اشتراک ویژه ورود / ثبت نام

اصول یادگیری + مهارت های یادگیری چگونه یاد بگیریم

اصول یادگیری + مهارت های یادگیری چگونه یاد بگیریم

تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۸

در این مقاله از سایت جادوی باور درباره مهارت های یادگیری و اینکه اصول یادگیری شامل چه بخش هایی هست در خدمت شما هستیم
در اینجا ۱۱ روش در مهارت یادگیری ذکر شده است که هرکدام میتواند مناسی شما باشد

مهارت یادگیری یا هوش بالا

تا چند دهه اخیر کمتر کسی یادگیری را نوعی مهارت می دانست و تمامی توجه ها به سمت ضریب هوشی (IQ) و راه هایی برای افزایش هوش بود.
در واقع مردم فکر می کردند توانایی بالای یک فرد در آموختن ناشی از هوش بالای او بوده و افرادی که در یادگیری عملکرد ضعیفی از خود نشان داده را فردی با بهره هوشی پایین می دانستند.

این تشبیه باعث آزار روحی خیلی از کودکان دانش آموز می شد و از این که آن ها را فردی کند ذهن می دانستند سرافکنده می شدند.
این در حالی است که امروزه دیگر تقریبا تمامی افراد به این موضوع پی برده اند که یادگیری یک مهارت بوده و هر فردی ممکن بوده برای یادگیری از یک روش به خصوصی نتیجه بهتری را دریافت نموده و از نتیجه دیگر چندان به موفقیت نرسد.

تعریف یادگیری

تعریف یادگیری

برای آشنایی با مهارت های یادگیری بهتر بوده قبل از هر چیزی کمی در رابطه با یادگیری صحبت نماییم و ببینیم که یادگیری چیست؟
به زبانی ساده و گویا اگر بخواهیم یادگیری را تعریف نماییم باید عنوان کرد که منظور از یادگیری تغییرات رفتاری و توان رفتاری فرد بوده که بر اثر تجربه و تکرار به دست خواهد آمد. و چنانچه تغییری در این خصوص مشاهده نگردد نشان دهنده این بوده که اصلا یادگیری صورت نگرفته است و درست این موقع بوده که می توان به اهمیت مهارت های یادگیری پی برد.

در واقع مهارت های یادگیری بوده که ما را در یادگیری موثر و ساده تر یاری خواهند نمود.

با توجه به اهمیت بالای مهارت های یادگیری ما در این مقاله قصد داشته انواع مهارت های یادگیری را خدمت شما عزیزان معرفی نماییم تا با شناخت آن ها هر کدام را به فکر می کنید با شخصیت شما در تناسب بوده را انتخاب نموده و با تقویت آن در خود در زمینه مورد نظر یادگیری موثرتری را تجربه نمایید. البته ممکن است صرفا استفاده تنها از یکی از این مهارت ها برای تمامی زمینه ها جوابگو نبوده و بهترین کار این است که بسته به شرایط از مهارت مناسب برای رسیدن به یادگیری استفاده نمایید.

 

انواع مهارت های یادگیری

به طور کلی مهارت های یادگیری را می توان به صورت زیر دسته بندی نمود:
مشاهده
پرسش نمودن
تفکر و تامل
فرضیه سازی
پیش بینی
مهارت کاربرد ابزار
مهارت اندازه گیری و محاسبه
روابط موثر اجتماعی
طرح کردن و ساختن
تفسیر یافته ها
طراحی تحقیق

مراحل یادگیری کوین ترودو بهترین مربی قانون جذب 

 

مهارت های یادگیری: مشاهده

 

مهارت های یادگیری: مشاهده

یکی از انواع مهارت های یادگیری، یادگیری از طریق مشاهده بوده و در واقع در این روش فرد با مشاهده، سرمشق گیری و تقلید به یادگیری دست خواهد یافت.

خیلی از افراد دانش و مهارت های خود را به واسطه مشاهده و تقلید اتفاقات و رفتارهای اطراف خود می آموزند، برای مثال کودکی را در نظر می گیریم که به تازگی شروع به حرف زدن نموده و اصطلاحا زبان باز کرده است این کودک سعی می کند تمام حرف های اطرافیان خود را تقلید کند و خیلی زود سعی نموده حرف هایی که پدر و مادر به او گفته را تقلید نمایند.

یا برای غذا خوردن یا راه رفتن نیز به همین صورت بوده و کودک ابتدا به راه رفتن پدر و مادر خود نگاه نموده و سعی می کند مانند آن ها این کارها را انجام دهد و در واقع با مشاهده رفتار دیگران آن چه را دیده تقلید می نمایند و آن گاه بوده که با تکرار یادگیری انجام خواهد شد.

در حقیقت می توان گفت که مشاهده یکی از مهم ترین مهارت های یادگیری بوده و طبق نظریه روانشناسان اگر افراد قادر نبوده با مشاهده رفتار دیگران به یادگیری برسند زندگی ها به طور کلی مختلف می شد.

چگونه از طریق مشاهده یادگیری صورت می گیرد؟

وقتی فرد به رفتار شخصی نگاه نموده، زمانی که این رفتار نظر فرد را به خود جلب نماید او به این رفتار توجه نموده و پس از آن سعی کرده آن را به یاد بسپارد. پس از آن با تمرین و تکرار و یادآوری، این رفتار در حافظه بلند مدت فرد نهادینه شده و او به یادگیری دست پیدا خواهد نمود.

مهارت های یادگیری: پرسش کردن

از دیگر مهارت های یادگیری می توان به پرسش نمودن اشاره کرد. همان طور که همه ما به آن آگاه هستیم پرسش کلید رسیدن به پاسخ است و در واقع هر فرد بایستی برای یادگیری و بالا بردن معلومات خود در زمینه های مختلف جسارت سوال کردن را داشته باشد.

از قدیم گفته اند که پرسیدن عیب نیست ندانستن عیب است. پس شما برای یادگیری در هر زمینه ای که مد نظر داشته می توانید از افرادی که در این راه تجربه کافی داشته سوال نموده و سعی کنید که از تجارب آن ها استفاده نمایید. بدون شک با بالا رفتن علم شما در رابطه با موضوع مورد نظر یادگیری نیز خیلی بهتر اتفاق خواهد افتاد.

مهارت های یادگیری: تفکر و تامل

یکی دیگر از مهارت های یادگیری، یادگیری تاملی نام دارد. هر چه تفکر یک فرد در رابطه با موضوعی بیشتر بوده به طبع میزان یادگیری او در زمینه مورد نظر نیز بسیار بیشتر خواهد شد. در واقع منظور از تامل این بوده که فرد در مورد موضوع مورد نظر تفکر هوشندانه و آگاهانه داشته و به خوبی تمام جوانب را بررسی نموده و در صورت نیاز نیز برای تغییر موقعیت مورد نظر راه حلی کاربردی و جدید ارائه دهد.

مهارت های یادگیری: فرضیه سازی

فرضیه سازی نیز از مهارت های یادگیری به شمار می آید. اما فرضیه سازی چیست؟
برای آشنایی بهتر با فرضیه سازی، در نظر بگیرید که فردی با مشکل خرابی اتومبیل خود مواجه شده است و به طور دقیق علت این خرابی مشخص نیست، در این حالت فرد تمام احتمالات را در نظر گرفته و به این فکر می کند که این خرابی می تواند به دلایلی چون خوابیدن باتری، تمام شدن بنزین و یا خراب شدن استارت رخ داده باشد.

در واقع فرد فرض می نماید که علت روشن نشدن ماشین یکی از این موارد بوده، پس از آن یک به یک این موارد را بررسی نموده تا در نهایت علت اصلی مشخص شده و فرد نسبت به رفع آن اقدام نموده و به عبارتی به راهکار می رسد.

فرضیه سازی به ما کمک نموده تا به کشف موضوعات جدید برسیم. این که ما در زمینه مورد نظر بر اساس مشاهدات و تجربیات فرضیه هایی ارائه نماییم باعث شده که خود به خود راهکار از بین آن ها خیلی راحت تر پیدا گردد. صرفا نباید تمامی این فرضیه ها درست باشند و بلکه حتی فرضیه های غلط نیز ممکن بوده ما را یک قدم به راهکار نزدیک تر نمایند.

مهارت یادگیری: پیش بینی

یکی دیگر از لازمه های یادگیری پیش بینی بوده که البته باید بگوییم که پیش بینی با حدس زدن کاملا متفاوت بوده و براساس مشاهدات و اطلاعاتی که فرد داشته صورت گرفته و به در واقع پیش بینی بیان موضوعی است که ممکن بوده در آینده رخ دهد.
برای مثال فرد از تیره بودن و فشردگی ابرها پیش بینی می نماید که احتمال داشته تا چند ساعت بعد باران شروع به بارش نماید.

مهارت های یادگیری: مهارت کاربرد ابزار

بدون شک با شناخت ابزار و کاربرد آن ها، یادگیری خیلی موثرتر و بهتر صورت می گیرد. فرد بایستی ببیند که در مسیر یادگیری در زمینه مورد نظر چه ابزاری توانسته برای او کمک کننده بوده و راه مورد نظر را برای او هموارتر نمایند.

به عنوان نمونه چنانچه فردی قصد داشته کار با کامپیوتر را بیاموزد برای یادگیری می تواند از کتاب های آموزشی، سی دی ها، سایت معتبر آموزشی و یا ثبت نام در کلاس های فنی و حرفه ای استفاده نموده و به این طریق در زمینه مورد نظر آگاهی و دانش خود را افزایش دهد.

مهارت های یادگیری: مهارت اندازه گیری و محاسبه

فرد با مهارت اندازه گیری و محاسبه توانسته در زمینه یادگیری، مشاهدات دقیق تر و کاملا تری را داشته باشد و این موضوع به خودی خود به یادگیری بهتر خواهد انجامید. اندازه گیری بایستی به کمک ابزار مناسب و بسته به موضوع مورد نظر انجام شود.

برای درک بهتر این موضوع فرض کنید که شما در حال تماشای یک برنامه آَشپزی بوده و مایل بوده به خوبی کیکی که آشپز در حال آموزش دادن بوده را یاد بگیرید. مسلما این که فقط ببینید که در پخت کیک خود از چه موادی استفاده نموده کافی نخواهد بود و بایستی مقدار هر مواد را نیز بدانید.

در مبحث آشپزی معمولا از واحد پیمانه برای اندازه گیری مواد استفاده شده و شما باید بدانید برای مثال جهت تهیه این کیک به چند پیمانه آرد نیاز خواهد بود. در واقع این اندازه گیری باعث شده یادگیری شما خیلی دقیق تر انجام شود.

مهارت های یادگیری: روابط اجتماعی موثر

مهارت های یادگیری: روابط اجتماعی موثر

 

برقراری ارتباط با دیگران و حضوری موثر در اجتماع نیز یکی از مهارت های یادگیری می باشد. هر چه فرد با افراد بیشتری در تعامل بوده می تواند ایده های خود را با آن ها مطرح نموده و از نقدهای سازنده آن ها برای بهبود کار خود استفاده کند و در واقع از نظرات دیگران برای یادگیری روشی نوین برای ارتقاء کار خود بهره گیرد.

مهارت های یادگیری: طرح کردن و ساختن

یکی دیگر از انواع مهارت های یادگیری این بوده که شما بر روی کاغذ شروع به ترسیمی طرحی از زمینه یادگیری خود نموده و مشخص کنید که در این راه قصد داشته به چه دانش و مهارتی دست پیدا نمایید. ببینید که چه موانعی بر سر این راه وجود داشته و چه راه هایی شما را به هدف نزدیک تر خواهند نمود.

در اختیار داشتن یک پلن از هدف مورد نظر باعث شده شما در یادگیری مصمم تر شده و سعی کنید پله پله به آن چه که می خواهید برسید. برای مثال کسب یک مهارت پیچیده و دشوار و یادگیری آن یک شبه محقق نخواهد شد و شما بایستی ابتدا هدف بزرگ خود را به ریز هدف هایی تقسیم نموده و سعی کنید یک به یک به آن ها دست یابید. گاهی برای رسیدن به چیزی بایستی صبور بوده و تمام تلاش خود را به کار گرفت.

مهارت های یادگیری: تفسیر یافته ها

این مهارت در واقع یک نتیجه گیری کلی از آموخته های شما در زمینه مورد نظر می باشد. شما بایستی بر اساس مشاهدات خود شروع به تفسیر و توضیح نموده و با کنار هم گذاشته تمامی مشاهدات، به یک نتیجه کلی و یک راهکار موثر و نوین دست یابید.

مهارت های یادگیری: طراحی تحقیق

آخرین مهارت یادگیری نیز که به توضیح در رابطه با آن خواهیم پرداخت طراحی تحقیق می باشد. برای یادگیری موثرتر می توان اقدام به طراحی تحقیق نمود و یعنی در واقع شما می توانید در رابطه با مشاهدات خود در زمینه مورد نظر تحقیقی انجام داده تا بتوانید اطلاعات درست و غلط را از هم تفکیک نمایید.
برای مثال فرض کنید که شما در رابطه با نحوه انجام یک کار هیچ پیش زمینه ای ندارید و از دو فرد مختلف نیز انجام این کار را مشاهده نموده که عملکرد هر یک از آن ها متفاوت از دیگری بوده است. حال در این جا برای پی بردن به نحوه صحیح انجام این کار بایستی در رابطه با آن کمی تحقیق نموده تا در نهایت شیوه صحیح را بیاموزید. این کار علاوه بر آن که منجر به یادگیری کار مورد نظر شده سبب شده این موضوع همواره با یک مثال در ذهن شما باقی بماند.

خب همان طور که گفتیم این روزها دیگر بیشتر افراد می دانند که یادگیری موثر ربطی به ضریب هوشی نداشته و این مهارت های یادگیری بوده که به ما در راه آموختن مهارتی کمک خواهند نمود.

تکرار

برای موفق بودن در هر کاری شما بایستی مهارت آن را در خود تقویت نموده و فرآیند یادگیری نیز از این قضیه مستنی نخواهد بود. یادگیری به مهارت نیاز داشته و شما می توانید به کمک مهارت های ذکر شده یادگیری را بر خود آسان تر نمایید.

و البته این را نیز بایستی عنوان نماییم که در کنار مهارت های گفته شده یکی از اصلی ترین موارد برای یادگیری انگیزه خواهد بود. شما بایستی برای یادگیری دانش، حرفه و یا مهارت مورد نظر پیش از هر چیزی انگیزی داشته باشید این کار باعث شده یادگیری خیلی بهتر صورت گرفته و خود شما نیز سختی های احتمالی یادگیری آن را بهتر تحمل نمایید.

دیدگاه‌ها

2 پاسخ به “اصول یادگیری + مهارت های یادگیری چگونه یاد بگیریم”

  1. کاربر 17787 گفت:

    ممنون که اینجا هم کوین ترودو رو معرفی کردید. 🌹

  2. ناحید گفت:

    سلام ممنون از مقاله خوبتون بهترین تعریف رو برای یادگیری کوین ترودو داره

    ناحیدناحید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2015 © تمامی حقوق این سایت متعلق به جادوی باور است.
Whatsapp
phone