی‌ترین معیارهای انتخاب شغل هستند. این سه عامل از یکدیگر مستقل نبوده و باید همراه با هم رعایت شوند. بنابراین اولین قدم برای انتخاب شغل مناسب شناسایی علاقه به آن و سپس سنجش استعداد‌هایی است که در انجام آن کار دارید. در آخرین مرحله نیاز بازار به شغل مورد نظر نیز باید بررسی گردد. البته جایگاه اجتماعی که شامل دو مورد جایگاه اجتماعی فرد و شغل بود، اهمیت زیادی دارد و نباید از توجه به آن چشم پوشی کرد.

 

نظریه هالند در انتخاب شغل

هالند از روانشناسان مطرح دنیا است و نظریه‌ای معروف در زمینه معیارهای انتخاب یک شغل مناسب دارد. او معتقد است شغلی که یک فرد انتخاب می‌کند بیانگر نوع شخصیت درونی وی است. هالند بر همین اساس افراد را به شش دسته تقسیم بندی کرده است:

  1. افرادی که شخصیت واگرا دارند: عکاسان مثالی مهم از اینگونه افراد در نظریه هالند هستند. درواقع واگرایان افرادی هستند که اعمال عینی را به اعمال ذهنی ترجیح می‌دهند.
  2. افرادی که شخصیت هوشمند دارند: ریاضی دانان مصداق افرادی هستند که شخصیتی هوشمند و مسئولیت پذیری بیشتری دارند و اعمال ذهنی را بر فعالیت‌های عملی ترجیح می‌دهند.
  3. افرادی که شخصیت اجتماعی دارند: اینگونه افراد روحیه کمک و برقراری ارتباط با دیگران را دارند. معلمان و آموزگاران نمونه‌ای از اینگونه افراد اند.
  4. افرادی که شخصیتی قراردادی دارند: اینگونه افراد منظم، پایبند به قوانین، حسابگر و وسواسی هستند که به کارهایی مانند بازرسی و کیفیت سنجی علاقه مند هستند.
  5. افرادی که شخصیت هنرمندانه دارند: بازیگران، خوانندگان و صداپیشگان ازجمله افرادی هستند که تمایل دارند احساسات و علایق خود را در قالب هنر نمایش دهند.
  6. افرادی که شخصیت کاسبکارانه دارند: اینگونه افراد از رقابت کردن لذت می‌برند و به نوعی ماجراجو هستند. مدیران اقتصادی مصداقی برای اینگونه شخصیت هستند.

این روانشناس بزرگ با بیان این ۶ شخکو مو صیت به خوبی توانسته است تا این موضوع ساده را توضیح دهد: افراد به دنبال انجام کارها و شغل‌هایی هستند که ویژگی‌های شخصیتی آنان را متجلی سازد. درواقع به طور ناخودآگاه افراد خواستارند تا از طریق شغل مورد علاقه‌شان، ویژگی‌های بارز شخصیتی خود را در معرض نمایش بگذارند. به طرزی فوق العاده، افرادی که در انتخاب شغل خود هوشمندانه عمل می‌کنند، موفق هستند.

 

 

دیدگاه‌ها

یک پاسخ به “معیارهای انتخاب شغل برای موفقیت قطعی چیست”

  1. کاربر 17787 گفت:

    اینو من قبول دارم ولی هنوز یه همکار خوب پیدا نکردم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2015 © تمامی حقوق این سایت متعلق به جادوی باور است.
Whatsapp
phone